Categorie: "Wii U"

Ubisoft werkt aan Rayman Origins 2


Rayman begint officieel aan een tweede leven. Hij werd uit zijn eigen spelserie verjaagd door een stel witte konijntjes, maar het traditionele 2D platformspel waarmee hij een comeback maakte was zo succesvol dat Ubisoft inmiddels bezig is met een vervolg. Rayman Origins 2 is nog niet officieel aangekondigd, maar marketingbureau Arkenford stopte alvast een vroege trailer in een online marktonderzoek. Een van de deelnemers was zo slim om een paar screenshots te maken en zodoende weet nu de hele wereld dat Rayman Origins 2 bestaat. De beschrijving in Arkenford’s enquette suggereert geen grote veranderingen ten opzichte van het eerste spel (een handgetekend platformavontuur dat op ieder moment kan overschakelen van singleplayer naar co-op multiplayer (maximaal 4 spelers) en weer terug). Het grootste verschil wordt de nieuwe setting. Geen surrealistische droomwerelden meer, maar een iets normalere Middeleeuwse setting vol kastelen, draken, vampieren en spoken. Klassieke videogame-thema’s dus.

Voor welke platforms Rayman Origins 2 verschijnt is uiteraard nog niet bekend. Ik gok op “allemaal” (PS3, Xbox 360, Wii, VIta, pc, 3DS), net zoals de eerste Rayman Origins. Afhankelijk van de releasedatum zal de Wii hooguit worden verruild voor de Wii U.

Supermoeilijke platformgame Aban Hawkins aangekondigd voor 3DS en Wii U


Alweer een downloadbare retroplatformer van ontwikkelaar Nicalis (vooral bekend van een eindeloze reeks ports en remakes van Cave Story). Deze keer voor de 3DS en de Wii U. Aban Hawkins & The 1000 Spikes verscheen oorspronkelijk voor Xbox Live Indie Games, maar Nicalis vindt dat het een groter publiek verdient. Na het zien van de trailer ben ik het met hen eens. Laat je niet misleiden door de screenshot; Aban Hawkins heeft het uiterlijk van een onschuldig platformspelletje, maar daaronder schuilt een absurd moeilijke hardcore titel. Niet moeilijk op de streng-maar-rechtvaardige manier van bijvoorbeeld Super Meat Boy of VVVVVV, maar eerder gemeen-en-oneerlijk zoals I Wanna Be The Guy. Denk: onzichtbare valstrikken, loopbruggen die onder je voeten verkruimelen en levels die van vloer tot plafond zijn bedekt met dodelijke spikes. Precies wat de 3DS nodig heeft dus.

Helaas is het bij Nicalis altijd de vraag of een aangekondigd spel ook echt wordt uitgebracht. En zo ja: of het dan ook in Europa verschijnt. De langverwachte DSiWare-versie van Cave Story is na 2 jaar nog steeds niet beschikbaar in Europa, en hetzelfde geldt voor de door Nicalis geporte 3DS-versie van indiegame VVVVVV (beiden staan momenteel gepland voor het tweede kwartaal van 2012 – het kwartaal waar we nu middenin zitten dus). Wii-bezitters in Europa én Amerika wachten al anderhalf jaar tevergeefs op een veelbelovende remake van La Mulana terwijl het sfeervolle puzzelspel Night Sky al zo vaak is uitgesteld dat niemand er nog serieus in lijkt te geloven. Dus ja, Aban Hawkins & The 1000 Spikes ziet er veelbelovend uit, maar Nicalis moet het mij maar niet kwalijk nemen dat ik deze aankondiging voorlopig met een korreltje zout neem.

Maar wat is Super Mario 4?


Nintendo heeft de domeinnaam supermario4.com geregistreerd. Op dit moment leidt die link nog heel saai naar Nintendo’s Amerikaanse website, maar in de toekomst vind je er ongetwijfeld informatie over een nieuw Mario-spel. Ik gok op de nieuwe 2D sidescroller die Satoru Iwata laatst aankondigde voor de 3DS. Niemand weet nog wat de keuze voor die naam zegt over het uiteindelijke spel, maar het is altijd leuk om te speculeren:

  • Mario’s enige spelserie waar drie delen van bestaan (zodat Super Mario 4 een logische opvolger zou zijn) is de oorspronkelijke Super Mario Bros.-serie op de NES. Die spellen zijn legendarisch, dus een rechtstreeks vervolg zou groot nieuws zijn. Ik mag hopen dat Nintendo dat ook beseft en de magische afkorting “SMB4″ alleen reserveert voor een werkelijk revolutionair platformspel.
  • In Japan was Super Mario Bros. 4 de officiële subtitel van Super Mario World op de SNES (Japanse boxart). Zou het getal 4 kunnen betekenen dat Mario terugkeert naar Dinosaur Land? Een nieuw spel met Yoshi, de gele cape, switch-paleizen en een wereldkaart vol geheime routes? Super Mario 3D Land speelde vorig jaar ook al schaamteloos in op onze SMB3-nostalgie, dus waarom niet?
  • Nu ik erover nadenk: van Mario’s Game Boy-spellen bestaan – als je Wario Land meetelt – ook drie afleveringen. Het is een vrij obscure referentie, maar ik neem aan dat de 4 ook kan verwijzen naar Super Mario Land 4. Nintendo heeft de oorspronkelijke Land-spellen in een recordtempo opnieuw uitgebracht voor de 3DS Virtual Console, dus wie weet?
  • Ik weet niet of Nintendo nog steeds van plan is om New Super Mario Bros. Mii uit te werken tot een volwaardige launchtitel voor de Wii U, maar als dat het geval is zou Super Mario 4 ook precies dat kunnen zijn: de vierde moderne Mario-platformer. Dit is mijn minst favoriete optie, maar misschien wel de meest realistische. De NSMB-reeks is een gigantisch succes (veel populairder dan Super Mario Galaxy en -3D Land), dus een 3DS-versie zou alleen maar logisch zijn. Ik vind het ook geen vervelende spellen (vooral New Super Mario Bros. Wii is echt heel goed), het zou alleen leuk zijn als ze een eigen identiteit wisten te ontwikkelen met nieuwe vijanden en betekenisvolle nieuwe Power-Ups.

[g.forum]

Hoe Assassin’s Creed III de Wii U-controller gebruikt

  • “Wii U tablet Animus can be used as a persistent on-screen map and navigation tool.
  • Animus Database entries that may pop up from time to time, could be displayed on the touchscreen instead and not interrupt the flow of the game.
  • The Animus can also act as an encyclopedia of information. Character biographies and bits of information that would normally be cast aside could be displayed on the touchscreen.
  • Easy touchscreen weapon selection during combat. Quick change from dual-wield combat to single with a simple touch.
  • Using the touchscreen as an alternate view for Eagle Vision. Using the built-in accelerometer to control the camera view while in Eagle Vision.”

Wat Ubisoft van plan is met de Wii U-versie van Assassin’s Creed III. Interessant, want dit is de eerste keer dat een ontwikkelaar onthult waar de touchscreen-controller voor wordt gebruikt. Het leest een beetje als de feature list van een gemiddeld Nintendo DS-spelletje. Wat aanvullende informatie, een klikmenu om snel van wapen te wisselen, een grote plattegrond… DS-bezitters kennen het allemaal al. Je kunt het jammer vinden dat Ubisoft op safe speelt, maar volgens mij is dit juist goed nieuws. Laat de grote vernieuwingen maar over aan spellen die speciaal voor de Wii U worden ontwikkeld. Ports van bestaande titels zijn meestal niet gebaat bij aanvullende gimmicks (sloten openpeuteren op het touchscreen, kaarsen uitblazen via de microfoon, zie je het voor je?) En onderschat ook het gemak van een altijd aanwezige plattegrond niet! Na Dawn of Sorrow wil ik nooit meer een Castlevania spelen zonder.

Assassin’s Creed III officieel aangekondigd met pre-rendered trailer


Na de gelekte screenshots is er nu de eerste trailer van de vijfde Assassin’s Creed. Hij bevestigt dat Desmond inderdaad terugreist naar 1777 om de Amerikaanse Revolutie mee te maken, maar verder word je hier niet veel wijzer van. Ubisoft heeft namelijk weer eens gekozen voor een pre-rendered trailer. Een animatiefilmpje dus. Vol beelden die er prachtig uitzien, maar die niet daadwerkelijk in het spel voorkomen. Of de echte Ratohnhaké:ton (ja, zo heet hij echt) dus ook zo soepel door de bomen kan klauteren is nog maar vraag, maar het ziet er in deze trailer erg spectaculair uit.

Om al die ongerepte wildernis in beeld te brengen heeft Ubisoft een nieuwe grafische engine ontworpen: AnvilNext. De schrijver van het persbericht belooft, in vergelijking met de voorgaande Assassin’s Creed-spellen, mooiere beelden, gedetailleerdere personages en een hogere kunstmatige intelligentie. Yves Guillemot, een van de oprichters van Ubisoft, voegt daar nog aan toe: “Assassin’s Creed III features the franchise’s most expansive setting so far, along with an exciting new hero and exponentially more gameplay. Whether you’re a longtime fan of Assassin’s Creed or if you’re new to the franchise, you’re going to be blown away by the scale and marvel of Assassin’s Creed III.”

Assassin’s Creed III ligt vanaf 31 oktober in de winkel voor Xbox 360 en PlayStation 3. De andere twee versies volgen waarschijnlijk iets later.

Screenshots van Assassin’s Creed III uitgelekt


De enige afbeelding van Assassin’s Creed III die ik van Ubisoft mag laten zien staat hierboven: de officiële boxart. Sinds vandaag circuleren er echter ook 13 gelekte screenshots, die het tijdschrift Game Informer eigenlijk pas volgende week mocht publiceren. Ik durf ze niet te plaatsen uit angst voor Ubisoft’s en GI’s advocaten, maar wie nieuwsgierig is kan stiekem op deze link klikken.

The Lost Oracle is de mooiste Legend of Zelda die Nintendo nooit heeft gemaakt


Als ik mocht kiezen welk filmpje Nintendo moest uitwerken tot een echt spel, de officiële teaser voor Zelda op de Wii U of dit hobbyproject van de Canadese animator Joel Furtado, dan zou ik het wel weten. Weg met realistische Link en terug naar de tekenfilmpgraphics! Legend of Zelda: The Lost Oracle is bedoeld als een vervolg op The Wind Waker en ziet er prachtig uit. Tekenfilm-Link brengt iedere scene tot leven met zijn expressieve gezicht. Ondertussen speelt Joel wel een beetje vals door platte schilderijen te gebruiken voor de omgevingen (en dus geen “echte” driedimensionale levels), maar als Nintendo’s programmeurs hun best doen kunnen ze vast wel iets maken dat hier dicht bij in de buurt komt. Zeker op de Wii U, die volgens de laatste geruchten twee keer zo krachtig is (wat dat ook betekent) als een Xbox 360.

Helaas is Joel Furtado echt alleen een animator en geen programmeur. Plannen voor een onofficiële fangame zijn er dus niet, maar dit prachtige filmpje pakt niemand ons meer af.

Een nieuwe foto van de Wii U hardware


Wow, die Wii U is groter dan ik dacht. Omdat Nintendo hem tot nu toe alleen van voren fotografeerde dacht ik dat hij ongeveer even groot zou zijn als een gewone Wii, maar op deze nieuwe foto lijkt hij anderhalf keer langer. Minstens. Als dit al het definitieve ontwerp is (wat ik niet zeker weet), dan wordt de Wii U de langwerpigste spelcomputer aller tijden. Hij lijkt wel speciaal ontworpen om meteen in het entertainmentmeubel onder je televisie te schuiven. Een behoorlijke stijlbreuk met Nintendo’s vorige spelcomputers, die er altijd een beetje eigenwijs uitzagen. Vergeleken met de paarse kubus en de gekantelde Wii oogt Nintendo’s nieuwste een stuk volwassener, maar daarmee ook een stuk saaier. Het zou me niet zoveel moeten kunnen schelen, maar stiekem hoop ik toch dat dit een prototype is en dat het uiteindelijk ontwerp een paar eigenwijze details bevat.

[g.forum]

Shigeru Miyamoto gaat wel/niet met pensioen


“I’m going to retire. I’m not saying that I’m going to retire from game development altogether. What I mean by retiring is, retiring from my current position. What I really want to do is be in the forefront of game development once again myself. Probably working on a smaller project with even younger developers. Or I might be interested in making something that I can make myself, by myself. Something really small.”

Shigeru Miyamoto in een interview met Wired

“This is absolutely not true. There seems to have been a misunderstanding. He has said all along that he wants to train the younger generation. He has no intention of stepping down. Please do not be concerned.”

Nintendo in een reactie op Reuters

Maar wie moeten we nu geloven? Is het inderdaad een groot misverstand? Heeft de vertaler zich vergist en bedoelde Miyamoto iets anders? Of klopt het verhaal maar stelt Nintendo de officiële bekendmaking liever uit tot het volgende fiscale jaar? Of is het mogelijk dat iedereen eigenlijk hetzelfde bedoelt, maar dat Nintendo het woord “pensioen” liever niet gebruikt?

Uiteindelijk zal vanzelf blijken wie er gelijk heeft, maar persoonlijk voel ik wel wat voor die eenmansprojecten waar Miyamoto over fantaseert. Indiegames (hoewel Nintendo natuurlijk wel de uitgever blijft) door de bedenker van Mario en Zelda, dat moet haast wel interessant worden. Veel mensen zijn bang dat Nintendo zonder Miyamoto geen grote gepolijste spellen meer kan maken, maar volgens mij lopen er inmiddels zo veel talenten rond dat we ons over de volgende Mario en Zelda echt geen zorgen hoeven maken.

Mocht het verhaal kloppen, dan hoopt Miyamoto zijn kleinschalige project volgend jaar al aan de wereld te tonen.

[g.forum]

Edge verwacht in 2012 een nieuwe generatie spelcomputers


“Delivery of the first iteration of genuine devkits, running custom hardware, is expected to reach studios before Christmas, and all signs point to the finalised console arriving at retail in late 2012.”

Volgens Edge ontwikkelt Ubisoft Montreal (bekend van o.a. Assassin’s Creed, Prince of Persia en Splinter Cell) al spellen voor de opvolger van de Xbox 360. Nu nog op zogenaamde “target boxes” (door Microsoft gebouwde pc’s die de hardware van de volgende Xbox zo dicht mogelijk benaderen), maar de eerste échte development kits worden binnen een paar weken verwacht. Als alles volgens planning verloopt hoopt Microsoft hun volgende spelcomputer eind 2012 te lanceren.