Categorie: "PlayStation 4"

Aztez: een beat’em in zwart-wit voor PS4 & Vita

aztez
Sony’s officiële PlayStation Blog lijkt sinds een paar weken meer op een indiegame blog. Er zijn blijkbaar even geen grote titels om over te schrijven, dus nu verschijnen er iedere dag verhalen over de eigenwijze spelletjes van kleine studios. Ik begrijp de (in de reacties veelgehoorde) frustratie van PS4-bezitters die zich afvragen waar hun “echte spellen” blijven, maar ik vind het eigenlijk wel tof. Normaal staat het PS Blog vol met racespellen en first person shooters; al deze indiegames zijn een leuke afwisseling.

Vandaag kijken we naar Aztez: een kruising tussen een beat’em up en een strategiespel met opvallende zwart-wit graphics. Ik heb maar een animated gif van PS Blog gestolen zodat je meteen ziet wat Aztez zo aantrekkelijk maakt. De vloeiende actie en de krankzinnige combo’s die je kent uit spellen als Bayonetta en Devil May Cry, maar dan in 2D. En de strategie-elementen? Als ik de beschrijving goed begrijp speel je tussen deze levels door een Risk-achtige “empire management strategy game” met willekeurig gegenereerde plattegronden. Je verovert dus de wereld, maar alle confrontaties met vijandelijke legers zijn korte actielevels. Klinkt tof! Aztez verschijnt binnenkort voor Vita en PS4.

2D actiespel CounterSpy ook naar PS4, nieuwe trailer

counterspy
Nieuwe trailer van spionagespel CounterSpy. De presentatie van dit filmpje is echt perfect. Een stijlvol eerbetoon aan de geanimeerde opening sequence van alle James Bond-films. Scenes tuimelen over elkaar en door het beperkte kleurgebruik maakt CounterSpy meteen een gelikte indruk. De echte gameplaybeelden in de tweede helft zijn daarna wel een beetje ontnuchterend. Natuurlijk zijn de graphics nog steeds mooi, maar wel een stuk realistischer dan het introfilmpje deed vermoeden. (En ook lang niet zo gestileerd als de eerste screenshots een jaar geleden).

Het spel zelf is een 2D platformer met stealth-elementen en nog een paar andere moderne trucjes. (Zoals lage muurtjes om achter te schuilen tijdens vuurgevechten). Ik ben hier nog steeds erg nieuwsgierig naar. CounterSpy was al aangekondigd voor PlayStation 3 en Vita, maar nu heeft de ontwikkelaar laten weten dat er ook een PS4-versie in ontwikkeling is. De verwachte releasedatum is in de zomer van dit jaar.

Retro shooter Mercenary Kings naar pc, Mac en PS4

mercenarykings
Alsof de Neo-Geo-spelcomputer nog steeds bestaat en SNK Playmore er zojuist een nieuwe Metal Slug voor heeft aangekondigd. Zo ziet Mercenary Kings eruit. Een over de top schietspel vol explosies, rondvliegende kogelhulzen en schermvullende eindbazen. We weten natuurlijk nog niet of het lekker speelt, maar iedereen die ook maar een beetje affiniteit heeft met dit genre gaat heel erg blij worden van deze trailer. Het spel kopieert zelfs die coole truc uit Cave Story waarbij je korte stukjes kunt zweven door in de lucht omlaag te schieten.

Mercenary Kings wordt gemaakt door hetzelfde team (hoewel nu onder een andere naam) als de fantastische beat ‘em up Scott Pilgrim vs. The World. Vandaar dus die mooi geanimeerde retro graphics. Ook opvallend: in plaats van complete wapens vind je in dit spel losse pistoolonderdelen. Er zijn er meer dan 300 en spelers kunnen ze op alle mogelijke manieren combineren om zo hun eigen ideale wapen te creëren. Klinkt als een toffe manier om ieder potje fris en anders te maken.

Mercenary Kings verschijnt op 25 maart voor pc en Mac, en daarna op 2 april als downloadbare titel voor de PlayStation 4.

Een buitenaardse planeet verkennen in forma.8

forma8
Volgens ontwikkelaar MixedBag speelt hun nieuwe spel forma.8 (zonder hoofdletter) totaal anders dan PixelJunk Shooter. Ik zeg het er maar even bij, want het is moeilijk om naar deze trailer te kijken zonder aan PixelJunk te denken. Het ziet er ongeveer hetzelfde uit, het ruimteschip vliegt op precies dezelfde manier en de vloeistofanimaties zijn net zo gedetaileerd. Niet dat dat per se een nadeel is; Shooter 1 & 2 zijn nog steeds mijn favoriete spellen in de PixelJunk-serie. Ik wil best nog een spel in die stijl spelen.

Het grote verschil met die serie is volgens MixedBag dat forma.8 een “Metroidvania” is. In plaats van losse levels is er dus één grote aaneengesloten wereld. In het begin kun je daar maar een klein gedeelte van verkennen, maar naarmate je wapens en upgrades verzamelt worden er steeds meer gebieden toegankelijk. Klinkt veelbelovend! forma.8 verschijnt later dit jaar voor bijna alle (spel)computers behalve de Xbox One.

Pavilion is een vierde persoons (!) puzzelspel voor PS4 en Vita

pavilion
Wat moeten we ervan denken als ontwikkelaars hun spel omschrijven als een “fourth person adventure”? Dat klinkt als een loze marketingterm die eigenlijk niets betekent (meer mogelijkheden dan first en third person zijn er immers niet, qua camerastandpunten), maar het spel ziet er wel enorm interessant uit. Pavilion speelt zich af in een droomwereld vol bizarre standbeelden en onmogelijke architectuur. Het doel van het spel blijft in deze trailer lekker vaag, en dat wil ontwikkelaar Visiontrick Media ook graag zo houden. De bedoeling is juist om een mysterie te creëren zonder uitleg en tutorials. Als spelers willen weten wat voor spel ze zojuist hebben gekocht, dan moeten ze maar gewoon dingen uitproberen. Het is zo’n gewaagd uitgangspunt dat ik nu al bijna geneigd ben om geen recensies te lezen en Pavilion t.z.t. blind aan te schaffen.

En dat vierde persoons perspectief? Dat betekent volgens Visiontrick vooral dat spelers het poppetje in de trailer niet rechtstreeks besturen. Het is iemand met een eigen wil en het is aan jou om hem te beïnvloeden, subtiel of hardhandig, zodat hij “zijn rol in de wereld” kan vervullen.

Ik snap er weinig van, maar het klinkt allemaal erg intrigerend!

Indiegames Vessel en The Swapper komen naar PlayStation

vesselswapper
Ondertussen bouwt Sony rustig verder aan hun reputatie als dé leverancier van interessante indiegames op spelcomputers. Deze keer met twee al wat oudere puzzel/platformerspellen die binnenkort dus alsnog naar de PlayStation komen.

  • Vessel gaat over een uitvinder die een intelligente vloeistof heeft bedacht. Deze “Fluro” is een groot succes en wordt door veel bedrijven gebruikt als goedkope arbeidskracht. Als de vloeibare wezens echter op hol slaan, moet bedenker Arkwright op pad om zijn uitvinding weer onder controle te krijgen. Vessel verscheen in 2012 voor de pc. Het werd geprezen om zijn creatieve puzzels, al hadden veel recensenten wel kritiek op de onvoorspelbare vloeistofsimulatie die sommige levels onnodig moeilijk maakt. Een Xbox 360-versie ging op het laatste moment niet door, maar op 12 maart verschijnt Vessel nu dus wel voor de PlayStation 3.
  • The Swapper gaat over een astronaut die met een speciaal apparaat zichzelf kan klonen. Genoeg voer voor allerlei interessante puzzels, maar in dit geval ben ik vooral nieuwsgierig naar het verhaal. The Swapper onderzoekt namelijk de filosofische kant van klonen. Als je bijvoorbeeld een dubbele sprong maakt door jezelf boven een ravijn te klonen, bereik jij dan de overkant of pleeg je eigenlijk zelfmoord zodat je kloon verder kan spelen? Het is een interessant gegeven dat in de pc-versie veel recensenten aan het denken zette. The Swapper verschijnt in mei als Cross-Buy titel voor PS3, PS4 én Vita. Met één keer kopen kun je hem dus op al die platforms spelen. Bekijk hieronder een trailer en let op de fraaie omgevingen die de makers allemaal zelf hebben geboetseerd en gefotografeerd.

De menselijke kant van zombies in Dying Light

dyinglight
“We’ve gotten accustomed to mindless zombie killing, right? Movies, TV series, books, and of course games – no matter what the medium, zombies became the cannon fodder of our times. After all, no one should bat an eye at taking down thousands of already dead, walking corpses. Or should they? In Dying Light, we make things a little bit more complicated.”

Interessant citaat van een van de makers van Dying Light. In de vorige trailers leek de hoofdrolspeler van dit spel nog weinig moeite te hebben met het afslachten van zombies, maar in dit nieuwe filmpje benadrukt ontwikkelaar Techland opeens de persoonlijke drama’s achter een zombie-uitbraak. Zombies zijn niet zomaar wandelende schietschijven, maar mensen die je vroeger hebt gekend. Vrienden en collega’s die nu je hersens willen opeten. “Imagine that in order to stay alive, you could be forced to shoot your family doctor, chop a colleague from your office to pieces, or leave your best friend for certain death.”

Het is een spannende invalshoek, maar als ik terugdenk aan de houterige conversaties in dit filmpje vraag ik me toch af of Dying Light het juiste spel is om de menselijke kant van zombies te onderzoeken.

Trailer: shoot’em up Velocity 2X voor Vita & PS4

velocity2x
Als je Velocity nog nooit hebt gespeeld, dan zou je dat echt eens moeten proberen. Het is een ouderwetse shoot’em up, maar dan met de mogelijkheid om te teleporteren. Door met een cursor aan te wijzen waar je naartoe wilt kom je zonder problemen aan de andere kant van solide muren. In de eerste paar levels lijkt het een overbodige gimmick, maar al snel daagt het spel je uit om op turbosnelheid door smalle doolhoven te racen waarbij je steeds maar een fractie van een seconde de tijd hebt om te teleporteren. Je vliegt jezelf gegarandeerd 20 keer achter elkaar te pletter, maar als het tijdens de 21ste poging dan wel lukt is je dag meteen weer goed. De originele PSP Mini-versie is nog steeds te koop voor €4,99 (werkt op PSP, PS3 en Vita) en voor €7,99 is er ook Velocity Ultra met opgepoetste graphics voor PS3 en Vita.

En dat spel krijgt dit jaar dus een vervolg. Hieronder zie je de nieuwste trailer voor Velocity 2X. Dit avontuur wordt volgens ontwikkelaar FutureLab groter, mooier, sneller en nog explosiever dan het eerste spel. Bovendien zijn er nu ook kleine bonuslevels, waarin de piloot uit haar ruimteschip stapt om gebouwen te voet te verkennen.

Velocity 2X verschijnt later dit jaar voor Vita en PS4.

Nieuwe trailer Ubisoft’s Child of Light

childoflight
En we hebben een releasedatum! Ubisoft’s handgeschilderde avonturenspel Child of Light is vanaf 30 april te downloaden voor pc en voor zo’n beetje alle spelcomputers. Een korte reminder voor iedereen die het was vergeten: Child of Light speelt als een 2D platformspel, maar dan met turnbased gevechten zoals in een RPG. Alle teksten zijn geschreven op rijm en dit is na Rayman (Origins en Legends) het eerste spel dat gebruikmaakt van het Ubi-art Framework – een hulpprogramma waarmee Ubisoft’s programmeurs eenvoudig animaties kunnen maken van stilstaande tekeningen. Voor een spel als dit zouden vroeger tientallen animators nodig zijn, maar dankzij Ubisoft’s software kan een klein team in relatief weinig tijd toch iets maken dat er verbazingwekkend mooi uitziet.

Hoe zou het eigenlijk zijn met Valiant Hearts, dat andere Ubi-art-spel dat vorig jaar op dezelfde dag werd aangekondigd? Ubisoft heeft ons sindsdien regelmatig op de hoogte gehouden van Child of Light, maar over Valiant Hearts hebben we nooit meer iets gehoord. Hij zal toch niet stilletjes gecancelled zijn?

Nieuwe beelden PS4-spel Infamous: Second Son

secondson
We bekijken vandaag twee nieuwe filmpjes van het spel Infamous: Second Son. De eerste is een officiële “behind the scenes”-trailer waarin de ontwikkelaars uitleggen hoe ze de spelwereld zo nat en glibberig hebben gemaakt. Deze game speelt zich af in de regenachtige stad Seattle, vandaar dat er veel aandacht wordt besteed aan de glans van natte bakstenen en de kleur van regenplassen op asfalt. Om eerlijk te zijn waren spelcomputers altijd al goed in het nabootsen van regen (al op de eerste PlayStation zagen de natgeregende levels er altijd extra realistisch uit), maar op de PlayStation 4 is de illusie helemaal overtuigend.

De tweede video is gefilmd tijdens een perspresentatie in China. De beeldkwaliteit is dus wat minder, maar het is wel een indrukwekkende demonstratie van de superkrachten in dit spel. Blijf vooral kijken tot de derde minuut, als hoofdrolspeler Delsin Rowe zijn neonkrachten gebruikt om tegen gebouwen op te rennen en door de lucht te vliegen.

Infamous: Second Son is vanaf 21 maart te koop voor de PlayStation 4.