Categorie: "PlayStation 4"

Verken een compleet sterrenstelsel in ruimtespel Drifter

drifter
Dit is niet de spannendste of de spectaculairste trailer om naar te kijken, maar Drifter klinkt wel ontzettend ambitieus. Welk ander spel geeft je toegang tot een procedureel gegenereerd sterrenstelsel met een diameter van 100.000 lichtjaren? (Dat zijn 946.073.047.258.080.000 kilometers). Een sterrenstelsel waarin je bovendien zelf bepaalt wat je doet en met letterlijk tienduizenden sterren om te verkennen? Het zijn duizelingwekkende getallen, maar dat is precies wat de makers van dit spel beloven.

Drifter is een sandbox game met bijna onbeperkte vrijheid. Je begint het spel met niets anders dan een ruimteschip en 10.000 credits. Hoe je daarna in leven blijft is helemaal aan jou. Wilde je altijd al een premiejager worden die op intergalactische misdadigers jaagt? Het kan in dit spel. Wil je gewoon van het mooie uitzicht genieten terwijl je in een rustig tempo pakketjes vervoert? Ook dat is mogelijk. Je kunt zelfs een piraat worden en andere ruimteschepen beroven, al heb je kans dat er dan een premiejager achter jou aan komt.

Axiom Verge lijkt op Metroid, komt naar PS4 & Vita

axiomverge
Al veel ontwikkelaars hebben zich de afgelopen 30 jaar laten inspireren door Nintendo’s Metroid, maar bij weinig spellen ligt de invloed er zo dik bovenop als bij Axiom Verge. Deze platformer speelt niet alleen als Metroid (lees: een grote aaneengesloten spelwereld waarin je steeds meer upgrades verzamelt), hij ziet er ook precies hetzelfde uit. Dezelfde buitenaardse architectuur, dezelfde blokkige retrographics, dezelfde spookachtige soundtrack… het is alsof Nintendo eindelijk weer een nieuwe 2D Metroid heeft aangekondigd. Best een knappe prestatie, als je bedenkt dat alles wat je deze trailer ziet en hoort is gemaakt door één man.

Sony was duidelijk ook onder de indruk, want ze hebben de exclusieve rechten gekocht om Axiom Verge volgend jaar uit te brengen voor PlayStation 4 en Vita.

En als je vindt dat deze trailer er af en toe vreemd uitziet: dat klopt. Axiom Verge heeft een mysterieuze feature waarbij je glitches in de spelwereld kunt gebruiken om geheime gebieden te vinden “buiten de normale gameplay”. Ik heb geen idee wat dat precies betekent, maar het klinkt erg intrigerend.

Zelf trailers maken met SHAREfactory op de PS4

sharefactory
Dus de PlayStation 4 heeft sinds vandaag een nieuwe gratis appSHAREfactory, waarmee spelers hun eigen gameplay-filmpjes kunnen monteren. Het was altijd al mogelijk om je speelsessies rechtstreeks naar Twitch te streamen, maar met deze app kun je ook een gelikte trailer maken van alle hoogtepunten. Bijvoorbeeld om op YouTube te uploaden. SHAREfactory ziet er in de trailer inderdaad lekker overzichtelijk uit. Een makkelijke manier om filmfragmenten op maat te knippen en netjes achter elkaar te plakken.

Als ik alle PS4-bezitters een ongevraagd advies mag geven: gebruik die “cinematic transitions” zo weinig mogelijk. Het liefst zelfs nooit. Al die lichtflitsen en verfstroken ogen misschien verleidelijk, maar beheers jezelf! Er is een reden dat echte trailers haast nooit scene overgangen gebruiken: ze zien er goedkoop uit en ze leiden af van wat je eigenlijk wilt laten zien. Als je je oude filmpjes een paar jaar later terugkijkt schaam je je gegarandeerd voor al die overdadige tussenstukjes. Monteer al je scenes gewoon rechtstreeks achter elkaar voor een cleane professionele look.

Het lijkt op Jet Set Radio en het speelt als Mirror’s Edge

hover
Jemig dit spel ziet er cool uit. Hover: Revolt of Gamers is een first person parkour-spel zoals Mirror’s Edge. Alleen kun je hier sneller rennen en hoger springen – net als een echte platformheld. Het heeft de stijl en de flair van Jet Set Radio (de componist van dat spel, Hideki Naganuma, werkt zelfs mee aan de soundtrack) en kleine foutjes kun je herstellen door de tijd terug te spoelen zoals in Prince of Persia: The Sands of Time. Het beste van drie werelden gecombineerd dus. Bij driedimensionale indiegames is het altijd maar afwachten of ze ook écht lekker spelen, maar het is moeilijk om niet enthousiast te worden van dit filmpje. Hover ziet er zooo leuk uit.

Ik werd ook erg enthousiast van het fragment waarin een van de programmeurs uitlegt hoe de missies in het spel haast ongemerkt van start gaan. Hover is een open wereld-sandbox game, maar in plaats van een minimap met knipperende icoontjes reageer je gewoon op dingen die je om je heen ziet gebeuren. Bijvoorbeeld een voorbijganger die wordt lastiggevallen door een boosaardige politierobot. En die jou, als je hem redt, voorstelt aan een ander personage dat misschien weer een nieuwe opdracht voor je heeft. Hopelijk lukt het Hover om op die manier een stad te genereren die tot het einde toe blijft verrassen.

Nieuwe trailer van Ubisoft’s Child of Light

childoflight2
Child of Light ziet er nog steeds met iedere trailer mooier uit. Ubisoft wil deze role playing game de uitstraling geven van een levend schilderij en dat lukt zo te zien erg goed. Ik vind het vooral leuk dat de ingescande tekeningen niet te perfect zijn. De levels van Rayman Origins en Legends zijn op dezelfde manier gemaakt, maar daar is alles zo glad gephotoshopt dat de hand van de kunstenaar nauwelijks meer is terug te zien. Het aardige van Child of Light is dat Ubisoft alle verfvlekken en potloodkrassen gewoon in het spel laat. Het resultaat is een game die er écht uitziet als een bewegend schilderij. (Ik vraag me of deze stijl dan ook betekent dat alle tekeningen in het spel zijn gemaakt door één kunstenaar. Dat wordt goed opletten tijdens de aftiteling).

Child of Light is vanaf 29 april te downloaden voor PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One en Wii U.

Zie Mikami’s nieuwe horrorspel The Evil Within in actie

theevilwithin
Als ik had gezegd dat dit een trailer was voor Resident Evil 7 zou iedereen mij vast geloven. Dit is precies hoe een nieuw spel in die serie eruit zou zien. In werkelijkheid gaat dit filmpje over The Evil Within, een gloednieuw horrorspel van regisseur Shinji Mikami (de man achter de eerste vier Resident Evil-spellen). En dat lijkt dus echt heel erg op Capcom’s beroemde zombiereeks. Het is bijna grappig om te zien hoeveel overeenkomsten er zijn. The Evil Within speelt zich af in een griezelig landhuis, de hoofdrolspeler is een politieagent, je bekijkt de actie van over zijn schouder en de engste vijand ziet eruit als de grote broer van Chainsaw Man. Alleen de hond die door het raam naar binnen springt ontbreekt nog.

Dat hoeft natuurlijk allemaal geen bezwaar te zijn. Zelfs de trouwste fans hebben na 18 jaar moetie om het verhaal van Resident Evil (een verzameling complottheorieën, geheime ondergrondse organisaties en familiedrama’s) nog te volgen. Een nieuw horrorspel zonder al die bagage klinkt eigenlijk best als een goed idee. Zeker als de gameplay vergelijkbaar is met het meesterwerk Resident Evil 4.

The Evil Within is vanaf 29 augustus te koop voor PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One en pc.

The Last of Us: Remastered voor PlayStation 4

thelastofusremastered
Is iemand nog verbaasd door deze aankondiging? De eerste geruchten over een next-gen-versie doken al op voordat de PS3-versie überhaupt in de winkels lag, maar nu is het dus officieel: The Last of Us verschijnt over een paar maanden ook als Remastered Edition voor de PlayStation 4. De verbeteringen blijven gelukkig beperkt tot een paar grafische updates. Een hogere resolutie, mooiere schaduwen, updated textures, je kent het wel. (Ik zeg “gelukkig” niet omdat ik anders jaloers zou worden, maar vooral omdat The Last of Us al helemaal “af” aanvoelde; extra missies of bonuslevels zouden de vaart er maar uit halen). Daarnaast wordt TLOU Remastered gebundeld met alle DLC en een optie voor audio commentaar tijdens de tussenfilmpjes.

Survival horror in een verlaten ziekenhuis met Daylight

daylight
Nieuwe trailer voor Daylight. Het kan lastig zijn om al die first person horrorspellen uit elkaar te houden, maar dit is degene met procedureel gegenereerde levels. Geen uitgebreid avonturenspel dus, maar een kort spookverhaal dat er bij iedere poging anders uitziet. Potjes duren maximaal drie kwartier, maar de ontwikkelaars schatten dat de meeste spelers niet verder komen dan 10 of 15 minuten.

Het verhaal van Daylight is simpel: je bent een jonge vrouw die wakker wordt in een donker ziekenhuis. Hoe je daar komt weet je niet en je enige lichtbron is een smartphone waarvan de batterij bijna leeg is. Zodra het licht uitgaat is het spel sowieso afgelopen (vandaar die maximale speelduur van 45 minuten) dus het is zaak om zo snel mogelijk op onderzoek te gaan. Tegelijkertijd geeft het spel je geen enkel wapen, dus het is ook zaak om de aanwezige spoken zoveel mogelijk te vermijden. Het idee is dat je in de loop van heel veel korte potjes langzaam het mysterie van het ziekenhuis ontrafelt.

Daylight is vanaf 29 april voor 15 euro te koop op pc en PlayStation 4.

Eerste trailer: Assassin’s Creed Unity voor PS4/Xbox One/pc

assassinscreedunity
Trailer voor Assassin’s Creed: Unity, het eerste spel uit de reeks dat speciaal wordt ontwikkeld voor next-gen hardware (PS4, Xbox One, pc). Natuurlijk verscheen deel IV ook al voor die spelcomputers, maar dat was eigenlijk een opgepoetste remake van het PS3/Xbox 360-spel. Deze keer hoeven de ontwikkelaars geen rekening meer te houden met verouderde hardware. In de praktijk zal dat vooral betekenen dat Unity er veel mooier uitziet. Deze trailer maakt dan ook een verpletterende indruk, maar houd er tijdens het kijken rekening mee dat Ubisoft vaak een beetje overdrijft in dit soort teasers. Zo fotorealistisch als dit zal het vast niet worden (de gelekte screenshots op Kotaku schetsen al een heel ander beeld), maar het zou mooi zijn als het uiteindelijke spel wel dezelfde sfeer uitstraalt.

De setting is deze keer Parijs in het jaar 1789. De Franse revolutie dus, waarbij het gewone volk in opstand kwam tegen de elite. Een interessant thema dat sinds een paar jaar ook weer behoorlijk actueel is. In het begeleidende persbericht zet Ubisoft alvast de toon met een beroemd citaat van koningin Marie Antoinette. Toen iemand haar vertelde dat het Franse volk geen brood meer had, schijnt zij geantwoord te hebben: “qu’ils mangent de la brioche” (dan eten ze toch gewoon taart). Historici twijfelen tegenwoordig of ze het echt zo heeft gezegd, maar je zal het citaat ongetwijfeld tegenkomen in het spel. Net als (hopelijk) de bestorming van de Bastille en de onthoofding van Marie Antoinette. Ik heb er zin in!

Dit is Sony’s Virtual Reality-helm voor de PS4

projectmorpheus
Sony presenteerde vandaag “Project Morpheus”, een virtual reality-helm die uiteindelijk in de winkel moet komen te liggen als accessoire voor de PlayStation 4. Het gaat voorlopig om een prototype dat nog lang niet klaar is voor de verkoop, maar toch! Virtual reality! Op de PS4! We hadden voor de pc natuurlijk al de vergelijkbare Oculus Rift-helm, maar met een PlayStation-logo erop lijkt het allemaal net iets echter. De Oculus zal uiteindelijk heus wel een keer verschijnen, maar voor een miljoenenbedrijf als Sony is het toch een stuk makkelijker om een betaalbare bril uit te geven die gegarandeerd werkt op iedere PlayStation. Bovendien heeft Sony honderden ontwikkelaars in dienst die er ook daadwerkelijk spellen voor kunnen maken.

Ben Gilbert van techsite Engadget mocht Project Morpheus alvast uitproberen en was redelijk enthousiast. Het opzetten van de helm was bij dit prototype nog een beetje lastig (de pasvorm moet met schuifjes en draaiknoppen worden afgestemd op het hoofd van de drager), maar toen hij eenmaal zat was de ervaring vergelijkbaar met de Oculus Rift. Bovendien doet deze helm met behulp van de PlayStation Eye ook aan head tracking, waarbij de camera alle bewegingen van de speler registreert. Zo kun je bijvoorbeeld in het echt opzij leunen om in het spel om een hoekje te kijken. In combinatie met de PlayStation Move (in iedere hand één) vergeet je na een tijdje bijna dat je een game aan het spelen bent.

[g.forum]