Categorie: "retro games"

Kerkklok in Oslo speelt Super Mario Bros.

Kijken op YouTube
Het stadhuis van Oslo (gebouwd in een tijd waarin stadhuizen blijkbaar een kerkklok moesten hebben) speelt de komende maanden iedere avond om 20:00 uur de herkenningsmelodie van Super Mario Bros. Het duurde een paar seconden voor ik het deuntje herkende, maar dat komt misschien ook door de geluidskwaliteit van het filmpje. Voor omwonenden klinkt het vast een stuk beter.

Gratis docu: the making of Psychonauts

psychonautsretrospective
Als de plannen voor Psychonauts 2 doorgaan (de teller staat al op 2.382.074 dollar), dan mag filmbedrijf 2 Player Productions ook weer een documentaire maken over de ontwikkeling. Net zoals ze deden bij Double Fine’s vorige crowdfunding-project Broken Age. Goed nieuws, want dat was een van de beste making ofs die ik ooit heb gezien. Geen oppervlakkig promotiefilmpje, maar een zeldzame blik achter de schermen bij de ontwikkeling van een spel. Van de allereerste conceptfase tot aan de release. (En gewoon gratis beschikbaar op YouTube!)

Om in de stemming te komen publiceerde 2 Player Productions deze week alvast een documentaire over de eerste Psychonauts. Verplicht kijkvoer voor iedere fan, en een prima introductie voor iedereen die Psychonauts nog niet kent. Ik wist dat dat spel moeilijk was om te ontwikkelen, maar niet dat de situatie zo dramatisch was. Een klein team in een omgebouwde parkeergarage, niemand die verstand had van 3D platformspellen, uitgevers die zich terugtrokken… eigenlijk is het een wonder dat Psychonauts überhaupt is gemaakt.

Psychonauts Retrospective bestaat uit 3 afleveringen van samen ongeveer een uur. Je kunt ze hieronder bekijken.

Een boek over de vertaling van Legend of Zelda

legendsoflocalization
Tweehonderd bladzijden! Niet over The Legend of Zelda, maar over de lokalisatie van The Legend of Zelda. Je weet wel, dat spel met een handjevol oneliners (IT’S DANGEROUS TO GO ALONE, TAKE THIS) als enige tekst. Ik heb geen idee hoe schrijver Clyde Mandelin al die pagina’s heeft gevuld, maar desondanks ziet Legends of Localization eruit als een fascinerend boek. Het is supermooi vormgegeven met lekker veel illustraties, en het staat vol informatie die ik (hopelijk) nog niet wist over een van mijn favoriete spellen.

  • Legends of Localization is trouwens ook een website met ongeveer dezelfde inhoud als het boek. Wie 40 euro wil besparen kan dus ook gewoon de site lezen, maar dan mis je wel de strakke vormgeving van het boek.
  • Mandelin is een professionele vertaler. Naast een heleboel anime was hij een paar jaar geleden ook verantwoordelijk voor de onofficiële vertaling van Nintendo’s Mother 3.
  • Voor 6 dollar extra krijg je naast het grote boek ook een “Passport”. Een klein boekje met alle informatie die je als niet-Japanner nodig hebt om de originele Famicom-versie van The Legend of Zelda te spelen.

Check de Japanse VC-versie van Pokémon Red

pokemondred
Het is natuurlijk leuk dat Pokémon Red, Blue en Yellow eindelijk naar de 3DS Virtual Console komen, maar heb je gezien wat Japanse fans allemaal krijgen? Daar verschijnt het spel niet alleen in de eShop, maar ook als nostalgisch pretpakket in echte winkels. Met een stickerboekje, een plattegrond van de spelwereld, een magneet in de vorm van een Game Boy-spelcassette en natuurlijk een downloadcode. Dat is pas echt een leuk verjaardagscadeau!

  • De 3DS-versies verschijnen precies op de dag (27 februari 2016) dat Pokémon 20 jaar bestaat.
  • Dit wordt de eerste keer dat Nintendo een oud spel aanpast voor de Virtual Console. Deze versie van Pokémon maakt gebruik van de draadloze verbinding in de 3DS zodat je Pokémon kunt ruilen met andere spelers. Net als vroeger op het schoolplein.

Ontwerpschetsen voor Donkey Kong Country

dkrevealed0
Rare’s versie van Donkey Kong was altijd al een lelijke aap, maar het had nog veel erger gekund. Ontwerper Gregg Mayles deelt op Twitter ontwerpschetsen uit de Donkey Kong Country-periode. Het is een fascinerende blik achter de schermen, maar ook een angstaanjagende. Stel je voor dat deze steroïde-gorilla echt het spel had gehaald. Nintendo gebruikt het DKC-ontwerp nog steeds, dus dan had deze aap nu ook in Mario Kart en Smash Bros. gezeten. Dit had de Donkey Kong Amiibo kunnen zijn!

Hoe anders was Mario’s -1 level in Japan?

minusworld
Alles is beter in Japan. In onze versie van Super Mario Bros was het mysterieuze World -1 gewoon een kopie van een bestaand level, maar in de Famicom-versie van het spel zaten  gewoon 3 geheime werelden verstopt. Het zijn bizarre levels waarin Mario door de lucht zwemt, waar de prinses onderdeel is van het decor en waar Bowser’s kasteel wordt bevolkt door vliegende inktvissen. Inmiddels weten we dat het gewoon een glitch is, maar Japanse spelers die hier in 1985 terechtkwamen hadden vast het gevoel dat ze een heel speciaal geheim ontdekten.

  • World -1 was een programmeerfout, die optrad als Mario op een bepaalde manier door een muur gleed in level 1-2. Het trucje werkt in alle versies van het spel, dus als je hem nog ergens in de Virtual Console hebt staan kun je gewoon kopiëren wat de speler aan het begin van het filmpje doet. Houd er wel rekening mee dat het Westerse level -1 een stuk minder spectaculair is.
  • Dit filmpje staat al sinds 2007 op YouTube, maar werd onlangs herontdekt door gamesjournalist Christian Nutt. Ik kende hem nog niet, en kon mijn ogen nauwelijks geloven.

Bekijk 5 onuitgebrachte spellen van Rare

rarereplay
Ontwikkelaar Rare bestaat 30 jaar en vierde dat deze week met de release van Rare Replay. Een compilatieschijfje voor de Xbox One met 30 spellen uit Rare’s geschiedenis. En nee, dat zijn niet alleen primitieve arcadespelletjes uit de jaren ’80. De compilatie bevat ook complete Xbox 360-titels en bijna alle spellen die Rare maakte voor de Nintendo 64. En dat voor maar 30 euro! Het is belachelijk veel waar voor je geld.

Als een bonus bevat het schijfje ook filmpjes van 5 onuitgebrachte spellen. Interessant omdat ze allemaal stammen uit de donkere periode waarin Rare alleen sport-spellen uitbracht voor de Kinect-camera. Veel fans hadden de studio al afgeschreven, terwijl nu blijkt dat er achter de schermen wel degelijk originele concepten zijn verzonnen. Jammer dat Microsoft het niet zag zitten, want spellen als Black Widow en Tailwind zien er een stuk interessanter uit dan Kinect Sports Rivals.

De filmpjes zijn alleen te unlocken door allerlei ingewikkelde stunts uit te halen in de spellen op Rare Replay, maar gelukkig hebben de jongens achter het YouTube-kanaal XCageGame ze ook online gezet. Kijk hieronder.

Nieuwe foto’s zeldzame PlayStation SNES

nintendoplaystation0
Check deze foto’s van Sony’s prototype voor de PlayStation SNES. Dit apparaat ontstond toen Nintendo in 1988 wilde experimenteren met spellen op cd-roms. Het oorspronkelijke plan was om samen met Sony een uitbreiding te ontwikkelen waarmee de SNES cd’s zou kunnen aflezen. Op het laatste moment besloot Nintendo echter in zee te gaan met concurrent Philips, waardoor het hele plan niet doorging. (Achteraf een grote vergissing omdat A. de Philips CD-i nooit echt van de grond kwam en B. Sony op eigen houtje verder ging met de PlayStation, die juist wel een enorm succes werd).

Jarenlang bestonden er alleen een paar piepkleine plaatjes van de PlayStation SNES, totdat iemand op Reddit er gisteren een ontdekte in een doos met oude rommel. (Zijn vader kende iemand die vroeger bij Sony werkte, dus vandaar). Dit is de eerste keer dat we deze superzeldzame spelcomputer van dichtbij kunnen bekijken.

Update: nu ook met videobeelden! Polygon heeft de vinder geïnterviewd. De console is nog niet getest omdat alle kabels ontbreken. Zodra dat probleem is opgelost komen we er misschien achter wat er op de bijbehorende spelcassette staat.

Nintendo geeft geschiedenisles: Yoshi’s spellen

woollyhistory
Waarom zijn deze filmpjes nooit compleet? Hartstikke leuk dat Nintendo hun jongere fans geschiedenisles geeft, maar het is niet eerlijk om alleen de succesverhalen te vertellen. (En Yoshi’s Story voor de Nintendo 64 een “klassieker” noemen is eigenlijk ook gewoon geschiedvervalsing. Volgens mij was niemand in 1998 blij met dat spel). Daarom hieronder ook trailers van de spellen die Nintendo liever vergeet.

Eerlijk is eerlijk: Woolly World, Yoshi’s meest recente avontuur, ziet eruit als een van zijn betere spellen. De eerste recensies zijn ook wel okee (niet super-enthousiast, maar bijna iedereen noemt het een degelijke Nintendo-platformer), dus ik denk dat ik deze maar weer een kans ga geven.

Yoshi’s Woolly World is vanaf 26 juni verkrijgbaar. Een maand eerder dan Japan en zelfs 4 maanden eerder dan Amerika!

RPG Mother naar Wii U als “Earthbound Beginnings”

mother
Nintendo’s financiële problemen blijven geweldig nieuws voor gamers. Zaken die onbespreekbaar waren voor de succesvolle Wii blijken op de Wii U gewoon mogelijk. Een nieuwe spelserie? Hier is Splatoon! Speciale kortingsacties zoals op de pc? Geen probleem! Europeanen willen ook graag Earthbound spelen? Had dat eerder gezegd! En nu staat de voorloper van Earthbound dus ook al in de eShop. Als dit zo doorgaat zal Mother 3 binnenkort ook wel worden aangekondigd.

  • Earthbound Beginnings verscheen in 1989 (onder de titel “Mother”) voor de 8-bit Famicom spelcomputer. Er is toen ook een Engelse vertaling gemaakt, maar Nintendo besloot op het laatste moment om de game toch maar niet uit te brengen in Amerika. En die ongebruikte ROM staat nu dus in de eShop voor €6,99.
  • Het verhaal van Mother staat los van zijn beroemde sequels. Hier ontdekt een jongetje met de naam Ninten dat zijn opa paranormale krachten had.
  • Mensen die hem al hebben gespeeld waarschuwen dat Mother een stuk moeilijker is dan Earthbound. Vijanden worden al snel zo sterk dat je alleen kunt winnen door eerst urenlang te grinden voor meer ervaringspunten.
  • Ik zei het voor de grap, maar een Engelstalige versie van het GBA-spel Mother 3 lijkt na vandaag niet meer zo heel erg vergezocht. Lucas (de hoofdrolspeler van dat spel) is nu zelfs een downloadbaar personage in Super Smash Bros!