Let op: dit is geen bestaand spel. Het is zelfs geen mock-up van een spel dat misschien ooit gemaakt kan worden. De Wii U-controller beschikt namelijk alleen over een front facing camera om het gezicht van de speler te filmen. Dit soort camera-experimenten zijn dus gewoon onmogelijk op Nintendo’s volgende spelcomputer. De enige reden om dit filmpje te posten is omdat het… nou ja, gewoon een ontzettend cool filmpje is.
Metal Slug: Augmented Reality speelt exact zoals alle andere Metal Slug-spellen. Het enige verschil is dat de oorlog deze keer woedt op je eigen keukenvloer. Of in je badkamer. Of op de ontbijttafel. Of waar je de denkbeeldige camera dan ook op richt. In theorie kan het spel worden gespeeld door vier spelers tegelijk, wat verklaart dat de actie zich afspeelt op vier verschillende “laagjes”. Mooi hoor. Misschien een leuk spelidee voor op de PlayStation Vita?
Lees ook:Hack ‘n slash op de Wii: Zangeki no Reginleiv in actie
Lees ook:Nieuwe PlayStation 3 platinum-titels
Lees ook:Gamen in 3D door razendsnel te knipogen, kan dat?
Lees ook:Nieuwe Super Monkey Ball Banana Blitz trailer
Lees ook:Kijken: Zelda II in drie dimensies
De WiiU is dan ook nog niet zo definitief. Ze kunnen nog steeds een backward facing camera erop zetten of zelfs maken dat je de camera kunt ronddraaien of iets dergelijk
De verleiding is groot om te roepen dat Nintendo en andere software ontwikkelaars deze creativiteit missen, maar dit idee werkt alleen in het kort. Hoelang moet je (keuken)vloer wel niet zijn voor een level van 10 minuten? Leuk filmpje dus, maar niets meer. De WiiU wordt ondertussen de zeperd van de eeuw, daar kan een extra camera niets meer aan veranderen.
Daar zou je als spellenmaker dan op inspelen door alleen korte levels te maken. Nog steeds mogelijkheden genoeg, lijkt mij.
.
En de Wii U zou ik niet zo snel afschrijven. Nintendo doet wel vaker uitvindingen waar ik in eerste instantie het nut niet van inzie, maar die dan toch geweldig goed blijken te werken. Laten we eerst eens afwachten wat voor spellen ze er voor in ontwikkeling hebben.
Ik denk dat de interactie met de keukenvloer het grootste struikelblok is. Je ziet namelijk een soldaat dekking zoeken achter een asbak en een andere soldaat zelfs achter de asbak lopen. Dat houdt dan in dat de Wii U over een kinect-achtige camera moet beschikken. Dat zie ik niet zo snel gebeuren.
.
Persoonlijk word ik een beetje moe van mensen die de Wii U nu al afschrijven. Toegegeven, Nintendo is nooit scheutig met informatie over nieuwe hardware, maar diverse 3rd parties zijn aardig positief. Vooral als je bekijkt welke games al dan niet zijn bevestigd.
.
Aliens: Colonial Marines (Sega)
Untitled Assassin’s Creed game (Ubisoft)
Batman: Arkham City (WB)
Battlefield 3 (EA)
Darksiders 2 (THQ)
Untitled Dirt game (Codemasters)
Dragon Quest X (Square Enix)
Untitled F1/Formula One game (Codemasters)
Killer Freaks from Outer Space (Ubisoft)
Lego City Stories (Traveler’s Tales)
Metro: Last Light (THQ)
New Super Mario Bros Mii (Nintendo)
Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge (Tecmo Koei)
Pikmin 3 (Nintendo)
Project Nova (Activision)
Marvel Pinball (Zen Studios)
Untitled Monolith Soft game
Untitled Retro Studios game (Nintendo)
Untitled Super Smash Bros. game (Nintendo)
Untitled Tekken game (Namco Bandai)
Tom Clancy’s Ghost Recon Online (Ubisoft)
Untitled Rabbids game (Ubisoft)
Untitled The Legend of Zelda game (Nintendo)
Untitled Wii Fit game (Nintendo)
.
(als ik ‘reclame’ mag maken, op het forum houd ik het Wii U gebeuren een beetje bij door middel van links naar diverse sites.
Vooral niet moe van mij worden! Ik ben absoluut geen Nintendo-hater, juist na jaren ‘out of the game’ te zijn geweest weer enthousiast geworden door (de belofte van) de Wii. En hoewel er voor mij genoeg leuke spellen waren is het gehalte (goeie) motion-controlled spellen me erg tegengevallen (Skyward Sword is er eindelijk weer ‘ns eentje). Ik gun Nintendo weer een groot succes, maar er is teveel mis met de WiiU, in mijn ogen althans. Probeer maar eens aan een winkelende moeder uit te leggen waarom ze er eentje moet gaan aanschaffen voor haar kind. Dat was met de Wii super-eenvoudig en mede reden voor het succes: iedereen snapte direct het idee. En om mij weer enthousiast te maken wil ik spellen als deze Metal Slug zien, maar dan uit de koker van Nintendo en zonder Mario, Zelda, Kirby of Samus. En qua techniek is de WiiU me niet ‘weird’ genoeg: Four Swords is ruim 7 jaar oud en deed nagenoeg hetzelfde (min HD of touchscreen, maar ook met maar 1 ‘klein scherm’ ipv 4). Anyway, ik hoop nog impressed te worden, maar ik ben bang van niet.
@ Inno Vation
.
Ach… de Wii (toen nog Revolution) viel in het begin ook behoorlijk wat hoongelach ten deel… gezien de verkoopcijfers was het uiteindelijk Nintendo die het laatst lachte.
.
Ik ben in ieder geval benieuwd. Ik zie mezelf wel onderuit gezakt op de bank liggen met die nieuwe controller.
.
Alle linkjes in het forum worden zeer gewaardeerd trouwens.
Ik gun Nintendo goede verkoopcijfers met de WiiU, maar ik verwacht ze niet omdat ik denk dat het grote publiek het niet zal snappen. En erger nog: ik denk dat de PS3- en Xbox-eigenaars hier ook niet warm voor zullen lopen.
(‘erger nog’, want dat lijkt wel het doel van de WiiU te zijn: ‘to please the hardcore’)