Categorie: "Xbox One"

Zie Dying Light na zonsondergang in deze nieuwe trailer

dyinglight
De makers van Dying Light willen ons er nogmaals aan herinneren dat hun horrorspel pas echt eng wordt in het donker. Overdag zijn de zombies versuft zodat je de omgeving relatief veilig kunt verkennen, maar na zonsondergang worden ze zo agressief dat je eigenlijk alleen nog in paniek naar de dichtstbijzijnde schuilplaats kunt hollen. Kijk zelf maar hoe een simpele routineklus in deze nieuwe trailer volledig uit de hand loopt.

  • Die zon gaat ook behoorlijk snel onder zodat je echt door de duisternis overvallen kunt worden. Dat wordt goed de in-game klok in de gaten houden.
  • Waarschijnlijk vinden we deze graphics over een paar jaar middelmatig, maar voorlopig ben ik nog steeds onder de indruk van de manier waarop het struikgewas reageert op de wind. De hele omgeving ziet er meteen een stuk levendiger uit.
  • Voor dat echte Mirror’s Edge-gevoel hoop ik wel dat er ook missies zijn in hoge flatgebouwen. Ontwikkelaar Techland heeft de moves van Faith goed gekopieerd, maar op de begane grond ogen ze nog niet half zo spectaculair.
  • Dying Light verschijnt volgend jaar voor PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One en pc.

Eerste trailer van het LEGO The Hobbit-spel

legothehobbit
Wat een vreemde titel heeft dit spel eigenlijk. Ik snap dat Traveller’s Tales simpelweg het woord “LEGO” voor een bestaande filmtitel plakt, maar LEGO The Hobbit is een rare constructie zo met dat lidwoord in het midden. Net alsof het spel gaat over een hobbit die Lego heet. Bijna elke andere woordvolgorde was volgens mij beter geweest. Wat dacht je bijvoorbeeld van The Hobbit LEGO? Of zelfs The LEGO Hobbit? Het is nog niet te laat Warner Bros! Jullie mogen mijn suggesties gratis gebruiken.

Enfin, ontwikkelaar Traveller’s Tales is dus bezig met een LEGO-spel over The Hobbit. Dit spel beslaat de eerste twee films An Unexpected Journey en The Desolation of Smaug. De trailer bevat nog geen echte spelbeelden, maar dat maakt niet uit omdat iedereen inmiddels weet hoe de LEGO-spellen werken: toegankelijke hack and slash-actie met wat lichte platformelementen.

Net als bij LEGO Lord of the Rings kiest Travaller’s Tales ervoor om de poppetjes te laten spreken met geluidsfragmenten uit de films (persoonlijk vond ik het grappiger toen ze nog onverstaanbaar mompelden zoals in LEGO Star Wars en Indiana Jones). En ook opvallend: de omgevingen zijn in dit spel toch weer niet van Lego gemaakt. Ik had gehoopt dat Traveller’s Tales na The Lego Movie Videogame al hun levels volledig van Lego-steentjes zou bouwen, maar dat was technisch blijkbaar nog niet haalbaar.

Speltrailer voor The Walking Dead: Season Two

walkingdeadseason2
En hier is dan de eerste echte trailer voor seizoen 2 van The Walking Dead. Nee niet die televisieserie, maar het downloadbare avonturenspel van Telltale Games. Ik heb er bewust geen “echte” screenshot van gemaakt zodat fans dit bericht kunnen overslaan als ze per se alle spoilers willen vermijden. Veel andere sites verklappen gewoon wie deze keer de hoofdrol speelt (Telltale Games maakt er zelf ook niet bepaald een geheim van), dus als je echt zonder voorkennis aan Season Two wilt beginnen zou ik de komende tijd voorzichtig browsen.

De eerste nieuwe aflevering, All That Remains, is vanaf 17 december verkrijgbaar voor pc & Mac en een dag later ook voor de Xbox 360. Releasedata voor de PS3-, PS4-, Vita- en Xbox One-versies zijn nog niet bekend, maar dat zal waarschijnlijk niet veel later worden. Goed nieuws dus! Nu alleen nog beslissen of ik de afleveringen ga kopen zodra ze uitkomen, of dat ik achteraf het hele seizoen ineens koop. Eigenlijk voel ik meer voor die tweede optie (twee maanden wachttijd na iedere aflevering is bij zo’n spannende serie niet fijn), maar ik ben wel héél benieuwd hoe het verhaal verdergaat. Ik hoop maar dat ik genoeg zelfbeheersing heb om die eerste aflevering straks niet meteen te kopen.

Deze Xbox One is aangesloten op zichzelf

xboneitself
Wat zou er gebeuren als je een Xbox One aansluit op zichzelf? Microsoft’s nieuwe spelcomputer heeft zoals bekend een HDMI IN-poort. Officieel is die bedoeld om het televisiesignaal van je kabelaanbieder aan te sluiten (zodat je voortaan kunt zappen door “Xbox volgende kanaal” te roepen), maar je kunt in principe natuurlijk alles inpluggen dat een HDMI-signaal afgeeft. Gamingblog Kotaku experimenteert dus al de hele week met allerhande apparaten (ook geinig: een PS4 aansluiten op een Xbox One), maar dit is de leukste tot nu toe. De HDMI OUT-kabel is hier aangesloten op een splitter, die daarna via een andere kabel weer naar de HDMI IN-poort loopt. Het resultaat is een hypnotiserend Droste-effect waarbij de XBox One interface zichzelf eindeloos kopieert. Je hebt er niets aan, maar het ziet er wel erg indrukwekkend uit.

In de meeste landen wordt de Xbox One deze week gelanceerd, maar Nederland hoort helaas niet bij de launch markets. Wanneer wij de nieuwe Xbox dan wel kunnen kopen is nog niet bekend. Microsoft houdt het op “as soon as possible in 2014.”

Nieuwe beelden van Ubisoft’s Child of Light

childoflighttrailer
In deze video geeft Brianna Code (leuke naam voor een programmeur!) een rondleiding door Child of Light. Je weet wel, die RPG van Ubisoft die er dankzij Rayman’s Ubi-art Framework uitziet als een waterverfschilderij. Het is hetzelfde level als in de trailer van een paar weken geleden, maar nu dus iets uitgebreider en met meer uitleg over wat er precies gebeurt.

  • Gevechten zijn niet echt turnbased, maar maken gebruik van een tijdlijn waarop je precies kunt zie wie er wanneer mag aanvallen. Ik speel te weinig RPG’s om te beoordelen hoe origineel dat idee is, maar het oogt in ieder geval spannender dan de klassieke omstebeurt gevechten.
  • Dat vliegen gaat Aurora wel erg gemakkelijk af. Het ziet er bijna uit alsof je een cursor bestuurt en op dingen klikt. Hopelijk zijn er ook levels waar ze wat meer mag rennen en springen.
  • Het duurde even, maar toen zag ik dat alle dialogen inderdaad op rijm zijn geschreven. Het idee is top, maar zonder voice acting valt het niet heel erg op.
  • Child of Light ziet er nog steeds ontzettend mooi uit. Ik blijf het tof vinden dat Ubisoft naast alle triple A shooters ook dit soort experimenten produceert.

PS4 of Xbox One? South Park mengt zich in de console wars

consolewars
Gamesjournalisten noemen het weleens gekscherend de “console wars”: het eeuwige gekibbel onder fanboys over welke spelcomputer nu precies de beste is. Maar hoewel de gemoederen inderdaad hoog op kunnen lopen, blijft het gelukkig bij onschuldige discussies op het internet. Niemand raakt daadwerkelijk gewond. Behalve dan in South Park. In de nieuwe aflevering ‘Black Friday’, gisteren uitgezonden in Amerika, dreigen de console wars uit te lopen op een echte oorlog. Wie er wint zien we pas volgende week, maar de manier waarop fanboys klakkeloos de PR napraten is alvast perfect getroffen. Op de Xbox One schakel je moeiteloos tussen games, films en televisie! Ja maar de PlayStation 4-controller heeft een touchpad interface! “Ach laat die Sony-sukkels toch,” zegt Cartman uiteindelijk, “ze komen er vanzelf wel achter dat de PS4 maar beperkte voice control functionaliteit heeft.”

  • Het verschijnsel Black Friday kennen wij hier niet. Waar het op neerkomt is dat alle winkels elkaar één dag per jaar aftroeven met spectaculaire aanbiedingen, in de hoop zo veel mogelijk Christmas shoppers naar binnen te lokken.
  • Zonde dat het officiële South Park-spel The Stick of Truth onlangs is uitgesteld, dit had de perfecte introductie kunnen zijn!
  • Hieronder kun je de grappigste scene alvast bekijken. De rest van de aflevering moet je zelf maar even opzoeken.
  • En vergeet ook het commentaar op YouTube niet te lezen, waar de discussie vrolijk verder gaat: “Too bad they couldn’t talk about how the ps4 controller is cheap and flimsy, or how the ps4 can’t stop crashing,”
  • Die Brack Friday Bunduru klinkt eigenlijk best aantrekkelijk!

Inafune’s Mighty No. 9 komt naar alle spelcomputers

mighty9
Heeft iedereen dit al gezien? Twaalf seconden gameplay van Mighty No. 9, met een driedubbele waarschuwing van regisseur Keiji Inafune dat het gaat om “early footage” met “placeholder art” en tijdelijke animaties. Met andere woorden: het echte spel wordt veel mooier, maar dit mini-filmpje bewijst wel dat Inafune inderdaad een klassiek platformspel wil maken. Geen vernieuwende gimmicks of RPG-elementen, maar gewoon een ouderwetse ren-en-schietspel in de stijl van Mega Man. (Voor wie het niet weet: Keiji Inafune is de ex-Capcom-medewerker die het personage Mega Man in 1987 bedacht).

De Kickstarter voor dit project was een gigantisch succes. Inafune vroeg om 900.000 dollar en kreeg uiteindelijk bijna 4 miljoen. Dit project was blijkbaar precies waar Mega Man-fans al die tijd op zaten te wachten. Het extra geld wordt voornamelijk gebruikt om het spel naar ieder denkbaar platform te porten. Mighty No. 9 zou oorspronkelijk alleen verschijnen voor pc en Mac, maar is inmiddels dus ook bevestigd voor PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One, Wii U, PS Vita en 3DS. Niemand kan straks om deze nieuwe blauwe robot heen.

  • Nu begint het lange wachten; de verwachte releasedatum van Mighty No. 9 is pas in de lente van 2015.
  • Ik benieuwd wat er met de echte Mega Man gebeurt als Capcom van dit succesverhaal hoort. Blijft het bij een gastoptreden in Super Smash Bros., of zou er al gebrainstormd worden over Mega Man 11?

Zie handgetekend oorlogsspel Valiant Hearts in actie

valianthearts
Spelbeelden van Valiant Hearts. De trailer voor dit spel zag er vorige week al fraai uit, maar maakte niet echt duidelijk hoe het precies speelde. Nu blijkt het dus een platform/puzzelspel met stealth-elementen. Sluip door loopgraven en los puzzels op met schakelaars en soepketels. Die puzzels lijken in deze twee filmpjes nog niet heel erg uitdagend, maar ik neem aan dat we alleen nog maar kijken naar de eerste levels. De echte breinbrekers volgen in dit soort spellen meestal pas later.

Valiant Hearts is een vijfluik dat zich afspeelt tijdens de Eerste Wereldoorlog. In de loop van het spel bestuur je een Duitse soldaat, een Engelse piloot, een Belgische verpleegster, een Franse krijgsgevangene en een Amerikaanse vrijwilliger. De enige verbindende factor tussen al die verhalen is de hond, die je in deze filmpjes ook een paar keer voorbij ziet komen. Al die personages aan verschillende kanten van de oorlog krijgen op een bepaald met te maken met deze hond.

Valiant Hearts maakt gebruik van het Ubi-art Framework (zie ook: Child of Light) om de bijzondere striptekeningen tot leven te brengen. Het spel verschijnt volgend jaar als downloadbare titel voor PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One en pc.

Kijk dit: Ubisoft’s platform-RPG Child of Light

childoflight
Oh wow, hebben jullie deze trailer al gezien? Het heet Child of Light en het is de eerste keer dat Ubisoft hun Ubi-art Framework gebruikt voor een ander spel dan Rayman. Het resultaat is verbluffend. Dezelfde soepele animaties als Rayman Origins en Legends (kijk hoe mooi de haren van prinses Aurora wapperen in de wind), maar dan losser geschetst en ingekleurd met waterverf. Het is alsof je een aquarel schilderij tot leven ziet komen.

(Hoe het precies werkt snap ik ook niet, maar het Ubi-art Framework is dus een stuk software waarmee programmeurs stilstaande tekeningen kunnen animeren zonder eerst honderden individuele frames te tekenen).

Het spel zelf wordt volgens Ubisoft een kruising tussen een platformspel en een Japanse RPG. Je loopt en vliegt door al die prachtige omgevingen en zodra je een vijand aanraakt kom je terecht in een turnbased gevecht. Het spel bevat naast platformlevels ook dorpjes (waar sommige bewoners je vragen om een sidequest op te lossen) en net als in een echte RPG kom je onderweg mensen tegen die zich bij je aansluiten zodat het reisgezelschap steeds groter wordt. Ubisoft beweert dat alle gesprekken die je in het spel voert op rijm zijn geschreven. Dat belooft wat!

Free Running zombiespel Dying Light 12 minuten in actie

dyinglighttrailer12minutes
Spannende achtervolgingen in dit filmpje van Dying Light. Dit is het spel dat gamesjournalisten een paar weken geleden omschreven als Mirror’s Edge met zombies. Ontwikkelaar Techland heeft de presentatie nu ook op het internet gezet zodat iedereen Dying Light zelf in actie kan zien. Het oogt best wel indrukwekkend. Het Free Running lijkt weliswaar langzamer en minder vloeiend dan in Mirror’s Edge, maar de hoofdrolspeler is nog steeds een stuk leniger dan de helden in vergelijkbare spellen. En hoe stoer is het om 12 minuten naar een first person actiespel te kijken zonder dat er ook maar één kogel wordt afgevuurd? Alle tegenstanders worden tijdens het rennen uitgeschakeld met hakbijlen en honkbalknuppels – dat is alvast één ding dat Dying Light beter doet dan Mirror’s Edge. (Al schijn je verderop in het spel ook pistolen te kunnen vinden).

  • Over de voice acting in dit filmpje ben ik minder enthousiast. Het helpt vast niet dat ik momenteel bezig ben met The Last of Us (misschien wel het best geacteerde spel dat ik ooit heb gespeeld), maar alle gesprekken in Dying Light klinken ontzettend houterig. Vooral de ontmoeting met het kleine meisje in de derde minuut is totaal niet geloofwaardig.
  • Ik neem aan dat we hier kijken naar een van de next gen-versies (Dying Light verschijnt zowel voor de huidige als de volgende generatie spelcomputers), want het spel ziet er bij vlagen ontzettend mooi uit. Al die planten en boomblaadjes die levensecht wuiven in de wind… zoiets heb ik op mijn PlayStation 3 nog nooit gezien.
  • De zon gaat in deze wereld wel krankzinnig snel onder, al maakt dat het spel zo te zien wel een stuk spannender. De paniek is bijna tastbaar als de speler in de laatste minuten door het donker moet rennen terwijl hij wordt achtervolgd door een horde extra agressieve zombies.