Categorie: "Switch"

Prototype Breath of the Wild leek net een NES-spel

breathofthewild2d
Moet je kijken hoe ouderwets het prototype voor de nieuwe Zelda eruitzag. Nintendo roept al langer dat Breath of the Wild is geïnspireerd door het gevoel van vrijheid in de allereerste Legend of Zelda, en vannacht onthulde regisseur Hidemaro Fujibayashi dat nieuwe ideeën ook echt werden uitgeprobeerd in dit prototype met 8-bit NES-graphics.

Als het team bijvoorbeeld wilde weten of het leuk was om bomen om te hakken en daarmee rivieren over te steken, dan konden programmeurs dat idee razendsnel uitwerken in deze demo. Alle puzzels met drijvende boomstammen zijn hier ontstaan, met een tweedimensionale Link die hoekige rivieren oversteekt.

  • Hieronder staat ook een kort filmpje, opgenomen tijdens Fujibayashi’s presentatie op de Game Developers Conference. De beeldkwaliteit is niet best, maar je krijgt toch een idee hoe deze vroege demo van Breath of the Wild ongeveer werkte.
  • Het ziet er ook meteen weer leuk uit. Hopelijk betekent het naderende einde van de 3DS niet dat er straks nooit meer een “platte” Zelda verschijnt. Er moet op de Switch toch ook ruimte zijn voor een ouderwets retro avontuur? Of nog beter: voor een uitgebreide Zelda Maker waar gamers zelf bovenwerelden en kerkers mee kunnen bouwen.

Hoe smaken spelcassettes voor de Nintendo Switch?

switchtaste
Het schijnt dat spelcassettes voor de Nintendo Switch een vies smaakje hebben. Dat lijkt misschien normaal – andere plastic voorwerpen smaken ook niet bepaald naar appeltaart – maar het klinkt alsof er bij deze spelletjes meer aan de hand is. Gamesjournalisten beschrijven een heftige bittere smaak die meteen door je hele mond trekt. Daar heb ik nooit last van als ik op een pen zit te kauwen.

Ik vind het niet zo netjes om originele content van Kotaku op mijn eigen blog te zetten, maar ga vooral even kijken naar dit filmpje waarin Mike Fahey het uitprobeert. Eerst proeft hij een paar spelcassettes van andere consoles, en dan een Switch-kaartje. Zijn reactie is heftiger dan ik had verwacht. Blijkbaar smaakt het inderdaad niet lekker.

Het vermoeden is dat Nintendo expres een smerig smaakstofje heeft toegevoegd om te voorkomen dat jonge kinderen de piepkleine spelletjes in hun mond steken. Dat zou best een slim idee zijn, al verwacht ik dat het op volwassenen precies het tegenovergestelde effect heeft. Je zal zien dat iedereen straks gaat uitproberen of Breath of the Wild echt zo vies smaakt.

Update: Oh kijk, het artikel op Kotaku is geüpdatet met een reactie van Nintendo. Het bittere smaakje is Denatonium Benzoate. Een niet-giftige smaakstof die inderdaad moet voorkomen dat de spellen worden opgegeten door kleine kinderen.

Neo-games.blog forum

Een Nintendo Direct vol indiegames

Kijken op YouTube
Sony zet voor hun spelcomputer graag de experimentele indiegames in het zonnetje die bijzondere verhalen vertellen (zie deze maand bijvoorbeeld Night in the Woods), maar Nintendo lijkt een voorkeur te hebben voor traditionele “spelletjes” waar de diepgang vooral zit in de gameplay. In deze Nintendo Direct ligt de nadruk dus ook op platformers en snelle actiespellen. Vaak met nostalgische pixel-graphics. Deze vielen mij het meest op:

  • Steamworld Dig 2! In trailers maken de Steamworld-spellen op een of andere manier niet zo’n goede indruk, maar als je ze speelt valt het kwartje meteen. De eerste Steamworld Dig was een verticale platformgame, over een robot die eindeloos omlaag graaft. Hoe dieper je komt, hoe vreemder het wordt. Deel 2 ziet eruit als meer van hetzelfde, en dat is in dit geval geval alleen maar goed nieuws.
  • GoNNER! Een paar maanden geleden viel het me al dat deze Mega Man-achtige platformer er zo lekker trippy uitziet, en nu komt hij dus ook naar de Switch met wat (niet nader gespecificeerde) exclusieve content. Nice.
  • Runner3! Weer een nieuw muzikaal platformspel van de makers van Bit.Trip Runner. Een van mijn favoriete series, en deel drie verschijnt exclusief voor de Switch. Eerste indruk: ziet er mooi uit, maar die driedimensionale werelden ogen wel een beetje rommelig. Hopelijk wordt de actie niet té onoverzichtelijk.
  • Flipping Death! Een nieuw spel van de makers van Stick it to the Man. Over het nieuwe hulpje van Magere Hein, die tijdelijk bezit kan nemen van levende mensen om puzzels op te lossen. Het ziet er grappig uit en bevat een leuk ‘flip’ mechanisme waarmee je de wereld letterlijk van de andere kant kunt bekijken.
  • Stardew Valley! De populairste indiegame van vorig jaar komt ook naar de Switch. En dit wordt, als ik het filmpje goed begrijp, de eerste versie waar de langverwachte co-op multiplayer is toegevoegd.

Neo-games.blog forum

Masocore platformer Celeste ook naar de Switch

Kijken op YouTube

De aankondiging van Celeste is vorig jaar helemaal langs mij heen gegaan. Dat is jammer, want dit is zo te zien precies het soort spel waar ik me urenlang in kan verliezen. Een supermoeilijke platformer met hele korte levels die je eindeloos opnieuw mag proberen. Met net als in Super Meat Boy en N++ lekker veel onmogelijke walljumps langs levensgevaarlijke obstakels. Ik kan de frustratie nu al bijna proeven!

Het is allemaal niet wereldschokkend, maar ik weet zeker dat ik me hier later dit jaar enorm mee ga vermaken. Blij dat ik deze nieuwe trailer (om aan te kondigen dat het spel ook naar de Nintendo Switch komt) wel heb gezien.

Neo-games.blog forum

Voorlopig geen Virtual Console op de Switch

switchvc
De Switch kan volgende week nog geen oude spelletjes (NES, SNES, N64, GameCube) afspelen via de Virtual Console. Dat maakte Nintendo vandaag bekend. Op zich geen ramp (niemand was volgens mij van plan om vrijdag meteen Super Mario Bros. te spelen), maar het is wel jammer dat Nintendo de Virtual Console steeds minder serieus lijkt te nemen.

  • Veel retro-liefhebbers hoopten (tevergeefs) dat Nintendo op de Switch in één klap hun hele back catalogue beschikbaar zou stellen. Maar als de lancering nu al vertraging oploopt, kun je er vergif op innemen dat de spellen straks weer één voor één binnendruppelen. Kun je weer wachten tot jouw favoriet eindelijk wordt toegevoegd.
  • Als je tenminste het geluk hebt dat jouw favoriet wordt toegevoegd. Het andere probleem van Virtual Console is het krimpende aanbod. Op de Wii konden liefhebbers nog kiezen uit een lange lijst met spellen, inclusief obscure titels van kleinere uitgevers. Op de Wii U was die lijst al een stuk korter, en op de 3DS is alleen een handjevol first party spellen beschikbaar.
  • De kans dat je eerder gekochte spellen gratis op de Switch mag installeren lijkt nu ook een stuk kleiner. In mijn gekoppelde accounts staat duidelijk dat ik Super Mario Bros. 3 al drie keer heb gekocht. Nintendo weet dat, maar je zal zien dat ik over een paar maanden gewoon weer moet betalen als ik het beste spel aller tijden ook op de Switch wil spelen.

Neo-games.blog forum

Gelimiteerde handleiding bij Switch-versie Binding of Isaac

isaacswitch
Het is dat ik geen zin heb om helemaal overnieuw te beginnen, anders had uitgever Nicalis mij misschien wel kunnen verleiden met dit Binding of Isaac-pretpakket voor de Switch. Naast een mooi doosje en twee stickervellen, is er nu ook een handleiding toegevoegd in de stijl van Nintendo’s ouderwetse NES-handleidingen.

Hieronder staan een paar afbeeldingen, en het lijkt inderdaad sprekend op het boekje van de allereerste Legend of Zelda (waar Binding of Isaac losjes op is gebaseerd). Leuk om te hebben, en in een spel met meer dan 200 unieke voorwerpen ook best handig om wat uitleg en beschrijvingen op papier te hebben.

Al deze extra’s zitten alleen bij de gelimiteerde “launch edition” van The Binding of Isaac. Dus mocht je belangstelling hebben, reserveer het spel dan zo snel mogelijk. De Switch-versie van The Binding of Isaac is een paar weken uitgesteld, maar verschijnt als het goed is nog steeds in maart.

Nintendo Switch klikt precies zoals in de reclames

Kijken op YouTube

He dat is grappig, de Nintendo Switch maakt ook echt de kenmerkende “klik” die we kennen uit de reclames. Je weet wel, die droge bamboe-achtige tik als de twee helften van het logo samenvallen. Die komt ook uit de speakers als je een Joy-Con vastklikt aan de Switch. Luister zelf maar tijdens dit korte filmpje. (Het fragment komt uit een langere stream voor het spel Disgaea 5 Complete, vandaar de pinguin-kostuums).

Het is misschien een klein detail, maar wel heel bevredigend. Laat het maar aan Nintendo over om zelfs een simpele handeling als het bevestigen van een controller ietsje leuker te maken.

Neo-games.blog forum

Yoku’s Island Expres is flipperkast en platformspel tegelijk

Kijken op YouTube

Een flipperkast die eigenlijk een platformspel is, en stiekem ook een open wereld avonturenspel? Ach ja, waarom ook niet. Yoku’s Island Expres (over een mestkever die een balletje jeweetwel vooruit duwt) lijkt qua graphics wel een beetje op Rayman Origins, alleen bestuur je de actie in dit spel met bumpers en flippers. En hoe raar dat ook klinkt, in bewegende beelden ziet het er eigenlijk heel vanzelfsprekend en verrassend leuk uit. De makers beloven een uitgebreid avontuur (“open world/metroidvania-style”) en ik heb er zin in.

Yoku’s Island Expres wordt ontwikkeld voor pc, PlayStation 4, Switch en Xbox One. Een releasedatum is nog niet bekend.

Neo-games.blog forum

Nieuwe trailer Metroid-achtige platformer Hollow Knight

Kijken op YouTube
Ben je gefrustreerd omdat Nintendo al 13 jaar geen échte Metroid heeft gemaakt? Depressief omdat Konami net doet alsof Castlevania niet bestaat? Ongeduldig omdat het nog zo lang duurt voordat Koji Igarashi klaar is met Bloodstained? Misschien moet je eens kijken naar deze nieuwe trailer van Hollow Knight.

Dit spel verschijnt volgende week (24 februari) voor pc en Mac, en het ziet eruit als een perfecte kruising tussen… nou ja, alles uit de vorige alinea. Een piepkleine ridder in een doolhofachtige wereld. Je vecht tegen insecten, je verzamelt nieuwe wapens, en je gebruikt magische “charms” om superkrachten bij jezelf te activeren. Het is allemaal vormgegeven in een hippe tekenfilmstijl die er tegelijkertijd modern en ouderwets uitziet.

  • Later dit jaar verschijnt Hollow Knight ook nog voor de Switch. De stretch goal van de Kickstarter-campagne was eigenlijk voor een Wii U-versie, maar de ontwikkelaars zijn dus overgestapt naar Nintendo’s nieuwe spelcomputer.
  • Ik verwacht dat het spel uiteindelijk ook wel zal verschijnen voor andere spelcomputers, maar voorlopig is het een leuke console exclusive voor Nintendo.

Neo-games.blog forum

Zelda: Breath of the Wild Season Pass aangekondigd

Kijken op YouTube
DLC Pack 1

  • Adds new Cave of Trials challenge
  • New Hard Mode
  • Additional Map Feature

DLC Pack 2

  • New original story
  • New Dungeon
  • Additional challenges

Luister, ik snap de noodzaak van DLC. De prijs van een nieuw computerspel is al 30 jaar niet gestegen (wat eigenlijk betekent, als je de inflatie meerekent, dat ze veel goedkoper zijn geworden), en ontwikkelaars moeten hun stijgende ontwikkelkosten toch ergens mee terugverdienen. Tot zover niets aan de hand.

Maar om de extra moeilijke Hard Mode los te verkopen is wel erg zuigerig. Het is één ding om te betalen voor extra verhalen en nieuwe kerkers, maar een optie om de vijanden wat sterker te maken voelt als iets dat standaard bij het spel inbegrepen zou moeten zitten.

Nintendo’s definitie van een Season Pass is sowieso een beetje raar. Normaal koop je zo’n pas om geld te besparen, maar bij Breath of the Wild is het de enige optie. Zelfs als je alleen het (veel aantrekkelijkere) DLC Pack 2 wilt hebben, moet je toch voor €20 de complete expansion pass kopen met de hard mode en de Cave of Trials.

  • Je kunt de expansion pass meteen aanschaffen bij de lancering van de nieuwe Zelda, maar de DLC Packs verschijnen pas in de zomer en tijdens de feestdagen. Je enige voordeel op 3 maart zijn drie schatkisten aan het begin van het spel, gevuld met “behulpzame voorwerpen” en een speciaal Switch-shirt dat Link kan aantrekken (ook in de Wii U-versie).

Neo-games.blog forum