Categorie: "Vita"

De PlayStation Vita kan gezichtjes op je foto’s plakken


Grappig filmpje van Hello Face, een gratis programma dat standaard op iedere PlayStation Vita wordt geïnstalleerd. Het enige wat Hello Face doet is gezichtjes op foto’s plakken en die laten praten. In dit geval dus een Japanse stekker, wat opvallend goed lukt. Hello Face herkent precies de drie pookjes en maakt er een mond en twee ogen van. Hopelijk kan het programma ook zo goed overweg met andere voorwerpen.

Okee, dus dit is de meest nutteloze App ooit, maar ergens vind ik dat wel geruststellend. Temidden van alle browsers, chatprogramma’s en MP3-spelers, doet het me goed dat Sony ook een programmaatje toevoegt met geen enkele andere functie dan de gebruiker even te laten glimlachen.

Kijk dit: de nieuwste trailer van Ubisoft’s handgetekende Rayman Origins


De nieuwste trailer van Rayman Origins opent met een bellenblazende Michel Ancel (de bedenker van Rayman) maar schakelt gelukkig snel over naar de spelbeelden: een spectaculair level in de buik van een draak. En potverdrie, wat ziet het er weer leuk uit! Dat de graphics mooi zijn weet iedereen nu wel, maar kijk ook eens hoe soepel Rayman beweegt. Hij slingert over ravijnen, schakelt vijanden uit met een vliegende trap, glijdt van een helling en loopt zonder al teveel moeite over muren en plafonds. En dat alles zonder ook maar één keer af te remmen. Ik heb sinds Meneer Fancy Pants niet meer zo’n acrobatische platformheld gezien. (En nou ja, laat ik dan toch nog maar een keer zeggen dat de graphics echt prachtig zijn. Die animaties! Die kleuren! Die vlammen!)

Rayman Origins ligt vanaf 25 november in de winkel voor Wii, Xbox 360 en PlayStation 3. Ja je leest het goed: in de winkel. Het spel was oorspronkelijk aangekondigd als downloadbare titel, maar Ubisoft besloot een paar maanden geleden om hem toch maar op een schijfje te persen. In een later stadium verschijnen er ook nog versies voor de Nintendo 3DS, PlayStation Vita en alle iDevices van Apple.

Foto’s van een PlayStation Vita spellendoosje


Voor wie het interesseert: de binnenkant van een PlayStation Vita spellendoosje. Sony’s nieuwste spelcomputer maakt gebruik van kleine spelcassettes, die blijkbaar toch weer worden verkocht in oversized verpakkingen. Mijn droom van miniatuurverpakkingen op luciferdoosjeformaat gaat alweer niet in vervulling. Dit zit qua formaat ergens tussen de spellenhoezen van de PSP en Nintendo DS in, gok ik? Ter vergelijking: hieronder heeft de fotograaf een Memory Stick Pro Duo in de spelopening gelegd. Weet je ook meteen hoe klein de spelcassettes zelf worden. Ook opvallend: Sony doet niet mee aan de trend om plasticbesparende gaten in de hoes aan te brengen. (Aan de andere kant zet de Vita wel stevig in op downloadbare spellen (goedkoper dan fysieke spelcassettes), en dat is natuurlijk nóg milieuvriendelijker).

Square-Enix’s duivelse strategiespel voor de PlayStation Vita


De trailer is een beetje… euh… “onrustig” (bereid je voor op een potje speed metal onder de snelste montage die je ooit hebt gezien in een gametrailer), maar het spel zelf oogt niet onaardig. Army Corps Of Hell wordt zo te zien een opgefokte satanische versie van Nintendo’s real time strategy-experiment Pikmin. Alleen in plaats van een astronaut ben je in dit spel de duivel. En in plaats van vrolijk gekleurde worteltjes heb je de leiding over een leger vol goblins, duivels en andere enge beesten. Oh, en volgens PlayStation Blog speel je op het touchpad aan de achterkant van de Vita een “rhythm based mini-game” om gewonde soldaten te genezen.

Okee, dat zijn eigenlijk best veel verschillen, maar toch deden de spelfragmenten in de trailer mij meteen aan Pikmin denken. En aangezien Nintendo zelf niet echt opschiet met Pikmin 3 (jaren geleden aangekondigd voor de Wii), is er volgens mij best plaats voor een tweede serie die ongeveer hetzelfde doet. Zolang Square-Enix ons tijdens het spelen niet naar speed metal laat luisteren zie ik deze Army Corps of Hell met belangstelling tegemoet.

Op PlayStation Vita moeten firmware updates minder irritant worden


“I agree, it’s very annoying when you only have one hour in your busy life to play a game, and when you have to spend 30 minutes out of that one hour to update the hardware. [...] I cannot talk about specific plans, but we are very aware of the issues, and we’d like to address those issues on PS Vita going forward.”

Ik ben blij dat Shuhei Yoshida (de directeur van Sony Computer Entertainment) zich er ook aan ergert. Die eeuwige systeem updates zijn toch wel PlayStation-ergernis numero uno. Ze komen altijd op het verkeerde moment en na afloop heb ik nooit het idee dat er veel is veranderd. Of het op de PlayStation Vita echt beter gaat is overigens nog maar de vraag; beveiliging tegen piraterij staat volgens Yoshida hoog op de agenda. Het zullen dus in ieder geval niet minder updates worden. Misschien verzint Sony een manier om de firmware voortaan op de achtergrond bij te werken?

In hetzelfde interview belooft Yoshida trouwens ook dat Sony hun nieuwe handheld deze keer actief zal blijven ondersteunen met nieuwe spellen. Dat dat bij de PSP niet gebeurde was volgens hem achteraf een grote vergissing (“Because we shifted development resources to the PS3 launch, we kind of stopped supporting PSP games post-launch. That was a big mistake, because we didn’t realize that third-party developers were doing the same “).

[g.forum]

De Katamari bal wordt flexibel op de PlayStation Vita


Dat Katamari Damacy naar de PlayStation Vita komt is geen verrassing; Namco Bandai maakt routineus nieuwe versies van hun hitserie voor iedere spelcomputer die Sony uitbrengt. Wel opmerkelijk is dat deze Katamari de formule eindelijk durft uit te breiden met eeen nieuw spelmechanisme. Hoe het precies werkt is nog onduidelijk, maar de “Shape Shifting Katamari” ziet eruit alsof hij is gemaakt van elastiek. Een flexibele bal die spelers plat kunnen drukken of uitrekken zoals op de screenshot hierboven. Misschien zelfs via het touchpad op de achterkant van de Vita? Een betere manier om te bewijzen dat dat ding meer is dan een gimmick kan ik me nauwelijks voorstellen.

Ik stel me voor dat zo’n extra brede Katamari het spel wel een stuk makkelijker maakt (omdat je al meteen in één beweging grote stukken vloer schoonveegt), maar dat is vast geen ramp. Katamari draaide toch altijd al meer om de besturing en het speelplezier dan om de uitdaging. Ik zie het wel zitten, deze Shape Shifting Katamari.

Eerste trailer van nostalgisch Japanse actiegame Sumioni


Gisteren alleen een paar onscherpe foto’s uit een Japans tijdschrift, vandaag een officiële trailer van het exclusieve PlayStation Vita-spel Sumioni. De eerste minuut kun je met een gerust hart overslaan (tenzij je graag Japanse teksten bekijkt), maar de spelbeelden in de laatste 30 seconden zien er interessant uit. Ik had verwacht dat het zou spelen als een versimpelde Okami, maar het doet me nu eigelijk meer denken aan Kirby Power Paintbrush op de Nintendo DS. Net als in dat spel teken je blijkbaar voortdurend platformen en bruggen om de (verder nogal kale) levels over te steken. Mijn enige bezwaar is dat de vijanden in deze trailer een beetje een passieve indruk maken. Misschien doen ze in latere levels beter hun best doen om je uit te schakelen? Helemaal overtuigd ben ik nog niet, maar Sumioni oogt interessant genoeg om te blijven volgen.

Oud-Japanse inkttekeningen in Sumioni voor de PlayStation Vita


Dit is Sumioni, een nieuw spel voor de PlayStation Vita. Op dit moment hebben we alleen een wazige scan uit het Japanse tijdschrift Famitsu, maar het ziet er nu al fraai uit. De stijl is heel erg Japans: inkttekeningen op rijstpapier. Volgens Famitsu kunnen spelers ook zelf dingen tekenen via het voorste touchscreen van de Vita. Bruggen om over te lopen bijvoorbeeld. En symbooltjes (vlammen, onweerswolken) om de natuur mee te beïnvloeden. De vergelijking met Capcom’s Okami is snel gemaakt, maar Sumioni schijnt meer een 2D actiespel te zijn zonder veel verhaal- of RPG-elementen. Hooguit een paar oppervlakkige overeenkomsten met Okami dus. Maar toch! Een veelbelovende titel die ik zeker in de gaten ga houden. Hopelijk volgt er snel een trailer.

Sumioni wordt ontwikkeld door Acquire, een Japanse studio die vooral bekend staat om hun langlopende stealth/actie-series Tenchu, Way of the Samurai en Shinobido. Soms maakt Acquire echter ook kleine eigenwijze spelletjes zoals What Did I Do To Deserve This, My Lord? voor de PSP en nu dus dit spel voor de Vita.

Vita’s zwaartekracht tartende actiespel Gravity Rush


Nieuwe trailer voor Gravity – sinds deze week omgedoopt tot Gravity Rush – het door Sony zelf ontwikkelde actiespel voor de PlayStation Vita. Dit spel heeft een bijzondere gimmick waar deze trailer vreemd genoeg nauwelijks aandacht aan besteedt. Het lijkt nu net een Assassin’s Creed-kloon in psychedelische kleuren, maar Gravity Rush is veel meer dan dat. Hoofdrolspeelster Kat kan namelijk de richting van de zwaartekracht beïnvloeden. Waar je naar wijst op het touchscreen, dat is de nieuwe ondergrond waar alles naartoe valt. Je vecht dus op muren en plafonds en maakt ondertussen de meest onmogelijke sprongen. Raar dat deze trailer daar niet wat meer van laat zien.

Wel erg leuk zijn de als stripboek vormgegeven cutscenes die in deze trailer voor het eerst voorbij komen. Het verhaal van Gravity Rush (vol pratende katten en hoofdrolspelers met geheugenverlies) klonk de vorige keer niet oninteressant. Ik ben benieuwd wat er in dit spel nog meer gebeurd.

Escape Plan is een zwartgallig puzzelspel voor de PlayStation Vita


Sony weet wel hoe ze mij een nieuwe handheld kunnen verkopen: met originele games die ik nergens anders kan spelen. Zoals Escape Plan, een stijlvol zwart/wit puzzelspel van de makers van Fat Princess. Het idee is dat je twee poppetjes – Laarg (de dikke) en Lil (de dunne) – helpt ontsnappen uit een ondergronds labyrint. Daarbij maak je veelvuldig gebruik van de dubbele touch panels op de PlayStation Vita. Haal schakelaars over, snij touwen door, breek muren, open deuren, duw Laarg en Lil de goede kant op, plet ze tussen je duim en wijsvinger of schuif voorwerpen naar de voorgrond via het touch panel aan de achterkant.

Escape Plan heeft ook een duister gevoel voor humor dat mij meteen aansprak. De doodsanimaties van Laarg en Lil zijn veel uitgebreider dan noodzakelijk (de nummers op hun borst staan voor het aantal keren dat ze al zijn gesneuveld) en veel kamers zijn alleen op te lossen door onschuldige vijanden in de dodelijk valstrik te lokken. Het is alsof je zelf voor Jigsaw mag spelen in een vrolijke Saw-tekenfilm. Voorlopig mijn favoriete spel voor de Vita (die in Europa gepland staat voor februari of maart 2012).