Categorie: "Xbox One"

Kijk dit: Ubisoft’s platform-RPG Child of Light

childoflight
Oh wow, hebben jullie deze trailer al gezien? Het heet Child of Light en het is de eerste keer dat Ubisoft hun Ubi-art Framework gebruikt voor een ander spel dan Rayman. Het resultaat is verbluffend. Dezelfde soepele animaties als Rayman Origins en Legends (kijk hoe mooi de haren van prinses Aurora wapperen in de wind), maar dan losser geschetst en ingekleurd met waterverf. Het is alsof je een aquarel schilderij tot leven ziet komen.

(Hoe het precies werkt snap ik ook niet, maar het Ubi-art Framework is dus een stuk software waarmee programmeurs stilstaande tekeningen kunnen animeren zonder eerst honderden individuele frames te tekenen).

Het spel zelf wordt volgens Ubisoft een kruising tussen een platformspel en een Japanse RPG. Je loopt en vliegt door al die prachtige omgevingen en zodra je een vijand aanraakt kom je terecht in een turnbased gevecht. Het spel bevat naast platformlevels ook dorpjes (waar sommige bewoners je vragen om een sidequest op te lossen) en net als in een echte RPG kom je onderweg mensen tegen die zich bij je aansluiten zodat het reisgezelschap steeds groter wordt. Ubisoft beweert dat alle gesprekken die je in het spel voert op rijm zijn geschreven. Dat belooft wat!

Free Running zombiespel Dying Light 12 minuten in actie

dyinglighttrailer12minutes
Spannende achtervolgingen in dit filmpje van Dying Light. Dit is het spel dat gamesjournalisten een paar weken geleden omschreven als Mirror’s Edge met zombies. Ontwikkelaar Techland heeft de presentatie nu ook op het internet gezet zodat iedereen Dying Light zelf in actie kan zien. Het oogt best wel indrukwekkend. Het Free Running lijkt weliswaar langzamer en minder vloeiend dan in Mirror’s Edge, maar de hoofdrolspeler is nog steeds een stuk leniger dan de helden in vergelijkbare spellen. En hoe stoer is het om 12 minuten naar een first person actiespel te kijken zonder dat er ook maar één kogel wordt afgevuurd? Alle tegenstanders worden tijdens het rennen uitgeschakeld met hakbijlen en honkbalknuppels – dat is alvast één ding dat Dying Light beter doet dan Mirror’s Edge. (Al schijn je verderop in het spel ook pistolen te kunnen vinden).

  • Over de voice acting in dit filmpje ben ik minder enthousiast. Het helpt vast niet dat ik momenteel bezig ben met The Last of Us (misschien wel het best geacteerde spel dat ik ooit heb gespeeld), maar alle gesprekken in Dying Light klinken ontzettend houterig. Vooral de ontmoeting met het kleine meisje in de derde minuut is totaal niet geloofwaardig.
  • Ik neem aan dat we hier kijken naar een van de next gen-versies (Dying Light verschijnt zowel voor de huidige als de volgende generatie spelcomputers), want het spel ziet er bij vlagen ontzettend mooi uit. Al die planten en boomblaadjes die levensecht wuiven in de wind… zoiets heb ik op mijn PlayStation 3 nog nooit gezien.
  • De zon gaat in deze wereld wel krankzinnig snel onder, al maakt dat het spel zo te zien wel een stuk spannender. De paniek is bijna tastbaar als de speler in de laatste minuten door het donker moet rennen terwijl hij wordt achtervolgd door een horde extra agressieve zombies.

Arcadeklassieker Strider maakt een comeback

strider
Strider was een arcadespel over een ninja met een lichtgevend “plasmazwaard” die door futuristische omgevingen holde. Het was eind jaren ’80 een grote hit met thuisversies voor bijna alle spelcomputers, maar toch is het Capcom nooit gelukt om er een succesvolle serie van te maken. Een haastig in elkaar gezet vervolg flopte in 1990 genadeloos en het comebackspel Strider 2, dat in 2000 verscheen voor de PlayStation, is inmiddels ook alweer vergeten.

Capcom geeft echter niet op en brengt volgend jaar een spel met de titel Strider naar de next gen (PS4/Xbox One) en de current gen (PS3/Xbox 360) spelcomputers. Het gaat nog steeds over een ninja met een lichtgevend zwaard, alleen zijn de lineaire levels nu vervangen door een groot aaneengesloten Metroidachtig doolhof. Je kunt het nieuwe spel hieronder 7 minuten in actie zien. Het ziet er met al die gekleurde lichtflitsen fraai uit, maar tot nu toe wel een beetje makkelijk. Zou de speler in dit filmpje heel getalenteerd zijn, of bieden die tegenstanders echt zo weinig weerstand?

Kijk dit: screenshots van The Lego Movie Videogame

legomovievideogame0small
Kort samengevat: volgend jaar verschijnt er een bioscoopfilm over de beroemde Lego-poppetjes en het bijbehorende computerspel wordt gemaakt door ontwikkelaar Traveller’s Tales. Tot zover niets bijzonders (Traveller’s Tales brengt ongeveer 4 Lego-spellen per jaar uit), maar het leuke aan deze screenshots is dat The Lego Movie Videogame ook echt is gemaakt van Lego. Ik heb het altijd jammer gevonden dat Lego Star Wars, Indiana Jones, Batman en Lord of the Rings zich afspeelden in “gewone” omgevingen met af en toe een paar plastic blokjes, en het lijkt erop dat Traveller’s Tales daar ook van baalde. In The Movie hebben de level-ontwerpers eindelijk de ruimte gekregen om alles te bouwen met individueel herkenbare Lego-steentjes. Het resultaat? De mooiste Lego-game tot nu toe.

Ik neem aan dat we deze nieuwe aanpak te danken hebben aan de extra rekenkracht van de Xbox One en de PlayStation 4. In alle andere versies is het Lego-gehalte ongetwijfeld een stuk lager. Even doorsparen dus, want nu ik dit heb gezien kan ik echt niet meer terug naar de oude stijl Lego-graphics. Deze 6 screenshots zijn wat mij betreft het eerste écht overtuigende bewijs dat het inderdaad tijd is voor nieuwe hardware.

(Klik op de screenshots om alle steentjes en individueel gerenderde nopjes van dichtbij te bekijken).

Plants vs. Zombies: Garden Warfare is een third person shooter

gardenwarfare
Heb je even genoeg van al die realistische next gen schietspellen? Kijk dan eens naar deze presentatie van Plants vs. Zombies: Garden Warfare. Ontwikkelaar PopCap heeft hun populaire strategiespelletje uitgebouwd tot een volwaardige third person shooter. De planten kunnen deze keer lopen en gaan actief de strijd aan met de zombies. Garden Warfare gebruikt het over-de-schouder perspectief (ook al hebben cactussen en zonnebloemen technisch gezien geen schouders) dat populair werd gemaakt door Resident Evil 4 en PopCap legt in deze presentatie de nadruk op co-op multiplayer. Net als in het strategiespel hebben alle planten hun eigen specialiteit (bijten, schieten, healen) en zijn ze op hun gevaarlijkst als ze samenwerken in een team.

Afgezien van de schattige graphics lijkt Garden Warfare in eerste instantie niet veel te verschillen van een “gewone” third person shooter, maar PopCap kennende zijn er vast maatregelen genomen om dit spel toegankelijker en verslavender te maken dan alle andere Gears of War-achtigen.

Volgens de officiële website verschijnt Plants vs. Zombies: Garden Warfare volgend jaar voor zowel de PlayStation 3 als de Xbox 360 (en de pc), maar qua next gen hardware alleen voor de Xbox One.

Mirror’s Edge 2 aangekondigd

mirrorsedge2
He he, eindelijk geeft EA toe dat Mirror’s Edge 2 inderdaad in ontwikkeling is. Jarenlang werden alle vragen over dit onderwerp beantwoord met een nietszeggend “geen commentaar,” maar vandaag toonde de uitgever dan eindelijk een korte teaser. Het spel is volgens de beschrijving op YouTube “in early stages of development,” dus het kan nog wel een tijdje duren voordat we hem daadwerkelijk kunnen spelen. Maar toch! Mirror’s Edge 2! Het gaat gewoon echt gebeuren!

De eerste Mirror’s Edge verscheen in 2008 voor PS3, Xbox 360 en pc. Het was niet mijn favoriete spel van de afgelopen generatie en sommige missies waren zelfs ronduit frustrerend, maar toch had het iets speciaals. Alle andere spellen die ik in 2008 speelde ben ik al lang weer vergeten, maar Mirror’s Edge spookt nog regelmatig door mijn hoofd. Dat gevoel als Faith ongehinderd over de daken mocht hollen, springen en klauteren heb ik nog steeds in geen enkele andere game ervaren.

Helaas focust de korte teaser voor Mirror’s Edge 2 precies op de onderdelen die het eerste spel af en toe zo frustrerend maakten (vechten met vijanden in saaie gebouwen), maar we zullen er maar van uitgaan dat dat komt door die early stages of development; de buitenwereld was vast nog niet klaar om aan het grote publiek te laten zien.

Kijk dit: de tijd bevriest in Quantum Break op de Xbox One

quantumbreak
Check deze trailer voor Quantum Break, een nieuw spel van Remedy (bekend van Max Payne en Alan Wake) voor de Xbox One. Ik heb geen idee hoe je dit speelt of waar het precies over gaat, maar het ziet er nu al ongelooflijk stoer uit. Een speciaal reddingsteam heeft blijkbaar de mogelijkheid om de tijd te bevriezen; een trucje dat ze hier gebruiken om een vrouw te bevrijden die op het punt staat om opgeblazen te worden. De manier waarop de Xbox One een stilstaande explosie kan weergeven is erg indrukwekkend. Het is de scene die je hierboven ziet, maar dan dus volledig interactief. Het hele scherm hangt vol met zwevende brokstukken waar de man in het leren jack voorzichtig door kan manoeuvreren om de vrouw in veiligheid te brengen. Zulke mooie bullet time-effecten hadden we nog niet eerder gezien.

Naast dit spel wordt er ook een televisieserie geproduceerd met echte acteurs. Volgens Remedy heeft de manier waarop je het spel speelt invloed op die serie. Hoe dat precies gaat werken is nog niet duidelijk, maar het klinkt allemaal erg ambitieus. Een project om in de gaten te houden, dat Quantum Break.

Dead Rising 3 aangekondigd voor de Xbox One

deadrising3
Hier is Dead Rising 3, een spel dat Capcom vandaag aankondigde voor de Xbox One. Het ziet er prima uit en het wordt vast erg spannend, maar misschien moet de gamesindustrie binnenkort toch eens om tafel gaan zitten om te praten over al die identieke zombiespellen. Nu Capcom het winkelcentrum uit DR1 & 2 heeft ingeruild voor een post-apocalyptische open wereld wordt het wel erg lastig om Dead Rising nog te onderscheiden van The Last of Us, ZombiU, State of Decay, Dead Island, Dying Light, Resident Evil, DayZ, The Walking Dead Surival Instinct, 7 Days To Die, Outlast en alle andere zombieshooters die ik misschien nog vergeet. Al die spellen hebben natuurlijk wel hun eigen invalshoek (in het geval van Dead Rising 3: zoveel mogelijk zombies tegelijk in beeld brengen), maar een beetje meer variatie zou geen kwaad kunnen. Stiekem hoop ik dat er ergens in de open wereld van DR3 nog steeds een winkelcentrum is waar spelers zombies te lijf kunnen gaan met een grasmaaier.

Eerste trailer zombiespel Dying Light

dyinglighttrailer
Hier is dan eindelijk een trailer voor Dying Light, het spel dat 2 weken geleden werd aangekondigd als “Mirror’s Edge met zombies.” Het is een frustrerende trailer omdat je niet ziet wat je eigenlijk wilt zien. (Ik ga er tenminste vanuit dat jullie, net als ik, vooral benieuwd zijn hoe een free-running first-person zombie-achtervolging er precies uitziet). In plaats daarvan krijgen we een stijlvol animatiefilmpje over 4 mannen die worden achtervolgd door zombies. Het ziet er spectaculair uit en het komt aardig overeen met wat de preview beloofde, maar mooie filmpjes maken kan iedereen. De echte vraag is hoe goed Dying Light er in slaagt om dit soort scenes speelbaar te maken. Vanuit een first person perspectief en bij voorkeur met net zo’n fijne besturing als Mirror’s Edge.

Dying Light verschijnt in 2014 voor Xbox One, Xbox 360, PlayStation 4, PlayStation 3 en pc.

Horrorspel Dying Light klinkt als Mirror’s Edge met zombies

dyinglight1
“It’s a pity WBIE hasn’t released video of the game yet, because that’s the “wow” element here — the experience of running from zombies across rooftops with the grace and speed not seen since DICE’s beloved free-running game Mirror’s Edge is the thing that makes it special.”

A pity indeed! Kotaku-journalist Stephen Totilo mocht vandaag eindelijk iets schrijven over een presentatie die hij vorige week bijwoonde, maar uitgeverij Warner Brothers houdt de bijbehorende trailer nog even geheim. Dat is zonde, want Dying Light klinkt veelbelovend. Een first person zombiespel in een open wereld met een hoofdrolspeler die net zo lenig is als Faith (uit Mirror’s Edge); het lijkt haast te mooi om waar te zijn.

Dying Light is afkomstig van de Poolse studio Techland, die je misschien nog kent van Dead Island. Op het eerste gezicht lijkt Dying Light net een kloon van dat spel met wat extra free-running elementen, maar volgens Techland onderscheidt hun nieuwe game zich ook door de goed uitgewerkte dag/nacht-cyclus. Overdag is de wereld van Dying Light redelijk veilig. Er zijn wel zombies, maar die wandelen versuft rond zodat jij op je gemak de stad kunt verkennen om wapens te verzamelen en missies uit te voeren. De horror barst pas los na zonsondergang, want dan worden de zombies agressief. Het zijn er zoveel dat je tijdens die nachtelijke uurtjes weinig anders kunt doen dan vluchten en proberen om niet gebeten te worden.

Dying Light verschijnt in 2014 voor Xbox One, PlayStation 4 en pc, en in een aangepaste vorm ook nog voor PS3/Xbox 360. Hieronder zie je dus geen trailer, maar nog wel een paar screenshots.