Categorie: "PlayStation 4"

PlayStation 4 nu al speelbaar in Nederlandse winkels

findyourps4
Goed nieuws voor gamers die niet kunnen wachten tot 29 november: Sony is begonnen met het plaatsen van PS4 demo consoles in Nederlandse speelgoed- en electronicawinkels. Wie dat wil kan de PlayStation 4 vandaag dus al uitproberen. Via de site findyourPS4.com kun je opzoeken in welke steden en welke winkels de demonstratiekasten precies zijn geïnstalleerd. Amsterdammers hebben de grootste kans er een tegen te komen, maar deelnemende winkels zijn gelukkig verspreid over heel Nederland.

Heb je er een gevonden, dan kun je op de demopod vijf spellen uitproberen.

  • Knack gaat over een robot die steeds groter wordt door gevonden voorwerpen aan zijn lichaam toe te voegen.
  • De hoofdrolspeelster van Contrast kan veranderen in een platte schaduw en schakelt daarmee voortdurend tussen een 3D avonturenspel en een 2D platformer.
  • In het prettig gestoorde Octodad: Dadliest Catch speel je een brave huisvader die aan niemand mag laten merken dat hij eigenlijk een octopus is.
  • The Pinball Arcade is een verzameling beroemde flipperkasten die zo realistisch mogelijk worden weergegeven op de PlayStation 4.
  • Super Motherload is een simpel arcadespelletje over mijnwerkers op een buitenaardse planeet. Niet echt het soort spel waarvoor je een dure nieuwe console aanschaft, al schijnt de multiplayer-stand wel erg verslavend te zijn.

[g.forum]

Galak-Z wil shoot’em ups moderniseren

galakz
Volgens mij begin ik Galak-Z eindelijk een beetje te snappen. In trailers ziet het eruit als de zoveelste op Geometry Wars gebaseerde Twin Stick Shooter, maar mensen die de demo hebben gespeeld fluisteren al langer dat dit er eentje is om in de gaten te houden. Een spel dat er weliswaar uitziet als een ouderwetse shoot’em up, maar dat speelt als een moderne shooter met grote onvoorspelbare gevechten. In interviews vergelijkt bedenker Jake Kazdal zijn spel graag met Far Cry 3 en de Halo-serie.

Het concept is eigenlijk iets te ambitieus voor een trailer van anderhalve minuut, daarom is de onderstaande video ook zo goed. Een uitgebreide Twitch-stream waarin je Jake zijn eigen spel ruim een half uur ziet spelen. Je moet er dus wel even voor gaan zitten, maar als het genre je aanspreekt wordt je misschien aangenaam verrast. Vijanden zien er echt intelligent uit. Je kunt je ervoor verstoppen, maar zodra iemand je spot zetten ze genadeloos de achtervolging in. Heerlijk om te zien hoe die gevechten kunnen escaleren.

Nieuwe trailer van platformspel Contrast

contrasttrailer
Indiegame Contrast begint er steeds interessanter uit te zien. De grote gimmick hier is dat je personage in een schaduw kan veranderen. Ze wisselt dus voortdurend tussen de echte wereld en de platte schaduwwereld. Ik ging ervanuit dat dit grotendeels een 2D platformspel zou worden met misschien een paar driedimensionale puzzels, maar in deze nieuwe trailer lijkt de verdeling eerder 50/50. En de driedimensionale gedeeltes zien er ook echt tof uit! Contrast speelt zich af in de jaren ’20, maar dan wel in een vervormde fantasieversie van dat tijdperk. De graphics zijn min of meer realistisch, maar alles is mistiger en sprookjesachtiger dan in het echt. Een beetje zoals in de spellen van Double Fine. “An adult world seen through a child’s eyes,” aldus een de bedenkers.

Contrast verschijnt later deze maand als downloadbare titel voor Xbox 360, PlayStation 3 en pc. Wie echter van plan is om een PlayStation 4 te kopen kan beter even wachten; op die console wordt Contrast een van de eerste spellen die PlayStation Plus-abonnees gratis mogen downloaden. Dat lijkt mij een prima manier om je nieuwe spelcomputer in te wijden.

Een octopus als huisvader in Octodad: Dadliest Catch

dadliestcatch
Octodad: Dadliest Catch is een van de vreemdste spellen voor de PlayStation 4 (hij komt ook naar pc en Mac, maar daarvoor zijn wel meer vreemde spellen verkrijgbaar). In dit spel bestuur je een octopus die zich vermomt als mens. Je zou denken dat niemand daar intrapt, maar Octodad’s vrouw en zijn twee kinderen (!) hebben al jarenlang niets in de gaten.

Het spel volgt de octopus in zijn dagelijks leven, terwijl hij klusjes opknapt in en om het huis. Dat klinkt allemaal niet zo moeilijk, maar dan ken je de besturing van Octodad nog niet. In andere spellen laat je personages lopen door simpelweg de controlstick naar voren te duwen, maar hier moet je Octodad’s tentakels één voor één verslepen (met de controlsticks of met een Move-controller) om je te verplaatsen en voorwerpen op te rapen. Het is allemaal zo omslachtig en onnauwkeurig dat de simpelste klusjes uitdraaien op totale chaos. Hieronder staat een officièle trailer, maar Octodad komt eigenlijk het beste tot zijn recht in Let’s Play-filmpjes waarin een speler de slappe lach krijgt omdat hij nauwelijks naar de keuken kan lopen zonder al het meubilair omver te gooien. Daar heb ik er dus ook een van opgezocht.

Octodad: Dadliest Catch verschijnt in januari 2014 voor pc en Mac. Op de PS4-versie moeten we waarschijnlijk nog iets langer wachten. Overigens is de originele versie van Octodad (iets primitiever maar net zo hilarisch) nog steeds gratis te downloaden vanaf de officiële site.

Sony blikt terug met nostalgische PlayStation-commercial

4theplayers
Om te vieren dat het PlayStation-merk 18 jaar bestaat (en stiekem natuurlijk ook om reclame te maken voor de PlayStation 4) lanceerde Sony vandaag een heerlijk nostalgisch filmpje. Het begint in 1995 op een jongenskamer, waar Daniel samen met zijn beste vriend een potje Tekken speelt op de PlayStation. Vanaf daar neemt het filmpje je mee op een reis door de tijd. Daniel’s televisie wordt ieder jaar groter en platter, de posters aan de muur veranderen mee met zijn smaak (van Air via Kasabian naar de Arctic Monkeys) en uit het raam zie je de skyline langzaam groeien. En natuurlijk het belangrijkste: Daniel koopt iedere keer braaf de nieuwste PlayStation. Wat heerlijk om het opstartscherm van de PS2 weer even terug te zien!

De PS4 is gemonteerd met kleine PlayStation-schroefjes

playstationschroef
Schattig. De Duitse krant Bild heeft een PlayStation 4 opengeschroefd (om de harde schijf te vervangen – wat erg eenvoudig schijnt te zijn), en ontdekte dat Sony het apparaat heeft gemonteerd met speciale PlayStation-schroeven. Op ieder exemplaar staan in het klein de beroemde symbooltjes afgebeeld. Dat noem ik nog eens oog voor detail.

En in tegenstelling tot Nintendo’s speciale schroeven passen deze op iedere normale kruiskopschroevendraaier. Wel zo makkelijk!

De PlayStation 4 is vanaf 29 november te koop in Nederland, maar zonder een reservatie heb je weinig aan die informatie. De eerste lading is al maanden geleden gereserveerd door hardcore early adopters.

Ongescripte schrikeffecten in horrorspel Daylight

daylight
De eerste keer dat ik Daylight zag was ik niet onder de indruk. Het leek mij gewoon de zoveelste first person horrorgame in een verlaten ziekenhuis. Rondsluipen met een zaklantaarn en dan af en toe schrikken van een zombie: been there done that. Ik heb er destijds (het spel debuteerde een paar maanden terug op de E3-beurs) niet eens aandacht aan besteed.

Dat was misschien een vergissing. Na het bekijken van het onderstaande interview klinkt Daylight toch wel erg interessant. Ja okee, het is inderdaad gewoon een first person griezelspel, maar dan wel eentje met willekeurig gegenereerde omgevingen. Bedenker Jared Gerritzen vertelt hoe hij vooral werd geïnspireerd door Slender en Day Z: korte spellen zonder gescripte verhaallijn waarin spelers iedere keer nieuwe avonturen beleven. Een supergepolijste versie van dat klinkt behoorlijk opwindend!

Al is “klinkt” in die laatste zin wel het sleutelwoord; Jared kan het prachtig vertellen maar de spelbeelden zien er tot nu toe teleurstellend saai uit. Dat komt ongetwijfeld vooral omdat de audio ontbreekt (wat is een horrorspel zonder krakende deuren en lachende kinderen?), maar ook met geluidseffecten zou dit een demonstratie zijn waarin 10 minuten lang helemaal niets gebeurd. We kunnen alleen maar hopen dat Zombie Studios dat expres heeft gedaan om voor volgend jaar de schrikeffecten niet te verpesten.

Inafune’s Mighty No. 9 komt naar alle spelcomputers

mighty9
Heeft iedereen dit al gezien? Twaalf seconden gameplay van Mighty No. 9, met een driedubbele waarschuwing van regisseur Keiji Inafune dat het gaat om “early footage” met “placeholder art” en tijdelijke animaties. Met andere woorden: het echte spel wordt veel mooier, maar dit mini-filmpje bewijst wel dat Inafune inderdaad een klassiek platformspel wil maken. Geen vernieuwende gimmicks of RPG-elementen, maar gewoon een ouderwetse ren-en-schietspel in de stijl van Mega Man. (Voor wie het niet weet: Keiji Inafune is de ex-Capcom-medewerker die het personage Mega Man in 1987 bedacht).

De Kickstarter voor dit project was een gigantisch succes. Inafune vroeg om 900.000 dollar en kreeg uiteindelijk bijna 4 miljoen. Dit project was blijkbaar precies waar Mega Man-fans al die tijd op zaten te wachten. Het extra geld wordt voornamelijk gebruikt om het spel naar ieder denkbaar platform te porten. Mighty No. 9 zou oorspronkelijk alleen verschijnen voor pc en Mac, maar is inmiddels dus ook bevestigd voor PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One, Wii U, PS Vita en 3DS. Niemand kan straks om deze nieuwe blauwe robot heen.

  • Nu begint het lange wachten; de verwachte releasedatum van Mighty No. 9 is pas in de lente van 2015.
  • Ik benieuwd wat er met de echte Mega Man gebeurt als Capcom van dit succesverhaal hoort. Blijft het bij een gastoptreden in Super Smash Bros., of zou er al gebrainstormd worden over Mega Man 11?

Zie handgetekend oorlogsspel Valiant Hearts in actie

valianthearts
Spelbeelden van Valiant Hearts. De trailer voor dit spel zag er vorige week al fraai uit, maar maakte niet echt duidelijk hoe het precies speelde. Nu blijkt het dus een platform/puzzelspel met stealth-elementen. Sluip door loopgraven en los puzzels op met schakelaars en soepketels. Die puzzels lijken in deze twee filmpjes nog niet heel erg uitdagend, maar ik neem aan dat we alleen nog maar kijken naar de eerste levels. De echte breinbrekers volgen in dit soort spellen meestal pas later.

Valiant Hearts is een vijfluik dat zich afspeelt tijdens de Eerste Wereldoorlog. In de loop van het spel bestuur je een Duitse soldaat, een Engelse piloot, een Belgische verpleegster, een Franse krijgsgevangene en een Amerikaanse vrijwilliger. De enige verbindende factor tussen al die verhalen is de hond, die je in deze filmpjes ook een paar keer voorbij ziet komen. Al die personages aan verschillende kanten van de oorlog krijgen op een bepaald met te maken met deze hond.

Valiant Hearts maakt gebruik van het Ubi-art Framework (zie ook: Child of Light) om de bijzondere striptekeningen tot leven te brengen. Het spel verschijnt volgend jaar als downloadbare titel voor PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One en pc.

Laatste week voor 90 extra dagen bij PlayStation Plus-abonnement

psplus
Hé PlayStation-fans, hier is jullie reminder dat dit de laatste week is waarin Sony 90 dagen extra cadeau geeft bij een jaarabonement op PlayStation Plus. Dit is niet alleen een welkomstgeschenk voor nieuwe abonnees, maar een aanbieding waar iedereen van kan profiteren. Sla toe vóór 20 september en je krijgt voor €49,99 dus niet 12, maar 15 maanden toegang tot de Instant Game Collection.

  • Let op: Sony is vergeten de tekst in de Store aan te passen waardoor het lijkt alsof je gewoon 12 maanden aanschaft. Nergens wordt iets gezegd over 90 gratis dagen, maar zodra de transactie is voltooid wordt je abonnement wel degelijk met 3 extra maanden verlengd.
  • Ik begrijp dat deze actie alleen geldt voor abonnementen die je koopt in de PlayStation Store. Pas dus met de kant en klare PlayStation Plus-kraskaarten die sommige speelgoedwinkels verkopen.
  • PlayStation 3-spellen waar je toegang tot krijgt als je nu lid wordt: Assassin’s Creed III, XCOM: Enemy Unknown, LittleBigPlanet Karting, Spec Ops: The Line, Jak and Daxter Trilogy, Uncharted 3, Saints Row: The Third, Payday The Heist en Maffia II. Vita-bezitters hebben iets minder keus, maar kunnen nog altijd kiezen uit Uncharted: Golden Abyss, New Little King’s Story, Urban Trial Freestyle, Gravity Rush en Stealth Inc: A Clone in the Dark.

[g.forum]