Categorie: "wii"

Zet je zonnebril op voor de hoes van Mario Party 9


Ik denk niet dat iemand deze over het hoofd zal zien in de speelgoedwinkel, twittert een Nintendo-medewerker. Dat denk ik ook niet. Wie het ook is die deze hoezen voor Nintendo ontwerpt, hij heeft zichzelf overtroffen. Mario Party 9 heeft de kleurrijkste verpakking die ik ooit heb gezien. Werkelijk iedere vierkante milimeter is volgepropt met details in oogverblindende zuurstokkleurtjes. Ik weet niet of ik hem mooi moet vinden of juist heel erg lelijk, maar saai is deze hoes in ieder geval niet.

Hieronder een trailer van het spel, als iemand daarin geïnteresseerd is.

Europese aankondingstrailer Bit.Trip Complete & Bit.Trip Saga


Als we Rising Star toch niet hadden. Ik heb al vaker geschreven over deze uitgever en hoe cool het is dat ze obscure Japanse spellen naar Europa halen, en nu blijken ze ook hun hand niet om te draaien voor eigenwijze Amerikaanse games. Deze trailer dient als de officiële aankondiging voor Bit.Trip Saga en Bit.Trip Complete.

Of je die twee compilaties ook moet kopen is een ander verhaal. Als je alle Bit.Trip-spellen (Beat, Core, Void, Runner, Fate & Flux) al hebt gespeeld op WiiWare, dan zeker niet. Maar als je er om wat voor reden dan ook een paar hebt gemist, dan zijn deze compilaties een interessant alternatief. Je weet niet welke je moet kiezen? Het voordeel van Bit.Trip Complete is dat ontwikkelaar Gaijin Games 120 extra mini-levels heeft toegevoegd. Maar het voordeel van Bit.Trip Saga zijn de 3D-effecten en het feit dat je de Bit.Trip-spellen overal kunt spelen.

Zelf mis ik alleen nog Bit.Trip Core en Flux. Alsnog downloaden op WiiWare is duidelijk de goedkoopste optie, maar vooral dat laatste argument (draagbare Bit.Trip!) doet me twijfelen of ik niet toch beter Saga kan kopen.

Hoe Skyward Sword eruit zou zien op de Game Boy


Wat als The Legend of Zelda: Skyward Sword niet voor de Wii maar voor de Game Boy was verschenen? Illustrator Constantin Georges onderzoekt hoe dat eruit had kunnen zien. Het plaatje hierboven is alleen nog maar de officiële Japanse boxart in een Game Boy-jasje, hieronder zie je ook screenshots van het denkbeeldige spel. Die zijn overduidelijk in elkaar gepuzzeld met de tileset van Link’s Awakening, maar het aardige is dat ik alle scenes wel meteen herkende uit Skyward Sword. Ik wil maar zeggen: het zou kunnen werken als iemand besloot om deze demake echt uit te voeren.

Puzzelen met geluid in Nintendo’s nieuwste minigame-verzameling Kiki Trick


Kiki Trick is het nieuwe spel van Nintendo’s Wario Ware- en Rhythm Paradise-team. De kans dat deze buiten Japan wordt uitgebracht is niet zo groot, maar toch is het leuk om de trailers te bekijken. Al is het maar omdat die er zo bizar uitzien. Wario Ware was af en toe al raar, maar dit is de overtreffende trap. Pratende zebra’s, dansende schoolkinderen, koekjesetende mannen, dribbelende pandaberen, reclames voor pijnstillers en een Japanse deejay zijn nog maar een paar van de dingen die je hieronder voorbij ziet komen.

De minigames in Kiki Trick gaan allemaal over geluid. Mensen praten bijvoorbeeld met een vervormde stem en jij moet raden wat ze zeggen. Of je ziet 4 filmpjes en moet raden welke er past bij het geluid dat tegelijkertijd wordt afgespeeld. In weer een andere minigame werk je in een groentekraam en moet je door alle omgevingsgeluiden heen verstaan waar je klanten om vragen. (Die laatste is blijkbaar gebaseerd op een onderzoek van de Japanse “geluidspsycholoog” Dr. Rikimaru). Het klinkt allemaal best interessant, maar helaas is Kiki Trick door al die voice-acting lastiger te lokaliseren dan andere Nintendo-spellen. Het zou niet de eerste keer zijn dat Nintendo mij verrast, maar toch vrees ik dat deze experimentele titel voorlopig beperkt blijft tot Japan.

Shigeru Miyamoto gaat wel/niet met pensioen


“I’m going to retire. I’m not saying that I’m going to retire from game development altogether. What I mean by retiring is, retiring from my current position. What I really want to do is be in the forefront of game development once again myself. Probably working on a smaller project with even younger developers. Or I might be interested in making something that I can make myself, by myself. Something really small.”

Shigeru Miyamoto in een interview met Wired

“This is absolutely not true. There seems to have been a misunderstanding. He has said all along that he wants to train the younger generation. He has no intention of stepping down. Please do not be concerned.”

Nintendo in een reactie op Reuters

Maar wie moeten we nu geloven? Is het inderdaad een groot misverstand? Heeft de vertaler zich vergist en bedoelde Miyamoto iets anders? Of klopt het verhaal maar stelt Nintendo de officiële bekendmaking liever uit tot het volgende fiscale jaar? Of is het mogelijk dat iedereen eigenlijk hetzelfde bedoelt, maar dat Nintendo het woord “pensioen” liever niet gebruikt?

Uiteindelijk zal vanzelf blijken wie er gelijk heeft, maar persoonlijk voel ik wel wat voor die eenmansprojecten waar Miyamoto over fantaseert. Indiegames (hoewel Nintendo natuurlijk wel de uitgever blijft) door de bedenker van Mario en Zelda, dat moet haast wel interessant worden. Veel mensen zijn bang dat Nintendo zonder Miyamoto geen grote gepolijste spellen meer kan maken, maar volgens mij lopen er inmiddels zo veel talenten rond dat we ons over de volgende Mario en Zelda echt geen zorgen hoeven maken.

Mocht het verhaal kloppen, dan hoopt Miyamoto zijn kleinschalige project volgend jaar al aan de wereld te tonen.

[g.forum]

De beste reden om hartjes te verzamelen in Zelda


Een herkenbaar taartdiagram (via), zeker nu ik net weer bezig ben met een Legend of Zelda. Dat helse gepiep begint ook al zo vroeg. In de eerste LoZ pas bij Link’s allerlaatste hartje, maar tegenwoordig al als ik nog drie hele hartjes over heb. Drie hartjes! Dat betekent in de gemiddelde dungeon dat ik nog minstens zes keer geraakt mag worden. Ik ken spellen die je van begin tot eind moet uitspelen zonder zes keer geraakt te worden.

(Maar verder niets dan goeds over Skyward Sword – met afstand de beste Zelda die ik in jaren heb gespeeld).

[g.forum]

Eerste Europese trailer van Sakaguchi’s Wii-RPG The Last Story


Hé kijk, de eerste Europese trailer van The Last Story. Voor wie nog steeds niet kan geloven dat de nieuwe RPG van Final Fantasy-bedenker Hironobu Sakaguchi echt in ons continent (en niet in Amerika) wordt uitgebracht; officiëler dan dit kan het bijna niet worden. De muziek wordt verzorgd door Final Fantasy-componist Nobuo Uematsu en de graphics… nou ja, kijk zelf maar. Ik heb er altijd een hekel als iemand zegt dat een spel er goed uitziet “voor de Wii,” maar in dit geval moet ik toegeven dat de combinatie van Mistwalker’s gepolijste graphics en Nintendo’s bescheiden hardware inderdaad erg bijzonder is. Zo zie je ze niet vaak, als Wii-bezitter.

In import reviews (zoals deze) wordt The Last Story vaak omschreven als een eenvoudige RPG met een niet-zo-ingewikkeld gevechtssysteem en iets te veel save points. De gemiddelde gamer holt er in ongeveer 25 uur doorheen. Daar staat tegenover dat The Last Story volgens alle recensenten een meeslepend verhaal heeft met sterke dialogen en (in ieder geval in de Japanse versie) opvallend goede stemacteurs. Kort, cinematisch en grotendeels lineair. Dat klinkt bijna als een RPG waar ik me ook mee zou vermaken.

Gametrailers bespreekt Rayman Origins


Gametrailers’ recensie van Rayman Origins. Iets vroeger dan verwacht (het spel verschijnt pas op 25 november), maar wel precies op tijd voor de speelbare demo die sinds een paar dagen verkrijgbaar is voor Xbox 360 en PS3. Je zou hem eens moeten downloaden. Hij is leuk!

Ik realiseer me dat alleen Wii-bezitters iets aan deze vergelijking hebben, maar de demo deed mij enorm denken aan Donkey Kong Country Returns. De walljumps, de slingerlianen, de combo’s, de instortende levels en de sierlijke animaties waarmee Rayman overal tussendoor stuitert… het is allemaal net als Donkey Kong. Hooguit zijn de vijanden iets minder creatief (ik kwam eigenlijk vooral oude vrouwtjes tegen die zich amper verdedigden), maar het levelontwerp is zo goed dat ik me toch geen seconde verveelde. Zelfs het onderwaterlevel is echt heel tof gedaan, en dat zeg ik als iemand die doorgaans een hekel heeft aan zwemmen in platformspellen.

Mocht je geen Wii hebben, onthou dan gewoon dat Rayman Origins een ouderwets goed platformspel is met onwaarschijnlijk mooie graphics. In het echt nog veel gedetailleerder dan in een klein internetfilmpje. Ik heb me regelmatig verbaasd over zaken als een schitterend geanimeerd riviertje of de plotselinge dieptewerking als je een grot verlaat. Rayman Origins oogt werkelijk subliem.

Ubisoft’s enige fout is hun ongelukkige gevoel voor timing. Wie brengt zo’n sympathieke platformer nu uit in de drukste maand van het jaar? Ik wil Rayman Origins zeker spelen, maar de komende weken heb ik het te druk met alle andere topspellen die allemaal tegelijk worden gelanceerd.

Edge geeft Skyward Sword een 10


“No two hours are the same. Pirate ship chases become mine-cart rollercoasters become stronghold raids all in the course of one afternoon. [...] How apt that this ultimate tale of heromaking should see Nintendo’s hardware become the console it was always meant to be.”

Het is niet meer zo bijzonder als het ooit was (in de jaren negentig deelde het tijdschrift slechts 3 keer een perfecte score uit, sinds de eeuwwisseling zijn daar al 11 tienen bij gekomen), maar toch nog wel het vermelden waard: The Legend of Zelda: Skyward Sword is het veertiende spel dat van Edge een tien krijgt. Vooral veelzeggend omdat Edge een van de laatste gamespublicaties is die nog durft af te wijken van de acht-tot-tien-schaal. Dat maakt een 10 van Edge net iets waardevoller dan een perfecte score van een andere recensent. (Let maar op: ik voorspel dat Skyward Sword de komende tijd weer wordt bedolven onder de gebruikelijke negenkomma8-en en negenkomma9′s).

Een ingekorte versie van de recensie staat sinds vandaag online. Lees zelf wat Edge schrijft over de bewegingsgevoelige besturing, over de nieuwe wapens en over hoe de bovenwereld naadloos overloopt in de dungeons. Oude tradities worden overboord gegooid (Link hoeft in het hele spel niet één keer een kandelaar aan te steken – hoera!) en het resultaat is op de valreep eindelijk het ultieme Wii-spel. 18 November kan niet snel genoeg aanbreken!

[g.forum]

Kijk dit: de nieuwste trailer van Ubisoft’s handgetekende Rayman Origins


De nieuwste trailer van Rayman Origins opent met een bellenblazende Michel Ancel (de bedenker van Rayman) maar schakelt gelukkig snel over naar de spelbeelden: een spectaculair level in de buik van een draak. En potverdrie, wat ziet het er weer leuk uit! Dat de graphics mooi zijn weet iedereen nu wel, maar kijk ook eens hoe soepel Rayman beweegt. Hij slingert over ravijnen, schakelt vijanden uit met een vliegende trap, glijdt van een helling en loopt zonder al teveel moeite over muren en plafonds. En dat alles zonder ook maar één keer af te remmen. Ik heb sinds Meneer Fancy Pants niet meer zo’n acrobatische platformheld gezien. (En nou ja, laat ik dan toch nog maar een keer zeggen dat de graphics echt prachtig zijn. Die animaties! Die kleuren! Die vlammen!)

Rayman Origins ligt vanaf 25 november in de winkel voor Wii, Xbox 360 en PlayStation 3. Ja je leest het goed: in de winkel. Het spel was oorspronkelijk aangekondigd als downloadbare titel, maar Ubisoft besloot een paar maanden geleden om hem toch maar op een schijfje te persen. In een later stadium verschijnen er ook nog versies voor de Nintendo 3DS, PlayStation Vita en alle iDevices van Apple.