Hoe ben ik nu weer terechtgekomen in Ravenholm?


O ja, zombies. Dat is precies wat Half-Life 2 nog nodig had. Nee echt jongens, alles verloopt perfect volgens plan. Wat is er nu leuker dan een stel zombies als vijanden die geen voorwerpen achterlaten als ik ze versla? Mijn ammo is ook al bijna op, dus gefeliciteerd Valve. Nog heel even en dan zit ik zonder kogels vast in Ravenholm. Het kan gewoon niet beter. Ik hoop dat dit level nog langer duurt dan Water Hazard.

En blijf jullie ook alsjeblieft verstoppen op die onmogelijke plaatsen. Dat is helemaal te gek. Gordon vindt het heerlijk als er onverwachte momenten aan zijn achterhoofd wordt geknabbeld!

Wat is het toch met dit spel dat de makers er telkens voor zorgen dat ik er helemaal alleen voor kom te staan, terwijl de grote kracht van Half-Life 2 zo duidelijk ligt in de communicatie met andere mensen? Andere levende mensen welteverstaan. Het gejammer van de ondoden werkt me vooral op zenuwen.

Nou ja, dat waren in ieder geval weer twintig leuke minuten in Black Mesa East. Vooral de vanzelfsprekendheid waarmee het verhaal wordt verteld maakt iedere keer een diepe indruk. Het is zo heerlijk om eindelijk eens een ontwikkelaar mee te maken die de neiging kan weerstaan om elk klein dingetje uit te leggen. Waarom moest ik zonodig gescand worden voordat ik binnen mocht komen? Waarom had Eli maar één been? Wat gebeurden er voor bizarre experimenten in dat laboratorium?

Omdat niemand de moeite nam om zulke dingen uit te leggen voelde het alsof ik toevallig binnenwandelde in een echte levende wereld. Dat in tegenstelling tot de meeste spellen waar andere personages vooral lijken rond te lopen voor mijn vermaak of omdat ze op een andere manier nuttig zijn.

Zelfs in Ravenholm vind ik het nog leuk dat niemand me van tevoren waarschuwde wat er eigenlijk aan de hand was. Ik kreeg alleen te horen dat de stad "for a very good reason" was afgesloten, maar dat het om zombies ging mocht ik zelf ontdekken.

Ja, het begon allemaal erg leuk. Nu alleen nog hopen dat ik het overleef.

- Hoe ik al na twee levels ophield met Half Life 2
- Hoe ik op dringend advies van mijn lezers verder ging met Half-Life 2
- Hoe lang gaat dat Water Hazard level eigenlijk nog duren?
- Hoe ben ik nu weer terechtgekomen in Ravenholm?
- Hoe ik in Ravenholm iets over mezelf leerde
- Bijna een hartaanval langs Highway 17
- Ik begon me net af te vragen waarom dit level Sandtraps heet
- Hoe een houten plank mijn leven redde in Sandtraps
- De mierenvanger van Nova Prospekt
- Lemme get out of your way Freeman
- Hoe Dr. Breen hulp krijgt van Electronic Arts
- Het einde van Half-Life 2

Lees ook:Left 4 Dead interview, gameplay beelden
Lees ook:Hoe ik op dringend advies van mijn lezers verder ging met Half-Life 2
Lees ook:Valve wil alle DLC Team Fortress 2 gratis houden
Lees ook:Hoe ik al na twee levels ophield met Half Life 2
Lees ook:Het einde van Half-Life 2

20 reacties op “Hoe ben ik nu weer terechtgekomen in Ravenholm?

  1. MetroidPrime

    Het is volgens mij juist de bedoeling dat je in Ravenholm bijna geen kogels meer hebt. Vlak voor Ravenholm heb je namelijk een compleet nieuw wapen gekregen waar je overal in Ravenholm ammunitie voor kunt vinden. ;)

    Ravenholm was voor mij het minst leuke deel van het spel. Het level daarna is IMHO het beste level van het spel, dus het is aan te raden om even vol te blijven houden.

      /   Beantwoorden  / 
  2. erik

    Ja, die grote ronde zagen zijn inderdaad lekker effectief tegen zombies! :p In één keer dood. Maar daarna landt dat ding meestal ergens te ver weg voor de gravity gun om hem terug te halen… dus pak in de andere zombies toch weer op de ouderwetse manier aan.

    Misschien moet ik meer gaan experimenteren welke voorwerpen nog meer effectief werken.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Will

    Alles wat je op kan pakken kun je tegen zombies aan knallen.

    Even iets heel anders, ik werk met Firefox en ik heb nu al meerdere keren gehad dat die irritante McDonalds reclame op je blog OF mijn Firefox laat crashen, of, als ik hem tijdig wegklik, mijn hele firefox afsluit..! What gives?

      /   Beantwoorden  / 
  4. RemyZ

    Nou nou zeg,je bent een beste vent hoor(denk ik)maar om nou zo cynisch over HL2 te pratenen er een sport van maken dat begrijp ik niet helemaal magoe..het is duidelijk dat dit niet voor jou is weggelegd,dat kan..ik begrijp soms ook niet van wereldtoppers wat mensen er zo boeiend aan vinden maar ik denk dat jij je punt nu wel gemaakt heb hoor:)verblijd ons weer met leuke boeiende verhalen,PLEAAAAASE!!trouwens ik heb echt in mijn geheugen dat ze wel uitleggen waarom je gescand word,ik weet het niet helemaal zeker,zal ut ff checken;)

      /   Beantwoorden  / 
  5. MetroidPrime

    Zo’n beetje alles wat zwaar is en niet makkelijk breekbaar werkt goed op de standaard zombies. Bakstenen, potten verf en gasflessen werken allemaal prima tegen de standaard zombies. De Gravity Gun kun je ook gebruiken om losse Headcrabs te verslaan zonder voorwerpen te gebruiken.

    Ik meen mij te herinneren dat Ravenholm relatief kort is, vergeleken met de andere levels.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Michael


    Even iets heel anders, ik werk met Firefox en ik heb nu al meerdere keren gehad dat die irritante McDonalds reclame op je blog OF mijn Firefox laat crashen, of, als ik hem tijdig wegklik, mijn hele firefox afsluit..! What gives?”

    Dat heb ik ook! Zo ommeinig irritant!

      /   Beantwoorden  / 
  7. erik

    “trouwens ik heb echt in mijn geheugen dat ze wel uitleggen waarom je gescand word,ik weet het niet helemaal zeker,zal ut ff checken;)”

    Hm… echt? Als dat zo is heb ik blijkbaar niet goed opgelet… volgens mij waren ze vooral verbaasd dat ze mij zagen. :p

    “verblijd ons weer met leuke boeiende verhalen,PLEAAAAASE!!”

    Tja… als het goed is staat Half-Life 2 op het punt om leuk en boeiend te worden! Dat hoor ik in ieder geval de hele tijd, en episode 1 en 2 moeten helemaal briljant zijn. Dus ik hoop met je mee dat er snel een einde komt aan de negativiteit. ;)

    Die McDonalds-reclame… dat is duidelijk niet de bedoeling! :o Heel vervelend. Ik weet verder niet zo goed wat ik erover moet zeggen, ik heb er geen verstand van en ik ga ook helemaal niet over die reclames. Het enige wat ik kan doen is het voorleggen aan de man die er wel over gaat… In de tussentijd is het misschien een schrale troost dat die adds zijn ontworpen zodat je ze maar een paar keer als pop-ups te zien krijgt.

      /   Beantwoorden  / 
  8. J. Ustkiddinga

    Volgende week nieuwe popup van Mac: Nu verse halfvolle McMelk!!!! En die laat je Internet Explorer deleten.
    De week daarop: Nu nieuw toetje bij de Mac: de McAppel!!! En zorgt ervoor dat de blog binnen 5 seconden zichzelf opblaast.
    Lang leve de technologie, lang leve de pop up. I love it!

      /   Beantwoorden  / 
  9. MNC

    Je let echt goed op het verhaal. :D

    Ik neem aan dat sinds je niet van FPS houdt, en Half Life 1 helemaal niks van dat geweldige NPC interactie heeft dat HL2 heeft, zal ik het kunnen uitleggen. Of je kunt wikipedia bezoeken.

    SPOILERS AHOY

    Je bent werknemer geweest van een bedrijf dat Black Mesa heet, ergens in de woestijn. Het punt van dat bedrijf was het creëren van machinery die portalen zou kunnen openen. Jij bent erbij betrokken, het gaat fout, en je opent een portaal naar de wereld genaamd Xen. Hier komen dus allemaal vortigaunts(vijandelijk) en headcrabs vandaan naar de aarde. Tegen het einde aan wil je een raket afschieten die het portaal dicht zou moeten maken, maar dat mislukte. Het portaal wordt opengehouden door een groot, bizar beest (ik schrok toen ik het zag) de Nihilanth. Versla deze, speel het spel uit en je wordt ingehuurd door de Gman. Vortigaunts zijn geen slaven meer en zijn nu vriendjes enzo en 10 jaar later speelt half life 2 zich af.

    Eli’s houten been: In het begin, nadat de ramp wordt veroorzaakt, kom je Eli (eigenlijk een random scientist die donker was) en hij kan niet verder, omdat ie bang is dat ie iets oploopt als ie maar iets te intensief doet. Hij maakt de deur voor je open en zegt je dat je hulp moet gaan halen.

    SPOILERS END

    Ik verveelde me :P

      /   Beantwoorden  / 
  10. erik

    “Het punt van dat bedrijf was het creëren van machinery die portalen zou kunnen openen.”

    Portals zoals in… Portal? Dus die spellen hebben toch iets met elkaar te maken?

    Wel grappig hoe HL1 en HL2 aan elkaar gelinkt zijn. En nee, ik was inderdaad niet van plan om Half-Life 1 ook te spelen. ;)

      /   Beantwoorden  / 
  11. RemyZ

    Nou eigenlijk verwacht men dat het Portal gegeven uit Portal zelf in Halflife3 verwerkt gaat worden..En dat Portal echt een test project was,wel ontzettend goed trouwens dat Portal,ik heb em uitgespeeld en het is echt zooo VET om te spelen!!

      /   Beantwoorden  / 
  12. Skar

    Vond Ravenholm ook niet zo heel leuk, voornamelijk door de creepy sfeer. Maar vond de interactie eigenlijk juist wel weer stoer… met cirkelzagen zombies halveren/onthoofden… of gewoon een verfbus tegen ze aan (zie maar wat er gebeurd) of een gasfles… wil ook goed werken (en heeft een leuk effect)

      /   Beantwoorden  / 
  13. MNC

    NOG MEER SPOILERS

    Ik zal maar wat lange zinnen aan het begin zeggen ipv meteen dingen zoals Ja, portal en half life 2 horen bij elkaar. Het waren concurrenten voor overheidsgeld om hun projecten uit te breiden. Meer hierover in Episode two, en dat mag je zelf uitzoeken ;)

      /   Beantwoorden  / 
  14. MetroidPrime

    Er zitten zowel in Portal als in HL2 Episode 2 sterke verwijzingen naar elkaar. GlaDOS lijkt op een paar punten zelfs vage verwijzingen te maken naar de 7 Hour War.

    Episode 1 vond ik overigens een enorme tegenvaller. De nadruk ligt veel sterker op actie, je wordt bijna constant van alle kanten belaagd. Qua verhaal is het meer een korte inleiding voor Episode 2. Episode 2 vind ik veel beter in elkaar zitten dan Episode 1 en misschien zelfs beter dan HL2 zelf.

      /   Beantwoorden  / 
  15. erik

    Ravenholm is eigenlijk verrassend leuk bedacht. Zolang het goed werkt is het echt tof om zombies naar een valstrik te lokken en dan een auto op hun hoofd te laten vallen.

    Maar de gedeeltes waarin je ouderwets moet schieten zijn best wel rot. Zoveel zombies tegelijk. :(

    “Episode 1 vond ik overigens een enorme tegenvaller. De nadruk ligt veel sterker op actie, je wordt bijna constant van alle kanten belaagd.”

    Whoa! Ik weet niet of ik daar wel zin in heb. :p Misschien kan ik beter gewoon meteen doorgaan naar Episode 2.

      /   Beantwoorden  / 
  16. Erwin

    /spoiler/ Er is al een link gemaakt van HL uit naar Portal. In een episode spreek je dr. mossman (geloof ik) die waarschijnelijk in of rond een mysterieus schip zat. Dit schip is, inclusief het dok naar een andere manier geteleporteerd. Rara van welk bedrijf dit schip was :P /spoiler op/

      /   Beantwoorden  / 
  17. Kars

    Nou als je tijd hebt..toch een keer hl 1 spelen, is een briljant spel. En ja ravenholm is het irritantste level van het hele spel, dus door dat level kun je niet bepalen dat het niet leuk is.

      /   Beantwoorden  / 
  18. Bart

    Half-Life is echt helemaal niks voor jou Erik. Bespaar ons en jezelf de moeite en ruil het spel in voor Uncharted. Je wil verhaal, je krijgt verhaal.

      /   Beantwoorden  / 
  19. basioh

    unchrted lijkt miuj ook vet. aleen een beetje duur

      /   Beantwoorden  / 
  20. erik

    Ja die Uncharted demo was inderdaad erg de moeite waard. Ook een spel dat ik zeker nog een keer helemaal wil spelen. Maar niet voor meer dan zestig euro.

    “en ruil het spel in voor Uncharted”

    Dat sowieso niet. Portal! Die zie ik mezelf nog wel meerdere keren herspelen.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.