Categorie: "Xbox One"

Het lijkt op Jet Set Radio en het speelt als Mirror’s Edge

hover
Jemig dit spel ziet er cool uit. Hover: Revolt of Gamers is een first person parkour-spel zoals Mirror’s Edge. Alleen kun je hier sneller rennen en hoger springen – net als een echte platformheld. Het heeft de stijl en de flair van Jet Set Radio (de componist van dat spel, Hideki Naganuma, werkt zelfs mee aan de soundtrack) en kleine foutjes kun je herstellen door de tijd terug te spoelen zoals in Prince of Persia: The Sands of Time. Het beste van drie werelden gecombineerd dus. Bij driedimensionale indiegames is het altijd maar afwachten of ze ook écht lekker spelen, maar het is moeilijk om niet enthousiast te worden van dit filmpje. Hover ziet er zooo leuk uit.

Ik werd ook erg enthousiast van het fragment waarin een van de programmeurs uitlegt hoe de missies in het spel haast ongemerkt van start gaan. Hover is een open wereld-sandbox game, maar in plaats van een minimap met knipperende icoontjes reageer je gewoon op dingen die je om je heen ziet gebeuren. Bijvoorbeeld een voorbijganger die wordt lastiggevallen door een boosaardige politierobot. En die jou, als je hem redt, voorstelt aan een ander personage dat misschien weer een nieuwe opdracht voor je heeft. Hopelijk lukt het Hover om op die manier een stad te genereren die tot het einde toe blijft verrassen.

Nieuwe trailer van Ubisoft’s Child of Light

childoflight2
Child of Light ziet er nog steeds met iedere trailer mooier uit. Ubisoft wil deze role playing game de uitstraling geven van een levend schilderij en dat lukt zo te zien erg goed. Ik vind het vooral leuk dat de ingescande tekeningen niet te perfect zijn. De levels van Rayman Origins en Legends zijn op dezelfde manier gemaakt, maar daar is alles zo glad gephotoshopt dat de hand van de kunstenaar nauwelijks meer is terug te zien. Het aardige van Child of Light is dat Ubisoft alle verfvlekken en potloodkrassen gewoon in het spel laat. Het resultaat is een game die er écht uitziet als een bewegend schilderij. (Ik vraag me of deze stijl dan ook betekent dat alle tekeningen in het spel zijn gemaakt door één kunstenaar. Dat wordt goed opletten tijdens de aftiteling).

Child of Light is vanaf 29 april te downloaden voor PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One en Wii U.

Kijk dit: nieuwe trailer voor Capybara’s Below

below
Een trailer kun je het eigenlijk niet noemen, dit filmpje waarin de camera 2 minuten lang over een landschap glijdt. Geen gameplay, geen vijanden, alleen een regenachtig berglandschap en op het einde één eenzame avonturier bij een kampvuur. Het is een filmpje waarin letterlijk niets gebeurt en toch heb ik hem nu al 3 keer bekeken. De handgeschilderde graphics (die er toch heel videogame-achtig uitzien) en de fraaie soundtrack van songwriter Jim Guthrie maken behoorlijk nieuwsgierig naar de rest van dit spel.

Het is Below, het nieuwste project van ontwikkelaar Capybara (Critter Crunch, Might & Magic: Clash of Heroes, Sword & Sworcery EP). Na het zien van deze trailer verwacht je misschien een rustgevende artgame, maar dat is het gekke; volgens Capybara wordt Below juist supermoeilijk. Een spel met willekeurig gegenereerde levels, “brutal but fair combat” en waarin je maar één leven hebt. Een moderne roguelike dus, zoals Spelunky en Binding of Isaac, maar dan met de melancholieke sfeer van deze trailer.

Zie Mikami’s nieuwe horrorspel The Evil Within in actie

theevilwithin
Als ik had gezegd dat dit een trailer was voor Resident Evil 7 zou iedereen mij vast geloven. Dit is precies hoe een nieuw spel in die serie eruit zou zien. In werkelijkheid gaat dit filmpje over The Evil Within, een gloednieuw horrorspel van regisseur Shinji Mikami (de man achter de eerste vier Resident Evil-spellen). En dat lijkt dus echt heel erg op Capcom’s beroemde zombiereeks. Het is bijna grappig om te zien hoeveel overeenkomsten er zijn. The Evil Within speelt zich af in een griezelig landhuis, de hoofdrolspeler is een politieagent, je bekijkt de actie van over zijn schouder en de engste vijand ziet eruit als de grote broer van Chainsaw Man. Alleen de hond die door het raam naar binnen springt ontbreekt nog.

Dat hoeft natuurlijk allemaal geen bezwaar te zijn. Zelfs de trouwste fans hebben na 18 jaar moetie om het verhaal van Resident Evil (een verzameling complottheorieën, geheime ondergrondse organisaties en familiedrama’s) nog te volgen. Een nieuw horrorspel zonder al die bagage klinkt eigenlijk best als een goed idee. Zeker als de gameplay vergelijkbaar is met het meesterwerk Resident Evil 4.

The Evil Within is vanaf 29 augustus te koop voor PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One en pc.

Eerste trailer: Assassin’s Creed Unity voor PS4/Xbox One/pc

assassinscreedunity
Trailer voor Assassin’s Creed: Unity, het eerste spel uit de reeks dat speciaal wordt ontwikkeld voor next-gen hardware (PS4, Xbox One, pc). Natuurlijk verscheen deel IV ook al voor die spelcomputers, maar dat was eigenlijk een opgepoetste remake van het PS3/Xbox 360-spel. Deze keer hoeven de ontwikkelaars geen rekening meer te houden met verouderde hardware. In de praktijk zal dat vooral betekenen dat Unity er veel mooier uitziet. Deze trailer maakt dan ook een verpletterende indruk, maar houd er tijdens het kijken rekening mee dat Ubisoft vaak een beetje overdrijft in dit soort teasers. Zo fotorealistisch als dit zal het vast niet worden (de gelekte screenshots op Kotaku schetsen al een heel ander beeld), maar het zou mooi zijn als het uiteindelijke spel wel dezelfde sfeer uitstraalt.

De setting is deze keer Parijs in het jaar 1789. De Franse revolutie dus, waarbij het gewone volk in opstand kwam tegen de elite. Een interessant thema dat sinds een paar jaar ook weer behoorlijk actueel is. In het begeleidende persbericht zet Ubisoft alvast de toon met een beroemd citaat van koningin Marie Antoinette. Toen iemand haar vertelde dat het Franse volk geen brood meer had, schijnt zij geantwoord te hebben: “qu’ils mangent de la brioche” (dan eten ze toch gewoon taart). Historici twijfelen tegenwoordig of ze het echt zo heeft gezegd, maar je zal het citaat ongetwijfeld tegenkomen in het spel. Net als (hopelijk) de bestorming van de Bastille en de onthoofding van Marie Antoinette. Ik heb er zin in!

De menselijke kant van zombies in Dying Light

dyinglight
“We’ve gotten accustomed to mindless zombie killing, right? Movies, TV series, books, and of course games – no matter what the medium, zombies became the cannon fodder of our times. After all, no one should bat an eye at taking down thousands of already dead, walking corpses. Or should they? In Dying Light, we make things a little bit more complicated.”

Interessant citaat van een van de makers van Dying Light. In de vorige trailers leek de hoofdrolspeler van dit spel nog weinig moeite te hebben met het afslachten van zombies, maar in dit nieuwe filmpje benadrukt ontwikkelaar Techland opeens de persoonlijke drama’s achter een zombie-uitbraak. Zombies zijn niet zomaar wandelende schietschijven, maar mensen die je vroeger hebt gekend. Vrienden en collega’s die nu je hersens willen opeten. “Imagine that in order to stay alive, you could be forced to shoot your family doctor, chop a colleague from your office to pieces, or leave your best friend for certain death.”

Het is een spannende invalshoek, maar als ik terugdenk aan de houterige conversaties in dit filmpje vraag ik me toch af of Dying Light het juiste spel is om de menselijke kant van zombies te onderzoeken.

Nieuwe trailer Ubisoft’s Child of Light

childoflight
En we hebben een releasedatum! Ubisoft’s handgeschilderde avonturenspel Child of Light is vanaf 30 april te downloaden voor pc en voor zo’n beetje alle spelcomputers. Een korte reminder voor iedereen die het was vergeten: Child of Light speelt als een 2D platformspel, maar dan met turnbased gevechten zoals in een RPG. Alle teksten zijn geschreven op rijm en dit is na Rayman (Origins en Legends) het eerste spel dat gebruikmaakt van het Ubi-art Framework – een hulpprogramma waarmee Ubisoft’s programmeurs eenvoudig animaties kunnen maken van stilstaande tekeningen. Voor een spel als dit zouden vroeger tientallen animators nodig zijn, maar dankzij Ubisoft’s software kan een klein team in relatief weinig tijd toch iets maken dat er verbazingwekkend mooi uitziet.

Hoe zou het eigenlijk zijn met Valiant Hearts, dat andere Ubi-art-spel dat vorig jaar op dezelfde dag werd aangekondigd? Ubisoft heeft ons sindsdien regelmatig op de hoogte gehouden van Child of Light, maar over Valiant Hearts hebben we nooit meer iets gehoord. Hij zal toch niet stilletjes gecancelled zijn?

Gerucht: een nieuwe Xbox One + prijsdaling in 2014

whitexboxone
Wow, dat is snel. De Xbox One ligt nog maar een paar maanden in de winkel (in Nederland zelfs nog helemaal niet) en er circuleren nu alweer geruchten over een goedkopere versie die nog dit jaar gelanceerd zou worden. Website VG24/7 hoorde van een anonieme (maar volgens hen betrouwbare) bron dat Microsoft de afgelopen weken hun belangrijkste zakenpartners heeft geïnformeerd. Het nieuwe model zou verkocht gaan worden voor dezelfde prijs als de PlayStation 4. In Europa dus voor €399,99. Tegelijkertijd zou Microsoft dan ook de prijs van de originele Xbox One verlagen naar datzelfde bedrag.

Dat gerucht sluit mooi aan op de andere geruchten die een anonieme poster deze week verspreidde op het NeoGAF forum (we komen nu wel echt op onbetrouwbaar terrein, dus neem al het onderstaande met 2 of 3 korreltjes zout). Volgens deze “ntkrnl” bereidt Microsoft in het geheim de lancering voor van een witte Xbox One met een harde schijf van 1 terabyte (1000GB). Ter vergelijking: zowel de PS4 als het huidige model van de One bevatten 500GB. Deze nieuwe Xbox zou nog steeds worden geleverd met een Kinect-camera, maar bevat niet langer een disc drive. Wie er een koopt kan dus alleen nog maar spellen downloaden.

Vooral die laatste maatregel klinkt bijna te extreem om waar te zijn, maar we zullen de komende maanden ongetwijfeld horen wat Microsoft precies van plan is.

[g.forum]

Nieuwe screenshots horrorspel Alien: Isolation

alien0
Heb je Dead Space weleens gespeeld? In dat horrorspel uit 2008 dwaalde een zombie rond die niet kon doodgaan. Je kon zijn ledematen er wel afhakken (wat in dat spel de gebruikelijke manier was om zombies te vermoorden), maar die groeiden een paar seconden later dan weer terug. Je vocht in Dead Space tegen zo verschrikkelijk veel zombies dat ze op het laatst eigenlijk niet meer eng waren, maar altijd als The Hunter ergens opdook raakte ik meteen in paniek. Hij was niet eens de gevaarlijkste vijand in het spel, maar het idee ik me niet tegen hem kon verdedigen was enorm beangstigend.

Alien: Isolation ziet eruit alsof de makers inzoomen op precies dat gedeelte van Dead Space. Er zijn in dit spel helemaal geen andere vijanden meer, alleen die ene alien waar je helemaal niets tegen kunt beginnen. Eén tegenstander die je het hele spel lang blijft achtervolgen. Alien: Isolation speelt zich zelfs af in een ruimtestation (net als Dead Space!), al komt dat vooral omdat het een onofficieel vervolg is op de film Alien uit 1979. Kortom: dit spel heeft alles in zich om een doodenge horrorklassieker te worden. Het ziet er in de next-gen PS4/Xbox One-versie bovendien ook verschrikkelijk mooi uit. Kijk zelf maar even naar deze nieuwe verzameling screenshots.

Nieuwe Alien-game wil net zo spannend zijn als de eerste film

alienisolation
Er wordt vaak gezegd dat de Alien-films onvergamebaar zijn. Veel ontwikkelaars hebben het al geprobeerd, maar al hun schietspellen over ruimtemariniers en Xenomorphs missen volgens kenners de essentie van wat Alien zo speciaal maakt. Namelijk dat gevoel van eenzame machteloosheid. Opgesloten zitten in een ruimteschip met een levensgevaarlijk monster. Helemaal alleen, lichtjaren verwijderd van huis. De slogan van de eerste film was niet voor niets dat: “in space no one can hear you can scream.”

En dan kondigt Sega dus Alien: Isolation aan. Een nieuw spel van ontwikkelaar Creative Assembly dat opeens alles goed lijkt te doen. Het is géén schietspel maar een trage horrorgame. Er zijn géén honderden aliens, maar één eenzame Xenomorph die jou gedurende het hele spel blijft stalken. En dat stalken mag je in dit geval letterlijk nemen: geen gescripte confrontaties maar een intelligent monster dat actief naar jou op zoek is. Je hebt bovendien geen wapens bij je. Het enige wat je kunt doen is jezelf verstoppen.