Categorie: "Switch"

Mysterie van de weigerende linker-JoyCon opgelost

Kijken op YouTube
Al sinds Nintendo de eerste recensie-exemplaren uitdeelde, klagen mensen over de linker-JoyCon van de Switch. Bij sommige spelers valt tijdens het spelen de draadloze verbinding weg, waardoor de controller steeds opnieuw moet syncen met de console. Een update van de firmware had het probleem moeten verhelpen, maar ook na die day one patch duiken nog steeds klachten op. Nintendo heeft zelfs een officiële reactie gegeven, waarin ze gebruikers adviseren om de Switch uit de buurt te houden van draadloze apparaten, metalen voorwerpen, televisies, en aquariums.

YouTuber Spawn Wave besloot de controllers open te schroeven, en ontdekte dat er inderdaad verschil is tussen de linker- en de rechter-JoyCon. Aan de rechterkant heeft Nintendo een echte antenne ingebouwd, terwijl aan de linkerkant alleen een draadje in de printplaat is gesoldeerd. Dat draadje loopt ook nog vlak langs het metalen omhulsel van de controlstick, waardoor het signaal nog meer wordt verstoord. Die twee zwakke plekken verklaren volgens Spawn Wave waarom de linker-JoyCon voor problemen kan zorgen.

  • In het bovenstaande filmpje zie je hoe Spawn Wave het probleem verhelpt door een externe antenne aan de printplaat te bevestigen. Daarna is het signaal van de linker-JoyCon zelfs krachtiger dan van de rechter. De oorspronkelijke vergelijkingsvideo staat na de klik, voor wie zelf het verschil wil zien tussen de twee JoyCons.
  • Het is niet duidelijk hoe groot dit probleem precies is, maar de meeste Switch-gebruikers lijken gelukkig nergens last van te hebben. Evengoed hoop ik dat Nintendo het ontwerp van de JoyCons snel aanpast. Als ik later dit jaar een Switch koop, zou het fijn zijn als beide controllers gegarandeerd goed werken.

Indiegame Rime verschijnt in mei, wordt duurder op de Switch

Kijken op YouTube
Zo snel al? Om een of andere reden dacht ik dat avonturenspel Rime nog lang niet klaar was, maar dat valt blijkbaar mee. Ontwikkelaar Tequila Works kondigde vandaag aan dat het spel gepland staat voor 26 mei. Je kunt hem kopen als digitale download voor pc, PlayStation 4 en Xbox One, maar ook als plastic schijfje in een mooi doosje. In beide gevallen kost het spel €34.99.

Iets later verschijnt Rime ook nog voor de Nintendo Switch (exacte datum nog niet bekend), maar die versie wordt vreemd genoeg 10 euro duurder. Een echte verklaring kan of wil Tequila Works niet geven, behalve dat: “We set prices for our products based on the costs of development and publishing for each specific platform.” Een vreemd verhaal.

Helaas geen nieuw filmpje, daarom hierboven nog een keer de vorige trailer van een paar maanden geleden. Met die fraaie tekenfilmgraphics ziet Rime eruit als een kruising tussen Ico en Legend of Zelda: The Wind Waker. Hopelijk is hij net zo leuk om te spelen als die twee klassiekers.

Neo-games.blog forum

Zelda’s Sheikah Slate was eigenlijk een Wii U Gamepad

sheikah slate
We felt that the way the Sheikah Slate is represented in the game and how we use the GamePad in real life synced really well,” said Fujibayashi. “So when we had to remove it, I did feel like, ‘Oh, it’s too bad we had to do that.’ And because it was so tied into the scenario, we did have to go back and redesign and rethink the scenario, which was a little bit [of] hard work.

Zou iemand nog verbaasd zijn over deze onthulling? De Sheikah Slate is een iPad-achtig apparaat met precies dezelfde afmetingen als de Wii U Gamepad. Nogal logisch dat Nintendo de besturing eigenlijk wilde koppelen aan het touchscreen. Een gimmick die spelers het gevoel zou geven dat ze echt een Sheikah Slate in handen hielden.

Ik snap dat Nintendo de twee versies van Breath of the Wild graag identiek wilde houden (helemaal omdat de eerste versie van de Sheikah Slate blijkbaar ook het verhaal beïnvloedde), maar toch is het jammer dat het allerlaatste Wii U-spel nu helemaal geen gebruik maakt van de speciale controller. Zelfs een plattegrond of een eenvoudig voorwerpenmenu kon er niet vanaf. Wat een treurig einde voor een van Nintendo’s vreemdste uitvindingen.

Neo-games.blog forum

Breath of the Wild recensie-overzicht

switchshirt
it’s not just that Breath of the Wild signals that Zelda has finally evolved and moved beyond the structure it’s leaned on for so long. It’s that the evolution in question has required Nintendo to finally treat its audience like intelligent people.
Polygon 10/10

a game that evokes feelings we haven’t known for 20 years. Not since Ocarina of Time have we set foot in a world that seems so mind-boggingly vast, that feels so unerringly magical, that proves so relentlessly intriguing. Plenty of games promise to let us go anywhere and do anything; few, if any, deliver on it so irresistibly.
Edge 10/10

The Legend of Zelda: Breath of the Wild is the result of that examination: a game that marries the best bits of the franchise’s long history with the best bits of the rest of the gaming world, and produces something even greater than the sum of its parts.
The Guardian 5/5

It’s like nothing else Nintendo has made, an experience so simultaneously prodigious and accomplished that it feels like a mind-blowing mic drop to the sort of “open world” games (Grand Theft Auto V, The Elder Scrolls: Skyrim, The Witcher 3) the industry seems bent on proliferating.
Time Magazine 5/5

Other open-world game developers are going to play this and feel embarrassed. Bethesda, Ubisoft, and others have had us believing for so long that this kind of tight design experience wasn’t possible in a huge open space. [...] But Nintendo is smashing that myth with Zelda, and it is a breathtaking thing to experience.
Venture Beat 100/100

Enzovoort. Het lijkt wel of Breath of the Wild overal perfecte scores krijgt. Nintendo gooit alle Zelda-tradities overboord (geen tutorials, geen hints, geen dungeons, geen herkenbare wapens), en het resultaat is blijkbaar precies waar recensenten over de hele wereld op zaten te wachten. Een open wereld waar je honderden uren in mag ronddwalen, maar waar je ook kunt besluiten om meteen vanuit het begingebied naar eindbaas Ganon te hollen. (Je bent dan wel zo goed als kansloos, al krijgen ervaren speedrunners het ongetwijfeld voor elkaar). Het klinkt als een onmisbare ervaring.

  • Ik heb vanmiddag in 3 winkels gekeken, maar de Wii U-versie van Breath of the Wild was nergens op voorraad. Als je die wilt spelen zou ik dus niet te lang wachten; de oplage lijkt beperkt.
  • Aan de andere kant: volgens meerdere recensies draait die versie toch niet echt lekker (haperende frame rates, lange laadtijden). Ik begin te twijfelen of ik toch niet beter een Switch kan kopen. Ook al weet ik nu al dat die de rest van het jaar (tot de release van Super Mario Odyssey) vooral stof zou verzamelen.

Neo-games.blog forum

Prototype Breath of the Wild leek net een NES-spel

breathofthewild2d
Moet je kijken hoe ouderwets het prototype voor de nieuwe Zelda eruitzag. Nintendo roept al langer dat Breath of the Wild is geïnspireerd door het gevoel van vrijheid in de allereerste Legend of Zelda, en vannacht onthulde regisseur Hidemaro Fujibayashi dat nieuwe ideeën ook echt werden uitgeprobeerd in dit prototype met 8-bit NES-graphics.

Als het team bijvoorbeeld wilde weten of het leuk was om bomen om te hakken en daarmee rivieren over te steken, dan konden programmeurs dat idee razendsnel uitwerken in deze demo. Alle puzzels met drijvende boomstammen zijn hier ontstaan, met een tweedimensionale Link die hoekige rivieren oversteekt.

  • Hieronder staat ook een kort filmpje, opgenomen tijdens Fujibayashi’s presentatie op de Game Developers Conference. De beeldkwaliteit is niet best, maar je krijgt toch een idee hoe deze vroege demo van Breath of the Wild ongeveer werkte.
  • Het ziet er ook meteen weer leuk uit. Hopelijk betekent het naderende einde van de 3DS niet dat er straks nooit meer een “platte” Zelda verschijnt. Er moet op de Switch toch ook ruimte zijn voor een ouderwets retro avontuur? Of nog beter: voor een uitgebreide Zelda Maker waar gamers zelf bovenwerelden en kerkers mee kunnen bouwen.

Hoe smaken spelcassettes voor de Nintendo Switch?

switchtaste
Het schijnt dat spelcassettes voor de Nintendo Switch een vies smaakje hebben. Dat lijkt misschien normaal – andere plastic voorwerpen smaken ook niet bepaald naar appeltaart – maar het klinkt alsof er bij deze spelletjes meer aan de hand is. Gamesjournalisten beschrijven een heftige bittere smaak die meteen door je hele mond trekt. Daar heb ik nooit last van als ik op een pen zit te kauwen.

Ik vind het niet zo netjes om originele content van Kotaku op mijn eigen blog te zetten, maar ga vooral even kijken naar dit filmpje waarin Mike Fahey het uitprobeert. Eerst proeft hij een paar spelcassettes van andere consoles, en dan een Switch-kaartje. Zijn reactie is heftiger dan ik had verwacht. Blijkbaar smaakt het inderdaad niet lekker.

Het vermoeden is dat Nintendo expres een smerig smaakstofje heeft toegevoegd om te voorkomen dat jonge kinderen de piepkleine spelletjes in hun mond steken. Dat zou best een slim idee zijn, al verwacht ik dat het op volwassenen precies het tegenovergestelde effect heeft. Je zal zien dat iedereen straks gaat uitproberen of Breath of the Wild echt zo vies smaakt.

Update: Oh kijk, het artikel op Kotaku is geüpdatet met een reactie van Nintendo. Het bittere smaakje is Denatonium Benzoate. Een niet-giftige smaakstof die inderdaad moet voorkomen dat de spellen worden opgegeten door kleine kinderen.

Neo-games.blog forum

Een Nintendo Direct vol indiegames

Kijken op YouTube
Sony zet voor hun spelcomputer graag de experimentele indiegames in het zonnetje die bijzondere verhalen vertellen (zie deze maand bijvoorbeeld Night in the Woods), maar Nintendo lijkt een voorkeur te hebben voor traditionele “spelletjes” waar de diepgang vooral zit in de gameplay. In deze Nintendo Direct ligt de nadruk dus ook op platformers en snelle actiespellen. Vaak met nostalgische pixel-graphics. Deze vielen mij het meest op:

  • Steamworld Dig 2! In trailers maken de Steamworld-spellen op een of andere manier niet zo’n goede indruk, maar als je ze speelt valt het kwartje meteen. De eerste Steamworld Dig was een verticale platformgame, over een robot die eindeloos omlaag graaft. Hoe dieper je komt, hoe vreemder het wordt. Deel 2 ziet eruit als meer van hetzelfde, en dat is in dit geval geval alleen maar goed nieuws.
  • GoNNER! Een paar maanden geleden viel het me al dat deze Mega Man-achtige platformer er zo lekker trippy uitziet, en nu komt hij dus ook naar de Switch met wat (niet nader gespecificeerde) exclusieve content. Nice.
  • Runner3! Weer een nieuw muzikaal platformspel van de makers van Bit.Trip Runner. Een van mijn favoriete series, en deel drie verschijnt exclusief voor de Switch. Eerste indruk: ziet er mooi uit, maar die driedimensionale werelden ogen wel een beetje rommelig. Hopelijk wordt de actie niet té onoverzichtelijk.
  • Flipping Death! Een nieuw spel van de makers van Stick it to the Man. Over het nieuwe hulpje van Magere Hein, die tijdelijk bezit kan nemen van levende mensen om puzzels op te lossen. Het ziet er grappig uit en bevat een leuk ‘flip’ mechanisme waarmee je de wereld letterlijk van de andere kant kunt bekijken.
  • Stardew Valley! De populairste indiegame van vorig jaar komt ook naar de Switch. En dit wordt, als ik het filmpje goed begrijp, de eerste versie waar de langverwachte co-op multiplayer is toegevoegd.

Neo-games.blog forum

Masocore platformer Celeste ook naar de Switch

Kijken op YouTube

De aankondiging van Celeste is vorig jaar helemaal langs mij heen gegaan. Dat is jammer, want dit is zo te zien precies het soort spel waar ik me urenlang in kan verliezen. Een supermoeilijke platformer met hele korte levels die je eindeloos opnieuw mag proberen. Met net als in Super Meat Boy en N++ lekker veel onmogelijke walljumps langs levensgevaarlijke obstakels. Ik kan de frustratie nu al bijna proeven!

Het is allemaal niet wereldschokkend, maar ik weet zeker dat ik me hier later dit jaar enorm mee ga vermaken. Blij dat ik deze nieuwe trailer (om aan te kondigen dat het spel ook naar de Nintendo Switch komt) wel heb gezien.

Neo-games.blog forum

Voorlopig geen Virtual Console op de Switch

switchvc
De Switch kan volgende week nog geen oude spelletjes (NES, SNES, N64, GameCube) afspelen via de Virtual Console. Dat maakte Nintendo vandaag bekend. Op zich geen ramp (niemand was volgens mij van plan om vrijdag meteen Super Mario Bros. te spelen), maar het is wel jammer dat Nintendo de Virtual Console steeds minder serieus lijkt te nemen.

  • Veel retro-liefhebbers hoopten (tevergeefs) dat Nintendo op de Switch in één klap hun hele back catalogue beschikbaar zou stellen. Maar als de lancering nu al vertraging oploopt, kun je er vergif op innemen dat de spellen straks weer één voor één binnendruppelen. Kun je weer wachten tot jouw favoriet eindelijk wordt toegevoegd.
  • Als je tenminste het geluk hebt dat jouw favoriet wordt toegevoegd. Het andere probleem van Virtual Console is het krimpende aanbod. Op de Wii konden liefhebbers nog kiezen uit een lange lijst met spellen, inclusief obscure titels van kleinere uitgevers. Op de Wii U was die lijst al een stuk korter, en op de 3DS is alleen een handjevol first party spellen beschikbaar.
  • De kans dat je eerder gekochte spellen gratis op de Switch mag installeren lijkt nu ook een stuk kleiner. In mijn gekoppelde accounts staat duidelijk dat ik Super Mario Bros. 3 al drie keer heb gekocht. Nintendo weet dat, maar je zal zien dat ik over een paar maanden gewoon weer moet betalen als ik het beste spel aller tijden ook op de Switch wil spelen.

Neo-games.blog forum

Gelimiteerde handleiding bij Switch-versie Binding of Isaac

isaacswitch
Het is dat ik geen zin heb om helemaal overnieuw te beginnen, anders had uitgever Nicalis mij misschien wel kunnen verleiden met dit Binding of Isaac-pretpakket voor de Switch. Naast een mooi doosje en twee stickervellen, is er nu ook een handleiding toegevoegd in de stijl van Nintendo’s ouderwetse NES-handleidingen.

Hieronder staan een paar afbeeldingen, en het lijkt inderdaad sprekend op het boekje van de allereerste Legend of Zelda (waar Binding of Isaac losjes op is gebaseerd). Leuk om te hebben, en in een spel met meer dan 200 unieke voorwerpen ook best handig om wat uitleg en beschrijvingen op papier te hebben.

Al deze extra’s zitten alleen bij de gelimiteerde “launch edition” van The Binding of Isaac. Dus mocht je belangstelling hebben, reserveer het spel dan zo snel mogelijk. De Switch-versie van The Binding of Isaac is een paar weken uitgesteld, maar verschijnt als het goed is nog steeds in maart.