Categorie: "Vita"

Foto’s van een PlayStation Vita spellendoosje


Voor wie het interesseert: de binnenkant van een PlayStation Vita spellendoosje. Sony’s nieuwste spelcomputer maakt gebruik van kleine spelcassettes, die blijkbaar toch weer worden verkocht in oversized verpakkingen. Mijn droom van miniatuurverpakkingen op luciferdoosjeformaat gaat alweer niet in vervulling. Dit zit qua formaat ergens tussen de spellenhoezen van de PSP en Nintendo DS in, gok ik? Ter vergelijking: hieronder heeft de fotograaf een Memory Stick Pro Duo in de spelopening gelegd. Weet je ook meteen hoe klein de spelcassettes zelf worden. Ook opvallend: Sony doet niet mee aan de trend om plasticbesparende gaten in de hoes aan te brengen. (Aan de andere kant zet de Vita wel stevig in op downloadbare spellen (goedkoper dan fysieke spelcassettes), en dat is natuurlijk nóg milieuvriendelijker).

Square-Enix’s duivelse strategiespel voor de PlayStation Vita


De trailer is een beetje… euh… “onrustig” (bereid je voor op een potje speed metal onder de snelste montage die je ooit hebt gezien in een gametrailer), maar het spel zelf oogt niet onaardig. Army Corps Of Hell wordt zo te zien een opgefokte satanische versie van Nintendo’s real time strategy-experiment Pikmin. Alleen in plaats van een astronaut ben je in dit spel de duivel. En in plaats van vrolijk gekleurde worteltjes heb je de leiding over een leger vol goblins, duivels en andere enge beesten. Oh, en volgens PlayStation Blog speel je op het touchpad aan de achterkant van de Vita een “rhythm based mini-game” om gewonde soldaten te genezen.

Okee, dat zijn eigenlijk best veel verschillen, maar toch deden de spelfragmenten in de trailer mij meteen aan Pikmin denken. En aangezien Nintendo zelf niet echt opschiet met Pikmin 3 (jaren geleden aangekondigd voor de Wii), is er volgens mij best plaats voor een tweede serie die ongeveer hetzelfde doet. Zolang Square-Enix ons tijdens het spelen niet naar speed metal laat luisteren zie ik deze Army Corps of Hell met belangstelling tegemoet.

Op PlayStation Vita moeten firmware updates minder irritant worden


“I agree, it’s very annoying when you only have one hour in your busy life to play a game, and when you have to spend 30 minutes out of that one hour to update the hardware. [...] I cannot talk about specific plans, but we are very aware of the issues, and we’d like to address those issues on PS Vita going forward.”

Ik ben blij dat Shuhei Yoshida (de directeur van Sony Computer Entertainment) zich er ook aan ergert. Die eeuwige systeem updates zijn toch wel PlayStation-ergernis numero uno. Ze komen altijd op het verkeerde moment en na afloop heb ik nooit het idee dat er veel is veranderd. Of het op de PlayStation Vita echt beter gaat is overigens nog maar de vraag; beveiliging tegen piraterij staat volgens Yoshida hoog op de agenda. Het zullen dus in ieder geval niet minder updates worden. Misschien verzint Sony een manier om de firmware voortaan op de achtergrond bij te werken?

In hetzelfde interview belooft Yoshida trouwens ook dat Sony hun nieuwe handheld deze keer actief zal blijven ondersteunen met nieuwe spellen. Dat dat bij de PSP niet gebeurde was volgens hem achteraf een grote vergissing (“Because we shifted development resources to the PS3 launch, we kind of stopped supporting PSP games post-launch. That was a big mistake, because we didn’t realize that third-party developers were doing the same “).

[g.forum]

De Katamari bal wordt flexibel op de PlayStation Vita


Dat Katamari Damacy naar de PlayStation Vita komt is geen verrassing; Namco Bandai maakt routineus nieuwe versies van hun hitserie voor iedere spelcomputer die Sony uitbrengt. Wel opmerkelijk is dat deze Katamari de formule eindelijk durft uit te breiden met eeen nieuw spelmechanisme. Hoe het precies werkt is nog onduidelijk, maar de “Shape Shifting Katamari” ziet eruit alsof hij is gemaakt van elastiek. Een flexibele bal die spelers plat kunnen drukken of uitrekken zoals op de screenshot hierboven. Misschien zelfs via het touchpad op de achterkant van de Vita? Een betere manier om te bewijzen dat dat ding meer is dan een gimmick kan ik me nauwelijks voorstellen.

Ik stel me voor dat zo’n extra brede Katamari het spel wel een stuk makkelijker maakt (omdat je al meteen in één beweging grote stukken vloer schoonveegt), maar dat is vast geen ramp. Katamari draaide toch altijd al meer om de besturing en het speelplezier dan om de uitdaging. Ik zie het wel zitten, deze Shape Shifting Katamari.

Eerste trailer van nostalgisch Japanse actiegame Sumioni


Gisteren alleen een paar onscherpe foto’s uit een Japans tijdschrift, vandaag een officiële trailer van het exclusieve PlayStation Vita-spel Sumioni. De eerste minuut kun je met een gerust hart overslaan (tenzij je graag Japanse teksten bekijkt), maar de spelbeelden in de laatste 30 seconden zien er interessant uit. Ik had verwacht dat het zou spelen als een versimpelde Okami, maar het doet me nu eigelijk meer denken aan Kirby Power Paintbrush op de Nintendo DS. Net als in dat spel teken je blijkbaar voortdurend platformen en bruggen om de (verder nogal kale) levels over te steken. Mijn enige bezwaar is dat de vijanden in deze trailer een beetje een passieve indruk maken. Misschien doen ze in latere levels beter hun best doen om je uit te schakelen? Helemaal overtuigd ben ik nog niet, maar Sumioni oogt interessant genoeg om te blijven volgen.

Oud-Japanse inkttekeningen in Sumioni voor de PlayStation Vita


Dit is Sumioni, een nieuw spel voor de PlayStation Vita. Op dit moment hebben we alleen een wazige scan uit het Japanse tijdschrift Famitsu, maar het ziet er nu al fraai uit. De stijl is heel erg Japans: inkttekeningen op rijstpapier. Volgens Famitsu kunnen spelers ook zelf dingen tekenen via het voorste touchscreen van de Vita. Bruggen om over te lopen bijvoorbeeld. En symbooltjes (vlammen, onweerswolken) om de natuur mee te beïnvloeden. De vergelijking met Capcom’s Okami is snel gemaakt, maar Sumioni schijnt meer een 2D actiespel te zijn zonder veel verhaal- of RPG-elementen. Hooguit een paar oppervlakkige overeenkomsten met Okami dus. Maar toch! Een veelbelovende titel die ik zeker in de gaten ga houden. Hopelijk volgt er snel een trailer.

Sumioni wordt ontwikkeld door Acquire, een Japanse studio die vooral bekend staat om hun langlopende stealth/actie-series Tenchu, Way of the Samurai en Shinobido. Soms maakt Acquire echter ook kleine eigenwijze spelletjes zoals What Did I Do To Deserve This, My Lord? voor de PSP en nu dus dit spel voor de Vita.

Vita’s zwaartekracht tartende actiespel Gravity Rush


Nieuwe trailer voor Gravity – sinds deze week omgedoopt tot Gravity Rush – het door Sony zelf ontwikkelde actiespel voor de PlayStation Vita. Dit spel heeft een bijzondere gimmick waar deze trailer vreemd genoeg nauwelijks aandacht aan besteedt. Het lijkt nu net een Assassin’s Creed-kloon in psychedelische kleuren, maar Gravity Rush is veel meer dan dat. Hoofdrolspeelster Kat kan namelijk de richting van de zwaartekracht beïnvloeden. Waar je naar wijst op het touchscreen, dat is de nieuwe ondergrond waar alles naartoe valt. Je vecht dus op muren en plafonds en maakt ondertussen de meest onmogelijke sprongen. Raar dat deze trailer daar niet wat meer van laat zien.

Wel erg leuk zijn de als stripboek vormgegeven cutscenes die in deze trailer voor het eerst voorbij komen. Het verhaal van Gravity Rush (vol pratende katten en hoofdrolspelers met geheugenverlies) klonk de vorige keer niet oninteressant. Ik ben benieuwd wat er in dit spel nog meer gebeurd.

Escape Plan is een zwartgallig puzzelspel voor de PlayStation Vita


Sony weet wel hoe ze mij een nieuwe handheld kunnen verkopen: met originele games die ik nergens anders kan spelen. Zoals Escape Plan, een stijlvol zwart/wit puzzelspel van de makers van Fat Princess. Het idee is dat je twee poppetjes – Laarg (de dikke) en Lil (de dunne) – helpt ontsnappen uit een ondergronds labyrint. Daarbij maak je veelvuldig gebruik van de dubbele touch panels op de PlayStation Vita. Haal schakelaars over, snij touwen door, breek muren, open deuren, duw Laarg en Lil de goede kant op, plet ze tussen je duim en wijsvinger of schuif voorwerpen naar de voorgrond via het touch panel aan de achterkant.

Escape Plan heeft ook een duister gevoel voor humor dat mij meteen aansprak. De doodsanimaties van Laarg en Lil zijn veel uitgebreider dan noodzakelijk (de nummers op hun borst staan voor het aantal keren dat ze al zijn gesneuveld) en veel kamers zijn alleen op te lossen door onschuldige vijanden in de dodelijk valstrik te lokken. Het is alsof je zelf voor Jigsaw mag spelen in een vrolijke Saw-tekenfilm. Voorlopig mijn favoriete spel voor de Vita (die in Europa gepland staat voor februari of maart 2012).

Lopen op muren en plafonds in Gravity voor de PlayStation Vita


Dit spel heet Gravity. Het gaat over een meisje dat de zwaartekracht kan beïnvloeden. Je wijst bijvoorbeeld op een muur (via het touchscreen van de PlayStation Vita) en meteen draait de zwaartekracht zodat die muur de nieuwe grond wordt. Klinkt ingewikkeld? In de twee video’s hieronder wordt het proces stap voor stap uitgelegd. Het ziet er leuk uit! Ik verheug me nu al op video’s van de latere levels. Volgens mij kan dit spelmechanisme allerlei ingenieuze Portal-achtige puzzels opleveren.

Gravity verdient sowieso bonuspunten omdat het meisje haar magische krachten leert van een kat. Als je de letters te klein vindt, dit is hoe hun gesprek verloopt:

“Meow.”
“Hmph, you’re a strange cat. Wait, why are you glowing? Aaah! What’s happening? I’m… I’m standing on a wall!”
“Prr.”
“Did you do this?”
“Meow!”

Beste tutorial ooit.

Van de makers van Odin Sphere en Muramasa: Dragon’s Crown voor PS3 en PSVita


Toen ik vier jaar geleden Odin Sphere speelde op de PlayStation 2 dacht ik dat de handgetekende graphics het resultaat waren van honderden tekenaars die jarenlang dag en nacht hadden doorgewerkt. Dat bleek achteraf best mee te vallen, want twee jaar later verscheen Muramasa: The Demon Blade al voor de Wii, met net zulke mooie handgetekende graphics. En alsof dat nog niet genoeg was verscheen vandaag – nog eens twee jaar later – de eerste trailer van Dragon’s Crown voor de PlayStation Vita én de PlayStation 3. Alweer zo’n spel met vloeiende animaties en schitterende handgetekende graphics. Ontwikkelaar Vanillaware heeft het trucje inmiddels behoorlijk goed onder de knie, want ook deze ziet er absoluut niet afgeraffeld uit.

Behalve de graphics hebben de drie spellen overigens weinig met elkaar gemeen. Odin Sphere was een RPG, Muramasa een hack and slash actiespel en Dragon’s Crown wordt een ouderwetse sidescrolling beat ‘em up. De vrouwelijke personages zien er deze keer wel erg belachelijk uit (ze zouden niet misstaan in Dead or Alive: Paradise), maar verder oogt Dragon’s Crown weer schitterend. Eén om in de gaten te houden!