Categorie: "PlayStation 4"

PS4 of Xbox One? South Park mengt zich in de console wars


Gamesjournalisten noemen het weleens gekscherend de “console wars”: het eeuwige gekibbel onder fanboys over welke spelcomputer nu precies de beste is. Maar hoewel de gemoederen inderdaad hoog op kunnen lopen, blijft het gelukkig bij onschuldige discussies op het internet. Niemand raakt daadwerkelijk gewond. Behalve dan in South Park. In de nieuwe aflevering ‘Black Friday’, gisteren uitgezonden in Amerika, dreigen de console wars uit te lopen op een echte oorlog. Wie er wint zien we pas volgende week, maar de manier waarop fanboys klakkeloos de PR napraten is alvast perfect getroffen. Op de Xbox One schakel je moeiteloos tussen games, films en televisie! Ja maar de PlayStation 4-controller heeft een touchpad interface! “Ach laat die Sony-sukkels toch,” zegt Cartman uiteindelijk, “ze komen er vanzelf wel achter dat de PS4 maar beperkte voice control functionaliteit heeft.”

  • Het verschijnsel Black Friday kennen wij hier niet. Waar het op neerkomt is dat alle winkels elkaar één dag per jaar aftroeven met spectaculaire aanbiedingen, in de hoop zo veel mogelijk Christmas shoppers naar binnen te lokken.
  • Zonde dat het officiële South Park-spel The Stick of Truth onlangs is uitgesteld, dit had de perfecte introductie kunnen zijn!
  • Hieronder kun je de grappigste scene alvast bekijken. De rest van de aflevering moet je zelf maar even opzoeken.
  • En vergeet ook het commentaar op YouTube niet te lezen, waar de discussie vrolijk verder gaat: “Too bad they couldn’t talk about how the ps4 controller is cheap and flimsy, or how the ps4 can’t stop crashing,”
  • Die Brack Friday Bunduru klinkt eigenlijk best aantrekkelijk!

PlayStation 4 uitpakvideo in Daft Punk’s laboratorium


Merkwaardig dit. Shuhei Yoshida, de algemeen directeur van Sony’s computerafdeling, heeft een uitpakfilmpje gemaakt in hetzelfde decor waar Daft Punk een paar maanden geleden hun promotievideo filmde. Een soort ondergronds laboratorium in jaren ’70 stijl. Daft Punk gebruikte het om het eerste exemplaar van hun nieuwe plaat Random Access Memories uit te pakken, en Yoshida doet hier hetzelfde met een PlayStation 4. Wat twee Franse producers te maken hebben met Sony’s nieuwe spelcomputer is mij ook niet helemaal duidelijk. Misschien vond Yoshida het gewoon een mooi decor (dat hij waarschijnlijk gratis kon gebruiken omdat Daft Punk hun platen uitgeeft via Sony Music), maar aan de andere kant is zijn filmpje bijna shot voor shot een remake van de Random Access Memories-video. Hij draagt zelfs handschoentjes zodat je heel even denkt dat de PS4 door een robot wordt uitgepakt.

Heel vreemd dus, al is het wel vermakelijker dan alle onofficiële webcam-unboxings waar het internet de komende weken mee overspoeld gaat worden.

De PlayStation 4 is vanaf 29 november te koop in Nederland.

Nieuwe trailer PS4 shoot’em up Resogun


Is het een screenshot van Cube World? Een vervolg op 3D Dot Game Heroes? Een nieuwe mod voor Minecraft? Allemaal mis! In werkelijkheid kijk je naar een close-up van Resogun. Dit PlayStation 4-spel maakt gebruik van voxels, en van heel dichtbij ziet dat er dus zo uit. Een soort miniatuurversie van Minecraft die vooral indruk maakt als er dingen worden opgeblazen. Dan spatten al die kleine kubusjes namelijk uit elkaar in grote kleurrijke stofwolken. Zien is geloven.

Resogun is het nieuwste spel van Housemarque, een Finse studio die PS3-bezitters waarschijnlijk vooral kennen van Super Stardust HD. (Zelf vond ik hun platformspel Outland ook errug goed). Dit nieuwe spel is een horizontal scrolling shoot’em up die zich afspeelt in kleine cirkelvorminge arena’s. Je vliegt dus eindeloos hetzelfde rondje terwijl er steeds meer vijanden verschijnen. Daarnaast staan er in ieder level ook een paar onschuldige poppetjes die veilig naar het moederschip gebracht willen worden. Het klinkt allemaal vrij simpel, maar het belooft net als Super Stardust een van die spellen te worden die je eindeloos kunt blijven herspelen om steeds hogere scores te halen.

Resogun verschijnt tegelijk met de PlayStation 4 op 29 november. De prijs is nog niet bekend, maar PlayStation Plus-abonnees mogen het spel gratis downloaden.

PlayStation 4 nu al speelbaar in Nederlandse winkels


Goed nieuws voor gamers die niet kunnen wachten tot 29 november: Sony is begonnen met het plaatsen van PS4 demo consoles in Nederlandse speelgoed- en electronicawinkels. Wie dat wil kan de PlayStation 4 vandaag dus al uitproberen. Via de site findyourPS4.com kun je opzoeken in welke steden en welke winkels de demonstratiekasten precies zijn geïnstalleerd. Amsterdammers hebben de grootste kans er een tegen te komen, maar deelnemende winkels zijn gelukkig verspreid over heel Nederland.

Heb je er een gevonden, dan kun je op de demopod vijf spellen uitproberen.

  • Knack gaat over een robot die steeds groter wordt door gevonden voorwerpen aan zijn lichaam toe te voegen.
  • De hoofdrolspeelster van Contrast kan veranderen in een platte schaduw en schakelt daarmee voortdurend tussen een 3D avonturenspel en een 2D platformer.
  • In het prettig gestoorde Octodad: Dadliest Catch speel je een brave huisvader die aan niemand mag laten merken dat hij eigenlijk een octopus is.
  • The Pinball Arcade is een verzameling beroemde flipperkasten die zo realistisch mogelijk worden weergegeven op de PlayStation 4.
  • Super Motherload is een simpel arcadespelletje over mijnwerkers op een buitenaardse planeet. Niet echt het soort spel waarvoor je een dure nieuwe console aanschaft, al schijnt de multiplayer-stand wel erg verslavend te zijn.

[g.forum]

Galak-Z wil shoot’em ups moderniseren


Volgens mij begin ik Galak-Z eindelijk een beetje te snappen. In trailers ziet het eruit als de zoveelste op Geometry Wars gebaseerde Twin Stick Shooter, maar mensen die de demo hebben gespeeld fluisteren al langer dat dit er eentje is om in de gaten te houden. Een spel dat er weliswaar uitziet als een ouderwetse shoot’em up, maar dat speelt als een moderne shooter met grote onvoorspelbare gevechten. In interviews vergelijkt bedenker Jake Kazdal zijn spel graag met Far Cry 3 en de Halo-serie.

Het concept is eigenlijk iets te ambitieus voor een trailer van anderhalve minuut, daarom is de onderstaande video ook zo goed. Een uitgebreide Twitch-stream waarin je Jake zijn eigen spel ruim een half uur ziet spelen. Je moet er dus wel even voor gaan zitten, maar als het genre je aanspreekt wordt je misschien aangenaam verrast. Vijanden zien er echt intelligent uit. Je kunt je ervoor verstoppen, maar zodra iemand je spot zetten ze genadeloos de achtervolging in. Heerlijk om te zien hoe die gevechten kunnen escaleren.

Nieuwe trailer van platformspel Contrast


Indiegame Contrast begint er steeds interessanter uit te zien. De grote gimmick hier is dat je personage in een schaduw kan veranderen. Ze wisselt dus voortdurend tussen de echte wereld en de platte schaduwwereld. Ik ging ervanuit dat dit grotendeels een 2D platformspel zou worden met misschien een paar driedimensionale puzzels, maar in deze nieuwe trailer lijkt de verdeling eerder 50/50. En de driedimensionale gedeeltes zien er ook echt tof uit! Contrast speelt zich af in de jaren ’20, maar dan wel in een vervormde fantasieversie van dat tijdperk. De graphics zijn min of meer realistisch, maar alles is mistiger en sprookjesachtiger dan in het echt. Een beetje zoals in de spellen van Double Fine. “An adult world seen through a child’s eyes,” aldus een de bedenkers.

Contrast verschijnt later deze maand als downloadbare titel voor Xbox 360, PlayStation 3 en pc. Wie echter van plan is om een PlayStation 4 te kopen kan beter even wachten; op die console wordt Contrast een van de eerste spellen die PlayStation Plus-abonnees gratis mogen downloaden. Dat lijkt mij een prima manier om je nieuwe spelcomputer in te wijden.

Een octopus als huisvader in Octodad: Dadliest Catch


Octodad: Dadliest Catch is een van de vreemdste spellen voor de PlayStation 4 (hij komt ook naar pc en Mac, maar daarvoor zijn wel meer vreemde spellen verkrijgbaar). In dit spel bestuur je een octopus die zich vermomt als mens. Je zou denken dat niemand daar intrapt, maar Octodad’s vrouw en zijn twee kinderen (!) hebben al jarenlang niets in de gaten.

Het spel volgt de octopus in zijn dagelijks leven, terwijl hij klusjes opknapt in en om het huis. Dat klinkt allemaal niet zo moeilijk, maar dan ken je de besturing van Octodad nog niet. In andere spellen laat je personages lopen door simpelweg de controlstick naar voren te duwen, maar hier moet je Octodad’s tentakels één voor één verslepen (met de controlsticks of met een Move-controller) om je te verplaatsen en voorwerpen op te rapen. Het is allemaal zo omslachtig en onnauwkeurig dat de simpelste klusjes uitdraaien op totale chaos. Hieronder staat een officièle trailer, maar Octodad komt eigenlijk het beste tot zijn recht in Let’s Play-filmpjes waarin een speler de slappe lach krijgt omdat hij nauwelijks naar de keuken kan lopen zonder al het meubilair omver te gooien. Daar heb ik er dus ook een van opgezocht.

Octodad: Dadliest Catch verschijnt in januari 2014 voor pc en Mac. Op de PS4-versie moeten we waarschijnlijk nog iets langer wachten. Overigens is de originele versie van Octodad (iets primitiever maar net zo hilarisch) nog steeds gratis te downloaden vanaf de officiële site.

Sony blikt terug met nostalgische PlayStation-commercial


Om te vieren dat het PlayStation-merk 18 jaar bestaat (en stiekem natuurlijk ook om reclame te maken voor de PlayStation 4) lanceerde Sony vandaag een heerlijk nostalgisch filmpje. Het begint in 1995 op een jongenskamer, waar Daniel samen met zijn beste vriend een potje Tekken speelt op de PlayStation. Vanaf daar neemt het filmpje je mee op een reis door de tijd. Daniel’s televisie wordt ieder jaar groter en platter, de posters aan de muur veranderen mee met zijn smaak (van Air via Kasabian naar de Arctic Monkeys) en uit het raam zie je de skyline langzaam groeien. En natuurlijk het belangrijkste: Daniel koopt iedere keer braaf de nieuwste PlayStation. Wat heerlijk om het opstartscherm van de PS2 weer even terug te zien!

De PS4 is gemonteerd met kleine PlayStation-schroefjes


Schattig. De Duitse krant Bild heeft een PlayStation 4 opengeschroefd (om de harde schijf te vervangen – wat erg eenvoudig schijnt te zijn), en ontdekte dat Sony het apparaat heeft gemonteerd met speciale PlayStation-schroeven. Op ieder exemplaar staan in het klein de beroemde symbooltjes afgebeeld. Dat noem ik nog eens oog voor detail.

En in tegenstelling tot Nintendo’s speciale schroeven passen deze op iedere normale kruiskopschroevendraaier. Wel zo makkelijk!

De PlayStation 4 is vanaf 29 november te koop in Nederland, maar zonder een reservatie heb je weinig aan die informatie. De eerste lading is al maanden geleden gereserveerd door hardcore early adopters.

Ongescripte schrikeffecten in horrorspel Daylight


De eerste keer dat ik Daylight zag was ik niet onder de indruk. Het leek mij gewoon de zoveelste first person horrorgame in een verlaten ziekenhuis. Rondsluipen met een zaklantaarn en dan af en toe schrikken van een zombie: been there done that. Ik heb er destijds (het spel debuteerde een paar maanden terug op de E3-beurs) niet eens aandacht aan besteed.

Dat was misschien een vergissing. Na het bekijken van het onderstaande interview klinkt Daylight toch wel erg interessant. Ja okee, het is inderdaad gewoon een first person griezelspel, maar dan wel eentje met willekeurig gegenereerde omgevingen. Bedenker Jared Gerritzen vertelt hoe hij vooral werd geïnspireerd door Slender en Day Z: korte spellen zonder gescripte verhaallijn waarin spelers iedere keer nieuwe avonturen beleven. Een supergepolijste versie van dat klinkt behoorlijk opwindend!

Al is “klinkt” in die laatste zin wel het sleutelwoord; Jared kan het prachtig vertellen maar de spelbeelden zien er tot nu toe teleurstellend saai uit. Dat komt ongetwijfeld vooral omdat de audio ontbreekt (wat is een horrorspel zonder krakende deuren en lachende kinderen?), maar ook met geluidseffecten zou dit een demonstratie zijn waarin 10 minuten lang helemaal niets gebeurd. We kunnen alleen maar hopen dat Zombie Studios dat expres heeft gedaan om voor volgend jaar de schrikeffecten niet te verpesten.