Categorie: "retro games"

Yoshi en Sonic 2 gaan verrassend goed samen

Kijken op YouTube

Wie had kunnen denken dat Yoshi zich zo goed zou thuisvoelen in Sonic the Hedgehog 2? Hacker Xenowhirl verwisselde niet alleen de sprites, maar gaf Yoshi ook al zijn trucjes en aanvallen uit Yoshi’s World. Kijk hoe natuurlijk het eruitziet als Yoshi vijanden opeet, televisies verplettert met zijn butt-stomp, en eieren gooit naar Dr. Robotnik. Het is alsof Sega’s ontwerpers Yoshi al in hun achterhoofd hielden toen ze deze levels ontworpen.

  • Het mooiste moment gebeurt rond de elfde minuut, als Yoshi zijn zweefsprong gebruikt (inclusief kreungeluidjes) om uit het paarse water van de Chemical Plant Zone te springen. Wat heerlijk om eindelijk een spelpersonage te zien dat Sega’s flauwe instant deathtraps kan overleven.
  • Deze ROM hack stamt eigenlijk al uit 2010, maar om een of andere reden is hij nu pas beschikbaar voor een groot publiek. Wie nieuwsgierig is kan het bestandje hier downloaden. (Je hebt dan nog wel een Mega Drive-emulator nodig om de hack ook echt te spelen).
  • Edit: De oorspronkelijke video is opeens verwijderd. Heb hem vervangen door een ander gameplayfilmpje, maar de Chemical Plant Zone komt hier helaas niet in voor.

Neo-games.blog forum

Nieuwe beat ´em up voor Sega Mega Drive aangekondigd

Kijken op YouTube
Je kunt je hippe retro-beat em’up natuurlijk gewoon aanbieden in de downloadwinkels van moderne spelcomputers, maar dat was de makers van Paprium niet authentiek genoeg. En dus verschijnt dit maffe vechtspel gewoon voor de Sega Mega Drive, een console die in 1997 voor het laatst werd geproduceerd.

Paprium is een beat’em up in de stijl van Final Fight en Streets of Rage 2. Het is een van de grootste spelcassettes ooit gemaakt (qua geheugen – de afmetingen zijn uiteraard gelijk aan ieder ander Mega Drive-spel) en de graphics spatten dan ook van het scherm. Grote vloeiend geanimeerde sprites die zich een weg beuken door ontzettend gedetailleerde achtergronden. Alleen al voor de graphics zullen veel verzamelaars dit spel niet willen missen.

  • Paprium pre-orderen kan hier vanaf 69 dollar. (Er zijn verschillende edities: normaal, gelimiteerd, met een speciale arcade joystick, etc). De verwachte releasedatum is 16 september. Let wel: je hebt een werkende Mega Drive nodig om dit spel te spelen. De cartridge is wel regiovrij, en kan dus overweg met alle bestaande versies.
  • Niet schrikken van de rare trailer. Het is een parodie op (of eerbetoon aan?) de bizarre filmpjes die reclamemakers in de jaren ’90 bedachten voor Sega en Nintendo.

Neo-games.blog forum

Japanse Seiken Densetsu Collection aangekondigd voor Switch

Kijken op YouTube
Maar komt hij ook naar Europa? Dat is de grote vraag. Het is natuurlijk leuk dat Square-Enix drie populaire actie-RPG’s opnieuw uitbrengt voor de Switch, maar zonder Engelse schermteksten hebben de meeste gamers daar niets aan. Zelfs niet op een regiovrije spelcomputer.

De Mana-serie was in de jaren ’90 het actiegerichte broertje van Final Fantasy. Geen turn-based gevechten, maar Zelda-achtige real time actie in een sprookjeswereld met ongekend mooie graphics (voor die tijd) en geweldige muziek (nu nog steeds). De drie spellen in de Seiken Densetsu Collection zijn:

  • Final Fantasty Adventure (in Europa uitgebracht als Mystic Quest). Het begon in 1991 allemaal op de Game Boy met een avontuur dat misschien iets te makkelijk was, maar waar de belangrijkste elementen van de Mana-serie al wel allemaal aanwezig waren.
  • Secret of Mana. Als je A Link To The Past eenmaal had uitgespeeld, dan was Secret of Mana de logische volgende stap voor veel Super Nintendo-bezitters. Een echte RPG met ervaringspunten en tientallen wapens, maar wel gewoon met de vertrouwde hack & slash zwaardgevechten die je kende uit Zedla. Ook bijzonders: maximaal 3 spelers konden SoM tegelijk spelen in co-op multiplayer.
  • Seiken Densetsu 3. Volgens kenners nog een stukje beter dan Secret of Mana, maar helaas nooit uitgebracht buiten Japan. Dit zal ook wel het grootste struikelblok worden bij de eventuele lokalisatie van de Collection. Voor de eerste twee spellen kan Square-Enix gewoon de bestaande ROMs gebruiken, maar DS3 zou speciaal voor deze release vertaald moeten worden.

Neo-games.blog forum

Mega Man wordt twee-en-een-half-dimensionaal

Kijken op YouTube
Stel: je bent een superfan die alle Mega Man-spellen al tientallen keren heeft uitgespeeld. Dan is dit misschien interessant voor jou. Mega Man 2,5D is een soort greatest hits-verzameling, met door fans gemaakte remixes van bestaande levels. Het bijzondere is dat al die levels een driedimensionaal uiterlijk hebben gekregen. Dat lijkt eerst een oppervlakkig trucje zoals in de 3DNes Emulator, maar verderop in de trailer zie je dat deze levels ook bochten maken waarbij de camera 90 graden draait. Stiekem natuurlijk nog steeds een oppervlakkig trucje (het verandert niets aan de gameplay), maar wel een hele indrukwekkende.

Mega Man 2,5D is helemaal klaar en kan hier gratis worden gedownload. Na de klik staat nog een tweede filmpje met wat meer spelbeelden.

Het kan dus wel: Big Boo verslaan in Super Mario World

tumblr_ojj9bmPDHB1rrftcdo1_540
Wat krijgen we nu? Al 26 jaar lang doe ik tijdens iedere replay van Super Mario World (eens in de zoveel tijd) mijn best om de grote spoken te ontwijken, en nu blijkt dat Mario ze ook gewoon omver kan glijden. Een vijand waarvan ik altijd dacht dat hij onoverwinnelijk was, is eigenlijk heel eenvoudig te verslaan.

Hoe veel onontdekte geheimen zou Super Mario World nog meer bevatten?

Neo-games.blog forum

Ontwerpschetsen van de eerste Legend of Zelda

Kijken op YouTube
Hartstikke leuk dit filmpje, maar we krijgen verdorie wéér niet de hele plattegrond te zien. Eens in de zoveel tijd maakt Nintendo ons lekker met een handjevol schetsen voor de eerste Legend of Zelda, maar nooit de complete verzameling. Dit materiaal hoort wat mij betreft thuis in een museum – of toch in ieder geval in een mooi koffietafelboek – maar voorlopig zullen we ons dus moeten behelpen met dit soort filmpjes.

Deze keer heeft Nintendo een paar tekeningen ingescand ter gelegenheid van The Legend of Zelda’s 30ste verjaardag. Dit zijn de originele schetsen (op ouderwets ruitjespapier) waarmee Takashi Tezuka en Shigeru Miyamoto in de jaren ’80 de bovenwereld en de ondergrondse kerkers van Zelda ontworpen. Ik vind het ontroerend om te zien dat zulke beroemde locaties – die miljoenen mensen over de hele hebben verkend – zo’n eenvoudig begin hadden. Een paar potloodlijntjes en wat handgeschreven aantekeningen.

Kijk na de klik voor nog een paar close-ups van individuele schetsen.

Alles geremastered. WipEout! Crash Bandicoot! PaRappa! Loco Roco! Patapon!

Kijken op YouTube
Ik wilde al bijna enthousiaste blogposts schrijven over al deze remakes, maar is het wel zulk goed nieuws? Ik weet, ik weet, klagen over remasters is zó 2015, maar nu het gaat over een paar van mijn eigen favorieten voelt het extra dubbel. Uiteraard wil ik deze spellen allemaal herspelen, maar het is wel treurig om te constateren dat deze versie van Sony (kleurrijk, eigenwijs, een beetje indie) eigenlijk niet meer bestaat. Waar blijven de nieuwe afleveringen van al deze series?

  • WipEout Omega Collection Een compilatie van WipEout HD + de Fury-DLC (zelf eigenlijk ook al remakes van nog oudere WipEout-spellen) en Vita-spel WipEout 2048. De graphics zijn mooier, er is nieuwe muziek toegevoegd, alles draait op 60FPS en op de PS4 Pro worden de graphics weergegeven in 4K resolutie.
  • Crash Bandicoot N. Sane Trilogy. De eerste 3 spellen geremastered. Regisseur Dan Tanguay legt op playstation blog uit dat echt alleen de graphics zijn verbeterd. De levels zelf zijn tot op de milimeter nauwkeurig gekopieerd uit de PS1-spellen en Crash bestuurt ook nog precies zoals vroeger. Waarschijnlijk de interessantste remaster omdat de originele spellen al zo oud zijn. Aan de andere kant: hoe vet was het geweest als Sony een nieuwe Crash Bandicoot had aangekondigd?
  • PaRappa The Rapper Remastered Het geliefde muziekspel uit 1996 komt naar de PS4. Een van de leukste ritmespellen ooit gemaakt, omdat je in plaats van een muziekinstrument een rapper aanstuurt. Met verrassend goede raps, ook nog. Leuk om weer eens te spelen, maar opnieuw: waarom maakt Sony niet gewoon een vervolg? (Een demo van PtRR staat nu in de PlayStation Store).
  • Loco Roco Remastered en Patapon Remastered Twee kleurrijke, vrolijke en superoriginele spellen die de PSP een eigen smoel gaven… nu als opgewarmde kliekjes naar de PS4. Nog geen nieuwe trailers van deze remakes, daarom hieronder een oude Loco Roco-trailer uit 2006. Heb je meteen weer wat te neuriën voor de rest van deze dag.

‘s Werelds kleinste (echt werkende) Game Boy

Kijken op YouTube
Echt de aller, aller, allerkleinste Game Boy ter wereld. Dit project van Sprite_TM (Jeroen Domburg) heeft het formaat van een sleutelhanger en werkt echt. Zet hem aan en speel Tetris op een schermpje dat nog kleiner is dan je vingernagel. Comfortabel is anders, maar het werkt! Het ding heeft zelfs een miniatuur luidspreker, zodat je ook de achtergrondmuziek kunt horen.

Het hele filmpje duurt 3 kwartier, maar deze geëmbedde versie begint als het goed is meteen bij het leukste gedeelte: de demonstratie. Eerst Tetris, dan Super Mario World (!), dan Doom (!!) en uiteindelijk zelfs The Witcher 3. (Die laatste wel gestreamd vanaf een normale pc, maar toch!)

  • Het schermpje heeft eigenlijk de verkeerde resolutie (96 X 64 pixels, tegenover 160 x 144 op de originele Game Boy), maar dat valt op dit miniformaat nauwelijks op. Het is zelfs een kleurenscherm, en het kostte maar $3,80 op een Chinese webwinkel. Ik ben benieuwd wat de normale toepassing is van zulke kleine schermpjes.
  • De NES Classic Edition ga ik niet kopen, maar als Nintendo zoiets zou maken – misschien iets groter – met 30 klassieke Game Boy-spellen in het geheugen… Reken maar dat ik die dan wel in huis zou halen. Wat is dit een schattig apparaatje.

Neo-games.blog forum

Fraai Majora’s Mask animatiefilmpje

Kijken op YouTube
Knap gemaakt fanfilmpje over The Legend of Zelda: Majora’s Mask. Het is een korte proloog over een gebeurtenis waar in het spel wel naar wordt verwezen, maar die nooit wordt getoond: Skull Kid die het Majora-masker steelt van de Happy Mask Salesman. Een onschuldige grap met grote gevolgen.

Het enige detail wat mij een beetje stoort, is dat Tatl en Tael hier letterlijk lichtgevende balletjes met vleugels zijn. Waren dat niet gewoon twee feeën? In mijn beleving had Nintendo ze alleen versimpeld omdat de N64 nog niet krachtig genoeg was om zulke kleine vrouwtjes weer te geven.

Of zat ik er al die tijd naast? Misschien is dit wel precies hoe Nintendo’s ontwerpers Tatl en Tael voor zich zagen.

Neo-games.blog forum

Een ander perspectief op de Mini NES

nesclassic
Much like the runaway success of the mobile game Pokemon Go earlier this year, NES Classic illustrates how far apart Nintendo and its fans have been over the last few years: Its franchises are popular, but that potential audience simply wasn’t buying in to the actual products Nintendo produced.

Niemand begrijpt Nintendo zo goed als gamesjournalist Chris Kohler. In mijn ogen was de NES Classic Edition alleen een leuk hebbedingetje voor voormalige gamers. Best geinig, maar échte fans wachten natuurlijk gewoon op de nieuwe Mario en de nieuwe Zelda op de Switch.

Maar als straks blijkt dat die gekke Mini-NES meer exemplaren heeft verkocht dan Breath of the Wild en Super Mario Switch (geen denkbeeldig scenario, als je ziet dat hij nu al overal is uitverkocht), wie zijn dan eigenlijk de echte fans?

Chris Kohler ziet het precies andersom: er bestaat nog steeds een miloenenpubliek voor Nintendo’s spellen, het bedrijf heeft de afgelopen jaren alleen de verkeerde apparaten uitgebracht. Pokémon Go en de NES Classic Edition bewijzen dat het nog steeds mogelijk is om mensen te bereiken buiten het vaste clubje gamers.

Zijn voorspellingen voor de toekomst:

  • Volgend jaar een nieuwe versie van de NES Classic Edition met 30 andere spellen.
  • Voortaan minder nadruk op downloadbare spellen in de Virtual Console. Goedkope microspelcomputers zijn een betere manier om oude spellen te verspreiden.
  • Nog meer Classic Editions. Een Mini-SNES en misschien zelfs een Game Boy met 30 ingebakken spellen.

Neo-games.blog forum