Nintendo interview: “Concurrentie mag ons deze keer niet immiteren.”

Forbes heeft gisteren een interview gehouden met Nintendo’s eigen Perrin Kaplan. Dat gesprek zag er ongeveer zo uit:

Forbes: Waarom hebben consumenten vorig jaar minder geld aan entertainment uitgegeven, en hoe gaat Nintendo er voor zorgen dat de spellenverkoop niet inzakt zoals vorig jaar bij de concurrentie?

(Ik geef het op. Kaplan zegt hier "we saw consumers get savvy", en ik kan gewoon niet vinden wat savvy is. Niet op het internet en niet in mijn woordenboek. Edit: En met dank aan onze lezer Yoshi-Fan hebben we nu toch nog de juiste vertaling te pakken gekregen. Dank! Edit 2: Oh man, en met dank aan onze andere trouwe lezer Mithrandir weet ik het nu helemaal niet meer. Ik vul nu gewoon in dat ze bewuster zijn geworden totdat er iemand langskomt die het 100% zeker weet.)

Kaplan: Vorig jaar hebben we inderdaad kunnen zien hoe consumenten wat bewuster zijn gaan kopen – er is behoefte aan nieuwe en innovatie software. Wij zagen die uitdaging al aankomen toen vorig jaar de console markt een klein beetje begon in te zakken. In deze industrie zie je vooral veel games die heel erg op elkaar lijken. Iedereen kopieert elkaar. En hoewel sommige van die genres erg populair zijn, komt aan alle goede dingen een eind. Op een gegeven moment weten de mensen het wel.


Maar hoewel er in het afgelopen jaar dan misschien wat minder geld aan games in het algemeen is uitgegeven, zien wij dat niet als het begin van een nieuwe trend. Zolang bedrijven maar aansprekende spellen maken zullen mensen ze blijven kopen.

Nintendo is meer dan 100 jaar geleden begonnen als een bedrijf dat Japanse speelkaarten maakte en Hanafuda heette. Je zou kunnen zeggen dat dat onze eerste software was, en het is ook het bewijs dat het ons altijd al om de spellen ging. Spellen staan bij ons voorop. Natuurlijk zijn er ook spellen die voor alledrie de consoles verschijnen, maar wij maken een groot deel van onze spellen tenminste zelf.

Waarin verschilt Nintendo van de concurrenten?

Bij Nintendo noemen wij onze strategie de "Blauwe Oceaan". Dat is tegenstelling tot de Rode Oceaan. Als je een Blauwe Oceaan ziet betekent dat dat je een hele nieuwe markt schept waar er eerst nog niks was. Rode Oceaan is wat onze concurrenten doen – een felle strijd leveren met een voorspelbaar product om een heel beperkt gedeelte van de markt. Wij maken spellen die in Japan en Amerika hele nieuwe doelgroepen hebben aangeboord. Het klopt dat mensen die altijd al games speelden dat nu nog steeds doen. Maar wij hebben mensen bereikt die vroeger nooit games speelden, en nu helemaal zijn verslaafd aan titels als Nintendogs, Animal Crossing en Brain Games. Die spellen zijn nu onze Blauwe Oceaan strategie in actie.

Dus welke aspecten van de Revolution zijn dan "Blauwe Oceaan" en gaan voor een nieuwe markt zorgen?

Wel, allereerst natuurlijk die nieuwe controller. Die is echt waanzinnig! Je kunt nu je hand, je arm, je pols of je hele lichaam gebruiken om een spel te besturen. Als je bijvoorbeeld een vis-simulatie zou spelen, vroeger drukte je dan gewoon op knopjes met een controller die je met twee handen voor je hield. Met deze controller kun je hele arm naar achteren en naar voren bewegen om je hengel echt uit te werpen. Het ding registreert diepte. Als iemand die niet uren per dag bezig is met games, vond ik het echt een fantastische ervaring.

En we hebben ook wat we de "virtual console" noemen, de mogelijkheid om bijna alle soorten Nintendo games, van de NES tot en met de Gamecube te downloaden. Volgens ons is hier een complete nostalgische markt voor waar nog bijna niemand serieus gebruik van maakt: Mensen die vroeger zijn opgegroeid met die oude spelletjes, wij kunnen ze misschien overhalen om terug te komen.

Hoe zou je de Revolution vergelijken met andere Nintendo-producten die de game-industrie in het verleden veranderd hebben?

Wij hebben inderdaad producten gelanceerd die onze concurrenten hebben overgenomen, zoals de eerste vierpuntsdruktoets, de wireless controllers en de controllers die vibreren. De belangrijkste reden dat we nu zo weinig details geven over het ontwerp van de nieuwe console is omdat we er zeker van willen zijn dat dat ons niet nog een keer gebeurd.

Alles wijst erop dat de doelgroep voor games steeds ouder wordt, in ieder geval in Amerika. Loopt Nintendo die oudere gamers niet mis aan Sony en Microsoft door bijvoorbeeld geen duistere, volwassen first person shooters aan te bieden?

Als je naar onze games-catalogus kijkt dan zul je zien dat we spellen hebben in elk genre, inclusief de first person shooters. Het is misschien niet het belangrijkste of het grootste onderdeel van onze spellen-familie, maar we maken ze wel. Je zou kunnen zeggen dat Nintendo het breedste assortiment aan spellen heeft van alle console-bouwers.

Is die "virtual console" Nintendo’s complete online strategie?

Nee. Binnenkort zullen we daar meer over bekend maken. We gaan de Wi-Fi mogelijkheden voor elk spel op een andere manier benutten, net als bij de DS.

Ook al bevat jullie nieuwe spelcomputer geen high-definition DVD-speler, wat voor invloed heeft die aankomende format-oorlog (Blu-Ray vs. HD-DVD) tussen Sony en Microsoft op Nintendo?

Voor ons gaat het alleen maar om de belevenis die een console biedt, niet om de technologie erachter en of je daarmee je games wel in High Definition kunt spelen. Op dit moment zijn er toch nog maar heel weinig huishoudens die daar een geschikte televisie voor hebben. Heel veel onafhankelijke bronnen vertellen ons dat het op een gewone televisie bijna onmogelijk is om een mooi helder beeld te krijgen (met een Xbox360 of een PS3). Dat betekent dat het grootste deel van de huishoudens een veel minder indrukwekkende spelervaring krijgen dan waar ze voor betaald hebben.

Dat laatste argument is natuurlijk maar gedeeltelijk waar. Het klopt inderdaad dat mensen zonder HDTV wel extra betalen voor een feature waar ze niks aan hebben, maar ook op een normale televisie zien de NextGen spellen er nog prima uit. Kaplan stelt het hier alsof een Xbox360 haast onspeelbaar is zonder een HDTV, en dat is gewoon onzin.

Verder weinig nieuwe feiten in dit interview, maar wel een heldere uiteenzetting van Nintendo’s huidige standpunten. Verwacht ook op de Revolution heel veel "niet games" zoals Animal Crossing en Nintendogs.

Bron: Forbes

Zie ook:
Revolution gegarandeerd 2006 in Europa
In 85% van de huishoudens een Revolution
Exclusief nieuw Sonic spel voor Revolution
De Revolution spellen van Ubisoft
Nieuwe DS met touchscreen voor twee vingers?

Lees ook:EA staat achter de Revolution
Lees ook:Iwata over de Revolution
Lees ook:Een boeiend Revolution interview met Nintendo Frankrijk – deel 2
Lees ook:De Revolution zit nog vol verrassingen
Lees ook:PS3 50%, Xbox360 29%, Revolution 21%

14 reacties op “Nintendo interview: “Concurrentie mag ons deze keer niet immiteren.”

  1. Yoshi-Fan

    Savvy = save = spaarzaam.
    Rede dus voor minder verkoop,
    mensen bewaren hun geld.

      /   Beantwoorden  / 
  2. justin

    Kaplan zegt helemaal niet dat een xbox 360 bijna onmogelijk op een gewone tv te spelen is. Je leest het echt helemaal verkeerd. Hij zegt alleen dat de meeste mensen wel 400 e betalen voor zo’n ding, maar er niet alles uit kunnen halen. Niet dat het niet speelbaar is of zo, dat is onzin.

      /   Beantwoorden  / 
  3. squirtle

    Tekenen jullie op kranten??

      /   Beantwoorden  / 
  4. Erik

    Beste Justin, ten eerste is Perrin Kaplan een zij en geen hij. ;)

    En ik vind gewoon dat zij het iets te dramatisch voorstelt als ze zegt: “Many independent sources tell us that experiencing current high-def games on a regular TV makes it near impossible to see everything clearly.” Zoals ik het lees staat daar dat het beeld op een gewone televisie zo slecht is dat het ook problemen op gaat leveren met de leesbaarheid bijvoorbeeld. En ik was het daar gewoon niet mee eens. Ze voert het aan als een argument waarom Nintendo HDTV (nog) niet ondersteund, maar ik vind het een beetje een onzinverhaal. In mijn ogen is HDTV een mooie extra voor wie er gebruik van kan maken, maar maakt het verder niks uit voor mensen die er geen gebruik van maken.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Erik

    Yoshi-Fan: Bedankt! Ik zal het zodadelijk even aanpassen. :)

    Squirtle: Niet altijd, maar vandaag heb ik inderdaad ook een paar stukken krant als ondergrond gebruikt.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Mithrandir

    Yoshi-Fan: Je zit er helaas finaal naast. Savvy heeft niets met save te maken. (Omdat het er op lijkt..?) Je hoort het woord meestal als mensen die “Tech-savvy” zijn. In die context betekend het dat je over mensen praat die van gadgets houden en doorgaans vooroplopen met nieuwe technieken. (En doorgaans weten ze waar ze over praten)

    In de bovenstaande context is het eigenlijk helemaal niet duidelijk of slaat het zelfs nergens op. De pure definitie van savvy is geinformeerd zijn / goed geinformeerd zijn. De verkopen gingen omlaag omdat de gebruikers goed geinformeerd waren?…vreemd.

    Nog even voor de volledigheid:

    sav·vy (sv) Informal
    adj. sav·vi·er, sav·vi·est
    Well informed and perceptive; shrewd: savvy Washington insiders.
    n.
    Practical understanding or shrewdness: a banker known for financial savvy.
    tr. & intr.v. sav·vied (svd), sav·vy·ing, sav·vies (svz)
    To understand; comprehend.

    ——————————————————————————–

    [From Spanish sabe (usted), (you) know, from saber, to know, from Old Spanish, from Vulgar Latin *sapre, from Latin sapere, to be wise; see sep- in Indo-European roots.]

    ——————————————————————————–

    savvi·ly adv.

      /   Beantwoorden  / 
  7. Mithrandir

    Ik bedenk me net dat zij (Kaplan) het waarschijnlijk bedoelde als intelligent, zelfbewust, scherp.

      /   Beantwoorden  / 
  8. Mithrandir

    jammer dat je niet kan editen :) Savvy is redelijk breed. Geinfomeerd zijn, zelfbewust zijn, scherp zijn, het reilen en zeilen kennen, verstand hebben van, etc :)

      /   Beantwoorden  / 
  9. Erik

    Aaargh! Ja ik zit hier nu al tien minuten te editen, en telkens als ik het wil posten staat er weer een nieuwe reactie van jou Mithrandir. ;) Ik heb nu geschreven dat ze bewuster zijn geworden, en zo te zien is dat een aardige samenvatting.

      /   Beantwoorden  / 
  10. Mithrandir

    Ik weet het 100% zeker.

      /   Beantwoorden  / 
  11. Erik

    Ja maar ik kan toch moeilijk schrijven dat ze hebben gezien dat consumenten vorig jaar geinfomeerder, zelfbewuster en scherper zijn geworden en dat ze er meer verstand van hebben gekregen. Wat is nu een mooie vertaling in de context van die ene zin? :)

      /   Beantwoorden  / 
  12. Mithrandir

    bewust

      /   Beantwoorden  / 
  13. Mithrandir

    ps: maar goed dan moet die muts ook niet zo’n woord gebruiken :)

      /   Beantwoorden  / 
  14. Erik

    Inderdaad. Voortaan vertaal ik alleen nog maar interviews met Reggie, die spreekt tenminste duidelijke taal. ;)

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.