En zo ziet de controller van de Ouya eruit

Hé kijk, de controller van de nieuwe Ouya-spelcomputer is voor het eerst volledig op de foto gezet. Hij heeft zoals je ziet dezelfde knopindeling als een Xbox 360-controller (inclusief zo’n vervelende ronde vierpuntsdruktoets – met dank aan Nintendo’s patent op normale D-pads). Het belangrijkste verschil is dat grote ronde dingen in het midden: een touchpad zodat de Ouya ook compatible is met smartphone-spelletjes. Een slim idee, al had ik wel verwacht dat het aanraakgevoelige gebied iets groter zou zijn. Zeker in het begin zul je bijna alle spellen op die manier spelen, dus ik hoop dat het touchpad comfortabeler is dan het er hier uitziet. Er is gelukkig nog tijd voor aanpassingen; deze foto is nog niet het definitieve ontwerp.

Ouya maakte vandaag ook bekend dat Cloud Gaming-leverancier OnLive meedoet aan de nieuwe spelcomputer. (Cloud Gaming = beeld en geluid streamen vanaf OnLive’s supercomputer naar jouw beeldscherm). Daarmee krijgt de Ouya in één klap dus ook toegang tot honderden moderne pc-games. Náást alle downloadbare Android-spelletjes. Het trucje werkt alleen als je een snelle internetverbinding hebt, maar als dat zo is wordt de Ouya een behoorlijk veelzijdige spelcomputer.

Bekijk hieronder ook een nieuwe foto van het apparaat zelf. Volgens ontwerper Yves Béhar heeft de Ouya ongeveer het formaat van een Rubiks kubus. Dat lijkt belachelijk klein, maar vergeet niet dat de technische specificaties vergelijkbaar zijn met een smartphone.

Kijken op YouTube

[g.forum]

Lees ook:Ouya, de 99 dollar spelcomputer, begint een Kickstarter-campagne
Lees ook:De Ouya: een Android-spelcomputer voor 99 dollar
Lees ook:Kijk dit: de controller van de PlayStation 4
Lees ook:Google kondigt een soort spelcomputer aan
Lees ook:Sony koopt cloud-gaming leverancier Gaikai

7 reacties op “En zo ziet de controller van de Ouya eruit

    1. Erik

      Interessant! Ik wist niet dat dat patent was verlopen. Hopelijk kunnen Microsoft en Sony bij hun volgende spelcomputers eindelijk ook kruisvormige d-pads gebruiken.

        /   Beantwoorden  / 
      1. Oscar Mopperkont

        Dat konden ze volgens mij al lang. Als ik het octrooi zo snel lees, dan gaat het dus niet om de kruisvorm (een ronde D-pad zou ook inbreuk kunnen maken). Ik ga er dus vanuit dat Sony en MS om andere redenen gekozen hebben voor een ronde D-pad. De Dreamcast en Atari Lynx hadden bijvoorbeeld ook een kruisvormige D-pad en daar maakte Nintendo (voor zover ik weet) immers ook geen probleem van.

          /   Beantwoorden  / 
        1. Randolph

          Sorry jongens, maar wat is er zo rond aan de D-Pad van ps3? Sure, het zijn niet vier losse knopjes, maar ik zou het zeker niet rond noemen. En als ik het me goed herinner zijn ze op de PSP sowieso helemaal los van elkaar.

            /   Beantwoorden  / 
          1. Erik

            Ja Sony heeft inderdaad een slimme oplossing verzonnen. Het lijken 4 losse knopjes, maar onder het plastic zijn ze toch met elkaar verbonden. En toch rolt hij op één of andere manier net iets minder lekker onder je duim dan een D-pad van Nintendo.
            .
            De D-pad van PSP is trouwens precies hetzelfde als die van DualShock.
            .
            Ik dacht altijd dat Microsoft en Sony zo ingewikkeld deden alleen om Nintendo’s patent te omzeilen, maar na het verhaal van Oscar weet ik het niet meer. De Dreamcast en de Lynx zijn inderdaad overtuigende bewijzen dat je Nintendo blijkbaar wel gewoon mag kopiëren. Erg vreemd allemaal.

              /  
  1. Oscar Mopperkont

    Nog even aanvulling: het zou natuurlijk wel zo kunnen zijn dat Nintendo het zo had geoctrooieerd dat het vrijwel onmogelijk was om een kruisvormige d-pad te maken (en dat Sega en Atari het wel voor elkaar hadden gekregen, dan wel dat zij een licentie hadden, hoewel dat voor Sega een beetje gek zou zijn als, op dat moment, nog grote concurrent).

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.