Categorie: "PlayStation 4"

De menselijke kant van zombies in Dying Light

dyinglight
“We’ve gotten accustomed to mindless zombie killing, right? Movies, TV series, books, and of course games – no matter what the medium, zombies became the cannon fodder of our times. After all, no one should bat an eye at taking down thousands of already dead, walking corpses. Or should they? In Dying Light, we make things a little bit more complicated.”

Interessant citaat van een van de makers van Dying Light. In de vorige trailers leek de hoofdrolspeler van dit spel nog weinig moeite te hebben met het afslachten van zombies, maar in dit nieuwe filmpje benadrukt ontwikkelaar Techland opeens de persoonlijke drama’s achter een zombie-uitbraak. Zombies zijn niet zomaar wandelende schietschijven, maar mensen die je vroeger hebt gekend. Vrienden en collega’s die nu je hersens willen opeten. “Imagine that in order to stay alive, you could be forced to shoot your family doctor, chop a colleague from your office to pieces, or leave your best friend for certain death.”

Het is een spannende invalshoek, maar als ik terugdenk aan de houterige conversaties in dit filmpje vraag ik me toch af of Dying Light het juiste spel is om de menselijke kant van zombies te onderzoeken.

Trailer: shoot’em up Velocity 2X voor Vita & PS4

velocity2x
Als je Velocity nog nooit hebt gespeeld, dan zou je dat echt eens moeten proberen. Het is een ouderwetse shoot’em up, maar dan met de mogelijkheid om te teleporteren. Door met een cursor aan te wijzen waar je naartoe wilt kom je zonder problemen aan de andere kant van solide muren. In de eerste paar levels lijkt het een overbodige gimmick, maar al snel daagt het spel je uit om op turbosnelheid door smalle doolhoven te racen waarbij je steeds maar een fractie van een seconde de tijd hebt om te teleporteren. Je vliegt jezelf gegarandeerd 20 keer achter elkaar te pletter, maar als het tijdens de 21ste poging dan wel lukt is je dag meteen weer goed. De originele PSP Mini-versie is nog steeds te koop voor €4,99 (werkt op PSP, PS3 en Vita) en voor €7,99 is er ook Velocity Ultra met opgepoetste graphics voor PS3 en Vita.

En dat spel krijgt dit jaar dus een vervolg. Hieronder zie je de nieuwste trailer voor Velocity 2X. Dit avontuur wordt volgens ontwikkelaar FutureLab groter, mooier, sneller en nog explosiever dan het eerste spel. Bovendien zijn er nu ook kleine bonuslevels, waarin de piloot uit haar ruimteschip stapt om gebouwen te voet te verkennen.

Velocity 2X verschijnt later dit jaar voor Vita en PS4.

Nieuwe trailer Ubisoft’s Child of Light

childoflight
En we hebben een releasedatum! Ubisoft’s handgeschilderde avonturenspel Child of Light is vanaf 30 april te downloaden voor pc en voor zo’n beetje alle spelcomputers. Een korte reminder voor iedereen die het was vergeten: Child of Light speelt als een 2D platformspel, maar dan met turnbased gevechten zoals in een RPG. Alle teksten zijn geschreven op rijm en dit is na Rayman (Origins en Legends) het eerste spel dat gebruikmaakt van het Ubi-art Framework – een hulpprogramma waarmee Ubisoft’s programmeurs eenvoudig animaties kunnen maken van stilstaande tekeningen. Voor een spel als dit zouden vroeger tientallen animators nodig zijn, maar dankzij Ubisoft’s software kan een klein team in relatief weinig tijd toch iets maken dat er verbazingwekkend mooi uitziet.

Hoe zou het eigenlijk zijn met Valiant Hearts, dat andere Ubi-art-spel dat vorig jaar op dezelfde dag werd aangekondigd? Ubisoft heeft ons sindsdien regelmatig op de hoogte gehouden van Child of Light, maar over Valiant Hearts hebben we nooit meer iets gehoord. Hij zal toch niet stilletjes gecancelled zijn?

Nieuwe beelden PS4-spel Infamous: Second Son

secondson
We bekijken vandaag twee nieuwe filmpjes van het spel Infamous: Second Son. De eerste is een officiële “behind the scenes”-trailer waarin de ontwikkelaars uitleggen hoe ze de spelwereld zo nat en glibberig hebben gemaakt. Deze game speelt zich af in de regenachtige stad Seattle, vandaar dat er veel aandacht wordt besteed aan de glans van natte bakstenen en de kleur van regenplassen op asfalt. Om eerlijk te zijn waren spelcomputers altijd al goed in het nabootsen van regen (al op de eerste PlayStation zagen de natgeregende levels er altijd extra realistisch uit), maar op de PlayStation 4 is de illusie helemaal overtuigend.

De tweede video is gefilmd tijdens een perspresentatie in China. De beeldkwaliteit is dus wat minder, maar het is wel een indrukwekkende demonstratie van de superkrachten in dit spel. Blijf vooral kijken tot de derde minuut, als hoofdrolspeler Delsin Rowe zijn neonkrachten gebruikt om tegen gebouwen op te rennen en door de lucht te vliegen.

Infamous: Second Son is vanaf 21 maart te koop voor de PlayStation 4.

Nieuwe screenshots horrorspel Alien: Isolation

alien0
Heb je Dead Space weleens gespeeld? In dat horrorspel uit 2008 dwaalde een zombie rond die niet kon doodgaan. Je kon zijn ledematen er wel afhakken (wat in dat spel de gebruikelijke manier was om zombies te vermoorden), maar die groeiden een paar seconden later dan weer terug. Je vocht in Dead Space tegen zo verschrikkelijk veel zombies dat ze op het laatst eigenlijk niet meer eng waren, maar altijd als The Hunter ergens opdook raakte ik meteen in paniek. Hij was niet eens de gevaarlijkste vijand in het spel, maar het idee ik me niet tegen hem kon verdedigen was enorm beangstigend.

Alien: Isolation ziet eruit alsof de makers inzoomen op precies dat gedeelte van Dead Space. Er zijn in dit spel helemaal geen andere vijanden meer, alleen die ene alien waar je helemaal niets tegen kunt beginnen. Eén tegenstander die je het hele spel lang blijft achtervolgen. Alien: Isolation speelt zich zelfs af in een ruimtestation (net als Dead Space!), al komt dat vooral omdat het een onofficieel vervolg is op de film Alien uit 1979. Kortom: dit spel heeft alles in zich om een doodenge horrorklassieker te worden. Het ziet er in de next-gen PS4/Xbox One-versie bovendien ook verschrikkelijk mooi uit. Kijk zelf maar even naar deze nieuwe verzameling screenshots.

Nieuwe Alien-game wil net zo spannend zijn als de eerste film

alienisolation
Er wordt vaak gezegd dat de Alien-films onvergamebaar zijn. Veel ontwikkelaars hebben het al geprobeerd, maar al hun schietspellen over ruimtemariniers en Xenomorphs missen volgens kenners de essentie van wat Alien zo speciaal maakt. Namelijk dat gevoel van eenzame machteloosheid. Opgesloten zitten in een ruimteschip met een levensgevaarlijk monster. Helemaal alleen, lichtjaren verwijderd van huis. De slogan van de eerste film was niet voor niets dat: “in space no one can hear you can scream.”

En dan kondigt Sega dus Alien: Isolation aan. Een nieuw spel van ontwikkelaar Creative Assembly dat opeens alles goed lijkt te doen. Het is géén schietspel maar een trage horrorgame. Er zijn géén honderden aliens, maar één eenzame Xenomorph die jou gedurende het hele spel blijft stalken. En dat stalken mag je in dit geval letterlijk nemen: geen gescripte confrontaties maar een intelligent monster dat actief naar jou op zoek is. Je hebt bovendien geen wapens bij je. Het enige wat je kunt doen is jezelf verstoppen.

In Outrise bestuurt 1 speler de metershoge eindbaas

outrise0
“Remember reaching the giant boss at the end of a level? Now imagine that boss was controlled by your friend or someone online. We think of it as a multiplayer Shadow Of The Colossus meets Left 4 Dead and with old school sci fi look and feel.”

Dit spel is zo nieuw dat er nog niet eens screenshots van bestaan. De beschrijving klinkt echter zo intrigerend dat ik toch alvast wat concept art wil laten zien. Het citaat (afkomstig van de officiële site) zegt eigenlijk alles al: een kruising tussen Left 4 Dead en Shadow of the Colossus. Een co-op actiespel waarin de mensheid het opneemt tegen gigantische buitenaardse robots. Vijftien spelers ervaren Outrise als een standaard third person shooter met soldaten en een paar voertuigen, maar de zestiende speler bestuurt dus een kolossale eindbaas. Voor hem zien de andere spelers eruit als hinderlijke mieren die voortdurend tegen zijn benen op proberen te klimmen. Dit moet haast wel iets speciaals worden.

Outrise wordt ontwikkeld door een team van ervaren programmeurs en vormgevers die hiervoor hebben gewerkt aan spellen als Call of Duty, Assassin’s Creed 2 en Hawken. Een releasedatum is nog ver weg en het is nog niet duidelijk voor welke (spel)computers Outrise uiteindelijk moet verschijnen.

Sony gaat PS3-spellen streamen met PlayStation Now

playstationnow
“…it will launch in North America later this year. Unfortunately we’re not quite ready to confirm launch plans for PAL territories. When it comes to broadband provision, Europe is a considerably more complex region, with a huge number of different providers and varying connection speeds from country to country. In short, we need a little more time to ensure a smooth and successful roll-out.”

Sony heeft vandaag PlayStation Now aangekondigd, een nieuwe service waarmee we binnenkort PS3-spellen kunnen streamen naar zowat ieder apparaat met een beeldscherm. Dus niet alleen naar de PlayStation 4, maar ook naar de PS Vita, naar Sony’s eigen televisietoestellen, naar tablets en naar smartphones. De belofte is dat het spelen van een PS3-spel net zo makkelijk wordt als het bekijken van een YouTube-filmpje. Alleen dan dus een interactief filmpje dat zonder merkbare vertraging reageert op je controller. De achterliggende streaming-techniek wordt geleverd door Gaikai, een bedrijf dat Sony in 2012 overnam voor 380 miljoen dollar.

Kijk dit: terug naar de jaren ’30 met schietspel Cuphead

cuphead
cuphead-idleIeder spel dat er zo mooi uitziet als Cuphead heeft sowieso mijn aandacht, maar als de makers dan ook nog Gunstar Heroes, Super Probotector en Mega Man X noemen als hun grootste inspiratiebronnen klim ik helemaal op het puntje van mijn stoel. Dat zijn dus drie van de beste schietspellen ooit gemaakt. Die explosieve gameplay gecombineerd met deze tekenfilmgraphics in jaren ’30-stijl (wacht maar tot je ze in beweging ziet!) zou weleens iets heel speciaals kunnen opleveren.

Cuphead wordt dus een ouderwetse ‘run and gun’-shooter met de nadruk op grote bossfights. Er staan meer dan 30 eindbazen gepland met unieke aanvallen die volgens de makers in nog geen enkel ander schietspel zijn vertoond. Dat klinkt fantastisch, het probleem is alleen dat er nog maar 2 trailers van Cuphead beschikbaar zijn en dat ze allebei maar een paar seconden duren. Korte flitsen, meer zijn het niet. Ik wil de beloftes van Studio MDHR graag geloven, maar iets meer bewijs dat Cuphead ook écht zo goed wordt zou wel fijn zijn.

Zie Dying Light na zonsondergang in deze nieuwe trailer

dyinglight
De makers van Dying Light willen ons er nogmaals aan herinneren dat hun horrorspel pas echt eng wordt in het donker. Overdag zijn de zombies versuft zodat je de omgeving relatief veilig kunt verkennen, maar na zonsondergang worden ze zo agressief dat je eigenlijk alleen nog in paniek naar de dichtstbijzijnde schuilplaats kunt hollen. Kijk zelf maar hoe een simpele routineklus in deze nieuwe trailer volledig uit de hand loopt.

  • Die zon gaat ook behoorlijk snel onder zodat je echt door de duisternis overvallen kunt worden. Dat wordt goed de in-game klok in de gaten houden.
  • Waarschijnlijk vinden we deze graphics over een paar jaar middelmatig, maar voorlopig ben ik nog steeds onder de indruk van de manier waarop het struikgewas reageert op de wind. De hele omgeving ziet er meteen een stuk levendiger uit.
  • Voor dat echte Mirror’s Edge-gevoel hoop ik wel dat er ook missies zijn in hoge flatgebouwen. Ontwikkelaar Techland heeft de moves van Faith goed gekopieerd, maar op de begane grond ogen ze nog niet half zo spectaculair.
  • Dying Light verschijnt volgend jaar voor PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One en pc.