Categorie: "Playstation 2"

De meest ironische PS2 casemod allertijden


Leuke grap op Kotaku: iemand heeft de inhoud van een PlayStation 2 in de autobiografie van anti-geweldadige-games-advocaat Jack Thompson gestopt. O de ironie! Voor de mooiste foto zul je even door moeten klikken. Een beetje voorspelbaar, maar eigenlijk niet te vermijden met zo’n casemod: Jack Thompson’s boek, aangesloten op een televisie om er Grand Theft Auto III op te spelen.

Sony gaat Ghostbusters zelf uitgeven, Wii- & Xbox 360-versies komen later

Gisteren was het nog simpel: Atari zou het nieuwe Ghostbusters-spel uitgeven op de PS3, PS2, Xbox 360 en de Wii. Vandaag hoorde gamesite MCV dat dat niet langer het geval is. Sony heeft ervoor gekozen om de PlayStation-versies zelf uit te geven (tussen neus en lippen door is er ook snel een PSP-versie aangekondigd), en wel op 19 juni, de dag dat ook de eerste Ghostbusters-film verschijnt op Blu Ray. Atari liet al weten dat de Xbox 360- en Wii-versies van het spel nog steeds uitkomen, ze staan nu alleen gepland voor “later dit jaar.”

Ik ben vooral verbaasd dat Sony het Ghostbusters-spel zo’n belangrijke titel vindt. Is die merknaam nog steeds zo sterk dat hij extra PlayStation’s kan verkopen? Of wordt dat spel zo goed dat Sony negens en tienen verwacht als de recensies binnenkomen? Die scenario’s lijken me geen van beide erg waarschijnlijk. Hoe dan ook, balen dat de Wii-versie is uitgesteld!

[games.blog forum]

Er komt een nieuwe Jak & Daxter, maar…

Het goede nieuws is dat de Jak & Daxter-franchise nog niet dood is. Het slechte nieuws is dat Jak & Daxter: The Lost Frontier uitkomt voor de PlayStation 2 en de PSP. Ik heb de voorgaande J&D spellen op de PS2 met veel plezier gespeeld, maar het feit dat de PlayStation 3 wordt overgeslagen geeft me toch niet echt het gevoel dat dit weer een AAA titel wordt. Het feit dat het spel is uitbesteed aan High Impact Games (bekend van Secret Agent Clank en Size Matters) trouwens ook niet. Het doet allemaal net iets teveel denken aan Naughty Dog’s vorige spelserie Crash Bandicoot, waar ook weinig van overbleef toen hij eenmaal was overgeleverd aan andere ontwikkelaars. (Voor Crash betekende dat interessant genoeg wel dat zijn spellen ook uit mochten komen op andere consoles. Zal mij benieuwen of The Lost Frontier straks naar de Wii wordt geport).

Insomniac zoekt nieuw personeel

Crisis? Recessie? Massa-ontslagen? Allemaal niet van toepassing op Insomniac. Het gaat zelfs zo goed dat de Ratchet & Clank-ontwikkelaar op zoek is naar nieuw personeel. Je zou denken dat dat in deze zware tijden geen probleem is, maar voor de zekerheid liet men toch drie grappige wervings-filmpjes maken. Kijk mee hoe Chris Stathis je probeert te overtuigen dat hij echt, echt, echt geen spijt heeft dat hij bij Insomniac is weggegaan.

Nieuwe trailer: Indiana Jones and the Staff of Kings

Indiana Jones and the Staff of Kings is het soort spel waarvan we na de aankondiging van de Wii dachten dat we er tot vervelens toe mee overladen zouden worden: action/adventure-games waarin de meeste acties zijn gekoppeld aan schudden en zwaaien met de Wii afstandsbediening. Uiteindelijk verschenen er van dat soort spellen maar een paar, waardoor zo’n Indiana Jones eigenlijk best een welkome aanvulling is/zou kunnen zijn. Het ziet er goed uit en een zweep is misschien wel het ultieme wapen om te koppelen aan een controller met motion sensors.

Cavia’s met laserpistolen in G-Force

Dit is een screenshot van een cavia, vanzelfsprekend uitgerust met jetpack, laserpistool en nightvision-goggles, die het opneemt tegen een tot een killer robot-getransformeerde prullenbak. Toen ik dit plaatje zag had ik meteen zoiets van: yes! Een next-gen platformgame! Eindelijk! En toen las ik in het bijbehorende artikel dat G-Force eigenlijk een ‘het spel van de film’ is (bij een nieuwe animatiefilm van Jerry (ew!) Bruckheimer (bah!)) en opeens had ik zoiets van: oh, laat dan maar zitten. Wat eigenlijk best raar is. Ik heb al jaren geen licentie-platformer meer aangeraakt, dus al die instant-negatieve gevoelens zijn waarschijnlijk vooral gebaseerd op [N]Gamer reviews. Zijn dit soort games écht standaard middelmatig of is het mogelijk dat er af en toe een pareltje tussenzit? Klik verder voor nog twee screenshots (die er eerlijk gezegd ook niet slecht uitzien).

EA’s G.I. Joe-spel is een ouderwetse shoot’em up

Toen EA de eerste screenshots van hun G.I. Joe spel liet zien (gebaseerd op de aankomenden film en niet op het speelgoed – ook dat nog) waren de WTF- en LOL is dit de Nintendo64-versie?-opmerkingen niet van de lucht. G.I. Joe: The Rise of Cobra ziet er niet zo mooi uit. En dat niet alleen, als het zoveelste derde persoons actiespel maakten de screenshots vooral een hele onopvallende indruk. Het eerste waar ik aan moest denken was een slecht uitgewerkte multiplatform Gears of War-kloon, niks voor mij, next!

…en dan lees je op Eurogamer door welke spellen de makers zich hebben laten inspireren en waar Kieron Gillen tijdens het spelen aan moest denken. Het G.I. Joe arcadespel? De simpelheid van LEGO Star Wars met het gevoel van een shooter? Het hele spel doordrenkt van een 80′s vibe? Een 3D-interpretatie van Contra? Tja EA, als jullie het zo stellen hebben jullie natuurlijk alsnog mijn onverdeelde aandacht! Vertel nog eens wat meer over dat G.I. Joe-spel.

Eerste trailer: MotorStorm: Arctic Edge

Het was een tijdje stil op de PSP (is er de laatste maanden überhaupt wel iets anders uitgekomen dan LocoRoco 2 en Patapon 2?), maar met dit soort spetterende trailers steekt Sony de PSP-bezitter toch weer een hart onder de riem. Arctic Edge – dat stiekem ook wordt uitgebracht op de PlayStation 2 – verplaatst het intensieve offroad-racen naar Alaska waar de monster trucks te maken krijgen met lawines en instortende ijsbruggen. Excuseer mij als ik na de beruchte target render een beetje sceptisch ben over de echtheid van dit filmpje, maar als het eindresultaat net zo hectisch en speelbaar wordt als de PlayStation 3-versie maken die paar stofwolken en rondvliegende ijsscherven nu ook weer niet zoveel verschil. Zolang Tick Tick Boom maar echt de soundtrack haalt ben ik tevreden.

11% van alle gamers bezit ongeopende spellen


Dat er onder gamers ook verzamelaars voorkomen die meer spellen kopen dan ze aankunnen, dat verbaasde me niet (vooral niet omdat ik me er zelf ook weleens schuldig aan maak). Maar dat het er zoveel waren, daar keek ik wel van op. Volgens een nieuw onderzoek bezitten 11% van alle gamers spellen die ze relatief lang geleden kochten, maar waar het plastic shrinkwrap nu nog steeds omheen zit. Elf procent! Als dit onderzoek representatief is hebben we het over miljoenen spellen die wereldwijd op spellenplanken staan en hoogstwaarschijnlijk nooit geopend zullen worden. En alle blogs die over het onderzoek schreven kregen reacties binnen van het type: blij te horen dat ik niet de enige ben. Dus nu ben ik benieuwd: hoeveel games.blog-lezers bezitten ook ongeopende spellen die al langer dan een half jaar in de kast staan? Bonuspunten als de shrinkwrap nog niet is verwijderd!

Zie ook:
- De witte spelwereld van The Unfinished Swan
- Nintendo opent online muziekwinkel

[games.blog forum]

Tool’s unieke podium in Guitar Hero: World Tour


Leuk filmpje dat vooral de Tool-fans onder ons – *steekt hand omhoog* – zullen waarderen. De eigenwijze rockband heeft Activision eindelijk toestemming verleend om hun muziek te gebruiken in een nieuwe versie van Guitar Hero (Guitar Hero: World Tour – vanaf deze maand te koop in Amerika), maar alleen onder hun eigen voorwaarden. Omdat Tool draait 'om de muziek en niet om de muzikanten' wilden de bandleden ook niet zichtbaar zijn als digitale versies van zichzelf. Activision kreeg alleen toestemming als Tool's vaste kunstenaar Alex Grey een speciale venue mocht ontwerpen waarin geen muzikanten zichtbaar zouden zijn. Het eindresultaat is te zien in dit filmpje. Het bevat minstens net zoveel psychedelische oogballen en zwevende gezichten als de gemiddelde Tool-albumhoes.