Categorie: "Vita"

Eerste trailer van nostalgisch Japanse actiegame Sumioni


Gisteren alleen een paar onscherpe foto’s uit een Japans tijdschrift, vandaag een officiële trailer van het exclusieve PlayStation Vita-spel Sumioni. De eerste minuut kun je met een gerust hart overslaan (tenzij je graag Japanse teksten bekijkt), maar de spelbeelden in de laatste 30 seconden zien er interessant uit. Ik had verwacht dat het zou spelen als een versimpelde Okami, maar het doet me nu eigelijk meer denken aan Kirby Power Paintbrush op de Nintendo DS. Net als in dat spel teken je blijkbaar voortdurend platformen en bruggen om de (verder nogal kale) levels over te steken. Mijn enige bezwaar is dat de vijanden in deze trailer een beetje een passieve indruk maken. Misschien doen ze in latere levels beter hun best doen om je uit te schakelen? Helemaal overtuigd ben ik nog niet, maar Sumioni oogt interessant genoeg om te blijven volgen.

Oud-Japanse inkttekeningen in Sumioni voor de PlayStation Vita


Dit is Sumioni, een nieuw spel voor de PlayStation Vita. Op dit moment hebben we alleen een wazige scan uit het Japanse tijdschrift Famitsu, maar het ziet er nu al fraai uit. De stijl is heel erg Japans: inkttekeningen op rijstpapier. Volgens Famitsu kunnen spelers ook zelf dingen tekenen via het voorste touchscreen van de Vita. Bruggen om over te lopen bijvoorbeeld. En symbooltjes (vlammen, onweerswolken) om de natuur mee te beïnvloeden. De vergelijking met Capcom’s Okami is snel gemaakt, maar Sumioni schijnt meer een 2D actiespel te zijn zonder veel verhaal- of RPG-elementen. Hooguit een paar oppervlakkige overeenkomsten met Okami dus. Maar toch! Een veelbelovende titel die ik zeker in de gaten ga houden. Hopelijk volgt er snel een trailer.

Sumioni wordt ontwikkeld door Acquire, een Japanse studio die vooral bekend staat om hun langlopende stealth/actie-series Tenchu, Way of the Samurai en Shinobido. Soms maakt Acquire echter ook kleine eigenwijze spelletjes zoals What Did I Do To Deserve This, My Lord? voor de PSP en nu dus dit spel voor de Vita.

Vita’s zwaartekracht tartende actiespel Gravity Rush


Nieuwe trailer voor Gravity – sinds deze week omgedoopt tot Gravity Rush – het door Sony zelf ontwikkelde actiespel voor de PlayStation Vita. Dit spel heeft een bijzondere gimmick waar deze trailer vreemd genoeg nauwelijks aandacht aan besteedt. Het lijkt nu net een Assassin’s Creed-kloon in psychedelische kleuren, maar Gravity Rush is veel meer dan dat. Hoofdrolspeelster Kat kan namelijk de richting van de zwaartekracht beïnvloeden. Waar je naar wijst op het touchscreen, dat is de nieuwe ondergrond waar alles naartoe valt. Je vecht dus op muren en plafonds en maakt ondertussen de meest onmogelijke sprongen. Raar dat deze trailer daar niet wat meer van laat zien.

Wel erg leuk zijn de als stripboek vormgegeven cutscenes die in deze trailer voor het eerst voorbij komen. Het verhaal van Gravity Rush (vol pratende katten en hoofdrolspelers met geheugenverlies) klonk de vorige keer niet oninteressant. Ik ben benieuwd wat er in dit spel nog meer gebeurd.

Escape Plan is een zwartgallig puzzelspel voor de PlayStation Vita


Sony weet wel hoe ze mij een nieuwe handheld kunnen verkopen: met originele games die ik nergens anders kan spelen. Zoals Escape Plan, een stijlvol zwart/wit puzzelspel van de makers van Fat Princess. Het idee is dat je twee poppetjes – Laarg (de dikke) en Lil (de dunne) – helpt ontsnappen uit een ondergronds labyrint. Daarbij maak je veelvuldig gebruik van de dubbele touch panels op de PlayStation Vita. Haal schakelaars over, snij touwen door, breek muren, open deuren, duw Laarg en Lil de goede kant op, plet ze tussen je duim en wijsvinger of schuif voorwerpen naar de voorgrond via het touch panel aan de achterkant.

Escape Plan heeft ook een duister gevoel voor humor dat mij meteen aansprak. De doodsanimaties van Laarg en Lil zijn veel uitgebreider dan noodzakelijk (de nummers op hun borst staan voor het aantal keren dat ze al zijn gesneuveld) en veel kamers zijn alleen op te lossen door onschuldige vijanden in de dodelijk valstrik te lokken. Het is alsof je zelf voor Jigsaw mag spelen in een vrolijke Saw-tekenfilm. Voorlopig mijn favoriete spel voor de Vita (die in Europa gepland staat voor februari of maart 2012).

Lopen op muren en plafonds in Gravity voor de PlayStation Vita


Dit spel heet Gravity. Het gaat over een meisje dat de zwaartekracht kan beïnvloeden. Je wijst bijvoorbeeld op een muur (via het touchscreen van de PlayStation Vita) en meteen draait de zwaartekracht zodat die muur de nieuwe grond wordt. Klinkt ingewikkeld? In de twee video’s hieronder wordt het proces stap voor stap uitgelegd. Het ziet er leuk uit! Ik verheug me nu al op video’s van de latere levels. Volgens mij kan dit spelmechanisme allerlei ingenieuze Portal-achtige puzzels opleveren.

Gravity verdient sowieso bonuspunten omdat het meisje haar magische krachten leert van een kat. Als je de letters te klein vindt, dit is hoe hun gesprek verloopt:

“Meow.”
“Hmph, you’re a strange cat. Wait, why are you glowing? Aaah! What’s happening? I’m… I’m standing on a wall!”
“Prr.”
“Did you do this?”
“Meow!”

Beste tutorial ooit.

Van de makers van Odin Sphere en Muramasa: Dragon’s Crown voor PS3 en PSVita


Toen ik vier jaar geleden Odin Sphere speelde op de PlayStation 2 dacht ik dat de handgetekende graphics het resultaat waren van honderden tekenaars die jarenlang dag en nacht hadden doorgewerkt. Dat bleek achteraf best mee te vallen, want twee jaar later verscheen Muramasa: The Demon Blade al voor de Wii, met net zulke mooie handgetekende graphics. En alsof dat nog niet genoeg was verscheen vandaag – nog eens twee jaar later – de eerste trailer van Dragon’s Crown voor de PlayStation Vita én de PlayStation 3. Alweer zo’n spel met vloeiende animaties en schitterende handgetekende graphics. Ontwikkelaar Vanillaware heeft het trucje inmiddels behoorlijk goed onder de knie, want ook deze ziet er absoluut niet afgeraffeld uit.

Behalve de graphics hebben de drie spellen overigens weinig met elkaar gemeen. Odin Sphere was een RPG, Muramasa een hack and slash actiespel en Dragon’s Crown wordt een ouderwetse sidescrolling beat ‘em up. De vrouwelijke personages zien er deze keer wel erg belachelijk uit (ze zouden niet misstaan in Dead or Alive: Paradise), maar verder oogt Dragon’s Crown weer schitterend. Eén om in de gaten te houden!

Trailer: wel tien nieuwe banen in WipEout 2048


Trailer van WipEout 2048 die enthousiast meldt dat er wel “10 nieuwe banen” in het spel zitten. Dat is ehm… niet zo veel. De WipEout-serie heeft een hoop trouwe fans, maar er komt een moment dat zelfs zij afhaken. Ga maar na: de andere banen in 2048 komen allemaal uit WipEout HD/Fury, dat op zijn beurt al een compilatie was van de beste banen uit WipEout Pure en Pulse voor de PSP. Remakes van remakes dus. Aan wat voor geheim project heeft Studio Liverpool de afgelopen vijf jaar gewerkt dat er zo weinig tijd was om originele WipEout-tracks te ontwerpen? Als het echt bij 10 nieuwe banen blijft wacht ik liever tot ze als DLC worden aangeboden voor WipEout HD op de PS3. (Wat ongetwijfeld gebeurt om maximale crossplay-multiplayer mogelijk te maken).

De nieuwe tracks zien er gelukkig wel fijn uit. De mix van hedendaagse met futuristische architectuur bevalt me beter dan ik had verwacht. Best gaaf om te zien hoe een asfalt snelweg opeens overgaat in een holografisch viaduct.

Little Deviants is een minigame-compilatie


Meer bewegend beeld van Little Deviants. Wat zonde dat uitgerekend dit spel (dat me bij de aankondiging één van de leukste titels op de (toen nog) NGP leek) nu een minigame-compilatie blijkt te zijn. Een augmented reality-spelletje met ruimteschepen in de echte wereld, een doolhofspelletje dat je ongetwijfeld speelt door de PlayStation Vita te kantelen… het zijn zo te zien allemaal simpele showcases voor de mogelijkheden van de nieuwe spelcomputer. Een beetje zoals de AR-spelletjes die gratis in de 3DS zijn gebouwd, alleen moet je er bij Sony voor betalen.

Het oorspronkelijke spel (waarin je bergen uit de grond duwt om oranje monstertjes naar de uitgang te leiden) ziet er nog steeds charmant uit, maar ik had gehoopt dat het een compleet avonturenspel zou worden met lekker veel levels. Als beperkte minigame vrees ik dat ik er snel op uitgekeken raak. Mag ik de makers daarom nu alvast verzoeken om een volwaardig vervolg waarin dit toffe idee verder wordt uitgewerkt?

Zie Uncharted: Golden Abyss in actie op de PlayStation Vita


Officiële trailer van Uncharted: Golden Abyss en een uitgebreide gameplaydemonstratie in het tweede filmpje. Dit is het PlayStation Vita-spel waar Sony tijdens hun persconferentie de meeste aandacht besteedde. Het ziet er inderdaad prachtig uit, maar het doet me ook een beetje aan de spellen die in het eerste jaar verschenen voor de Nintendo DS. Toen voelden ontwikkelaars zich ook verplicht om iedere gimmick van het apparaat te gebruiken, of het nou nuttig was of niet. (Het ergste was als je tijdens een hectische actiescene opeens in de microfoon moest blazen… brr). In Uncharted lijken de meeste gimmicks optioneel, dus dat is alvast een vooruitgang. Nathan zelf besturen lijkt mij nog steeds leuker dan op het touchscreen aanwijzen waar hij automatisch naartoe moet klimmen.

En dan die PlayStation Vita. De meeste details onthulde Sony al in januari, dus het interessantste wat we vannacht hoorden waren de officiële naam ‘Vita’ (wat meer klinkt als een nieuw yoghurtdrankje van Actimel dan een spelcomputer) en het prijskaartje: 249 euro voor het gewone model en €299,- voor een PlayStation Vita met 3G internet. In Amerika mag telecomaanbieder AT&T de abonnementen verzorgen. Hoe de ‘altijd online’ in de rest van de wereld wordt geregeld kon Sony nog niet zeggen.