Categorie: "retro games"

7 Mario-feitjes die je nog niet wist

supper1
Via het twitter-account van gamesjournalist Ray Barnholt kwam ik terecht op Supper Mario Broth. Een blog met ontwerpschetsen, kleurplaten, ingescande handleidingen, decennia-oude advertenties en ander promotie-materiaal voor Super Mario.

Maar het allerleukste zijn de plaatjes die Nintendo’s stiekeme programmeertrucjes zichtbaar maken. Zoals deze, uit Super Mario 64. Als de camera ver uitzoomt bespaart het spel geheugen door Mario te vervangen door een simpele “low poly” versie. Spelers merken er niets van, maar in close-up ziet het er behoorlijk vreemd uit.

Nieuwe emulator maakt NES-spellen driedimensionaal

Kijken op YouTube

Blaas oude spellen nieuw leven in met 3DNes Emulator. Deze emulator probeert ROMs van 8-bit NES-spellen weer te geven in 3D. Het knappe is dat er niet is geprogrammeerd voor specifieke titels. Het programma interpreteert op eigen houtje de graphics en bepaalt zelf wat er bij de achtergrond hoort en welke voorwerpen naar voren worden geschoven. Dat werkt nog niet perfect, maar een paar spellen zien er toch al indrukwekkend uit. Hierboven Super Mario Bros., en na de klik een langer filmpje met meerdere spellen. Vooral Mega Man overtuigt in 3D.

Er is een Beta-versie van 3DNes die zou moeten werken in je browser. Ik kreeg hem zelf niet aan de praat, maar waag gerust een poging. Voor verdere updates kun je de maker ook volgen op Twitter.

Super Mario Kart met 101 racers tegelijk

Kijken op YouTube
Hier konden we vroeger alleen maar over dromen. Super Mario Kart met tientallen poppetjes uit allemaal verschillende spellen. Superknap hoe realistisch Hat-Loving Gamer het allemaal in beeld brengt. De plattegrond op het onderste scherm is pure chaos, maar de race zelf ziet er nog verrassend speelbaar uit met zoveel karts tegelijk op de baan.

Het zou me niet verbazen als Mario Kart in de toekomst inderdaad deze kant op gaat. Mario Kart 8 op de Wii U introduceerde al een paar extra poppetjes uit andere spellen, ik vermoed dat dat er in Mario Kart 9 op de NX alleen maar meer worden.

Neo-games.blog forum

Papercraft-screenshots van oude spellen

diorama00
Deze driedimensionale screenshots, van knutselaar Mark Green, doet me denken aan de 3D Classics-reeks voor de 3DS. Zo zonde dat Nintendo precies de sufste spellen uitzocht (Urban Champion! Xevious!), waardoor de serie nooit echt van de grond kwam. Ik had veel liever driedimensionale versies gespeeld van de spellen op deze foto’s. Duck Tales, Zelda, Castlevania… de échte klassiekers uit het 8-bit tijdperk. (Via Kotaku).

Kerkklok in Oslo speelt Super Mario Bros.

Kijken op YouTube
Het stadhuis van Oslo (gebouwd in een tijd waarin stadhuizen blijkbaar een kerkklok moesten hebben) speelt de komende maanden iedere avond om 20:00 uur de herkenningsmelodie van Super Mario Bros. Het duurde een paar seconden voor ik het deuntje herkende, maar dat komt misschien ook door de geluidskwaliteit van het filmpje. Voor omwonenden klinkt het vast een stuk beter.

Gratis docu: the making of Psychonauts

psychonautsretrospective
Als de plannen voor Psychonauts 2 doorgaan (de teller staat al op 2.382.074 dollar), dan mag filmbedrijf 2 Player Productions ook weer een documentaire maken over de ontwikkeling. Net zoals ze deden bij Double Fine’s vorige crowdfunding-project Broken Age. Goed nieuws, want dat was een van de beste making ofs die ik ooit heb gezien. Geen oppervlakkig promotiefilmpje, maar een zeldzame blik achter de schermen bij de ontwikkeling van een spel. Van de allereerste conceptfase tot aan de release. (En gewoon gratis beschikbaar op YouTube!)

Om in de stemming te komen publiceerde 2 Player Productions deze week alvast een documentaire over de eerste Psychonauts. Verplicht kijkvoer voor iedere fan, en een prima introductie voor iedereen die Psychonauts nog niet kent. Ik wist dat dat spel moeilijk was om te ontwikkelen, maar niet dat de situatie zo dramatisch was. Een klein team in een omgebouwde parkeergarage, niemand die verstand had van 3D platformspellen, uitgevers die zich terugtrokken… eigenlijk is het een wonder dat Psychonauts überhaupt is gemaakt.

Psychonauts Retrospective bestaat uit 3 afleveringen van samen ongeveer een uur. Je kunt ze hieronder bekijken.

Een boek over de vertaling van Legend of Zelda

legendsoflocalization
Tweehonderd bladzijden! Niet over The Legend of Zelda, maar over de lokalisatie van The Legend of Zelda. Je weet wel, dat spel met een handjevol oneliners (IT’S DANGEROUS TO GO ALONE, TAKE THIS) als enige tekst. Ik heb geen idee hoe schrijver Clyde Mandelin al die pagina’s heeft gevuld, maar desondanks ziet Legends of Localization eruit als een fascinerend boek. Het is supermooi vormgegeven met lekker veel illustraties, en het staat vol informatie die ik (hopelijk) nog niet wist over een van mijn favoriete spellen.

  • Legends of Localization is trouwens ook een website met ongeveer dezelfde inhoud als het boek. Wie 40 euro wil besparen kan dus ook gewoon de site lezen, maar dan mis je wel de strakke vormgeving van het boek.
  • Mandelin is een professionele vertaler. Naast een heleboel anime was hij een paar jaar geleden ook verantwoordelijk voor de onofficiële vertaling van Nintendo’s Mother 3.
  • Voor 6 dollar extra krijg je naast het grote boek ook een “Passport”. Een klein boekje met alle informatie die je als niet-Japanner nodig hebt om de originele Famicom-versie van The Legend of Zelda te spelen.

Check de Japanse VC-versie van Pokémon Red

pokemondred
Het is natuurlijk leuk dat Pokémon Red, Blue en Yellow eindelijk naar de 3DS Virtual Console komen, maar heb je gezien wat Japanse fans allemaal krijgen? Daar verschijnt het spel niet alleen in de eShop, maar ook als nostalgisch pretpakket in echte winkels. Met een stickerboekje, een plattegrond van de spelwereld, een magneet in de vorm van een Game Boy-spelcassette en natuurlijk een downloadcode. Dat is pas echt een leuk verjaardagscadeau!

  • De 3DS-versies verschijnen precies op de dag (27 februari 2016) dat Pokémon 20 jaar bestaat.
  • Dit wordt de eerste keer dat Nintendo een oud spel aanpast voor de Virtual Console. Deze versie van Pokémon maakt gebruik van de draadloze verbinding in de 3DS zodat je Pokémon kunt ruilen met andere spelers. Net als vroeger op het schoolplein.

Ontwerpschetsen voor Donkey Kong Country

dkrevealed0
Rare’s versie van Donkey Kong was altijd al een lelijke aap, maar het had nog veel erger gekund. Ontwerper Gregg Mayles deelt op Twitter ontwerpschetsen uit de Donkey Kong Country-periode. Het is een fascinerende blik achter de schermen, maar ook een angstaanjagende. Stel je voor dat deze steroïde-gorilla echt het spel had gehaald. Nintendo gebruikt het DKC-ontwerp nog steeds, dus dan had deze aap nu ook in Mario Kart en Smash Bros. gezeten. Dit had de Donkey Kong Amiibo kunnen zijn!

Hoe anders was Mario’s -1 level in Japan?

minusworld
Alles is beter in Japan. In onze versie van Super Mario Bros was het mysterieuze World -1 gewoon een kopie van een bestaand level, maar in de Famicom-versie van het spel zaten  gewoon 3 geheime werelden verstopt. Het zijn bizarre levels waarin Mario door de lucht zwemt, waar de prinses onderdeel is van het decor en waar Bowser’s kasteel wordt bevolkt door vliegende inktvissen. Inmiddels weten we dat het gewoon een glitch is, maar Japanse spelers die hier in 1985 terechtkwamen hadden vast het gevoel dat ze een heel speciaal geheim ontdekten.

  • World -1 was een programmeerfout, die optrad als Mario op een bepaalde manier door een muur gleed in level 1-2. Het trucje werkt in alle versies van het spel, dus als je hem nog ergens in de Virtual Console hebt staan kun je gewoon kopiëren wat de speler aan het begin van het filmpje doet. Houd er wel rekening mee dat het Westerse level -1 een stuk minder spectaculair is.
  • Dit filmpje staat al sinds 2007 op YouTube, maar werd onlangs herontdekt door gamesjournalist Christian Nutt. Ik kende hem nog niet, en kon mijn ogen nauwelijks geloven.