De X-Cup, waar F-Zero zijn eigen banen ontwerpt


Wat is dit? Een verhaal dat daadwerkelijk verder gaat waar ik de vorige keer was gebleven? En het duurde niet eens langer dan een week? En dat alles zonder dat ik plotseling aan een ander spel ben begonnen? (Sorry Eledees, Twilight Princess, Story of Thor, Lost In Blue en Contact. Ik speel jullie ook nog weleens uit. Ooit).

"Ik moet en zal die X-Cup unlocken!" schreef ik eergisteren.

En amper een uurtje later was het al zover. De X-Cup is beschikbaar! Het bleek helemaal niet nodig om eerst alle andere cups op Master difficulty uit te spelen, Expert is al genoeg. (Niet echt moeilijk, vermoord gewoon zoveel mogelijk de tegenstander die wordt aangegeven als Rival en je kunt bijna niet meer verliezen).

X-Cup?

Stel je een racespel voor waar de computer iedere keer dat je het speelt zes nieuwe banen voor je verzint en je hebt een aardig idee hoe de X-Cup werkt. Het is een random track generator die de levensduur van het spel in theorie bijna tot in het oneindige verlengt. In theorie. In de praktijk valt die langere levensduur een klein beetje tegen, maar daarover later meer.

Eerst wil ik er nog eens bij stilstaan hoe indrukwekkend dit alles is. Misschien niet als je een programmeur bent en verstand hebt van zulke dingen, maar voor een simpele ziel als ik is de X-Cup een verbazingwekkende prestatie. Je racet over banen die niet door mensen zijn bedacht! Het is helemaal de computer. Die lastige bocht? Door de computer gemaakt. Die bijna onbereikbare dash-plate? Een grapje van de computer.

Gisteren kwam ik terecht op een baan die zich van start tot finish afspeelde in een tunnel. Waarom? Ik heb geen flauw idee, maar de computer vond het op dat moment blijkbaar nodig om me overdekt te laten racen. Hoe vaak ik het ook meemaak, het blijft fascineren.

Het zijn ook absoluut geen slechte banen. Natuurlijk zit er af en toe wel eens iets saais tussen, maar het merendeel van de X-Cup banen is intelligent ontworpen en echt de moeite waard. De computer is ook totaal niet bang om af en toe een krankzinnig risico te nemen waarvan een programmeur misschien zou zeggen: "Whoa, dat is misschien een beetje te extreem." Denk aan vlijmscherpe haarspeldbochten zonder vangrails. Prachtig om te zien hoe bijna alle computergestuurde tegenstanders daar tegelijkertijd van de baan af vielen.

Snuffelen

Mijn probleem met de X-Cup is dat ik af en toe ook banen tegenkom die zo leuk zijn dat ik ze beter wil leren kennen. Zoals iedere F-Zero fanaat zal bevestigen wordt een baan pas echt leuk als je hem vaker hebt gespeeld. Zodra je uit je hoofd weet waar alle bochten, loopings en sprongen zich bevinden kun je serieus je techniek gaan verbeteren. Dat is waar het om draait. Niet alleen in F-Zero maar in elk goed racespel.

En juist daar laat de X-Cup me in de steek. Al die unieke banen die de computer voor je genereert zijn allemaal voor eenmalig gebruik. Je mag er even drie rondjes over racen en daarna worden ze net zo makkelijk weer voorgoed gewist. Was er maar een mogelijkheid om de betere tracks op te slaan in het geheugen van het spel. Gewoon een mogelijkheid om ze vaker te spelen, is dat nu teveel gevraagd?

Nu mag je aan al die leuke banen alleen even snuffelen maar er nooit echt intiem mee worden. Het is frustrerend en het maakt dat de X-Cup uiteindelijk nooit meer wordt dan een leuke bonus. Het is grappig en fascinerend om af en toe weer eens te bekijken, maar om serieus te racen blijf je toch terugkeren bij de vier cups die ouderwets door mensen zijn ontworpen.

Zie ook:
- Over X en GX
- Medelijden met de Eledees
- Een lang verhaal over Mario Strikers Charged
- Mamma Mia! Ik kan niet voetballen!
- Verder met Twilight Princess
- Vaarwel Kratos, welkom nachtrust
- Van je vrienden moet je het maar hebben
- Meer van hetzelfde
- 4 mei 2007: The Story Of Thor
- Erik speelt Lost In Blue
- Ik kan het nog!
- Die rot Turtles!
- Terug naar TMNT

Lees ook:Over die Maka Wuhu glitch in Mario Kart 7 (valsspelen op Wuhu Eiland 2)
Lees ook:Kijk dit: F-Zero en Zelda in Mario Kart 8
Lees ook:Mario Kart Wii ook multiplayer GP: offline en online
Lees ook:Eén nieuwe Excite Truck screenshot
Lees ook:Mario Kart 8 naar de Wii U met antizwaartekracht racing

Eén reactie op “De X-Cup, waar F-Zero zijn eigen banen ontwerpt

  1. IR

    Volgens mij heb ik ooit één keer een X-cup halfpipe gehad. Dat is natuurlijk wel het tofste van het tofste, aangezien de gewone halfpipebaan eerst de door mij meest gehate baan was, en later mijn thuisbaan en de eerste waarop ik de ghost in TT kon verslaan.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.