Categorie: "Xbox One"

Nieuwe screenshots horrorspel Alien: Isolation

alien0
Heb je Dead Space weleens gespeeld? In dat horrorspel uit 2008 dwaalde een zombie rond die niet kon doodgaan. Je kon zijn ledematen er wel afhakken (wat in dat spel de gebruikelijke manier was om zombies te vermoorden), maar die groeiden een paar seconden later dan weer terug. Je vocht in Dead Space tegen zo verschrikkelijk veel zombies dat ze op het laatst eigenlijk niet meer eng waren, maar altijd als The Hunter ergens opdook raakte ik meteen in paniek. Hij was niet eens de gevaarlijkste vijand in het spel, maar het idee ik me niet tegen hem kon verdedigen was enorm beangstigend.

Alien: Isolation ziet eruit alsof de makers inzoomen op precies dat gedeelte van Dead Space. Er zijn in dit spel helemaal geen andere vijanden meer, alleen die ene alien waar je helemaal niets tegen kunt beginnen. Eén tegenstander die je het hele spel lang blijft achtervolgen. Alien: Isolation speelt zich zelfs af in een ruimtestation (net als Dead Space!), al komt dat vooral omdat het een onofficieel vervolg is op de film Alien uit 1979. Kortom: dit spel heeft alles in zich om een doodenge horrorklassieker te worden. Het ziet er in de next-gen PS4/Xbox One-versie bovendien ook verschrikkelijk mooi uit. Kijk zelf maar even naar deze nieuwe verzameling screenshots.

Nieuwe Alien-game wil net zo spannend zijn als de eerste film

alienisolation
Er wordt vaak gezegd dat de Alien-films onvergamebaar zijn. Veel ontwikkelaars hebben het al geprobeerd, maar al hun schietspellen over ruimtemariniers en Xenomorphs missen volgens kenners de essentie van wat Alien zo speciaal maakt. Namelijk dat gevoel van eenzame machteloosheid. Opgesloten zitten in een ruimteschip met een levensgevaarlijk monster. Helemaal alleen, lichtjaren verwijderd van huis. De slogan van de eerste film was niet voor niets dat: “in space no one can hear you can scream.”

En dan kondigt Sega dus Alien: Isolation aan. Een nieuw spel van ontwikkelaar Creative Assembly dat opeens alles goed lijkt te doen. Het is géén schietspel maar een trage horrorgame. Er zijn géén honderden aliens, maar één eenzame Xenomorph die jou gedurende het hele spel blijft stalken. En dat stalken mag je in dit geval letterlijk nemen: geen gescripte confrontaties maar een intelligent monster dat actief naar jou op zoek is. Je hebt bovendien geen wapens bij je. Het enige wat je kunt doen is jezelf verstoppen.

In Outrise bestuurt 1 speler de metershoge eindbaas

outrise0
“Remember reaching the giant boss at the end of a level? Now imagine that boss was controlled by your friend or someone online. We think of it as a multiplayer Shadow Of The Colossus meets Left 4 Dead and with old school sci fi look and feel.”

Dit spel is zo nieuw dat er nog niet eens screenshots van bestaan. De beschrijving klinkt echter zo intrigerend dat ik toch alvast wat concept art wil laten zien. Het citaat (afkomstig van de officiële site) zegt eigenlijk alles al: een kruising tussen Left 4 Dead en Shadow of the Colossus. Een co-op actiespel waarin de mensheid het opneemt tegen gigantische buitenaardse robots. Vijftien spelers ervaren Outrise als een standaard third person shooter met soldaten en een paar voertuigen, maar de zestiende speler bestuurt dus een kolossale eindbaas. Voor hem zien de andere spelers eruit als hinderlijke mieren die voortdurend tegen zijn benen op proberen te klimmen. Dit moet haast wel iets speciaals worden.

Outrise wordt ontwikkeld door een team van ervaren programmeurs en vormgevers die hiervoor hebben gewerkt aan spellen als Call of Duty, Assassin’s Creed 2 en Hawken. Een releasedatum is nog ver weg en het is nog niet duidelijk voor welke (spel)computers Outrise uiteindelijk moet verschijnen.

Kijk dit: terug naar de jaren ’30 met schietspel Cuphead

cuphead
cuphead-idleIeder spel dat er zo mooi uitziet als Cuphead heeft sowieso mijn aandacht, maar als de makers dan ook nog Gunstar Heroes, Super Probotector en Mega Man X noemen als hun grootste inspiratiebronnen klim ik helemaal op het puntje van mijn stoel. Dat zijn dus drie van de beste schietspellen ooit gemaakt. Die explosieve gameplay gecombineerd met deze tekenfilmgraphics in jaren ’30-stijl (wacht maar tot je ze in beweging ziet!) zou weleens iets heel speciaals kunnen opleveren.

Cuphead wordt dus een ouderwetse ‘run and gun’-shooter met de nadruk op grote bossfights. Er staan meer dan 30 eindbazen gepland met unieke aanvallen die volgens de makers in nog geen enkel ander schietspel zijn vertoond. Dat klinkt fantastisch, het probleem is alleen dat er nog maar 2 trailers van Cuphead beschikbaar zijn en dat ze allebei maar een paar seconden duren. Korte flitsen, meer zijn het niet. Ik wil de beloftes van Studio MDHR graag geloven, maar iets meer bewijs dat Cuphead ook écht zo goed wordt zou wel fijn zijn.

Zie Dying Light na zonsondergang in deze nieuwe trailer

dyinglight
De makers van Dying Light willen ons er nogmaals aan herinneren dat hun horrorspel pas echt eng wordt in het donker. Overdag zijn de zombies versuft zodat je de omgeving relatief veilig kunt verkennen, maar na zonsondergang worden ze zo agressief dat je eigenlijk alleen nog in paniek naar de dichtstbijzijnde schuilplaats kunt hollen. Kijk zelf maar hoe een simpele routineklus in deze nieuwe trailer volledig uit de hand loopt.

  • Die zon gaat ook behoorlijk snel onder zodat je echt door de duisternis overvallen kunt worden. Dat wordt goed de in-game klok in de gaten houden.
  • Waarschijnlijk vinden we deze graphics over een paar jaar middelmatig, maar voorlopig ben ik nog steeds onder de indruk van de manier waarop het struikgewas reageert op de wind. De hele omgeving ziet er meteen een stuk levendiger uit.
  • Voor dat echte Mirror’s Edge-gevoel hoop ik wel dat er ook missies zijn in hoge flatgebouwen. Ontwikkelaar Techland heeft de moves van Faith goed gekopieerd, maar op de begane grond ogen ze nog niet half zo spectaculair.
  • Dying Light verschijnt volgend jaar voor PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One en pc.

Eerste trailer van het LEGO The Hobbit-spel

legothehobbit
Wat een vreemde titel heeft dit spel eigenlijk. Ik snap dat Traveller’s Tales simpelweg het woord “LEGO” voor een bestaande filmtitel plakt, maar LEGO The Hobbit is een rare constructie zo met dat lidwoord in het midden. Net alsof het spel gaat over een hobbit die Lego heet. Bijna elke andere woordvolgorde was volgens mij beter geweest. Wat dacht je bijvoorbeeld van The Hobbit LEGO? Of zelfs The LEGO Hobbit? Het is nog niet te laat Warner Bros! Jullie mogen mijn suggesties gratis gebruiken.

Enfin, ontwikkelaar Traveller’s Tales is dus bezig met een LEGO-spel over The Hobbit. Dit spel beslaat de eerste twee films An Unexpected Journey en The Desolation of Smaug. De trailer bevat nog geen echte spelbeelden, maar dat maakt niet uit omdat iedereen inmiddels weet hoe de LEGO-spellen werken: toegankelijke hack and slash-actie met wat lichte platformelementen.

Net als bij LEGO Lord of the Rings kiest Travaller’s Tales ervoor om de poppetjes te laten spreken met geluidsfragmenten uit de films (persoonlijk vond ik het grappiger toen ze nog onverstaanbaar mompelden zoals in LEGO Star Wars en Indiana Jones). En ook opvallend: de omgevingen zijn in dit spel toch weer niet van Lego gemaakt. Ik had gehoopt dat Traveller’s Tales na The Lego Movie Videogame al hun levels volledig van Lego-steentjes zou bouwen, maar dat was technisch blijkbaar nog niet haalbaar.

Speltrailer voor The Walking Dead: Season Two

walkingdeadseason2
En hier is dan de eerste echte trailer voor seizoen 2 van The Walking Dead. Nee niet die televisieserie, maar het downloadbare avonturenspel van Telltale Games. Ik heb er bewust geen “echte” screenshot van gemaakt zodat fans dit bericht kunnen overslaan als ze per se alle spoilers willen vermijden. Veel andere sites verklappen gewoon wie deze keer de hoofdrol speelt (Telltale Games maakt er zelf ook niet bepaald een geheim van), dus als je echt zonder voorkennis aan Season Two wilt beginnen zou ik de komende tijd voorzichtig browsen.

De eerste nieuwe aflevering, All That Remains, is vanaf 17 december verkrijgbaar voor pc & Mac en een dag later ook voor de Xbox 360. Releasedata voor de PS3-, PS4-, Vita- en Xbox One-versies zijn nog niet bekend, maar dat zal waarschijnlijk niet veel later worden. Goed nieuws dus! Nu alleen nog beslissen of ik de afleveringen ga kopen zodra ze uitkomen, of dat ik achteraf het hele seizoen ineens koop. Eigenlijk voel ik meer voor die tweede optie (twee maanden wachttijd na iedere aflevering is bij zo’n spannende serie niet fijn), maar ik ben wel héél benieuwd hoe het verhaal verdergaat. Ik hoop maar dat ik genoeg zelfbeheersing heb om die eerste aflevering straks niet meteen te kopen.

Deze Xbox One is aangesloten op zichzelf

xboneitself
Wat zou er gebeuren als je een Xbox One aansluit op zichzelf? Microsoft’s nieuwe spelcomputer heeft zoals bekend een HDMI IN-poort. Officieel is die bedoeld om het televisiesignaal van je kabelaanbieder aan te sluiten (zodat je voortaan kunt zappen door “Xbox volgende kanaal” te roepen), maar je kunt in principe natuurlijk alles inpluggen dat een HDMI-signaal afgeeft. Gamingblog Kotaku experimenteert dus al de hele week met allerhande apparaten (ook geinig: een PS4 aansluiten op een Xbox One), maar dit is de leukste tot nu toe. De HDMI OUT-kabel is hier aangesloten op een splitter, die daarna via een andere kabel weer naar de HDMI IN-poort loopt. Het resultaat is een hypnotiserend Droste-effect waarbij de XBox One interface zichzelf eindeloos kopieert. Je hebt er niets aan, maar het ziet er wel erg indrukwekkend uit.

In de meeste landen wordt de Xbox One deze week gelanceerd, maar Nederland hoort helaas niet bij de launch markets. Wanneer wij de nieuwe Xbox dan wel kunnen kopen is nog niet bekend. Microsoft houdt het op “as soon as possible in 2014.”

Nieuwe beelden van Ubisoft’s Child of Light

childoflighttrailer
In deze video geeft Brianna Code (leuke naam voor een programmeur!) een rondleiding door Child of Light. Je weet wel, die RPG van Ubisoft die er dankzij Rayman’s Ubi-art Framework uitziet als een waterverfschilderij. Het is hetzelfde level als in de trailer van een paar weken geleden, maar nu dus iets uitgebreider en met meer uitleg over wat er precies gebeurt.

  • Gevechten zijn niet echt turnbased, maar maken gebruik van een tijdlijn waarop je precies kunt zie wie er wanneer mag aanvallen. Ik speel te weinig RPG’s om te beoordelen hoe origineel dat idee is, maar het oogt in ieder geval spannender dan de klassieke omstebeurt gevechten.
  • Dat vliegen gaat Aurora wel erg gemakkelijk af. Het ziet er bijna uit alsof je een cursor bestuurt en op dingen klikt. Hopelijk zijn er ook levels waar ze wat meer mag rennen en springen.
  • Het duurde even, maar toen zag ik dat alle dialogen inderdaad op rijm zijn geschreven. Het idee is top, maar zonder voice acting valt het niet heel erg op.
  • Child of Light ziet er nog steeds ontzettend mooi uit. Ik blijf het tof vinden dat Ubisoft naast alle triple A shooters ook dit soort experimenten produceert.

PS4 of Xbox One? South Park mengt zich in de console wars

consolewars
Gamesjournalisten noemen het weleens gekscherend de “console wars”: het eeuwige gekibbel onder fanboys over welke spelcomputer nu precies de beste is. Maar hoewel de gemoederen inderdaad hoog op kunnen lopen, blijft het gelukkig bij onschuldige discussies op het internet. Niemand raakt daadwerkelijk gewond. Behalve dan in South Park. In de nieuwe aflevering ‘Black Friday’, gisteren uitgezonden in Amerika, dreigen de console wars uit te lopen op een echte oorlog. Wie er wint zien we pas volgende week, maar de manier waarop fanboys klakkeloos de PR napraten is alvast perfect getroffen. Op de Xbox One schakel je moeiteloos tussen games, films en televisie! Ja maar de PlayStation 4-controller heeft een touchpad interface! “Ach laat die Sony-sukkels toch,” zegt Cartman uiteindelijk, “ze komen er vanzelf wel achter dat de PS4 maar beperkte voice control functionaliteit heeft.”

  • Het verschijnsel Black Friday kennen wij hier niet. Waar het op neerkomt is dat alle winkels elkaar één dag per jaar aftroeven met spectaculaire aanbiedingen, in de hoop zo veel mogelijk Christmas shoppers naar binnen te lokken.
  • Zonde dat het officiële South Park-spel The Stick of Truth onlangs is uitgesteld, dit had de perfecte introductie kunnen zijn!
  • Hieronder kun je de grappigste scene alvast bekijken. De rest van de aflevering moet je zelf maar even opzoeken.
  • En vergeet ook het commentaar op YouTube niet te lezen, waar de discussie vrolijk verder gaat: “Too bad they couldn’t talk about how the ps4 controller is cheap and flimsy, or how the ps4 can’t stop crashing,”
  • Die Brack Friday Bunduru klinkt eigenlijk best aantrekkelijk!