Categorie: "PlayStation 4"

Zo werkt stembesturing op de PlayStation 4

ps4voicecontrol
Eric Cartman was niet onder de indruk van de “limited voice control functionality” op de PlayStation 4, maar in deze video lijkt het toch best goed te werken. Ook al verstaat de Xbox One meer woordjes, de belangrijkste commando’s zitten zo te zien ook op Sony’s nieuwe console. Spellen opstarten, screenshots maken, inloggen, uitloggen… je kunt het allemaal doen zonder een knop aan te raken. Het enige wat niet werkt (en juist dat spreekt Cartman waarschijnlijk aan) is de PlayStation 4 aanzetten met je stem. Omdat de Xbox One ook in standby mode blijft luisteren kun je vanuit je luie stoel een film uitzoeken of een Skype-gesprek starten. De PS4 begint pas te luisteren als hij aanstaat, dus daar moet je alsnog eerst de controller erbij pakken.

  • Stembesturing op de PS4 werkt via de PlayStation Camera (wordt los verkocht) of via de draadloze headset (standaard meegeleverd).
  • De PlayStation 4 is vanaf aanstaande vrijdag te koop in Nederland voor 399 euro.

Nieuwe beelden van Ubisoft’s Child of Light

childoflighttrailer
In deze video geeft Brianna Code (leuke naam voor een programmeur!) een rondleiding door Child of Light. Je weet wel, die RPG van Ubisoft die er dankzij Rayman’s Ubi-art Framework uitziet als een waterverfschilderij. Het is hetzelfde level als in de trailer van een paar weken geleden, maar nu dus iets uitgebreider en met meer uitleg over wat er precies gebeurt.

  • Gevechten zijn niet echt turnbased, maar maken gebruik van een tijdlijn waarop je precies kunt zie wie er wanneer mag aanvallen. Ik speel te weinig RPG’s om te beoordelen hoe origineel dat idee is, maar het oogt in ieder geval spannender dan de klassieke omstebeurt gevechten.
  • Dat vliegen gaat Aurora wel erg gemakkelijk af. Het ziet er bijna uit alsof je een cursor bestuurt en op dingen klikt. Hopelijk zijn er ook levels waar ze wat meer mag rennen en springen.
  • Het duurde even, maar toen zag ik dat alle dialogen inderdaad op rijm zijn geschreven. Het idee is top, maar zonder voice acting valt het niet heel erg op.
  • Child of Light ziet er nog steeds ontzettend mooi uit. Ik blijf het tof vinden dat Ubisoft naast alle triple A shooters ook dit soort experimenten produceert.

PS4 of Xbox One? South Park mengt zich in de console wars

consolewars
Gamesjournalisten noemen het weleens gekscherend de “console wars”: het eeuwige gekibbel onder fanboys over welke spelcomputer nu precies de beste is. Maar hoewel de gemoederen inderdaad hoog op kunnen lopen, blijft het gelukkig bij onschuldige discussies op het internet. Niemand raakt daadwerkelijk gewond. Behalve dan in South Park. In de nieuwe aflevering ‘Black Friday’, gisteren uitgezonden in Amerika, dreigen de console wars uit te lopen op een echte oorlog. Wie er wint zien we pas volgende week, maar de manier waarop fanboys klakkeloos de PR napraten is alvast perfect getroffen. Op de Xbox One schakel je moeiteloos tussen games, films en televisie! Ja maar de PlayStation 4-controller heeft een touchpad interface! “Ach laat die Sony-sukkels toch,” zegt Cartman uiteindelijk, “ze komen er vanzelf wel achter dat de PS4 maar beperkte voice control functionaliteit heeft.”

  • Het verschijnsel Black Friday kennen wij hier niet. Waar het op neerkomt is dat alle winkels elkaar één dag per jaar aftroeven met spectaculaire aanbiedingen, in de hoop zo veel mogelijk Christmas shoppers naar binnen te lokken.
  • Zonde dat het officiële South Park-spel The Stick of Truth onlangs is uitgesteld, dit had de perfecte introductie kunnen zijn!
  • Hieronder kun je de grappigste scene alvast bekijken. De rest van de aflevering moet je zelf maar even opzoeken.
  • En vergeet ook het commentaar op YouTube niet te lezen, waar de discussie vrolijk verder gaat: “Too bad they couldn’t talk about how the ps4 controller is cheap and flimsy, or how the ps4 can’t stop crashing,”
  • Die Brack Friday Bunduru klinkt eigenlijk best aantrekkelijk!

PlayStation 4 uitpakvideo in Daft Punk’s laboratorium

unboxing
Merkwaardig dit. Shuhei Yoshida, de algemeen directeur van Sony’s computerafdeling, heeft een uitpakfilmpje gemaakt in hetzelfde decor waar Daft Punk een paar maanden geleden hun promotievideo filmde. Een soort ondergronds laboratorium in jaren ’70 stijl. Daft Punk gebruikte het om het eerste exemplaar van hun nieuwe plaat Random Access Memories uit te pakken, en Yoshida doet hier hetzelfde met een PlayStation 4. Wat twee Franse producers te maken hebben met Sony’s nieuwe spelcomputer is mij ook niet helemaal duidelijk. Misschien vond Yoshida het gewoon een mooi decor (dat hij waarschijnlijk gratis kon gebruiken omdat Daft Punk hun platen uitgeeft via Sony Music), maar aan de andere kant is zijn filmpje bijna shot voor shot een remake van de Random Access Memories-video. Hij draagt zelfs handschoentjes zodat je heel even denkt dat de PS4 door een robot wordt uitgepakt.

Heel vreemd dus, al is het wel vermakelijker dan alle onofficiële webcam-unboxings waar het internet de komende weken mee overspoeld gaat worden.

De PlayStation 4 is vanaf 29 november te koop in Nederland.

Nieuwe trailer PS4 shoot’em up Resogun

resogun
Is het een screenshot van Cube World? Een vervolg op 3D Dot Game Heroes? Een nieuwe mod voor Minecraft? Allemaal mis! In werkelijkheid kijk je naar een close-up van Resogun. Dit PlayStation 4-spel maakt gebruik van voxels, en van heel dichtbij ziet dat er dus zo uit. Een soort miniatuurversie van Minecraft die vooral indruk maakt als er dingen worden opgeblazen. Dan spatten al die kleine kubusjes namelijk uit elkaar in grote kleurrijke stofwolken. Zien is geloven.

Resogun is het nieuwste spel van Housemarque, een Finse studio die PS3-bezitters waarschijnlijk vooral kennen van Super Stardust HD. (Zelf vond ik hun platformspel Outland ook errug goed). Dit nieuwe spel is een horizontal scrolling shoot’em up die zich afspeelt in kleine cirkelvorminge arena’s. Je vliegt dus eindeloos hetzelfde rondje terwijl er steeds meer vijanden verschijnen. Daarnaast staan er in ieder level ook een paar onschuldige poppetjes die veilig naar het moederschip gebracht willen worden. Het klinkt allemaal vrij simpel, maar het belooft net als Super Stardust een van die spellen te worden die je eindeloos kunt blijven herspelen om steeds hogere scores te halen.

Resogun verschijnt tegelijk met de PlayStation 4 op 29 november. De prijs is nog niet bekend, maar PlayStation Plus-abonnees mogen het spel gratis downloaden.

PlayStation 4 nu al speelbaar in Nederlandse winkels

findyourps4
Goed nieuws voor gamers die niet kunnen wachten tot 29 november: Sony is begonnen met het plaatsen van PS4 demo consoles in Nederlandse speelgoed- en electronicawinkels. Wie dat wil kan de PlayStation 4 vandaag dus al uitproberen. Via de site findyourPS4.com kun je opzoeken in welke steden en welke winkels de demonstratiekasten precies zijn geïnstalleerd. Amsterdammers hebben de grootste kans er een tegen te komen, maar deelnemende winkels zijn gelukkig verspreid over heel Nederland.

Heb je er een gevonden, dan kun je op de demopod vijf spellen uitproberen.

  • Knack gaat over een robot die steeds groter wordt door gevonden voorwerpen aan zijn lichaam toe te voegen.
  • De hoofdrolspeelster van Contrast kan veranderen in een platte schaduw en schakelt daarmee voortdurend tussen een 3D avonturenspel en een 2D platformer.
  • In het prettig gestoorde Octodad: Dadliest Catch speel je een brave huisvader die aan niemand mag laten merken dat hij eigenlijk een octopus is.
  • The Pinball Arcade is een verzameling beroemde flipperkasten die zo realistisch mogelijk worden weergegeven op de PlayStation 4.
  • Super Motherload is een simpel arcadespelletje over mijnwerkers op een buitenaardse planeet. Niet echt het soort spel waarvoor je een dure nieuwe console aanschaft, al schijnt de multiplayer-stand wel erg verslavend te zijn.

[g.forum]

Galak-Z wil shoot’em ups moderniseren

galakz
Volgens mij begin ik Galak-Z eindelijk een beetje te snappen. In trailers ziet het eruit als de zoveelste op Geometry Wars gebaseerde Twin Stick Shooter, maar mensen die de demo hebben gespeeld fluisteren al langer dat dit er eentje is om in de gaten te houden. Een spel dat er weliswaar uitziet als een ouderwetse shoot’em up, maar dat speelt als een moderne shooter met grote onvoorspelbare gevechten. In interviews vergelijkt bedenker Jake Kazdal zijn spel graag met Far Cry 3 en de Halo-serie.

Het concept is eigenlijk iets te ambitieus voor een trailer van anderhalve minuut, daarom is de onderstaande video ook zo goed. Een uitgebreide Twitch-stream waarin je Jake zijn eigen spel ruim een half uur ziet spelen. Je moet er dus wel even voor gaan zitten, maar als het genre je aanspreekt wordt je misschien aangenaam verrast. Vijanden zien er echt intelligent uit. Je kunt je ervoor verstoppen, maar zodra iemand je spot zetten ze genadeloos de achtervolging in. Heerlijk om te zien hoe die gevechten kunnen escaleren.

Nieuwe trailer van platformspel Contrast

contrasttrailer
Indiegame Contrast begint er steeds interessanter uit te zien. De grote gimmick hier is dat je personage in een schaduw kan veranderen. Ze wisselt dus voortdurend tussen de echte wereld en de platte schaduwwereld. Ik ging ervanuit dat dit grotendeels een 2D platformspel zou worden met misschien een paar driedimensionale puzzels, maar in deze nieuwe trailer lijkt de verdeling eerder 50/50. En de driedimensionale gedeeltes zien er ook echt tof uit! Contrast speelt zich af in de jaren ’20, maar dan wel in een vervormde fantasieversie van dat tijdperk. De graphics zijn min of meer realistisch, maar alles is mistiger en sprookjesachtiger dan in het echt. Een beetje zoals in de spellen van Double Fine. “An adult world seen through a child’s eyes,” aldus een de bedenkers.

Contrast verschijnt later deze maand als downloadbare titel voor Xbox 360, PlayStation 3 en pc. Wie echter van plan is om een PlayStation 4 te kopen kan beter even wachten; op die console wordt Contrast een van de eerste spellen die PlayStation Plus-abonnees gratis mogen downloaden. Dat lijkt mij een prima manier om je nieuwe spelcomputer in te wijden.

Een octopus als huisvader in Octodad: Dadliest Catch

dadliestcatch
Octodad: Dadliest Catch is een van de vreemdste spellen voor de PlayStation 4 (hij komt ook naar pc en Mac, maar daarvoor zijn wel meer vreemde spellen verkrijgbaar). In dit spel bestuur je een octopus die zich vermomt als mens. Je zou denken dat niemand daar intrapt, maar Octodad’s vrouw en zijn twee kinderen (!) hebben al jarenlang niets in de gaten.

Het spel volgt de octopus in zijn dagelijks leven, terwijl hij klusjes opknapt in en om het huis. Dat klinkt allemaal niet zo moeilijk, maar dan ken je de besturing van Octodad nog niet. In andere spellen laat je personages lopen door simpelweg de controlstick naar voren te duwen, maar hier moet je Octodad’s tentakels één voor één verslepen (met de controlsticks of met een Move-controller) om je te verplaatsen en voorwerpen op te rapen. Het is allemaal zo omslachtig en onnauwkeurig dat de simpelste klusjes uitdraaien op totale chaos. Hieronder staat een officièle trailer, maar Octodad komt eigenlijk het beste tot zijn recht in Let’s Play-filmpjes waarin een speler de slappe lach krijgt omdat hij nauwelijks naar de keuken kan lopen zonder al het meubilair omver te gooien. Daar heb ik er dus ook een van opgezocht.

Octodad: Dadliest Catch verschijnt in januari 2014 voor pc en Mac. Op de PS4-versie moeten we waarschijnlijk nog iets langer wachten. Overigens is de originele versie van Octodad (iets primitiever maar net zo hilarisch) nog steeds gratis te downloaden vanaf de officiële site.

Sony blikt terug met nostalgische PlayStation-commercial

4theplayers
Om te vieren dat het PlayStation-merk 18 jaar bestaat (en stiekem natuurlijk ook om reclame te maken voor de PlayStation 4) lanceerde Sony vandaag een heerlijk nostalgisch filmpje. Het begint in 1995 op een jongenskamer, waar Daniel samen met zijn beste vriend een potje Tekken speelt op de PlayStation. Vanaf daar neemt het filmpje je mee op een reis door de tijd. Daniel’s televisie wordt ieder jaar groter en platter, de posters aan de muur veranderen mee met zijn smaak (van Air via Kasabian naar de Arctic Monkeys) en uit het raam zie je de skyline langzaam groeien. En natuurlijk het belangrijkste: Daniel koopt iedere keer braaf de nieuwste PlayStation. Wat heerlijk om het opstartscherm van de PS2 weer even terug te zien!