Categorie: "retro games"

Alles geremastered. WipEout! Crash Bandicoot! PaRappa! Loco Roco! Patapon!

Kijken op YouTube
Ik wilde al bijna enthousiaste blogposts schrijven over al deze remakes, maar is het wel zulk goed nieuws? Ik weet, ik weet, klagen over remasters is zó 2015, maar nu het gaat over een paar van mijn eigen favorieten voelt het extra dubbel. Uiteraard wil ik deze spellen allemaal herspelen, maar het is wel treurig om te constateren dat deze versie van Sony (kleurrijk, eigenwijs, een beetje indie) eigenlijk niet meer bestaat. Waar blijven de nieuwe afleveringen van al deze series?

  • WipEout Omega Collection Een compilatie van WipEout HD + de Fury-DLC (zelf eigenlijk ook al remakes van nog oudere WipEout-spellen) en Vita-spel WipEout 2048. De graphics zijn mooier, er is nieuwe muziek toegevoegd, alles draait op 60FPS en op de PS4 Pro worden de graphics weergegeven in 4K resolutie.
  • Crash Bandicoot N. Sane Trilogy. De eerste 3 spellen geremastered. Regisseur Dan Tanguay legt op playstation blog uit dat echt alleen de graphics zijn verbeterd. De levels zelf zijn tot op de milimeter nauwkeurig gekopieerd uit de PS1-spellen en Crash bestuurt ook nog precies zoals vroeger. Waarschijnlijk de interessantste remaster omdat de originele spellen al zo oud zijn. Aan de andere kant: hoe vet was het geweest als Sony een nieuwe Crash Bandicoot had aangekondigd?
  • PaRappa The Rapper Remastered Het geliefde muziekspel uit 1996 komt naar de PS4. Een van de leukste ritmespellen ooit gemaakt, omdat je in plaats van een muziekinstrument een rapper aanstuurt. Met verrassend goede raps, ook nog. Leuk om weer eens te spelen, maar opnieuw: waarom maakt Sony niet gewoon een vervolg? (Een demo van PtRR staat nu in de PlayStation Store).
  • Loco Roco Remastered en Patapon Remastered Twee kleurrijke, vrolijke en superoriginele spellen die de PSP een eigen smoel gaven… nu als opgewarmde kliekjes naar de PS4. Nog geen nieuwe trailers van deze remakes, daarom hieronder een oude Loco Roco-trailer uit 2006. Heb je meteen weer wat te neuriën voor de rest van deze dag.

‘s Werelds kleinste (echt werkende) Game Boy

Kijken op YouTube
Echt de aller, aller, allerkleinste Game Boy ter wereld. Dit project van Sprite_TM (Jeroen Domburg) heeft het formaat van een sleutelhanger en werkt echt. Zet hem aan en speel Tetris op een schermpje dat nog kleiner is dan je vingernagel. Comfortabel is anders, maar het werkt! Het ding heeft zelfs een miniatuur luidspreker, zodat je ook de achtergrondmuziek kunt horen.

Het hele filmpje duurt 3 kwartier, maar deze geëmbedde versie begint als het goed is meteen bij het leukste gedeelte: de demonstratie. Eerst Tetris, dan Super Mario World (!), dan Doom (!!) en uiteindelijk zelfs The Witcher 3. (Die laatste wel gestreamd vanaf een normale pc, maar toch!)

  • Het schermpje heeft eigenlijk de verkeerde resolutie (96 X 64 pixels, tegenover 160 x 144 op de originele Game Boy), maar dat valt op dit miniformaat nauwelijks op. Het is zelfs een kleurenscherm, en het kostte maar $3,80 op een Chinese webwinkel. Ik ben benieuwd wat de normale toepassing is van zulke kleine schermpjes.
  • De NES Classic Edition ga ik niet kopen, maar als Nintendo zoiets zou maken – misschien iets groter – met 30 klassieke Game Boy-spellen in het geheugen… Reken maar dat ik die dan wel in huis zou halen. Wat is dit een schattig apparaatje.

Neo-games.blog forum

Fraai Majora’s Mask animatiefilmpje

Kijken op YouTube
Knap gemaakt fanfilmpje over The Legend of Zelda: Majora’s Mask. Het is een korte proloog over een gebeurtenis waar in het spel wel naar wordt verwezen, maar die nooit wordt getoond: Skull Kid die het Majora-masker steelt van de Happy Mask Salesman. Een onschuldige grap met grote gevolgen.

Het enige detail wat mij een beetje stoort, is dat Tatl en Tael hier letterlijk lichtgevende balletjes met vleugels zijn. Waren dat niet gewoon twee feeën? In mijn beleving had Nintendo ze alleen versimpeld omdat de N64 nog niet krachtig genoeg was om zulke kleine vrouwtjes weer te geven.

Of zat ik er al die tijd naast? Misschien is dit wel precies hoe Nintendo’s ontwerpers Tatl en Tael voor zich zagen.

Neo-games.blog forum

Een ander perspectief op de Mini NES

nesclassic
Much like the runaway success of the mobile game Pokemon Go earlier this year, NES Classic illustrates how far apart Nintendo and its fans have been over the last few years: Its franchises are popular, but that potential audience simply wasn’t buying in to the actual products Nintendo produced.

Niemand begrijpt Nintendo zo goed als gamesjournalist Chris Kohler. In mijn ogen was de NES Classic Edition alleen een leuk hebbedingetje voor voormalige gamers. Best geinig, maar échte fans wachten natuurlijk gewoon op de nieuwe Mario en de nieuwe Zelda op de Switch.

Maar als straks blijkt dat die gekke Mini-NES meer exemplaren heeft verkocht dan Breath of the Wild en Super Mario Switch (geen denkbeeldig scenario, als je ziet dat hij nu al overal is uitverkocht), wie zijn dan eigenlijk de echte fans?

Chris Kohler ziet het precies andersom: er bestaat nog steeds een miloenenpubliek voor Nintendo’s spellen, het bedrijf heeft de afgelopen jaren alleen de verkeerde apparaten uitgebracht. Pokémon Go en de NES Classic Edition bewijzen dat het nog steeds mogelijk is om mensen te bereiken buiten het vaste clubje gamers.

Zijn voorspellingen voor de toekomst:

  • Volgend jaar een nieuwe versie van de NES Classic Edition met 30 andere spellen.
  • Voortaan minder nadruk op downloadbare spellen in de Virtual Console. Goedkope microspelcomputers zijn een betere manier om oude spellen te verspreiden.
  • Nog meer Classic Editions. Een Mini-SNES en misschien zelfs een Game Boy met 30 ingebakken spellen.

Neo-games.blog forum

Nooit uitgebracht: Diddy Kong Racing Adventure voor GameCube

Kijken op YouTube
Er is beeldmateriaal opgedoken van een afgekeurd vervolg op Diddy Kong Racing. Ontwikkelaar Climax (Rare was toen al vertrokken naar Microsoft) wilde dit spel graag maken voor de GameCube, maar Nintendo zag het idee niet zitten.

De techdemo zelf stelt niet veel voor. We zien Diddy Kong op de rug van een neushoorn, die eindeloos rondjes loopt over een kaal eiland. Gelukkig zijn de andere details die YouTuber PtoPOnline heeft gevonden wel interessant. Diddy Kong Racing Adventure zou nog meer nadruk leggen op de singleplayer avonturenstand. Het hele spel speelde zich af op een groot eiland met 16 verschillende dorpjes. Diddy en zijn vrienden moesten alle racebanen vinden en onderweg nieuwe voorwerpen en trucjes unlocken.

Climax had ook bedacht om racewagens uit te rusten met een parachute, zodat ze korte stukjes konden vliegen. Zeven jaar voordat Nintendo datzelfde idee voor het eerst toepaste in Mario Kart 7.

Toch jammer dat het project nooit van de grond is gekomen; de GameCube had best een goede kartracer kunnen gebruiken. (Sorry fans, ik vind Double Dash nog steeds de slechtste Mario Kart).

Neo-games.blog forum

Turbo controllers voor de NES Classic Edition

turbo
Oh wow, een echte turbo controller. Dat is lang geleden. Er waren vroeger spelletjes waarin je snel achter elkaar op knoppen moest drukken (bijvoorbeeld om te schieten in Gradius en Metroid), en controllers met een turbo-functie deden dat dan automatisch. Zo voorkwam je dat je vingers verkrampten.

Een paar van zulke spellen staan op Nintendo’s mini-console, de NES Classic Edition, en dus komt het bedrijf Emio met 2 turbo controllers. Eentje die eruit ziet als een normale NES-controller (met 2 extra turbo-knoppen boven ‘A’ en ‘B’) en een replica van de NES Advantage arcade-joystick. Die laatste heeft naast twee turbo-knoppen ook nog een ‘slow’-functie. Dan drukt de controller razendsnel achter elkaar op pauze, waardoor je sommige spellen in slow-motion kunt spelen. (Spellen waarbij de startknop een menu oproept, worden op die manier onspeelbaar).

Neo-games.blog forum

Shigeru Miyamoto over Donkey Kong

miyamoto
I didn’t think he was an old man,” Miyamoto said. “I thought he was more like 24 to 26 years old. When you think of the story—Mario kept Donkey Kong locked up, so he escaped with his girlfriend—he was a young guy, a bachelor. But of course, now there are people who think he’s around 40 years old.

Geen spectaculaire onthullingen in dit interview met Shigeru Miyamoto (gedeeltelijk vertaald door Chris Kohler op Wired), maar ik vond dit wel een grappige observatie. In mijn beleving was Mario inderdaad een loodgieter op middelbare leeftijd. Een beetje dik, grote snor… precies het stereotype.

Maar dat klopt dus niet. In de ogen van zijn bedenker is Mario een jonge gast. Net afgestudeerd, vrijgezel, en blijkbaar in het bezit van een grote gorilla. Ik vraag me af hoe Miyamoto Luigi voor zich ziet.

  • Andere Donkey Kong-weetjes: Miyamoto kreeg zijn beste ideeën als hij na werktijd ronddobberde in de badkuip voor Nintendo’s fabriekspersoneel. Zoals het plan om Pauline te laten praten met voice samples, op het laatste moment geschrapt omdat Engelse testspelers haar ‘Help, help’ vonden klinken als ‘Kelp, kelp’.
  • Ik heb geen idee welke Nintendo-medewerker de vragen stelde, maar de lay-out van het interview lijkt een beetje op de oude (en fantastische) Iwata Asks-rubriek. Hopelijk is dit het begin van een nieuwe reeks interviews!

Neo-games.blog forum

16-Bit Disney-platformers opnieuw uitgegeven.

Kijken op YouTube
Het kan dus toch! Ik dacht altijd dat oude Disney-spellen niet opnieuw werden uitgebracht (bijvoorbeeld in Nintendo’s Virtual Console) vanwege gedoe met verlopen licenties, maar de mensen van Good Old Games hebben het toch voor elkaar gekregen. In hun webwinkel zijn sinds vandaag drie klassieke Disney-platformers te koop: Aladdin (de volgens veel mensen superieure Mega Drive-versie), The Lion King en Jungle Book. Allemaal voor pc en Mac. De spellen zijn geüpdatet zodat ze werken met moderne besturingssystemen, maar zien er verder nog precies zo uit als vroeger. Ze kosten €8,99 per stuk, of €20,07 voor een combinatiepakket.

  • Wat jongere gamers zich misschien niet beseffen: dit waren in de jaren ’90 echt goede spellen. Wat we tegenwoordig Triple A-titels zouden noemen. Ongekend mooie animaties, gemaakt met een voor die tijd groot budget, en zeker niet alleen bedoeld voor kleine kinderen (ze zijn moeilijk!).
  • De verbindende factor tussen deze titels is dat ze vroeger alle drie zijn uitgegeven door Virgin Interactive. Hopelijk volgen andere uitgevers het goede voorbeeld. Ik wacht nog steeds op een kans om DuckTales en Chip & Dale: Rescue Rangers weer een keer te spelen.

Neo-games.blog forum

Geknutselde mini-NES werkt met mini-spelcassettes

minines0
Leuk die Classic Mini NES, maar het blijft jammer dat het luikje niet open kan. Ik snap dat Nintendo hun nieuwe gadget simpel en goedkoop wil houden, maar wat als je er echt werkende mini-spelcassettes in kon stoppen? Hoe schattig zou dat zijn?

Heel schattig, zo blijkt. Knutselaar daftmike 3D-printte zijn eigen miniatuur NES, waar wel kleine spelcassettes in passen. In iedere cartridge zit een NFC-chip (zoals in een Amiibo) die, zodra je hem in de gleuf steekt, automatisch het juiste spel opstart. En ja, daftmike heeft ook het mechanisme nagebouwd waarbij je de cartridge na het inschuiven nog even omlaag moet drukken. De metalen klik klinkt weer precies zoals vroeger.

Ondanks alle extra trucjes is dit ding nog kleiner dan Nintendo’s eigen mini-NES. Mike heeft er zelfs een echt werkende mini-controller bij gemaakt. Totaal onpraktisch, maar wat ziet het er lief uit. Een filmpje van de zelfgemaakte mini-NES staat na de klik.

Introductietrailer Nintendo’s mini-NES Classic Edition

Kijken op YouTube
Wat er interessant is aan een trailer vol 30 jaar oude spellen? Kirby’s Adventure en Super Mario Bros. 3 kent iedereen al, maar het leuke is dat ze er hier scherp en helder uitzien. De Wii U is berucht vanwege zijn slechte NES-emulator, die alle Virtual Console-spellen donker en wazig maakt. Als we deze trailer mogen geloven, is dat probleem met de NES Classic Edition opgelost. Hier zijn de spellen weer net zo scherp als in de superieure emulator van de Wii. (Kenners vermoeden dan ook dat de NES Classic Edition vanbinnen gewoon een kaalgestripte Wii is).

  • Als Nintendo dit spotje in november ook in Nederland gaat gebruiken, laat ze dan alsjeblieft Hans Koekman weer inhuren om de “Now You’re Playing With Power in te spreken. Tegen zoveel nostalgie is echt niemand bestand.

Neo-games.blog forum