Categorie: "Playstation 3"

Playstation 3: moeilijk begin, uiteindelijk de succesvolste console.

Dit is een onderdeel van een serie artikelen over Christopher Grant van Joystiq die voorspellingen doet voor 2006. Helemaal onderaan staan links naar zijn andere voorspellingen.

Grant verwacht dat het uiterlijk van de Playstation 3 tegen de releasedatum nog wat aangepast zal zijn. De spelcomputer wordt nog wat kleiner, en zal meer ventilatie-openingen krijgen. Sony weet als geen ander hoe je apparatuur moet vormgeven, dus Joystiq heeft er het volste vertrouwen in dat PS3 er uiteindelijk heel fraai uit komt te zien. Wel zal er een gigantische voedingsadapter bij geleverd worden, net als bij de Xbox360.

Mensen kopen nextgen consoles speciaal voor retro- en minigames. Sony wil ook meedoen

Dit is een onderdeel van een serie artikelen over Christopher Grant van Joystiq die voorspellingen doet voor 2006. Helemaal onderaan staan links naar zijn andere voorspellingen.

Voor de downloadbare games voorspelt Joystiq een hele grote toekomst. Xbox Live Arcade is al een doorslaand succes, en wordt in 2006 alleen nog maar groter. Er zullen steeds meer en steeds betere spelletjes voor beschikbaar komen. Opvallend genoeg verwacht Christopher dat er uiteindelijk ook ‘echte’ next gen spellen op zullen verschijnen. In eerste instantie misschien nog in maandelijkse afleveringen.

Kojima heeft het mis – games zijn wel kunst

In het meest recente nummer van het Amerikaanse Official Playstation Magazine heet Hideo Kojima gezegd dat hij games geen vorm van kunst vindt. Het is nog niet eens iets dat hij zomaar even roept ook. Nee, hij heeft er echt over nagedacht en wijdt er een paar alinea’s over uit waarom hij vindt dat het niet zo is.

Zijn uitspraak verbaast me eerlijk gezegd. Ik vind dat games wel kunst kunnen zijn. Net zoals bij alle andere media (literatuur, muziek, films) zit er een hoop pulp tussen, maar sommige games vind ik absoluut kleine kunstwerkjes. Ironisch genoeg zou ik misschien juist een paar van Kojima’s games daar ook wel tussen scharen.

Sony bevestigt online service… oh ja?

Toen ik vandaag het internet opging, kwam ik ineens in veelvoud het bericht "Sony bevestigt online service" tegen. Interessant nieuws. Maar nergens staat een bronvermelding. Alleen maar "Sony heeft gezegd dit…", "Sony bevestigt officieel dat…". Meestal kom je met een beetje doorklikken wel terecht op een serieuze bronsite. Iemand die een telefonisch interview heeft gehouden of iets. Maar hier niet, dit bericht zweeft alleen maar een beetje rond. Sommige sites weten zelfs nog te melden dat de Xbox Live achtige service helemaal gratis zal zijn.

Ik geloof het in ieder geval niet. Ik bedoel ik zou het wel heel graag willen geloven, maar dat is precies het probleem. Dit bericht klinkt een beetje teveel als wishful thinking.

Playstation 3 pas over 14 maanden in Europa

Dat voorspelt Evan Wilson, een analist bij Pacific Crest Securities. Volgens hem wordt de Playstation 3 "waarschijnlijk" in november gelanceerd in Amerika, gevolgd door een Europese launch in Maart 2007.

Voor alledrie de regio’s zou Sony ongeveer een miljoen consoles kunnen leveren. En hoeveel ze daar ook voor vragen (de schattingen lopen uiteen van 400 dollar tot 700 dollar), de verwachting is dat al die consoles met gemak zullen uitverkopen.

2005 was beste games-jaar ooit

2005 was een goed jaar voor de game-industrie. Het was zelfs het beste jaar dat ze ooit hebben gehad. "U.S. game retail sales hit a record $10.5 billion in 2005." Let op dat je dit niet kunt vertalen als 10,5 biljoen dollar. Een biljoen is een miljoen miljoen. Een 1 met twaalf nullen dus. En het gaat erg goed met de game-industrie, maar ook weer niet zo goed dat ze 10.500.000.000.000 dollar omzet per jaar draaien.

Een billion daarentegen is wat wij hier een miljard noemen. Duizend miljoen. De game-industrie in Amerika heeft vorig jaar een omzet van 10.500.000.000 dollar gehaald. Dat is 300.000.000 dollar meer dan in 2002, het vorige recordjaar.

Training voor Metal Gear Solid 4

Zo zien we ze graag. Spelontwerpers die hun games serieus nemen. Echt serieus. Konami’s top-ontwerper Hideo Kojima heeft vorige maand 2 dagen militaire training ondergaan. Allemaal om het aankomende Metal Gear Solid 4 voor de Playstation3 zo realistisch mogelijk te maken.

Meer nog dan de voorgaande delen uit de serie zal MGS4 je midden op het slagveld plaatsen. En dus wilde Kojima eerst weten hoe het voelt om een soldaat te zijn. Hij schreef er over op zijn persoonlijke weblog.

Persbericht Playstation 3 te optimistisch

Lente. Het persbericht van Sony zei vorig jaar echt lente. Het bedrijf bereidde zich voor op een Playstation 3 release in de lente van 2006. De lente begint in maart en eindigt in juni. Gaat het Sony echt lukken om in die periode een Playstation 3 console in de winkels te hebben?

The Inquirer gelooft er niks van. Zij staan in contact met verschillende bedrijven die op dit moment keihard bezig zijn om de hardware van de PS3 te perfectioneren en te debuggen. Voor een bedrijf dat zijn spelcomputer graag af zou hebben in Mei (op tijd voor de E3) zou je verwachten dat op dit moment de hardware toch wel grotendeels klaar is. De nadruk zou nu op de ontwikkeling van de games moeten liggen.

Ken Kutaragi wordt verstandig

In een recent interview met de Japanse krant Nihon Keizai Shimbun werd aan Ken Kutaragi gevraagd naar de prijs en de mogelijke releasedatum van de Playstation 3. Wonderbaarlijk genoeg had Kutaragi daar alleen maar op te zeggen dat hij niets te zeggen had. Ken Kutaragi die geen commentaar wil geven?!

Of het nu ging om constructiefouten in de Playstation Portable ("De PSP is het mooiste object ter wereld, bij een beroemde architect zou ook niemand klagen over de positie van een deur. Zo is het ook met de PSP.") Of om de prijs van de Playstation 3 ("Met al deze technologie ben ik me bewust dat de PS3 niet kan worden verkocht tegen een prijs die geschikt is voor huishoudens.") In het verleden deed Kutaragi in bijna elk interview wel een opmerkelijke uitspraak om eventuele kopers af te schrikken.

Playstation 3 krachtiger, maar John Carmack werkt liever op de Xbox360

John Carmack heeft eigenlijk geen introductie nodig. Als de drijvende kracht achter ID software heeft hij meegeholpen om de videogame-industrie te maken tot wat het nu is. Met name de technologie achter zijn games heeft enorm veel invloed gehad op ontelbaar veel andere games. Met DOOM heeft hij bovendien zo’n beetje het hele First Person Shooter genre gedefinieerd. Als zo’n man zich uitspreekt over de nieuwste spelcomputers dan wil je wel horen wat hij te zeggen heeft.