Categorie: "Xbox One"

Nieuwe trailer Ubisoft’s Child of Light


En we hebben een releasedatum! Ubisoft’s handgeschilderde avonturenspel Child of Light is vanaf 30 april te downloaden voor pc en voor zo’n beetje alle spelcomputers. Een korte reminder voor iedereen die het was vergeten: Child of Light speelt als een 2D platformspel, maar dan met turnbased gevechten zoals in een RPG. Alle teksten zijn geschreven op rijm en dit is na Rayman (Origins en Legends) het eerste spel dat gebruikmaakt van het Ubi-art Framework – een hulpprogramma waarmee Ubisoft’s programmeurs eenvoudig animaties kunnen maken van stilstaande tekeningen. Voor een spel als dit zouden vroeger tientallen animators nodig zijn, maar dankzij Ubisoft’s software kan een klein team in relatief weinig tijd toch iets maken dat er verbazingwekkend mooi uitziet.

Hoe zou het eigenlijk zijn met Valiant Hearts, dat andere Ubi-art-spel dat vorig jaar op dezelfde dag werd aangekondigd? Ubisoft heeft ons sindsdien regelmatig op de hoogte gehouden van Child of Light, maar over Valiant Hearts hebben we nooit meer iets gehoord. Hij zal toch niet stilletjes gecancelled zijn?

Gerucht: een nieuwe Xbox One + prijsdaling in 2014


Wow, dat is snel. De Xbox One ligt nog maar een paar maanden in de winkel (in Nederland zelfs nog helemaal niet) en er circuleren nu alweer geruchten over een goedkopere versie die nog dit jaar gelanceerd zou worden. Website VG24/7 hoorde van een anonieme (maar volgens hen betrouwbare) bron dat Microsoft de afgelopen weken hun belangrijkste zakenpartners heeft geïnformeerd. Het nieuwe model zou verkocht gaan worden voor dezelfde prijs als de PlayStation 4. In Europa dus voor €399,99. Tegelijkertijd zou Microsoft dan ook de prijs van de originele Xbox One verlagen naar datzelfde bedrag.

Dat gerucht sluit mooi aan op de andere geruchten die een anonieme poster deze week verspreidde op het NeoGAF forum (we komen nu wel echt op onbetrouwbaar terrein, dus neem al het onderstaande met 2 of 3 korreltjes zout). Volgens deze “ntkrnl” bereidt Microsoft in het geheim de lancering voor van een witte Xbox One met een harde schijf van 1 terabyte (1000GB). Ter vergelijking: zowel de PS4 als het huidige model van de One bevatten 500GB. Deze nieuwe Xbox zou nog steeds worden geleverd met een Kinect-camera, maar bevat niet langer een disc drive. Wie er een koopt kan dus alleen nog maar spellen downloaden.

Vooral die laatste maatregel klinkt bijna te extreem om waar te zijn, maar we zullen de komende maanden ongetwijfeld horen wat Microsoft precies van plan is.

[g.forum]

Nieuwe screenshots horrorspel Alien: Isolation


Heb je Dead Space weleens gespeeld? In dat horrorspel uit 2008 dwaalde een zombie rond die niet kon doodgaan. Je kon zijn ledematen er wel afhakken (wat in dat spel de gebruikelijke manier was om zombies te vermoorden), maar die groeiden een paar seconden later dan weer terug. Je vocht in Dead Space tegen zo verschrikkelijk veel zombies dat ze op het laatst eigenlijk niet meer eng waren, maar altijd als The Hunter ergens opdook raakte ik meteen in paniek. Hij was niet eens de gevaarlijkste vijand in het spel, maar het idee ik me niet tegen hem kon verdedigen was enorm beangstigend.

Alien: Isolation ziet eruit alsof de makers inzoomen op precies dat gedeelte van Dead Space. Er zijn in dit spel helemaal geen andere vijanden meer, alleen die ene alien waar je helemaal niets tegen kunt beginnen. Eén tegenstander die je het hele spel lang blijft achtervolgen. Alien: Isolation speelt zich zelfs af in een ruimtestation (net als Dead Space!), al komt dat vooral omdat het een onofficieel vervolg is op de film Alien uit 1979. Kortom: dit spel heeft alles in zich om een doodenge horrorklassieker te worden. Het ziet er in de next-gen PS4/Xbox One-versie bovendien ook verschrikkelijk mooi uit. Kijk zelf maar even naar deze nieuwe verzameling screenshots.

Nieuwe Alien-game wil net zo spannend zijn als de eerste film


Er wordt vaak gezegd dat de Alien-films onvergamebaar zijn. Veel ontwikkelaars hebben het al geprobeerd, maar al hun schietspellen over ruimtemariniers en Xenomorphs missen volgens kenners de essentie van wat Alien zo speciaal maakt. Namelijk dat gevoel van eenzame machteloosheid. Opgesloten zitten in een ruimteschip met een levensgevaarlijk monster. Helemaal alleen, lichtjaren verwijderd van huis. De slogan van de eerste film was niet voor niets dat: “in space no one can hear you can scream.”

En dan kondigt Sega dus Alien: Isolation aan. Een nieuw spel van ontwikkelaar Creative Assembly dat opeens alles goed lijkt te doen. Het is géén schietspel maar een trage horrorgame. Er zijn géén honderden aliens, maar één eenzame Xenomorph die jou gedurende het hele spel blijft stalken. En dat stalken mag je in dit geval letterlijk nemen: geen gescripte confrontaties maar een intelligent monster dat actief naar jou op zoek is. Je hebt bovendien geen wapens bij je. Het enige wat je kunt doen is jezelf verstoppen.

In Outrise bestuurt 1 speler de metershoge eindbaas


“Remember reaching the giant boss at the end of a level? Now imagine that boss was controlled by your friend or someone online. We think of it as a multiplayer Shadow Of The Colossus meets Left 4 Dead and with old school sci fi look and feel.”

Dit spel is zo nieuw dat er nog niet eens screenshots van bestaan. De beschrijving klinkt echter zo intrigerend dat ik toch alvast wat concept art wil laten zien. Het citaat (afkomstig van de officiële site) zegt eigenlijk alles al: een kruising tussen Left 4 Dead en Shadow of the Colossus. Een co-op actiespel waarin de mensheid het opneemt tegen gigantische buitenaardse robots. Vijftien spelers ervaren Outrise als een standaard third person shooter met soldaten en een paar voertuigen, maar de zestiende speler bestuurt dus een kolossale eindbaas. Voor hem zien de andere spelers eruit als hinderlijke mieren die voortdurend tegen zijn benen op proberen te klimmen. Dit moet haast wel iets speciaals worden.

Outrise wordt ontwikkeld door een team van ervaren programmeurs en vormgevers die hiervoor hebben gewerkt aan spellen als Call of Duty, Assassin’s Creed 2 en Hawken. Een releasedatum is nog ver weg en het is nog niet duidelijk voor welke (spel)computers Outrise uiteindelijk moet verschijnen.

Kijk dit: terug naar de jaren ’30 met schietspel Cuphead


Ieder spel dat er zo mooi uitziet als Cuphead heeft sowieso mijn aandacht, maar als de makers dan ook nog Gunstar Heroes, Super Probotector en Mega Man X noemen als hun grootste inspiratiebronnen klim ik helemaal op het puntje van mijn stoel. Dat zijn dus drie van de beste schietspellen ooit gemaakt. Die explosieve gameplay gecombineerd met deze tekenfilmgraphics in jaren ’30-stijl (wacht maar tot je ze in beweging ziet!) zou weleens iets heel speciaals kunnen opleveren.

Cuphead wordt dus een ouderwetse ‘run and gun’-shooter met de nadruk op grote bossfights. Er staan meer dan 30 eindbazen gepland met unieke aanvallen die volgens de makers in nog geen enkel ander schietspel zijn vertoond. Dat klinkt fantastisch, het probleem is alleen dat er nog maar 2 trailers van Cuphead beschikbaar zijn en dat ze allebei maar een paar seconden duren. Korte flitsen, meer zijn het niet. Ik wil de beloftes van Studio MDHR graag geloven, maar iets meer bewijs dat Cuphead ook écht zo goed wordt zou wel fijn zijn.

Zie Dying Light na zonsondergang in deze nieuwe trailer


De makers van Dying Light willen ons er nogmaals aan herinneren dat hun horrorspel pas echt eng wordt in het donker. Overdag zijn de zombies versuft zodat je de omgeving relatief veilig kunt verkennen, maar na zonsondergang worden ze zo agressief dat je eigenlijk alleen nog in paniek naar de dichtstbijzijnde schuilplaats kunt hollen. Kijk zelf maar hoe een simpele routineklus in deze nieuwe trailer volledig uit de hand loopt.

  • Die zon gaat ook behoorlijk snel onder zodat je echt door de duisternis overvallen kunt worden. Dat wordt goed de in-game klok in de gaten houden.
  • Waarschijnlijk vinden we deze graphics over een paar jaar middelmatig, maar voorlopig ben ik nog steeds onder de indruk van de manier waarop het struikgewas reageert op de wind. De hele omgeving ziet er meteen een stuk levendiger uit.
  • Voor dat echte Mirror’s Edge-gevoel hoop ik wel dat er ook missies zijn in hoge flatgebouwen. Ontwikkelaar Techland heeft de moves van Faith goed gekopieerd, maar op de begane grond ogen ze nog niet half zo spectaculair.
  • Dying Light verschijnt volgend jaar voor PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One en pc.

Eerste trailer van het LEGO The Hobbit-spel


Wat een vreemde titel heeft dit spel eigenlijk. Ik snap dat Traveller’s Tales simpelweg het woord “LEGO” voor een bestaande filmtitel plakt, maar LEGO The Hobbit is een rare constructie zo met dat lidwoord in het midden. Net alsof het spel gaat over een hobbit die Lego heet. Bijna elke andere woordvolgorde was volgens mij beter geweest. Wat dacht je bijvoorbeeld van The Hobbit LEGO? Of zelfs The LEGO Hobbit? Het is nog niet te laat Warner Bros! Jullie mogen mijn suggesties gratis gebruiken.

Enfin, ontwikkelaar Traveller’s Tales is dus bezig met een LEGO-spel over The Hobbit. Dit spel beslaat de eerste twee films An Unexpected Journey en The Desolation of Smaug. De trailer bevat nog geen echte spelbeelden, maar dat maakt niet uit omdat iedereen inmiddels weet hoe de LEGO-spellen werken: toegankelijke hack and slash-actie met wat lichte platformelementen.

Net als bij LEGO Lord of the Rings kiest Travaller’s Tales ervoor om de poppetjes te laten spreken met geluidsfragmenten uit de films (persoonlijk vond ik het grappiger toen ze nog onverstaanbaar mompelden zoals in LEGO Star Wars en Indiana Jones). En ook opvallend: de omgevingen zijn in dit spel toch weer niet van Lego gemaakt. Ik had gehoopt dat Traveller’s Tales na The Lego Movie Videogame al hun levels volledig van Lego-steentjes zou bouwen, maar dat was technisch blijkbaar nog niet haalbaar.

Speltrailer voor The Walking Dead: Season Two


En hier is dan de eerste echte trailer voor seizoen 2 van The Walking Dead. Nee niet die televisieserie, maar het downloadbare avonturenspel van Telltale Games. Ik heb er bewust geen “echte” screenshot van gemaakt zodat fans dit bericht kunnen overslaan als ze per se alle spoilers willen vermijden. Veel andere sites verklappen gewoon wie deze keer de hoofdrol speelt (Telltale Games maakt er zelf ook niet bepaald een geheim van), dus als je echt zonder voorkennis aan Season Two wilt beginnen zou ik de komende tijd voorzichtig browsen.

De eerste nieuwe aflevering, All That Remains, is vanaf 17 december verkrijgbaar voor pc & Mac en een dag later ook voor de Xbox 360. Releasedata voor de PS3-, PS4-, Vita- en Xbox One-versies zijn nog niet bekend, maar dat zal waarschijnlijk niet veel later worden. Goed nieuws dus! Nu alleen nog beslissen of ik de afleveringen ga kopen zodra ze uitkomen, of dat ik achteraf het hele seizoen ineens koop. Eigenlijk voel ik meer voor die tweede optie (twee maanden wachttijd na iedere aflevering is bij zo’n spannende serie niet fijn), maar ik ben wel héél benieuwd hoe het verhaal verdergaat. Ik hoop maar dat ik genoeg zelfbeheersing heb om die eerste aflevering straks niet meteen te kopen.

Deze Xbox One is aangesloten op zichzelf


Wat zou er gebeuren als je een Xbox One aansluit op zichzelf? Microsoft’s nieuwe spelcomputer heeft zoals bekend een HDMI IN-poort. Officieel is die bedoeld om het televisiesignaal van je kabelaanbieder aan te sluiten (zodat je voortaan kunt zappen door “Xbox volgende kanaal” te roepen), maar je kunt in principe natuurlijk alles inpluggen dat een HDMI-signaal afgeeft. Gamingblog Kotaku experimenteert dus al de hele week met allerhande apparaten (ook geinig: een PS4 aansluiten op een Xbox One), maar dit is de leukste tot nu toe. De HDMI OUT-kabel is hier aangesloten op een splitter, die daarna via een andere kabel weer naar de HDMI IN-poort loopt. Het resultaat is een hypnotiserend Droste-effect waarbij de XBox One interface zichzelf eindeloos kopieert. Je hebt er niets aan, maar het ziet er wel erg indrukwekkend uit.

In de meeste landen wordt de Xbox One deze week gelanceerd, maar Nederland hoort helaas niet bij de launch markets. Wanneer wij de nieuwe Xbox dan wel kunnen kopen is nog niet bekend. Microsoft houdt het op “as soon as possible in 2014.”