Kijken: de quick time events van Heavy Rain


Wacht even, maar ik had toch een hekel aan quick time events? Waarom weet executive producer Guillaume de Fondaumiere me dan probleemloos om zijn vinger te wikkelen met deze demonstratie van Heavy Rain? Een gemiddelde scene uit het spel blijkt bol te staan van de druk-nu-op-deze-knop-momenten en toch ziet het er verbluffend uit. Revolutionair zelfs. Waar ligt dat aan? De veelbesproken ‘vernieuwende’ presentatie kan het niet zijn (instructies worden niet op het beeld geplakt maar lijken driedimensionaal in de ruimte te zweven), die maakt het er alleen maar onoverzichtelijker op. Dat de bewegingen op het scherm zo goed aansluiten op jouw button-presses is mooi meegenomen, maar dat was in God of War ook al zo. Nee, wat Heavy Rain echt anders maakt is dat de quick time events er echt toe doen. Je drukt niet alleen op de knoppen om een cutscene gaande te houden, je beïnvloedt daadwerkelijk de uitkomst van het verhaal. Als een QTE niet lukt, zoals Guillaume tot tweemaal toe demonstreert, mag je hem niet overnieuw proberen. Jammer dat de actie die je wilde uitvoeren niet is gelukt, maar het verhaal gaat gewoon verder. Net als in het echte leven. Kijken dus. In drie korte filmpjes is Heavy Rain voor mij keihard gepromoveerd van een ‘misschien’ naar een ‘zeker weten’.

.

.

.
[games.blog forum]

Lees ook:Heavy Rain en de Quick Time Events (+ nieuwe screenshots)
Lees ook:Als Se7en een spel van Quantic Dream zou zijn
Lees ook:Quick Time Events en mooie graphics in Heavy Rain
Lees ook:Nieuwe trailer maakt nieuwsgierig naar Heavy Rain
Lees ook:Gametrailers bespreekt Heavy Rain

12 reacties op “Kijken: de quick time events van Heavy Rain

  1. Berend Jan

    de acties komen ook overeen met de bewegingen op het scherm. Dus niet alleen dom op A klikken als je een deur moet openmaken maar op A drukken om de deurkruk te pakken dan de pook naar beneden draaien en daarna op anderepook nar benden om je arm weer terug te halen en de deur te openen…
    .
    Dat klinkt wel heel erg interesant nu nog Natal eraan vast knopen en het zou echt geniaal zijn. Alhoewel het dan wel op een fitness spel zou gaan lijken :)

      /   Beantwoorden  / 
  2. doomsday

    Berend Jan gast vergeet het maar deze geweldige game komt niet op de RRoD box maar op een console die de lat weer wat hoger legt…de PS3 natuurlijk

      /   Beantwoorden  / 
    1. Berend Jan

      ik heb geen 360 en weet dat heavy rain een in house sony titel is.
      Ook weet ik dat natal niet op de ps3 komt maar het lijkt me een leuke samenvoeging een filmachtig spel als Heavy Rain met een techniek als Natal.

        /   Beantwoorden  / 
  3. Berend Jan

    heb ik nu niet op de PS3 o\komt getikt ik ben echt bevangen van de warmte Heavy Rain komt echt op de PS3…

      /   Beantwoorden  / 
    1. Erik

      Haha, ach ja. Het zal de irritatie wel geweest zijn van de ondoordachte fanboy-reactie boven je. ;)
      .
      Ik denk dat de combinatie van dit spel en Project Natal pas echt gaaf zou worden als ze het konden doen zonder de instructies op het scherm. Dus spelers zelf op het idee laten komen om een koekepan uit het rek te pakken (of ieder ander voorwerp dat voorhanden is) en de overvaller aan te vallen. Dat zou bijna virtual reality zijn. :)
      .
      Maar als je instructies krijgt als: steek nu je arm naar voren, doe alsof je een deurknop vastpakt en trek hem omlaag… tja, dan heeft het inderdaad meer weg van fitness.
      .
      Misschien is de techniek over tien jaar ver genoeg gevorderd. :)

        /   Beantwoorden  / 
  4. Afello

    “In drie korte filmpjes is Heavy Rain voor mij keihard gepromoveerd van een ‘misschien’ naar een ‘zeker weten’.”

    Nu pas?
    Heb deze scene toevallig van de week zelf gespeeld en het was erg trippen. Nu nog een PS3 thuis, maar met die prijsverlaging hoeft dat ook geen probleem te zijn. Ik vond die trailer met de vader en dat kind overigens ook erg sterk. In welk spel bestuur je nou een vader met een kind op zijn schouders? Zou dit misschien de meest volwassen game ooit worden?

      /   Beantwoorden  / 
    1. Erik

      Als ik dit soort scenes zie zeg ik: ja!
      .
      Maar ik heb ook al scenes gezien van spectaculaire achtervolgingen en politieagenten die een deur intrappen. Dat wordt misschien ook wel op een leuke manier gebracht, maar toch vond ik het jammer. Ik denk dat de makers met dit spelmechanisme de mogelijkheid hadden om een game te maken die niet lijkt op een actiefilm, maar meer op een volwassen drama met uitgediepte personages.
      .
      Maar goed, baby steps. Het is pas één van de eerste spellen die hiermee experimenteert.

        /   Beantwoorden  / 
  5. Randolph

    wow… there I was, mocking this game because it was just a film for 65 euros in my eyes… now things have changed…

    wat een goed spel! Ik moet hem ook hebben! Haha, ik lach gewoon om mijn eigen ommezwaai, ik haatte dit spel eerst, maar dit ziet er geweldig uit!

      /   Beantwoorden  / 
  6. Pauly Wauly

    ja erik, ik had deze filmpjes al zien staan op gametrailers maar nog niet aangeklikt, pas toen je het hier zei klikte ik erop. je bent een propheet;) haha.
    .
    ja ik zie het een beetje als het adventure game genre re-invented:D
    .
    very nice nou nog een ps3 ;) hehe. misschien als ik de lotto win.

      /   Beantwoorden  / 
  7. MetroidPrime

    Ik heb de filmpjes bekeken en de manier waarop de QTE’s in het spel zijn verwerkt doet mij heel erg denken aan het vorige spel van Quantic Dream, Fahrenheit. In Fahrenheit was het ook zo dat het mislukken van een QTE scene niet meteen het einde van het spel hoefde te betekenen, op bepaalde momenten in het verhaal kunnen belangrijke personages zelfs dood gaan omdat je een QTE scene niet gehaald hebt, zonder dat dat het einde van het spel betekent.

    In de filmpjes die ik tot nu toe van Heavy Rain gezien heb zit nog niets wat niet in Fahrenheit zat, maar dat hoeft niet slecht te zijn. Fahrenheit(en ik neem aan ook Heavy Rain) moest het vooral hebben van het verhaal en de sfeer, het was alleen jammer dat het verhaal tegen het einde vrij absurd begon te worden.

      /   Beantwoorden  / 
  8. Erik

    Okee, Fahrenheit heb ik dus nooit gespeeld. Er is ergens op YouTube een berucht filmpje van een bossfight in dat spel die bestaat uit een minutenlange onafgebroken quick time event. Dat staat me heel erg tegen en het verhaal, van wat ik erover gelezen hebt, klonk ook niet echt speciaal. Maar als het echt zoveel lijkt op wat je in deze filmpjes ziet, dan moet ik het misschien toch nog eens een kans geven.

      /   Beantwoorden  / 
    1. MetroidPrime

      De bossfights(en een basketball wedstrijd) bestaan inderdaad (helaas) uit een soort Simon Says minigame. De rest van het spel bestaat meer uit point ‘n’ click achtige adventure stukken en QTE-achtige scenes zoals in het filmpje van Heavy Rain.

      Het verhaal was aan het begin van Fahrenheit juist vrij goed, maar op een gegeven moment maakt het spel een enorme sprong in de tijd en is het bijna alsof het verhaal uit een ander spel is gebruikt. Ik speelde het spel een paar jaar terug tegen het einde van de zomer, maar het begin van het spel was zo sfeervol, dat ik de extreme kou in het spel bijna zelf kon voelen.

      Zelf vond ik Fahrenheit een erg goed spel, maar ik kan wel begrijpen dat niet iedereen het geduld voor de bossfights kan opbrengen.

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.