Strijd om de casual gamers

Elke zondagavond bezoeken 100.000 vrouwen de site zylom.com om daar internetspelletjes te spelen. De reden? Voetbalwedstrijden. Manlief zit voor de tv naar Talpa te kijken, en om de tijd door te komen gaan de vrouwen dan maar spelletjes spelen.
Het gaat om hele eenvoudige spelletjes waar de gemiddelde hardcore gamer waarschijnlijk de lol niet van inziet. Kaartspelletjes, sudoku’s en kruiswoordraadsels zijn allemaal razendpopulair onder vrouwen die ouder zijn dan 25 jaar. Van de 90 miljoen mensen die wereldwijd dit soort spelletjes spelen is twee derde vrouw. Bovendien blijven ze ook langer hangen, gemiddeld duurt het twee en een half keer zo lang voordat een vrouw een dergelijk spelletje zat wordt.

Het opmerkelijkste verschil tussen deze mensen en het Playstation 2 publiek is dat de (veelal mannelijke) PS2 kopers op zoek zijn competitie en spanning. Race-games, First Person Shooters, bloederige actiespellen. De Zylom-bezoekers willen dat juist niet. Die komen daar om tot rust te komen en zijn dus ook op zoek naar ontspannende games. Games met een ‘lief’ uiterlijk en zachte kleuren. "Keep it sweet" adviseert Jason Kapalka van PopCap Games (1 van de grootsten op dit gebied). "Vermijd woorden als oorlog, bloed en terreur." Daar knappen deze vrouwelijke gamers massaal op af.

Terwijl de groei op de markt van spelcomputers er wel zo’n beetje uit lijkt te zijn, groeit de omzet van de casual game makers (ongeveer 3 miljard dollar per jaar) op jaarbasis met 30 tot 40%. Dat komt aan de ene kant omdat steeds meer mensen toegang tot internet krijgen (onder meer ook senioren), en aan de andere kant door de digitalisering van de levensstijl. "De computer is verhuisd van de zolder naar de woonkamer", aldus Rutger Peters van Zylom. "Dat heeft grote gevolgen gehad."

Al die inkomsten worden op dit moment nog vooral gehaald uit abonnementen en ‘deluxe’ versies van de spelletjes. De eenvoudige versies zijn in de meeste vallen gratis te spelen. Maar als je betaalt krijg je ook toegang tot een mooiere en uitgebreide versie van het spel.

Op dit moment bepalen reclame-inkomsten nog maar een heel klein deel van de totale omzet. Maar dat gaat waarschijnlijk in de nabije toekomst al veranderen. Steeds meer grote bedrijven beginnen wakker te worden en krijgen door dat er miljoenen mensen zijn die dit soort games spelen. (Zylom alleen is al goed voor zo’n 5 miljoen bezoekers per maand). Langzaam begint het besef te komen dat dit een hele aantrekkelijke plaats is om te adverteren.

Of jullie het nu leuk vinden of niet, de casual games komen er aan. Iedereen zal er aan moeten geloven. Microsoft is al een tijdje bezig, Sony heeft ook plannen, en Nintendo denkt nog steeds dat zij als enigen in deze nieuwe vijver vissen. Computers verhuizen naar huiskamers, telefoons krijgen steeds meer mogelijkheden… binnenkort zijn de casual games werkelijk overal te vinden.

Zie ook:
Over mensen die nog geen games spelen
De jacht op niet-gamers
Virtueel voetbal met je eigen voet
Real Networks ontwikkelt spellen voor de Xbox360

Lees ook:Real Networks ontwikkelt spellen voor de Xbox360
Lees ook:Nintendo: Brain Training-achtige casual games komen ook naar de 3DS
Lees ook:Nintendo DS is Japan’s snelst verkopende spelcomputer ooit
Lees ook:Productie Wii ligt voor op schema
Lees ook:Zoveel software verkocht Nintendo de afgelopen 12 maanden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.