Kojima en Nomura ondersteunen PS3, ondanks kritiek


Zowel Metal Gear Solid bedenker Hideo Kojima als Square-Enix topontwerper Tetsuya Nomura geloven dat de Playstation ook in de volgende generatie de beste console blijft voor de door hen gemaakte games. Dat moet toch fantastisch nieuws zijn voor alle PS3 fans.
Zowel Metal Gear Solid als Final Fantasy zijn gigantische series. Allebei niet echt Playstation-exclusive, maar toch horen ze gevoelsmatig bij de Sony console. Groot geworden dankzij de eerste Playstation, die op zijn beurt het succes ook gedeeltelijk heeft te danken aan deze twee spellen.

Maar ondanks de nu toegezegde ondersteuning zijn opvallend genoeg zowel Kojima als Nomura niet onverdeeld positief over de Playstation 3.

Kojima tilt vooral zwaar aan het wegvallen van de rumble feature. Weliswaar heeft hij in een eerder interview gezegd dat de nieuwe motion sensor op één of andere manier ook wel door MGS4 gebruikt zal worden, toch blijft hij zich afvragen waarom Sony de gebruikers niet gewoon de keuze heeft gegeven om te schakelen tussen Motion Sensors en Rumble (aangezien Sony blijft volhouden dat de twee niet goed met elkaar overweg kunnen)? Het laat zich raden welke optie hij dan in zou schakelen voor MGS4. Het allerbeste zou volgens Kojima zijn "een PS3 met controls zoals de Wii." (Zoals altijd was Kojima laaiend enthousiast over Nintendo’s nieuwste project, maar liet zich wederom niet verleiden om er dan ook maar spellen voor te ontwerpen. Recentelijk noemde hij de PS3 zelfs nog "de toekomst", terwijl de mindere hardware van de Wii zou staan voor "het verleden").

Nomura is vooral kritisch over de prijs. Of eigenlijk, kritisch is nog zwak uitgedrukt. Hij windt er helemaal geen doekjes om en zegt ronduit dat de console momenteel te duur is. Pas over hooguit één of twee jaar (!) verwacht hij dat die situatie zal verbeteren, ook afhankelijk van het succes van Blu-Ray.

Maar kritiek of niet, beide heren geloven nog steeds in de Playstation, en daar mag Sony zich gerust voor in de handjes knijpen. Metal Gear Solid 4 gaat gegarandeerd miljoenen exemplaren verkopen, en wordt al bijna net zo gegarandeerd een briljant spel in de ogen van de critici. En wat Final Fantasy XIII voor de Playstation 3 gaat betekenen is helemaal niet of nauwelijks in geld uit te drukken. Vooral in Japan zal dat spel de rijen voor de winkels gerust twee of drie keer zo lang maken. Op z’n minst.

Bron: gamesindustry

Zie ook:
- Sony zoekt Wipeout ontwerper
- Kaz Hirai: "Ik wou dat Microsoft ons niet de hele tijd kopieerde."
- Koei opent Fatal Inertia website
- Veelbelovende Fatal Inertia screenshots
- Motion sensors en rumble gaan prima samen, zegt Immersion
- Analoge PS3 controlstick veel gevoeliger dan PS2 controlstick

Lees ook:Nieuwe Metal Gear Solid 4 screenshots
Lees ook:Motion sensors en rumble gaan prima samen, zegt Immersion
Lees ook:Metal Gear Solid 4 te groot voor DVD
Lees ook:Genj 2 screenshots
Lees ook:Training voor Metal Gear Solid 4

4 reacties op “Kojima en Nomura ondersteunen PS3, ondanks kritiek

  1. Kikujiro

    Ze blijven in ieder geval loyaal aan het merk dat ze heeft groot gemaakt. Ik denk dat deze heren ook niet zo snel spellen voor een concurrent van Sony zullen gaan maken (mits de PS3 naar behoren zal gaan verkopen).

    Voor meer info over Japanse “loyaliteit” zie: http://www.uchiyama.nl/ngsamenleving6.htm of http://en.wikipedia.org/wiki/Giri

    Wat me wel steeds meer opvalt, vooral na het zien van Kojima san’s “filmster” foto, is de toenemende bekendheid van gameproducers (zoals naast Kojima, natuurlijk ook Shigeru Miyamoto en Yuji Naka). Games worden meer en meer gezien als volwaardige kunstvorm (zoals film en muziek), wat de kwaliteit in de toekomst alleen maar ten goede kan komen.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Benny

    Volgens mij is de FF reeks nog altijd op de Nintendo begonnen. Maar oke. dus echt loyaal is Squeenix niet. Konami is altijd al een “sletje” geweest. Die hopt van de ene hardwareleverancier naar de andere. denk dat e nu met Sony eindelijk hun vaste partner hebben gevonden.

      /   Beantwoorden  / 
  3. erik

    “Volgens mij is de FF reeks nog altijd op de Nintendo begonnen. Maar oke. “

    Bij Nintendo was het altijd heel erg een Japans “ding”. Pas met FFVII op de Playstation viel ook het westen er massaal voor en is de serie VEEL groter geworden.

    En Konami verbindt zich inderdaad aan geen enkele console exclusief. Maar Metal Gear Solid (met de nadruk op SOLID) is toch echt op de Playstation begonnen. Ook die serie is vele malen groter geworden dan vroeger die twee Metal Gear spellen op de NES. Kikujiro’s opmerking klopt dus wel degelijk in mijn ogen. :)

    “denk dat e nu met Sony eindelijk hun vaste partner hebben gevonden.”

    Welnee, Konami blijft vrolijk voor iedereen ontwikkelen. :) Het eerste voorbeeld dat me nu even te binnen schiet is Elebits, exclusief voor de Wii.

    “Wat me wel steeds meer opvalt, vooral na het zien van Kojima san’s “filmster” foto, is de toenemende bekendheid van gameproducers (zoals naast Kojima, natuurlijk ook Shigeru Miyamoto en Yuji Naka). “

    Haha, ja. Die foto’s van Kojima zijn inderdaad echt geweldig. :p Hij is ook de enige die die status ook lijkt te omarmen. Altijd als je Miyamoto geïnterviewd ziet worden verontschuldigd hij zich bijna voor zijn populariteit.

    Maar het is inderdaad alleen maar goed. Hoe meer bekendheid zij krijgen, hoe meer hun spellen als kunstwerken zullen worden gezien.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Benny

    “Bij Nintendo was het altijd heel erg een Japans “ding”. Pas met FFVII op de Playstation viel ook het westen er massaal voor en is de serie VEEL groter geworden.”

    Mmm, eerdere Ff spellen kwamen ook al in het westen uit, al was het dan wel alleen in de US. Pas inderdaad vanaf deel 7 was het voor het eerst in Europa te verkrijgen.

    “Ook die serie is vele malen groter geworden dan vroeger die twee Metal Gear spellen op de NES. Kikujiro’s opmerking klopt dus wel degelijk in mijn ogen. :)

    Wist je dat Snake’s Revenge niet eens gemaakt is ddor Kojima. Sterker nog, hij had er helemaal niets mee te maken gehad.

    “Welnee, Konami blijft vrolijk voor iedereen ontwikkelen. :) Het eerste voorbeeld dat me nu even te binnen schiet is Elebits, exclusief voor de Wii.”

    Sorry. Al weet ik zo goed ls niets van het spel af, heb ik er weinig vertrouwen in. Doet me een beetje denken aan de GC, waaraan Konami ook hun steun gaf… allemaal van die buttspellen. Geen MGS, Gradius V en ZOE 2 kwaliteit.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.