Chrono Trigger cartridge opengeschroefd


Vanmorgen vroeg bij mij thuis: ik struikel over het snoer van mijn SNES controller, de Super Nintendo verschuift een stukje en prompt springt het scherm op zwart. Die vervloekte NTSC to PAL converter ook! Ik hou van dat ding (dankzij hem kan ik Amerikaanse spellen spelen, dus ja), maar hij is zo gevoelig. Er hoeft maar een mug op te landen of hij maakt al geen contact meer.

Later die dag bij mij thuis: ik speel Chrono Trigger. Terwijl ik het kasteel van Ozzie, Slash en Flea verken (het localisatie-team hield blijkbaar van rockmuziek!) rek ik me uit. Ik vergeet heel even dat ik een controller in m'n handen heb en jawel hoor, weer beweegt de SNES een klein stukje en springt het scherm op zwart.

Drie minuten geleden bij mij thuis: er landt letterlijk een mug op mijn cartridge van Chrono Trigger en opnieuw springt het scherm op zwart!

Die converter is écht veel te gevoelig. Dit kan zo niet langer. Ik besluit wat anders te verzinnen.

En het toeval wil, beste lezers, dat ik hier ook een Super Famicom heb staan. De Japanse versie van de Super Nintendo. Net zoals in Amerika geven alle Japanse consoles een NTSC signaal af. In theorie is het dus best mogelijk om Amerikaanse spellen op een Japanse console te spelen. Het probleem is alleen dat de Amerikaanse SNES een hele andere vorm heeft. Het ding is vierkanter, groter en lelijker. En specifiek zo ontworpen dat Amerikanen er geen glazen frisdrank bovenop konden zetten (volgens de legenden doodsoorzaak nummer één voor de Amerikaanse NES). Een Amerikaanse cartridge is gewoonweg te groot voor een Japanse Super Famicom.

Maar voor alles is een oplossing…


Dit was de beginsituatie. Een Amerikaanse cartridge van Chrono Trigger, via een gammele converter geplugd in een Europese Super Nintendo.


Veel mensen zouden nu met een zaag de opening van hun console groter maken, maar wij gaan precies het tegenovergestelde doen: we maken de cartridge kleiner! En in plaats van een zaag gebruiken we deze Gamebit. Een speciale schroevendraaier die overweg kan met die rare Nintendo-schroeven. Handgemaakt door de fijne mensen van Lik-Sang, voordat ze door Sony de grond in werden geprocedeerd.


We maken de Amerikaanse cartridge open en halen de groene printplaat eruit. Dit is nu Chrono Trigger! En daar linksboven zit de batterij waarvan ik zo bang ben dat hij leeg zal raken. Dat was nog het engste van deze operatie, maar na afloop stond mijn savegame er nog gewoon op. Gelukkig!


Daarna stoppen we Chrono Trigger in het omhulsel van een Europese cartridge…


…en niet zomaar een Europese cartridge, het is Pop'n TwinBee! Een van de allerbeste SNES-spellen ooit gemaakt! Ik ben bang dat we het daar een andere keer nog eens uitgebreid over moeten hebben. En waar blijft Next-Gen Twinbee Konami? Of op z'n minst een nieuwe aflevering voor de DS?


En dit is het resultaat: het ziet eruit als Pop'n Twinbee in een Super Famicom, maar het is Chrono Trigger in een Super Famicom. En ja, dat werkt echt. Om wat voor reden dan ook (uitleg is welkom) ziet het spel er op mijn televisie nu wel een stuk slechter uit. De graphics lijken wat donkerder. Maar daar staat tegenover dat deze constructie een stuk stabieler is. Laat de muggen nu maar komen, mijn Chrono Trigger blijft gewoon doorspelen!

Zie ook:
- Nu ook met screenshots van Chrono Trigger

Lees ook:Officiële trailer: Chrono Trigger DS
Lees ook:Chrono Trigger DS met meerdere nieuwe dungeons
Lees ook:Detana!! TwinBee vandaag in Amerikaanse Virtual Console
Lees ook:Chrono Trigger naar Nintendo DS
Lees ook:Een complete spelcomputer in een NES cartridge

5 reacties op “Chrono Trigger cartridge opengeschroefd

  1. Maikeru

    Toch enige hardware verschillen tussen super famicon en super NES? Als ik mij niet vergis is de Super Famicon een aantal jaar eerder uitgekomen dan de Super NES in US en Europa, toch…

      /   Beantwoorden  / 
  2. Linkster

    Ik zie al voor me, zon heel gefrustreerde erik heel jachtig rondkijkend of er nog muggen zijn die hij dan doodslaan met zijn vliegenmepper…

      /   Beantwoorden  / 
  3. erik

    Nu niet meer Linkster. ;) Hij zit nu zo goed vast dat er een olifant voorbij zou kunnen lopen zonder dat er iets mis zou gaan.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Wouter

    Er zit een beschermd laagje (ben de naam even kwijt) over de printplaat. Dat laagje kan niet goed tegen elektrische lading. Je handen zijn altijd een heel klein beetje elektrisch geladen. Misschien heb je dat laagje een beetje beschadigd, met als gevolg dat de graphics een beetje donkere zijn geworden. Ik zal het nog eens precies aan mijn overbuurman vragen =)

      /   Beantwoorden  / 
  5. erik

    Hm… ik zou eerder verwachten dat het spel helemaal niet meer werkt als de printplaat een beetje is beschadigd? Ik vermoed dat de donkere kleuren wel iets met het PAL/NTSC verhaal te maken zullen hebben, maar zeker weten doe ik het ook niet. Hopelijk is die overbuurman van je een beetje technisch aangelegd. ;)

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.