Categorie: "Xbox One"

Nieuwe beelden zombie/parkour-spel Dying Light

dyinglightE3trailer
Dit is mijn favoriete Dying Light-trailer sinds het eerste gameplayfilmpje. Vooral omdat deze eindelijk weer draait om de acrobatische parkour-actie waar ik in 2013 verliefd op werd. Langs zip-lines glijden, over een auto walljumpen en vervolgens met een enterhaak razendsnel naar het dak van een gebouw klimmen. Mirror’s Edge met zombies dus (en met een open wereld, wat ook best een groot verschil maakt). Het spel ziet er ook nog steeds erg mooi uit en de gevaarlijke nachtmissies (als alle zombies extra agressief worden) blijven een angstaanjagend vooruitzicht.

Dying Light had eigenlijk al bijna klaar moeten zijn, maar ontwikkelaar Techland kondigde onlangs aan dat de releasedatum is uitgesteld naar februari 2015. Ze hebben meer tijd nodig om de puntjes op de spreekwoordelijke i’s te zetten en te zorgen voor: “an outstanding, original game that makes the wait more than worthwhile.”

Dying Light staat gepland voor PS4, PS3, Xbox One, Xbox 360 en pc.

Hunt: zombiehorror van de makers van Darksiders

hunt
Is er nog plaats voor een nieuw survivalspel? Thema’s als “zombies” en “procedureel gegenereerde omgevingen” zijn inmiddels behoorlijk uitgekauwd, maar ondanks dat klinkt Hunt wel interessant. Dit is wat het anders doet dan andere survivalspellen:

  • Het is een co-op spel voor 4 spelers. Geen eenzame survival horror dus, maar een third person actiespel waarin spelers moeten samenwerken om te overleven.
  • Het speelt zich af in de 19e eeuw. Het bekende zombie-thema krijgt dus in ieder geval een iets ander tintje. Denk aan ouderwetse geweren en deftige personages met hoge hoeden.
  • Hunt wordt ontwikkeld door het team achter de twee Darksiders- spellen. Na het uiteenvallen van uitgever THQ is die studio opgekocht door Crytek en omgedoopt tot Crytek USA Corp, maar het zijn nog steeds dezelfde mensen.

Hunt verschijnt dit jaar al voor de pc, en later ook voor spelcomputers.

Kijk dit: indiegame over een buitenaardse vlinder

source
Dat gebeurt niet vaak: dat een trailer zo bijzonder is dat je na afloop meteen weer op play drukt om hem nog een keer te bekijken. Ontwikkelaar Fenix Fire kreeg het voor elkaar met dit waanzinnige filmpje voor hun nieuwe spel Source. Ik zou nu kunnen uitleggen dat het gaat over een buitenaardse vlinder in een abstracte wereld, maar daarmee doe ik deze trailer echt tekort. Kijk zelf maar even, na de klik. Ik moest denken aan Flower, aan Rez, aan Starfox en zelfs een een paar keer aan Resogun, maar Source ziet er bovenal heel erg uniek uit. Fijn ook om eindelijk weer eens een next gen indiegame te zien die de rekenkracht van de PS4 en de Xbox One daadwerkelijk benut.

Helaas is de status van dit project momenteel een beetje onduidelijk. Sony presenteerde Source vandaag als een van hun 12 nieuwe indiegames voor PS4 en Vita, maar tegelijkertijd loopt er ook nog een Kickstarter campagne die zijn streefdoel niet lijkt te gaan halen. Ik weet dus niet of het spel nog steeds gepland staat voor PS4, Xbox One en pc, of dat Sony de exclusieve rechten heeft gekocht, of dat het helemaal niet meer verschijnt als de Kickstarter mislukt. Ik hoop in ieder geval niet die laatste optie, maar we zullen moeten afwachten.

Het lijkt op Jet Set Radio en het speelt als Mirror’s Edge

hover
Jemig dit spel ziet er cool uit. Hover: Revolt of Gamers is een first person parkour-spel zoals Mirror’s Edge. Alleen kun je hier sneller rennen en hoger springen – net als een echte platformheld. Het heeft de stijl en de flair van Jet Set Radio (de componist van dat spel, Hideki Naganuma, werkt zelfs mee aan de soundtrack) en kleine foutjes kun je herstellen door de tijd terug te spoelen zoals in Prince of Persia: The Sands of Time. Het beste van drie werelden gecombineerd dus. Bij driedimensionale indiegames is het altijd maar afwachten of ze ook écht lekker spelen, maar het is moeilijk om niet enthousiast te worden van dit filmpje. Hover ziet er zooo leuk uit.

Ik werd ook erg enthousiast van het fragment waarin een van de programmeurs uitlegt hoe de missies in het spel haast ongemerkt van start gaan. Hover is een open wereld-sandbox game, maar in plaats van een minimap met knipperende icoontjes reageer je gewoon op dingen die je om je heen ziet gebeuren. Bijvoorbeeld een voorbijganger die wordt lastiggevallen door een boosaardige politierobot. En die jou, als je hem redt, voorstelt aan een ander personage dat misschien weer een nieuwe opdracht voor je heeft. Hopelijk lukt het Hover om op die manier een stad te genereren die tot het einde toe blijft verrassen.

Nieuwe trailer van Ubisoft’s Child of Light

childoflight2
Child of Light ziet er nog steeds met iedere trailer mooier uit. Ubisoft wil deze role playing game de uitstraling geven van een levend schilderij en dat lukt zo te zien erg goed. Ik vind het vooral leuk dat de ingescande tekeningen niet te perfect zijn. De levels van Rayman Origins en Legends zijn op dezelfde manier gemaakt, maar daar is alles zo glad gephotoshopt dat de hand van de kunstenaar nauwelijks meer is terug te zien. Het aardige van Child of Light is dat Ubisoft alle verfvlekken en potloodkrassen gewoon in het spel laat. Het resultaat is een game die er écht uitziet als een bewegend schilderij. (Ik vraag me of deze stijl dan ook betekent dat alle tekeningen in het spel zijn gemaakt door één kunstenaar. Dat wordt goed opletten tijdens de aftiteling).

Child of Light is vanaf 29 april te downloaden voor PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One en Wii U.

Kijk dit: nieuwe trailer voor Capybara’s Below

below
Een trailer kun je het eigenlijk niet noemen, dit filmpje waarin de camera 2 minuten lang over een landschap glijdt. Geen gameplay, geen vijanden, alleen een regenachtig berglandschap en op het einde één eenzame avonturier bij een kampvuur. Het is een filmpje waarin letterlijk niets gebeurt en toch heb ik hem nu al 3 keer bekeken. De handgeschilderde graphics (die er toch heel videogame-achtig uitzien) en de fraaie soundtrack van songwriter Jim Guthrie maken behoorlijk nieuwsgierig naar de rest van dit spel.

Het is Below, het nieuwste project van ontwikkelaar Capybara (Critter Crunch, Might & Magic: Clash of Heroes, Sword & Sworcery EP). Na het zien van deze trailer verwacht je misschien een rustgevende artgame, maar dat is het gekke; volgens Capybara wordt Below juist supermoeilijk. Een spel met willekeurig gegenereerde levels, “brutal but fair combat” en waarin je maar één leven hebt. Een moderne roguelike dus, zoals Spelunky en Binding of Isaac, maar dan met de melancholieke sfeer van deze trailer.

Zie Mikami’s nieuwe horrorspel The Evil Within in actie

theevilwithin
Als ik had gezegd dat dit een trailer was voor Resident Evil 7 zou iedereen mij vast geloven. Dit is precies hoe een nieuw spel in die serie eruit zou zien. In werkelijkheid gaat dit filmpje over The Evil Within, een gloednieuw horrorspel van regisseur Shinji Mikami (de man achter de eerste vier Resident Evil-spellen). En dat lijkt dus echt heel erg op Capcom’s beroemde zombiereeks. Het is bijna grappig om te zien hoeveel overeenkomsten er zijn. The Evil Within speelt zich af in een griezelig landhuis, de hoofdrolspeler is een politieagent, je bekijkt de actie van over zijn schouder en de engste vijand ziet eruit als de grote broer van Chainsaw Man. Alleen de hond die door het raam naar binnen springt ontbreekt nog.

Dat hoeft natuurlijk allemaal geen bezwaar te zijn. Zelfs de trouwste fans hebben na 18 jaar moetie om het verhaal van Resident Evil (een verzameling complottheorieën, geheime ondergrondse organisaties en familiedrama’s) nog te volgen. Een nieuw horrorspel zonder al die bagage klinkt eigenlijk best als een goed idee. Zeker als de gameplay vergelijkbaar is met het meesterwerk Resident Evil 4.

The Evil Within is vanaf 29 augustus te koop voor PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One en pc.

Eerste trailer: Assassin’s Creed Unity voor PS4/Xbox One/pc

assassinscreedunity
Trailer voor Assassin’s Creed: Unity, het eerste spel uit de reeks dat speciaal wordt ontwikkeld voor next-gen hardware (PS4, Xbox One, pc). Natuurlijk verscheen deel IV ook al voor die spelcomputers, maar dat was eigenlijk een opgepoetste remake van het PS3/Xbox 360-spel. Deze keer hoeven de ontwikkelaars geen rekening meer te houden met verouderde hardware. In de praktijk zal dat vooral betekenen dat Unity er veel mooier uitziet. Deze trailer maakt dan ook een verpletterende indruk, maar houd er tijdens het kijken rekening mee dat Ubisoft vaak een beetje overdrijft in dit soort teasers. Zo fotorealistisch als dit zal het vast niet worden (de gelekte screenshots op Kotaku schetsen al een heel ander beeld), maar het zou mooi zijn als het uiteindelijke spel wel dezelfde sfeer uitstraalt.

De setting is deze keer Parijs in het jaar 1789. De Franse revolutie dus, waarbij het gewone volk in opstand kwam tegen de elite. Een interessant thema dat sinds een paar jaar ook weer behoorlijk actueel is. In het begeleidende persbericht zet Ubisoft alvast de toon met een beroemd citaat van koningin Marie Antoinette. Toen iemand haar vertelde dat het Franse volk geen brood meer had, schijnt zij geantwoord te hebben: “qu’ils mangent de la brioche” (dan eten ze toch gewoon taart). Historici twijfelen tegenwoordig of ze het echt zo heeft gezegd, maar je zal het citaat ongetwijfeld tegenkomen in het spel. Net als (hopelijk) de bestorming van de Bastille en de onthoofding van Marie Antoinette. Ik heb er zin in!

De menselijke kant van zombies in Dying Light

dyinglight
“We’ve gotten accustomed to mindless zombie killing, right? Movies, TV series, books, and of course games – no matter what the medium, zombies became the cannon fodder of our times. After all, no one should bat an eye at taking down thousands of already dead, walking corpses. Or should they? In Dying Light, we make things a little bit more complicated.”

Interessant citaat van een van de makers van Dying Light. In de vorige trailers leek de hoofdrolspeler van dit spel nog weinig moeite te hebben met het afslachten van zombies, maar in dit nieuwe filmpje benadrukt ontwikkelaar Techland opeens de persoonlijke drama’s achter een zombie-uitbraak. Zombies zijn niet zomaar wandelende schietschijven, maar mensen die je vroeger hebt gekend. Vrienden en collega’s die nu je hersens willen opeten. “Imagine that in order to stay alive, you could be forced to shoot your family doctor, chop a colleague from your office to pieces, or leave your best friend for certain death.”

Het is een spannende invalshoek, maar als ik terugdenk aan de houterige conversaties in dit filmpje vraag ik me toch af of Dying Light het juiste spel is om de menselijke kant van zombies te onderzoeken.

Nieuwe trailer Ubisoft’s Child of Light

childoflight
En we hebben een releasedatum! Ubisoft’s handgeschilderde avonturenspel Child of Light is vanaf 30 april te downloaden voor pc en voor zo’n beetje alle spelcomputers. Een korte reminder voor iedereen die het was vergeten: Child of Light speelt als een 2D platformspel, maar dan met turnbased gevechten zoals in een RPG. Alle teksten zijn geschreven op rijm en dit is na Rayman (Origins en Legends) het eerste spel dat gebruikmaakt van het Ubi-art Framework – een hulpprogramma waarmee Ubisoft’s programmeurs eenvoudig animaties kunnen maken van stilstaande tekeningen. Voor een spel als dit zouden vroeger tientallen animators nodig zijn, maar dankzij Ubisoft’s software kan een klein team in relatief weinig tijd toch iets maken dat er verbazingwekkend mooi uitziet.

Hoe zou het eigenlijk zijn met Valiant Hearts, dat andere Ubi-art-spel dat vorig jaar op dezelfde dag werd aangekondigd? Ubisoft heeft ons sindsdien regelmatig op de hoogte gehouden van Child of Light, maar over Valiant Hearts hebben we nooit meer iets gehoord. Hij zal toch niet stilletjes gecancelled zijn?