Categorie: "PlayStation 4"

Spelcomputers steeds toegankelijker voor indie developers

indies
Een digitale spellenwinkel waar iedereen in mag publiceren? Waar gewerkt kan worden met populaire frameworks als Unity, Java en HTML5? Waar ontwikkelaars zelf hun prijzen mogen bepalen? En de releasedatum van hun spel? En waar ze vanaf het eerste verkochte exemplaar direct worden uitbetaald? Dat paradijs voor spellenmakers klinkt als de App Store, maar het is, verrassend genoeg, de Wii U eShop. Nintendo maakte vannacht een pakket maatregelen bekend dat de Wii U toegankelijker maakt voor kleine onafhankelijke ontwikkelaars. Vergeleken met Apple’s winkel zijn de toegangseisen nog steeds relatief hoog (potentiële ontwikkelaars moeten bijvoorbeeld een bedrijf oprichten en bewijzen dat ze ervaring hebben met het maken van spellen), maar dit is een reuzenstap vooruit na het WiiWare-tijdperk waarin ontwikkelaars verplicht moesten werken vanuit een kantoor en pas betaald kregen als hun spel 4000 keer was verkocht.

De gebruikersinterface van de PlayStation 4


Benieuwd naar de gebruikersinterface van de PlayStation 4? Je ziet hem in deze screenshots. Sony neemt afscheid van de vertrouwde Xross Media Bar en kiest voor nieuwe menu’s met meer plaatjes en sociale elementen. De bovenstaande screenshot lijkt mij het beginscherm. Al je spellen en apps (zoals de browser en Sony’s onpopulaire variant op Spotify) staan in een lange horizontale rij, zodat er onderaan genoeg ruimte overblijft om meteen te verwijzen naar de populairste gameplayfilmpjes. Die nieuwe “share” knop op de controller negeren is duidelijk geen optie.

Demonstratie Killzone: Shadow Fall bij Amerikaanse talkshow


En ik maar denken dat Sony vorige week alleen geprerenderde filmpjes liet zien. Hier is een video waarin presentator Jimmy Fallon Killzone: Shadow Fall mag uitproberen in zijn talkshow, live op de Amerikaanse televisie. Deze beelden moeten wel echt zijn; Guerilla zou nooit een filmpje produceren waarin zo belabberd wordt gespeeld. (“You’re shooting at the air conditioning!”)

We kunnen er dus blijkbaar van uitgaan dat PS4-spellen er écht zo mooi uitzien. Ik ben toch wel onder de indruk. Een wazig YouTube-filmpje doen deze graphics ongetwijfeld geen eer aan, maar al die vergezichten met honderden flatgebouwen en vliegende auto’s zijn nu al een stuk gedetailleerder dan we gewend zijn. Bekijk onder het Jimmy Fallon-filmpje ook de officiële trailer voor nog een paar indrukwekkende decors.

PlayStation 4 trailer: The Witness


Aha, dus daarom verdween The Witness drie jaar geleden opeens van de radar; Jonathan Blow was zijn nieuwe spel stiekem aan het klaarstomen voor de volgende generatie spelcomputers. Vannacht mocht Sony aankondigen dat The Witness gedurende het “launch window” (de periode tot ongeveer drie maanden na de lancering van een nieuwe spelcomputer) exclusief verkrijgbaar is voor de PlayStation 4.

The Witness is een first person puzzelspel. Spelers verkennen een mysterieus eiland waar ze volgens Blow nooit meer dan 20 seconden zijn verwijderd van een nieuwe puzzel. Het is een open wereld game, maar veel kleiner dan je van dat genre gewend bent. Het eiland is zelfs zo compact dat spelers in 1 minuut en 10 seconden van de ene kant naar de andere kant kunnen rennen. Het resultaat is volgens de makers een spelwereld met zo min mogelijke loze ruimte; iedere vierkante meter is volgestopt met puzzels en geheimen.

Alles wat je moet weten over de PlayStation 4


Dus Sony onthulde vannacht de PlayStation 4. Nog niet het apparaat zelf, maar wel de specificaties, de DualShock 4-controller en de bijbehorende Kinect-achtige camera. Dit is wat je moet weten:

  • De controller heeft inderdaad een aanraakgevoelige touchpad voor “more ways to interact with games.” Op papier een leuke toevoeging, al kregen we helaas niet te zien hoe de eerste PS4-spellen van deze nieuwe functie gebruikmaken. Is het alleen een handige manier om menu’s te navigeren, of gaan we er ook raketten mee richten en zombies op onthoofden?
  • De camera lijkt in eerste instantie vooral bedoeld om de bewegingen van de controller te registreren (via een gekleurd lampje bovenop de DualShock 4), al is hij volgens de specificaties ook in staat om zijn directe omgeving driedimensionaal te scannen. Daarnaast beschikt het ding over vier (!) microfoons om nauwkeurig te bepalen waar alle geluiden in je woonkamer vandaan komen. Ik ben benieuwd hoe Sony die informatie denkt te gebruiken.