Categorie: "wii"

Kijk dit: drie nieuwe filmpjes van Legend of Zelda: Skyward Sword


Dit is waarschijnlijk mijn favoriete screenshot van Skyward Sword tot nu toe. Slaapkop Link die zelfs niet wakker wordt als hij uit bed valt en Zelda’s Loftwing die hem door het raam een liefdesbrief bezorgt. Surrealistisch maar toch ook schattig. Het zou een mooie openingsscene kunnen zijn. Ook het schilderachtige effect van de pastel-graphics komt in dit plaatje goed tot zijn recht, vind ik. Alleen het kaarsrecht opgemaakte bed verraadt dat we naar een computerspel kijken.

The Legend of Zelda: Skyward Sword ligt pas vanaf vrijdag 18 november in de winkel, maar toch besloot Nintendo om vannacht alvast drie interessante filmpjes te lanceren. Een soort mini-media-offensief om het enthousiasme onder de fans levend te houden? De exacte reden weet ik ook niet, maar je kunt hieronder kijken naar een nieuwe actietrailer, een romantisch filmpje over de relatie tussen Link en Zelda en een zichtbaar enthousiaste Shigeru Miyamoto die het spel demonstreert op het 3DS-persevenement. Dat laatste filmpje zagen we al eerder, maar nu heeft Nintendo hem ook ondertiteld. Het spannendste citaat gaat over de (volgens Miyamoto) revolutionaire structuur van Link’s nieuwe avontuur:

“There are so many new patterns of play weaved into this game, that it’s no longer about how many dungeons there are. I think the game has evolved a lot from past games.”

Wapens upgraden in Zelda: Skyward Sword


Dus ik wist dat Link in Skyward Sword zijn wapens kon upgraden, maar ik had geen idee dat het zo uitgebreid zou zijn. In deze trailer is te zien hoe Hyrule is bezaaid met tientallen ingrediënten (zeldzame stenen, sieraden, nagels van verslagen vijanden). Link verzamelt ze allemaal en kan ze bij een klein winkeltje in Skyloft laten inbouwen in zijn wapens. Het is best ongebruikelijk dat Nintendo spelers zo veel vrijheid geeft. Misschien staat iedereen die het spel speelt uiteindelijk wel met een andere uitrusting tegenover Ganondorf. Zo gevarieerd als in Monster Hunter zullen de opties niet zijn, maar het gaat duidelijk dieper dan je van Zelda gewend bent.

Wel heel erg ‘typisch Nintendo’ is Link’s gewoonte om alles wat hij vindt triomfantelijk omhoog te houden en een korte beschrijving te geven. Zoiets is de eerste keer misschien nog nuttig, maar hoe vaak wil je horen dat een teennagel er pijnlijk scherp uitziet? Hopelijk werkt het zoals bij de gekleurde rupees in Ocarina of Time: de eerste keer een omschrijving en daarna geen commentaar meer.

Bit.Trip Complete heeft 120 nieuwe mini-levels


Hallo nerds! (Niet mijn woorden, zo begroet Alex Neuse van Gaijin Games jullie in dit filmpje). Dat ik op games.blog nog niets heb geschreven over Bit.Trip Complete, komt omdat het me niet erg interessant leek. Alle zes de Bit.Trip-spellen op één Wii-schijfje. Waarom zou je dat kopen als je ook de WiiWare-versies hebt gedownload? Overbodiger kan haast niet. En die 120 “challenges” die Gaijin Games beloofde? Ach, dat zouden vast suffe Achievements zijn. Levels uitspelen binnen een tijdslimiet of expres geen muntjes oprapen. Of zoiets.

Maar ik had het mis. In deze video demonstreert Alex Neuse één van de Challenges (uit Bit.Trip Runner) en dat blijkt een compleet nieuw level. Een weliswaar kort, maar ook extra moeilijk level waarin Commander Video’s vaardigheden tot het uiterste worden getest. En ieder spel krijgt dus 20 van die mini-levels. Je zou er haast je portemonnee weer voor trekken.

Tegelijkertijd heb ik het gevoel dat Gaijin Games hun fans wel heel erg wil uitmelken. Er verschijnen binnenkort 2 compilaties (één voor de Wii, één voor de 3DS), maar alleen de Wii-versie heeft de extra challenges. Wil je dus de 3D graphics én de 120 uitdagingen, dan mag je dubbel betalen. Een 3DS-compilatie mét de extra levels was een verplichte aanschaf geweest, maar hier moet ik nog eens een nachtje over slapen. (Heb jij al wel beslist? Gaijin Games liet gisteren weten dat beide compilaties ook in Europa worden uitgebracht. Dat is in ieder geval leuk nieuws).

Dragon Quest X aangekondigd voor Wii én Wii U, wordt online speelbaar


Herinnert iedereen zich deze nog? In 2008 verraste Square-Enix vriend en vijand door Dragon Quest X niet aan te kondigen voor de PlayStation 3, maar voor Nintendo’s veel minder krachtige Wii. De fans (nog maar net bekomen van de schrik dat Dragon Quest IX zou verschijnen op de Nintendo DS) waren not amused, maar vanuit zakelijk oogpunt was Square-Enix’s beslissing best te begrijpen. Dit was de tijd dat de Wii in zo’n hoog tempo over de toonbank en uit de winkel vloog dat Nintendo’s fabrieken nauwelijks aan de vraag konden voldoen. Twee jaar na de lancering stonden mensen nog steeds in de rij (letterlijk!) om er een te bemachtigen. Het was raar geweest als Square-Enix niet had geprobeerd een graantje mee te pikken van de hype.

De Wii krijgt dit jaar een redesign, verliest backwards compatibility


Je zou het misschien niet zeggen, maar dit (d.w.z. de afbeelding op deze verpakking) is een nieuwe versie van de Wii. In een persbericht noemt Nintendo het nieuwe model “een gestroomlijnd Wii-systeem met een licht aangepaste configuratie.” Verwacht geen drastische veranderingen, alleen een paar kostenbesparende maatregelen. De twee belangrijkste verschillen met het oude model:

  • De nieuwe Wii is ontworpen om horizontaal geplaatst te worden. Hij wordt dus geleverd zonder de zilverkleurige standaard om de spelcomputer overeind te zetten. Toch jammer. Ik vond die eigenwijze gekantelde hoek altijd een leuke Nintendo-touch.
  • De GameCube-compatibiliteit is eruit gesloopt. De controllerports en openingen voor GameCube-geheugenkaartjes zijn dus niet meer nodig, waardoor de nieuwe Wii volgens Nintendo een stukje kleiner is geworden.

Het nieuwe model Wii wordt later dit jaar geïntroduceerd en zal de oude versie geleidelijk aan vervangen. Als je dus nog steeds geen Wii hebt gekocht en er ook graag GameCube-klassiekers op wilt spelen (aanraders zijn oa: F-Zero GX, The Wind Waker, Viewtiful Joe, Doshin the Giant, Killer7 en Paper Mario: The Thousand Year Door), koop je hem bij voorkeur vóór december. Daarna zal het oude model snel zeldzaam worden.

[g.forum]

De bijzondere trailer van Champion Jockey: G1 Jockey & Gallop Racer


Onbedoeld komische trailer van Champion Jockey: G1 Jockey & Gallop Racer. Normaal gesproken verschijnen dit soort rensport-simulaties (als in: rondjes rijden op een paard) alleen in Japan, maar met de toevoeging van motion controls hoopt Tecmo Koei een doorbraak te forceren onder Westerse gamers. Wie wil dat immers niet, minutenlang gehurkt voor de televisie hobbelen?

Nu zal er een best een doelgroep zijn, ook in Europa, voor simulatiespellen over niche sporten, maar je vraagt je af of dit de juiste manier is om Champion Jockey te presenteren. Met een iets te blije acteur die twee minuten lang net doet alsof hij op een paard zit. Eruitzien als een idioot hoort weliswaar een beetje bij de Wii, de PlayStation Move en de Kinect, maar deze trailer drukt je wel heel erg met je neus op de feiten. Zo zie jij er straks ook uit, als je besluit dit spel te kopen. Als dat je niet afschrikt: Champion Jockey verschijnt ook inderdaad voor alle drie die platformen.

Mega Man 9 met een Portal Gun


Comedy site Dorkly blijft Portal Guns toevoegen aan klassieke videogames. Na Super Mario Bros. en A Link To The Past is deze keer Mega Man aan de beurt. Mega Man 9 om precies te zijn. En omdat dat zo’n genadeloos moeilijk spel was, is dit misschien wel het bevredigendste filmpje tot nu toe. Wat heerlijk om die irritante Met met zijn onverwoestbare helm in een ravijn te dumpen. Of om er met twee slim geplaatste portals voor te zorgen dat Popo Heli zichzelf in brand steekt. Eindelijk gerechtigheid!

Maar Mega Man zou Mega Man niet zijn als Mega Man het Portal Pistool zomaar cadeau kreeg. Eerst moet hij het opnemen (in de eerste 15 seconden van het filmpje) tegen Aperture Man. Een geniepige eindbaas die Mega Man alleen kan verslaan door hem in zijn eigen valstrik te duwen.

Kyotokei is een schaamteloze Ikaruga-kloon voor WiiWare


3D Pixel Racing is nog niet eens uit in Europa maar ontwikkelaar Microforum heeft hun volgende WiiWare-spel alweer aangekondigd. Kyotokei is een horizontal scrolling shoot’em up en een schaamteloze Ikaruga-kloon. Net als in Treasure’s beroemde spel schieten alle vijanden met blauwe en rode kogels. De truc is om razendsnel van polariteit te veranderen en kogels van je eigen kleur te absorberen. Alleen op die manier kun je de bullet hell overleven.

Laat ik er niet omheen draaien: Kyotokei ziet er niet fraai uit. De achtergronden zijn kaal en leeg en het spel stuurt in eindeloze golven dezelfde 2 of 3 vijanden op je af. (Dat alles uiteraard afgaand op deze trailer, misschien valt het in het echt mee). Daar staat tegenover dat de kogelpatronen in de loop van het filmpje steeds hectischer worden. Vooral de eindbazen zien er met hun ronddraaiende laserstralen pittig uit. Een topper zal Kyotokei vast niet worden, maar voor liefhebbers die geen genoeg krijgen van Ikaruga kan dit toch een vermakelijke aanvulling zijn. Vanaf 11 augustus is Kyotokei te downloaden in Amerika voor 500 Wii Points (de laagste prijs die Nintendo toestaat). Als hij binnen afzienbare tijd ook naar Europa komt ga ik de aanschaf overwegen.

Gedeeltelijk nieuwe trailer voor Skyward Sword


Nieuwe trailer voor Skyward Sword! Een soort van! Hij lijkt erg veel op de vorige trailer die Nintendo tijdens de E3 liet zien, maar er zitten toch echt een paar nieuwe scenes in. De Goron (zie screenshot) is waarschijnlijk het opvallendste nieuwe gezicht, maar er is meer. Want welk mysterieus apparaat is die man op 0:19 aan het repareren? Waarom komt het metershoge standbeeld van een engel deze keer zo prominent in beeld? En wat is dat kleinere standbeeld dat Nintendo vanaf 0:16 expres alleen van de achterkant laat zien? Zou het een oude bekende zijn? Shigeru Miyamoto heeft gezegd dat mensen die goed hebben opgelet tijdens Ocarina of Time in Skyward Sword (dat zich afspeelt vóór OoT) verwijzingen konden ontdekken naar wat komen gaat.

Kortom: het is bijna dezelfde trailer als anderhalve maand geleden, met net genoeg speldenprikjes nieuwe informatie om de Zelda fanclub weer een tijdje zoet te houden. (En ik kan nog steeds niet geloven dat een achterstevoren gespeeld liedje toch nog zo goed klinkt).

Ook Mario’s zeldzame vijanden verdienen een sleutelhanger


Sleutelhangers gebaseerd op vijanden uit New Super Mario Bros. Wii. Dit is volgens Destructoid de tweede set van NSMBW-vijanden die fabrikant Takara Tomy op de markt brengt. In de eerste set (foto na de klik) zaten de gebruikelijke Goomba’s, Bullet Bills en Lakitu’s. Niet echt interessant dus. Voor deze tweede serie moesten de ontwerpers dieper graven en dat maakt juist deze sleutelhangers zo gaaf! Wie had ooit gedacht dat obscure vijanden als Little Mouser, Para-Beetle en Dry Bones hun eigen merchandise zouden krijgen? Zelfs Fuzzy – de zwarte pluizenbol die over de kabelbanen kruipt in luchtlevels – is van de partij. Wat mij betreft één van de grappigste vijanden die Nintendo ooit heeft bedacht. Hij ziet er zo heerlijk onschuldig en niet-kwaadaardig uit. Fuzzy is er niet op uit om Mario tegen te houden. Hij speelt gewoon graag op kabelbanen en kan er ook niets aan doen als passerende loodgieters daar last van hebben. Het is dat deze sleutelhangers niet te koop zijn buiten Japan, anders had Fuzzy ook aan mijn sleutelbos mogen hangen.