Categorie: "PlayStation 4"

Capcom’s science fiction-spel dat eruitziet als Demon’s Souls

deepdown
Stel je voor dat Demon’s Souls willekeurig gegenereerde levels had. Iedere keer dat je een kerker betreedt ziet hij er anders uit, liggen er andere schatten en wordt hij bewaakt door andere vijanden. Dat is de belofte van Deep Down, een spel dat Capcom exclusief ontwikkeld voor de PlayStation 4. De eerste trailers en gameplayfilmpjes zien er meteen Demon’s en Dark Souls-achtig uit, alleen wordt alles wat je hier ziet dus ter plekke door het spel bedacht. Zelfs het ontwerp van de vijanden ligt niet vast. Dankzij Capcom’s “liquid expression” kunnen dezelfde monsters er bij iedere ontmoeting anders uitzien en andere aanvallen uitvoeren.

Dus dat klinkt angstaanjagend. Misschien pakt het in de praktijk rampzalig uit en genereert het spel voortdurend saaie of onlogische levels, maar op papier is Deep Down een van de spannendste spellen ooit gemaakt.

Opvallend genoeg worden al die ondergrondse kerkers met elkaar verbonden door een science fiction verhaaltje. De hoofdrolspeler heeft magische krachten waarmee hij het verleden kan “lezen” door oude monumenten aan te raken, maar in werkelijkheid speelt het spel zich af in het jaar 2094. In de onderstaande trailer zie je daarom ook een paar flitsen van een futuristisch New York.

Free Running zombiespel Dying Light 12 minuten in actie

dyinglighttrailer12minutes
Spannende achtervolgingen in dit filmpje van Dying Light. Dit is het spel dat gamesjournalisten een paar weken geleden omschreven als Mirror’s Edge met zombies. Ontwikkelaar Techland heeft de presentatie nu ook op het internet gezet zodat iedereen Dying Light zelf in actie kan zien. Het oogt best wel indrukwekkend. Het Free Running lijkt weliswaar langzamer en minder vloeiend dan in Mirror’s Edge, maar de hoofdrolspeler is nog steeds een stuk leniger dan de helden in vergelijkbare spellen. En hoe stoer is het om 12 minuten naar een first person actiespel te kijken zonder dat er ook maar één kogel wordt afgevuurd? Alle tegenstanders worden tijdens het rennen uitgeschakeld met hakbijlen en honkbalknuppels – dat is alvast één ding dat Dying Light beter doet dan Mirror’s Edge. (Al schijn je verderop in het spel ook pistolen te kunnen vinden).

  • Over de voice acting in dit filmpje ben ik minder enthousiast. Het helpt vast niet dat ik momenteel bezig ben met The Last of Us (misschien wel het best geacteerde spel dat ik ooit heb gespeeld), maar alle gesprekken in Dying Light klinken ontzettend houterig. Vooral de ontmoeting met het kleine meisje in de derde minuut is totaal niet geloofwaardig.
  • Ik neem aan dat we hier kijken naar een van de next gen-versies (Dying Light verschijnt zowel voor de huidige als de volgende generatie spelcomputers), want het spel ziet er bij vlagen ontzettend mooi uit. Al die planten en boomblaadjes die levensecht wuiven in de wind… zoiets heb ik op mijn PlayStation 3 nog nooit gezien.
  • De zon gaat in deze wereld wel krankzinnig snel onder, al maakt dat het spel zo te zien wel een stuk spannender. De paniek is bijna tastbaar als de speler in de laatste minuten door het donker moet rennen terwijl hij wordt achtervolgd door een horde extra agressieve zombies.

Arcadeklassieker Strider maakt een comeback

strider
Strider was een arcadespel over een ninja met een lichtgevend “plasmazwaard” die door futuristische omgevingen holde. Het was eind jaren ’80 een grote hit met thuisversies voor bijna alle spelcomputers, maar toch is het Capcom nooit gelukt om er een succesvolle serie van te maken. Een haastig in elkaar gezet vervolg flopte in 1990 genadeloos en het comebackspel Strider 2, dat in 2000 verscheen voor de PlayStation, is inmiddels ook alweer vergeten.

Capcom geeft echter niet op en brengt volgend jaar een spel met de titel Strider naar de next gen (PS4/Xbox One) en de current gen (PS3/Xbox 360) spelcomputers. Het gaat nog steeds over een ninja met een lichtgevend zwaard, alleen zijn de lineaire levels nu vervangen door een groot aaneengesloten Metroidachtig doolhof. Je kunt het nieuwe spel hieronder 7 minuten in actie zien. Het ziet er met al die gekleurde lichtflitsen fraai uit, maar tot nu toe wel een beetje makkelijk. Zou de speler in dit filmpje heel getalenteerd zijn, of bieden die tegenstanders echt zo weinig weerstand?

Kijk dit: screenshots van The Lego Movie Videogame

legomovievideogame0small
Kort samengevat: volgend jaar verschijnt er een bioscoopfilm over de beroemde Lego-poppetjes en het bijbehorende computerspel wordt gemaakt door ontwikkelaar Traveller’s Tales. Tot zover niets bijzonders (Traveller’s Tales brengt ongeveer 4 Lego-spellen per jaar uit), maar het leuke aan deze screenshots is dat The Lego Movie Videogame ook echt is gemaakt van Lego. Ik heb het altijd jammer gevonden dat Lego Star Wars, Indiana Jones, Batman en Lord of the Rings zich afspeelden in “gewone” omgevingen met af en toe een paar plastic blokjes, en het lijkt erop dat Traveller’s Tales daar ook van baalde. In The Movie hebben de level-ontwerpers eindelijk de ruimte gekregen om alles te bouwen met individueel herkenbare Lego-steentjes. Het resultaat? De mooiste Lego-game tot nu toe.

Ik neem aan dat we deze nieuwe aanpak te danken hebben aan de extra rekenkracht van de Xbox One en de PlayStation 4. In alle andere versies is het Lego-gehalte ongetwijfeld een stuk lager. Even doorsparen dus, want nu ik dit heb gezien kan ik echt niet meer terug naar de oude stijl Lego-graphics. Deze 6 screenshots zijn wat mij betreft het eerste écht overtuigende bewijs dat het inderdaad tijd is voor nieuwe hardware.

(Klik op de screenshots om alle steentjes en individueel gerenderde nopjes van dichtbij te bekijken).

Knack is een kleurrijk actiespel voor de PlayStation 4

knack
“Transform to use Stealth Knack to slip past lasers, defeat goblins guarding the ice caves by collecting ice parts to build your strength, or collect thousands of relics and become a giant wrecking machine on a rampage.”

Dus Knack voor de PlayStation 4 ziet er interessant uit. In deze vrolijke lanceertitel bestuur je een robot die zijn lichaam an uitbreiden met gevonden voorwerpen. Als een soort levende Katamari-bal wordt hij groter naarmate hij meer artifacts verzamelt. (Waarbij Sony graag benadrukt dat de PS4 al die duizenden losse voorwerpen in realtime op hun plaats houdt). Het wordt volgens de ontwikkelaars geen platformer, maar eerder een cinematisch actiespel à la God of War. Alleen dan vrolijker en kleurrijker en met een hoofdrolspeler die allerlei coole trucjes kent. Dat klinkt veelbelovend!

Knack is afkomstig van Sony’s eigen Japan Studio en verschijnt dus exclusief voor de PlayStation 4.

Eerste teaser steampunk horrorspel The Order: 1886

theorder
Ready at Dawn stond tot nu toe vooral bekend als de ontwikkelaar die zo goed PSP-spellen kon maken van andermans franchises (ze deden het met God of War en Daxter), maar op de PlayStation 4 krijgt deze studio eindelijk de kans om een van hun eigen ideeën uit te werken. The Order is een horrorspel dat zich afspeelt in een fictieve versie van het jaar 1886. Mensen rijden nog steeds rond in paard en wagen, maar beschikken ook over walkie talkies en geavanceerde “steampunk” wapens. Wat er verder gebeurt blijft nog even geheim, maar de eerste teaser ziet er spannend uit.

PlayStation 4 verschijnt eind 2013, kost €399,-

ps40
De PlayStation 4 verschijnt aan het einde van dit jaar en gaat in Europa 399 euro kosten. Voor dat geld krijg je een harde schijf van 500GB en één DualShock4-controller. De Kinectachtige PS4-camera, die er op deze foto wel naast ligt, wordt niet gratis meegeleverd. Zo krijgt Sony het dus voor elkaar om hun nieuwe spelcomputer 100 euro goedkoper aan te bieden dan de Xbox One.

  • Om online te gamen is een PlayStation Plus-abonnement deze keer verplicht. Dat kost 50 euro per jaar, maar abonnees mogen wel iedere maand 3 à 4 door Sony geselecteerde spellen gratis downloaden. (Over het algemeen 2 “grote” titels en 2 kleinere indiegames). Voor wie al lid is: je huidige abonnement wordt automatisch ook geldig op de PlayStation 4.
  • In tegenstelling tot Microsoft doet Sony niet moeilijk over tweedehands spellen. In de woorden van directeur Jack Tretton: spellen die je in de winkel hebt gekocht (als plastic schijfje) zijn jouw bezit waar je mee mag doen wat je wilt. Uitlenen aan vrienden of te koop aanbieden op marktplaats is dus allemaal toegestaan. Voor singleplayer-spellen heb je ook geen internetverbinding nodig en de PlayStation 4 hoeft niet (zoals de Xbox One) iedere 24 uur contact te maken met Sony’s servers.
  • De PlayStation 4 lijkt op deze foto net een vierkante schoenendoos, maar het ontwerp bevat stiekem toch een eigenwijs accent: de zijkanten lopen schuin af. Bekijk na de klik nog 2 foto’s waarop het scheve design wat duidelijker is te zien.

Mirror’s Edge 2 aangekondigd

mirrorsedge2
He he, eindelijk geeft EA toe dat Mirror’s Edge 2 inderdaad in ontwikkeling is. Jarenlang werden alle vragen over dit onderwerp beantwoord met een nietszeggend “geen commentaar,” maar vandaag toonde de uitgever dan eindelijk een korte teaser. Het spel is volgens de beschrijving op YouTube “in early stages of development,” dus het kan nog wel een tijdje duren voordat we hem daadwerkelijk kunnen spelen. Maar toch! Mirror’s Edge 2! Het gaat gewoon echt gebeuren!

De eerste Mirror’s Edge verscheen in 2008 voor PS3, Xbox 360 en pc. Het was niet mijn favoriete spel van de afgelopen generatie en sommige missies waren zelfs ronduit frustrerend, maar toch had het iets speciaals. Alle andere spellen die ik in 2008 speelde ben ik al lang weer vergeten, maar Mirror’s Edge spookt nog regelmatig door mijn hoofd. Dat gevoel als Faith ongehinderd over de daken mocht hollen, springen en klauteren heb ik nog steeds in geen enkele andere game ervaren.

Helaas focust de korte teaser voor Mirror’s Edge 2 precies op de onderdelen die het eerste spel af en toe zo frustrerend maakten (vechten met vijanden in saaie gebouwen), maar we zullen er maar van uitgaan dat dat komt door die early stages of development; de buitenwereld was vast nog niet klaar om aan het grote publiek te laten zien.

Eerste trailer zombiespel Dying Light

dyinglighttrailer
Hier is dan eindelijk een trailer voor Dying Light, het spel dat 2 weken geleden werd aangekondigd als “Mirror’s Edge met zombies.” Het is een frustrerende trailer omdat je niet ziet wat je eigenlijk wilt zien. (Ik ga er tenminste vanuit dat jullie, net als ik, vooral benieuwd zijn hoe een free-running first-person zombie-achtervolging er precies uitziet). In plaats daarvan krijgen we een stijlvol animatiefilmpje over 4 mannen die worden achtervolgd door zombies. Het ziet er spectaculair uit en het komt aardig overeen met wat de preview beloofde, maar mooie filmpjes maken kan iedereen. De echte vraag is hoe goed Dying Light er in slaagt om dit soort scenes speelbaar te maken. Vanuit een first person perspectief en bij voorkeur met net zo’n fijne besturing als Mirror’s Edge.

Dying Light verschijnt in 2014 voor Xbox One, Xbox 360, PlayStation 4, PlayStation 3 en pc.

Remote Play in alle PlayStation 4-spellen

remoteplay
“Sony has mandated Vita Remote Play for all upcoming PS4 games – except those that require the use of its bundled stereoscopic camera, the PS4 Eye.”

Dus het lijkt erop dat Sony hun Remote Play-concept eindelijk serieus gaat nemen. Ja okee, het is technisch al 6 jaar mogelijk om PlayStation 3-spellen te streamen naar je PSP, maar de lijst met titels die de functie daadwerkelijk ondersteunen is teleurstellend kort. Door ontwikkelaars op de PlayStation 4 te verplichten om mee te werken, wordt Remote Play op de nieuwe console hopelijk wel een volwaardige functie.

Voor wie nog steeds niet begrijpt waar dit over gaat: met Remote Play verandert je Vita in een soort Wii U Gamepad. Je kunt draadloos verbinding maken met de PS4 en alle spellen (als ze compatible zijn) spelen op het kleine schermpje van de Vita. Die heeft in tegenstelling tot de PSP twee controlsticks, dus de besturing zou in de meeste gevallen geen probleem moeten zijn. Het is geen killer app en ik kan me nauwelijks voorstellen dat iemand speciaal hiervoor een PS4 of een Vita zal aanschaffen, maar voor wie beide apparaten toch in huis heeft is dit wel een erg leuke toepassing.

[g.forum]