Categorie: "Algemeen"

Bedenker The Sims werkt aan nieuw spel over herinneringen

Kijken op YouTube
Wereldberoemde spelontwerper Will Wright (SimCity, The Sims, Spore) is terug met een nieuw eh… spel? Computerprogramma? Kunstproject? Ik weet het niet precies.

Proxi is volgens de officiële website “een simulatie van kunstmatige intelligentie, gebaseerd op je eigen herinneringen en op je interacties met het spel.”

Het draait allemaal om het creëren van herinneringen, die het spel “Mems” noemt. Kleine bolletjes waarin je bijvoorbeeld een jeugdherinnering hebt uitgebeeld. Die Mems kun je vervolgens delen met andere spelers, en hoe meer je er verzamelt, hoe beter het spel jou leert kennen. Uiteindelijk ontstaat er volgens Wright een virtuele kopie van jezelf, waar je dan mee kunt communiceren.

Klinkt allemaal ontzettend vaag, maar wel intrigerend. Het project is gekoppeld aan een grote wedstrijd, waarmee Will Wright de juiste kunstenaar hoopt te vinden om zijn visie uit te beelden. Geïnteresseerden hebben nog tot 14 mei om hun beste 3D Art in te leveren. (Op die site staan ook een paar voorbeelden van wat Wright ongeveer zoekt. Vooral het tafereel van een jongetje dat in een donkere kamer op zijn NES speelt roept warme herinneringen bij mij op).

Neo-games.blog forum

Transformers die transformeren in Street Fighter II helden

sftransformers0
Goed, verhaaltechnisch slaat dit natuurlijk nergens op. De Transformers leven in een ander universum dan de vechtersbazen uit Street Fighter II. Er is geen enkele reden waarom een robot van Cybertron zich zou willen vermommen als een Ryu, Ken, Chun Li, of M. Bison.

Daar staat tegenover dat ze er ontzettend cool uitzien. Dit speelgoed is dan ook helemaal niet bedoeld voor kleine kinderen die de films nog serieus nemen. Het is voor oudere fans die zich niets aantrekken van de officiële verhaallijn, en die gewoon een leuk nostalgisch poppetje op hun bureau willen zetten.

Jammer dat ze zo duur zijn (115 dollar voor een set van M. Bison + Ryu, en 76 dollar voor Chun Li + Ken), anders had ik er ook wel eentje willen hebben. Vooral Chun Li ziet er verrassend stoer uit als Autobot.

Nieuwe trailer Mario Kart Arcade GP: VR

Kijken op YouTube
Waar een verandering van perspectief al niet goed voor is. Mario Kart Arcade GP: VR is de eerste Mario Kart waarin je de race beleeft vanuit je kartwagentje (in plaats van vlak achter je kart met een zwevende camera), en dat ziet er in deze nieuwe trailer al meteen heel anders uit. Alles voelt groter en realistischer. Nou ja… voor zover een racespel met bijtende piranhaplanten langs de baan reelistisch kan zijn. Er is opeens ook veel meer contact tussen de coureurs onderling. Al die boze blikken die ze elkaar toewerpen in Mario Kart 8 vallen alleen op tijdens de replays na afloop, maar hier ontstaan zulke momenten al tijdens de race. Nee echt, dit spel ziet er opeens opvallend leuk uit.

Het slechte nieuws is dat Mario Kart Arcade GP: VR voorlopig alleen gepland staat voor één specifieke arcadehal in Japan, waar iedereen tijdens het spelen een virtual reality bril draagt.

Aan de andere kant: Bandai Namco’s vorige Mario Kart Arcade GP-spellen staan inmiddels allemaal op het internet als (illegale) ROMs. Wie weet kunnen we dit spel over een paar jaar ook gewoon thuis spelen op onze Oculus Rift of HTC Vive.

Neo-games.blog forum

First person Super Mario Bros. op de Hololens

Kijken op YouTube
Ken je de Hololens nog? In tegenstelling tot gewone VR-brillen kun je met Microsoft’s experimentele bril nog steeds naar buiten kijken. Hololens projecteert de virtuele wereld bovenop de echte wereld. Het is geen virtual reality, maar augmented reality.

Microsoft ziet vooral praktische toepassingen (virtuele computers en televisietoestellen die alleen zichtbaar zijn door de Hololens), maar de techniek kan natuurlijk ook gebruikt worden voor computerspelletjes.

In dit filmpje demonstreert programmeur Abhishek Singh een first person augmented reality-versie van Super Mario Bros. Terwijl hij over straat loopt ziet Singh in zijn Hololens alle blokken, paddestoelen en muntjes uit level 1-1. Hij springt over ravijnen die niet echt bestaan en gooit vuurballen naar virtuele Goomba’s. Een raar gezicht voor voorbijgangers, maar wel erg tof voor de drager van de Hololens. Leuk om te zien dat deze techniek nu al zo goed werkt.

Neo-games.blog forum

Computerprogramma breekt wereldrecord Ms. Pac-Man

Kijken op YouTube
De beste Ms. Pac-Man-speler ter wereld is een computerprogramma. In dit filmpje legt een van de programmeurs uit hoe Maluuba het wereldrecord verbrak in de Atari 2600-versie van Ms. Pac-Man. De technische details zijn een beetje ingewikkeld, maar het is wel fascinerend om te zien. Het programma heeft 163 “ogen” die alle onderdelen op het speelveld (de stippen, de spoken, en de power pellets) voortdurend in de gaten houden. Ieder oog bepaalt voor zijn onderwerp de optimale actie, en Maluuba beslist tientallen keren per seconde welke van de 163 adviezen ze het beste kan opvolgen. De grote doorbraak is in dit geval dat niemand Maluuba heeft geleerd om Ms. Pac-Man te spelen. Als zelflerende AI heeft ze helemaal zelf tactieken verzonnen om zo lang mogelijk te overleven.

Een programma dat goed is in computerspelletjes is natuurlijk niet heel erg interessant (of winstgevend), maar het onderzoek is wel nuttig voor andere toepassingen. Denk aan robots of zelfrijdende auto’s, die ook razendsnel beslissingen moeten nemen in onvoorspelbare omgevingen.

Neo-games.blog forum

Makers Elite Beat Agents en Parappa the Rapper gaan samenwerken

Kijken op YouTube
Okee, van de eerste trailer wordt je niet veel wijzer, maar liefhebbers van Japanse muziekspellen mogen toch alvast blij worden. Rap Rabbit is een nieuw project van twee van de belangrijkste ontwikkelaars op dat gebied.

NanaOn-Sha is de studio van Masaya Matsuura, bedenker van onder andere PaRappa the Rapper, Um Jammer Lammy en Vib-Ribbon.

iNiS is het bedrijf van Keiichi Yano, de man achter Gitaroo Man en alle Elite Beat Agents spellen.

Dat zijn een hoop klassiekers, en de makers van al die spellen werken nu dus samen aan een story-driven rhythm adventure. Dat moet haast wel een feestje worden. Hopelijk krijgen we volgende maand meer informatie (Hoe speelt het? Hoe klinkt het? Voor welke platforms verschijnt het?) tijdens de E3 beurs.

Neo-games.blog forum

Yoshi en Sonic 2 gaan verrassend goed samen

Kijken op YouTube

Wie had kunnen denken dat Yoshi zich zo goed zou thuisvoelen in Sonic the Hedgehog 2? Hacker Xenowhirl verwisselde niet alleen de sprites, maar gaf Yoshi ook al zijn trucjes en aanvallen uit Yoshi’s World. Kijk hoe natuurlijk het eruitziet als Yoshi vijanden opeet, televisies verplettert met zijn butt-stomp, en eieren gooit naar Dr. Robotnik. Het is alsof Sega’s ontwerpers Yoshi al in hun achterhoofd hielden toen ze deze levels ontworpen.

  • Het mooiste moment gebeurt rond de elfde minuut, als Yoshi zijn zweefsprong gebruikt (inclusief kreungeluidjes) om uit het paarse water van de Chemical Plant Zone te springen. Wat heerlijk om eindelijk een spelpersonage te zien dat Sega’s flauwe instant deathtraps kan overleven.
  • Deze ROM hack stamt eigenlijk al uit 2010, maar om een of andere reden is hij nu pas beschikbaar voor een groot publiek. Wie nieuwsgierig is kan het bestandje hier downloaden. (Je hebt dan nog wel een Mega Drive-emulator nodig om de hack ook echt te spelen).
  • Edit: De oorspronkelijke video is opeens verwijderd. Heb hem vervangen door een ander gameplayfilmpje, maar de Chemical Plant Zone komt hier helaas niet in voor.

Neo-games.blog forum

Check deze Super Mario Adventure knikkerbaan

supermarioadventure0
Kennen jullie Super Mario Adventure al? Het is geen computerspel, maar wel een soort platformer waarin “Mario” een gevaarlijke reis maakt door Bowser’s kasteel .

Kotaku-journalist Luke Plunkett bestelde deze knikkerbaan uit een Japanse webwinkel, en het ziet er fantastisch uit. De gimmick is dat de rode knikker (Mario) niet automatisch naar de uitgang rolt. Spelers moeten onderweg op knoppen drukken om deurtjes te openen, hindernissen te ontwijken en springplatforms te activeren. Het resultaat is echt een soort analoog platformspel.

Hieronder staan nog een paar foto’s van Super Mario Large Adventure Game Capture a Bowser Castle, maar kijk vooral ook even op Kotaku waar een kort gameplayfilmpje is toegevoegd. Het blijft natuurlijk een knikkerbaan (dus verwacht geen wonderen), maar ik ben onder de indruk van hoe interactief dit ding eruitziet.

‘s Werelds kleinste (echt werkende) Game Boy

Kijken op YouTube
Echt de aller, aller, allerkleinste Game Boy ter wereld. Dit project van Sprite_TM (Jeroen Domburg) heeft het formaat van een sleutelhanger en werkt echt. Zet hem aan en speel Tetris op een schermpje dat nog kleiner is dan je vingernagel. Comfortabel is anders, maar het werkt! Het ding heeft zelfs een miniatuur luidspreker, zodat je ook de achtergrondmuziek kunt horen.

Het hele filmpje duurt 3 kwartier, maar deze geëmbedde versie begint als het goed is meteen bij het leukste gedeelte: de demonstratie. Eerst Tetris, dan Super Mario World (!), dan Doom (!!) en uiteindelijk zelfs The Witcher 3. (Die laatste wel gestreamd vanaf een normale pc, maar toch!)

  • Het schermpje heeft eigenlijk de verkeerde resolutie (96 X 64 pixels, tegenover 160 x 144 op de originele Game Boy), maar dat valt op dit miniformaat nauwelijks op. Het is zelfs een kleurenscherm, en het kostte maar $3,80 op een Chinese webwinkel. Ik ben benieuwd wat de normale toepassing is van zulke kleine schermpjes.
  • De NES Classic Edition ga ik niet kopen, maar als Nintendo zoiets zou maken – misschien iets groter – met 30 klassieke Game Boy-spellen in het geheugen… Reken maar dat ik die dan wel in huis zou halen. Wat is dit een schattig apparaatje.

Neo-games.blog forum

Help! Waar sla ik mijn games nu op?

externehardeschijfEven een spelletje spelen op de computer is niet meer wat het ooit was. Nog maar zo`n twintig jaar geleden zat een spel nog op een diskette, een aantal jaar later werd dit een CD. Spoel terug naar ongeveer tien jaar geleden en het werd al een dvd. Tegenwoordig kun je daar niet meer mee komen aanzetten. Wat je nu nodig hebt is een externe harde schijf! Hoe is het zover gekomen dat een externe harde schijf in feite onmisbaar is wanneer je games speelt?