Waarom Goldeneye XBLA werd geannuleerd


Dus het lijkt erop dat dit gerucht toch gedeeltelijk waar was. Rare is inderdaad bezig geweest om Nintendo64-klassieker Goldeneye voor te bereiden voor een release als Xbox Live Arcade titel. Alleen het gedeelte over de vernieuwde graphics klopte niet, volgens 1up ging het om een bijna één-op-één-port van het klassieke spel (min een paar personages omdat sommige acteurs geen toestemming wilden geven), mét de toevoeging van online multiplayer.

En de reden dat het uiteindelijk niet doorging? Nintendo en Microsoft konden het niet eens worden over de verdeling van het geld.

Microsoft wilde alle rechten in één keer van Nintendo overkopen voor een vast bedrag, Nintendo wilde liever een percentage van de opbrengst per verkocht spel. Vreemd dat de onderhandelingen uitgerekend op zo'n technisch detail zijn vastgelopen. In zo'n laat stadium nog! Nadat Rare al een paar maanden van hun tijd en geld in het onwikkelen van de port heeft geïnvesteerd.

En Nintendo zou zich moeten schamen voor al die luie ports op de Virtual Console terwijl ze blijkbaar dondersgoed weten hoe gewild een klassieke game met toevoeging van online multiplayer zou zijn.

Bron: 1up

Zie ook:
- Geruchten: Goldeneye naar XBLA? Virtual Console? Helemaal nergens?
- Darth Vader of Yoda in Soul Calibur IV

Lees ook:Geruchten: Goldeneye naar XBLA? Virtual Console? Helemaal nergens?
Lees ook:Geen klassieke Rare spellen op de Revolution
Lees ook:Het eerste spel in de Virtual Console met online multiplayer
Lees ook:Nintendo’s online service goedkoper dan PS Plus & Xbox Live Gold
Lees ook:Nintendo’s online abonnement uitgelegd

8 reacties op “Waarom Goldeneye XBLA werd geannuleerd

  1. Kikujiro

    *hahaha* Leuke plaatje! Show me the MONEY!!!

      /   Beantwoorden  / 
  2. James

    Du-uh? Jullie dachten echt dat Microsoft, Sony en Nintendo gewoon voor de lol in de gaming zitten? Doe niet zo debiel. en tuurlijk verschijnt het spel uiteindelijk wel. Maar dus niet op Xbox live maar op Nintendo-VC. en terecht, het was immers een N64-game. Dus houd op met zeiken.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Kurt

    Halo ds geld toch hetzelfde, microsoft moet zich schamen…

    Ik vind dat golden eye op een nintendo console thuis hoord, en niet op een xbox360

      /   Beantwoorden  / 
  4. ...dja

    En Nintendo zou zich moeten schamen voor al die luie ports op de Virtual Console terwijl ze blijkbaar dondersgoed weten hoe gewild een klassieke game met toevoeging van online multiplayer zou zijn.

    je begint dommer met de dag te worden, tering hé

      /   Beantwoorden  / 
  5. MetroidPrime

    @James

    Je hoeft geen VC versie te verwachten. De reden dat Nintendo met deze deal bezig was, was omdat een deel van de rechten van het spel bij Rare/Microsoft liggen en het grootste deel van de rechten bij Nintendo. Microsoft wil uiteraard die rechten niet zomaar weggeven en vraagt Nintendo dus ook om een poort van het spel. Nintendo gaat daarmee akkoord in ruil voor een financiele vergoeding en de rechten op een VC versie van het spel.

    Als Nintendo de rechten volledig in eigen handen zou hebben, dan zou er nooit en te nimmer aan de onderhandelingen met Microsoft begonnen zijn. Het afblazen van de deal betekent dus dat het spel niet op de Xbox 360 zal verschijnen, maar ook niet op de Wii.

    Ik hoop maar dat de beide bedrijven het alsnog eens worden(en dat de Wii versie ook online multiplayer krijgt). Later dit jaar komt de nieuwe James Bond film uit, vooralsnog onder de naam “007″, dus ongeveer tegelijkertijd zal Activision met een James Bond spel komen. Het zou erg leuk zijn als GoldenEye rond die tijd op XBLA en de VC zou verschijnen.

      /   Beantwoorden  / 
  6. viktor

    goldeneye moet naar de 360

      /   Beantwoorden  / 
  7. xtoc

    goldeneye mag niet naar de 360, het hoord daar gewoon niet thuis. Zoals halo ook niet thuis hoord op een nintendo console.

      /   Beantwoorden  / 
  8. asdf

    Het zat dus zo: Microsoft wilde Nintendo een groot bedrag geven, en daarmee klaar zijn. Nintendo echter, wilde per verkocht spel een percentage van de opbrengst. Kan me wel voorstellen dat, gezien de populariteit van xbox live arcade en goldeneye samen, dat laatste misschien lucratiever is. Maarja, microsoft ziet dat naturlijk ook en wil ook de grootste winst eruit halen. Jammer dat ze het niet eens werden. Het zijn twee grote spelers met twee grote monden, dan krijg je dit soort dingen.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.