Eerste niet-Japanse bespreking van Brain Age

Op Kotaku zijn volgens mij voor de allereerste keer impressies te lezen van iemand die een dag lang met de Amerikaanse versie van Brain Training heeft mogen spelen, daar beter bekend als Brain Age.

In Japan is dit een van de, zo niet het, grote succesnummer op de Nintendo DS, en beslist ook een van de redenen dat die handheld daar zo populair is. De andere reden, Nintendogs, is ook buiten Japan goed ontvangen, maar hoe zal het dit spel vergaan? Groeit professor Kawashima’s spel ook bij ons uit tot een grote rage, of is het daarvoor toch te vreemd en te Japans?
Gelukkig voor Brain Age, lijkt de Kotaku-schrijver zich wel vermaakt te hebben met het spelletje.

"Normaal gesproken zou ik nooit verwacht hebben dat ik kon genieten van een spel dat meteen al begint met wetenschappelijke diagrammen over de hersenactiviteit tijdens allerlei dagelijkse bezigheden. Normaal gesproken zou ik misschien ook afgeschrikt worden door een handleiding die volstaat met statistieken. Normaal gesproken. Maar niks aan Brain Age is normaal.

Nintendo’s grote hit uit Japan komt vanaf 17 april ook naar Amerika, maar ik had het geluk dat ik vandaag al een volledige versie van het spel in handen kreeg.

Ik heb er het grootste gedeelte van de dag mee doorgebracht, en ik vond het een bijzonder aangename verzameling raadseltjes, memory-spelletjes en af en toe ook ware hersenkrakers."

Op zichzelf is Brain Age dus niet meer dan een verzameling puzzeltjes en minigames, maar het is de achterliggende gedachte die het geheel zo fascinerend maken

Die professor Ryuta Kawashima die erachter zit, stelt dat je je hersenen, net zoals je spieren, regelmatig zou moeten trainen om ze in vorm te houden. Door je over te geven aan bepaalde activiteiten en manieren van denken worden specifieke gedeeltes van je hersenen gestimuleerd, en dat zou uitermate gezond voor je moeten zijn.

Als je begint te spelen berekent het spel hoe oud je hersenen zijn. Hoe ouder hoe erger, hoe jonger hoe beter. De jongste brain age die je kunt behalen is 20 jaar. En Kawashima’s theorie is dat je door dagelijks een paar minuten zijn spel te spelen je geleidelijk aan je brain age kunt verlagen.

Echt wetenschappelijk is dit allemaal niet, maar het wordt wel aangenaam serieus aangepakt. Op een kalender houdt het spel precies bij hoe vaak, hoe lang en hoe regelmatig je het gespeeld hebt, en ook het niveau van je hersens wordt constant in de gaten gehouden. Dus waar je bij gewone games moet strijden voor high scores, moet je in Brain Age dus streven naar een zo laag mogelijke hersenleeftijd. Ik kan me goed voorstellen dat juist dat de grote aantrekkingskracht van het spel is, niet zozeer de spelonderdelen zelf, maar het idee dat je echt aan je geestelijke gezondheid aan het werken bent.

Kotaku benadrukt ook vooral dat dit geen spel is om lang achter elkaar te spelen, maar dat het in korte doses heel verslavend en charmant is.

Voor wie dat niet genoeg waar voor z’n geld is, is de Westerse versie van Brain Training ook uitgerust met Sudoku, dat volgens Kotaku heel leuk werkt.

"Sudoku spelen op je DS is heel intuitief. Je begint met het gebruikelijke Sudoku-veld, en je raakt dan een van de vakjes aan om daar op in te zoomen. Dat ene vakje wordt dan schermvullend, en zo kun je met de stylus het gewenste getal erin schrijven, waarna het geheel weer uitzoomt. En voila.
Ik had wel een heel klein probleempje met het feit dat het spel af en toe mijn slechte handschrift niet begreep. Bij zowel nummer- als letter-spelletjes waren er een paar gelegenheden waar Brain Age verkeerd interpreteerde wat ik schreef. Het is niet vaak genoeg gebeurd om vervelend te worden, maar als het vaker gaat voorkomen dan zou ik er wel gek van kunnen worden.
"

Brain Training lijkt me leuk, het idee intrigeert me. Daarom ben ik ook al de hele tijd bang dat er in de eerste engelstalige recensies dingen zouden staan als: "Alleen maar een verzameling puzzeltjes en rekensommen, wat vinden die Japanners hier zo leuk aan?"

Maar als het enige probleem is dat de handschriftherkenning soms niet goed werkt… dan staat niets Brain Age meer in de weg om ook hier uit te groeien tot een grote hit voor de Nintendo DS!

Bron: Kotaku

Zie ook:
- Nintendo’s Brain Training in de strijd tegen dementie
- Een Animal Crossing dagboek met illustraties
- Een boeiend Revolution interview met Nintendo Frankrijk
- Amerikaanse New Super Mario Bros boxart

Lees ook:Brain Training. 19 mei. Nederlandse vertaling. Budget prijs.
Lees ook:Animal Crossing verkoopt 4x beter dan Nintendo had verwacht
Lees ook:Touch! Generations ook in Europa succesvoller dan verwacht
Lees ook:Brain Training 2 trailer
Lees ook:Wii Health Pack geeft officiële medische keuring

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.