Categorie: "PlayStation 4"

Nieuwe trailer peuterhorrorspel Among the Sleep

amongthesleep2
Het blijft een ijzersterk idee: een horrorspel dat spelers beleven door de ogen van een peuter. Waarom heeft niemand dit eerder bedacht? Het is de perfecte manier om een spel eng te maken. In tegenstelling tot de gespierde mannen die je meestal bestuurt is dit mannetje volkomen hulpeloos. Bovendien ziet de hele wereld er door het lage perspectief automatisch groot en bedreigend uit. Ik ben een beetje bezorgd over de fantasiewerelden in de tweede helft van de trailer (herkenbare omgevingen waar iets niet pluis is lijken mij veel effectiever), maar we zullen er maar op vertrouwen dat de makers weten wat ze doen.

Among the Sleep begon een paar jaar geleden als schoolproject van een groep studenten, maar na alle positieve reacties (en een succesvolle Kickstarter-campagne) is het inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig spel dat volgende week uitkomt voor pc en Mac. Daarna volgt er ook nog een versie voor de PlayStation 4 (waar het een van de eerste spellen wordt die Sony’s virtual reality-bril Project Morpheus ondersteunt) maar daar is nog geen releasedatum voor bekend.

Call of Duty: Advanced Warfare trailer met Kevin Spacey

callofdutyadvancedwarfare
Het kostte vast een fortuin om Kevin Spacey in te huren, maar ik moet toegeven dat zijn aanwezigheid inderdaad iets lijkt toe te voegen aan deze trailer. Uit de mond van een anonieme stemacteur had die speech over democratie makkelijk kunnen overkomen als paranoïde onzin, maar Spacey brengt het zo overtuigend dat ik er bijna in ga geloven. Misschien wil ik inderdaad geen democratie meer?

Het spel zelf ziet er in de trailer best goed uit, maar de naam Call of Duty maakt me een beetje huiverig. Ik bedoel: ik wil best een cool science-fiction-spel spelen over supersoldaten die 10 meter hoog springen en met speciale handschoenen over muren lopen, maar ik ben bang dat die futuristische gimmicks uiteindelijk hooguit 5% van het spel beslaan. Call of Duty blijft toch in de eerste plaats een schietspel en dat is in Advanced Warfare vast niet anders. Liefhebbers kunnen deze game op 4 november dus weer blind aanschaffen, maar als Kevin Spacey-fan hou ik het dit jaar liever bij House of Cards.

Kijk dit: indiegame over een buitenaardse vlinder

source
Dat gebeurt niet vaak: dat een trailer zo bijzonder is dat je na afloop meteen weer op play drukt om hem nog een keer te bekijken. Ontwikkelaar Fenix Fire kreeg het voor elkaar met dit waanzinnige filmpje voor hun nieuwe spel Source. Ik zou nu kunnen uitleggen dat het gaat over een buitenaardse vlinder in een abstracte wereld, maar daarmee doe ik deze trailer echt tekort. Kijk zelf maar even, na de klik. Ik moest denken aan Flower, aan Rez, aan Starfox en zelfs een een paar keer aan Resogun, maar Source ziet er bovenal heel erg uniek uit. Fijn ook om eindelijk weer eens een next gen indiegame te zien die de rekenkracht van de PS4 en de Xbox One daadwerkelijk benut.

Helaas is de status van dit project momenteel een beetje onduidelijk. Sony presenteerde Source vandaag als een van hun 12 nieuwe indiegames voor PS4 en Vita, maar tegelijkertijd loopt er ook nog een Kickstarter campagne die zijn streefdoel niet lijkt te gaan halen. Ik weet dus niet of het spel nog steeds gepland staat voor PS4, Xbox One en pc, of dat Sony de exclusieve rechten heeft gekocht, of dat het helemaal niet meer verschijnt als de Kickstarter mislukt. Ik hoop in ieder geval niet die laatste optie, maar we zullen moeten afwachten.

Verken een compleet sterrenstelsel in ruimtespel Drifter

drifter
Dit is niet de spannendste of de spectaculairste trailer om naar te kijken, maar Drifter klinkt wel ontzettend ambitieus. Welk ander spel geeft je toegang tot een procedureel gegenereerd sterrenstelsel met een diameter van 100.000 lichtjaren? (Dat zijn 946.073.047.258.080.000 kilometers). Een sterrenstelsel waarin je bovendien zelf bepaalt wat je doet en met letterlijk tienduizenden sterren om te verkennen? Het zijn duizelingwekkende getallen, maar dat is precies wat de makers van dit spel beloven.

Drifter is een sandbox game met bijna onbeperkte vrijheid. Je begint het spel met niets anders dan een ruimteschip en 10.000 credits. Hoe je daarna in leven blijft is helemaal aan jou. Wilde je altijd al een premiejager worden die op intergalactische misdadigers jaagt? Het kan in dit spel. Wil je gewoon van het mooie uitzicht genieten terwijl je in een rustig tempo pakketjes vervoert? Ook dat is mogelijk. Je kunt zelfs een piraat worden en andere ruimteschepen beroven, al heb je kans dat er dan een premiejager achter jou aan komt.

Axiom Verge lijkt op Metroid, komt naar PS4 & Vita

axiomverge
Al veel ontwikkelaars hebben zich de afgelopen 30 jaar laten inspireren door Nintendo’s Metroid, maar bij weinig spellen ligt de invloed er zo dik bovenop als bij Axiom Verge. Deze platformer speelt niet alleen als Metroid (lees: een grote aaneengesloten spelwereld waarin je steeds meer upgrades verzamelt), hij ziet er ook precies hetzelfde uit. Dezelfde buitenaardse architectuur, dezelfde blokkige retrographics, dezelfde spookachtige soundtrack… het is alsof Nintendo eindelijk weer een nieuwe 2D Metroid heeft aangekondigd. Best een knappe prestatie, als je bedenkt dat alles wat je deze trailer ziet en hoort is gemaakt door één man.

Sony was duidelijk ook onder de indruk, want ze hebben de exclusieve rechten gekocht om Axiom Verge volgend jaar uit te brengen voor PlayStation 4 en Vita.

En als je vindt dat deze trailer er af en toe vreemd uitziet: dat klopt. Axiom Verge heeft een mysterieuze feature waarbij je glitches in de spelwereld kunt gebruiken om geheime gebieden te vinden “buiten de normale gameplay”. Ik heb geen idee wat dat precies betekent, maar het klinkt erg intrigerend.

Zelf trailers maken met SHAREfactory op de PS4

sharefactory
Dus de PlayStation 4 heeft sinds vandaag een nieuwe gratis appSHAREfactory, waarmee spelers hun eigen gameplay-filmpjes kunnen monteren. Het was altijd al mogelijk om je speelsessies rechtstreeks naar Twitch te streamen, maar met deze app kun je ook een gelikte trailer maken van alle hoogtepunten. Bijvoorbeeld om op YouTube te uploaden. SHAREfactory ziet er in de trailer inderdaad lekker overzichtelijk uit. Een makkelijke manier om filmfragmenten op maat te knippen en netjes achter elkaar te plakken.

Als ik alle PS4-bezitters een ongevraagd advies mag geven: gebruik die “cinematic transitions” zo weinig mogelijk. Het liefst zelfs nooit. Al die lichtflitsen en verfstroken ogen misschien verleidelijk, maar beheers jezelf! Er is een reden dat echte trailers haast nooit scene overgangen gebruiken: ze zien er goedkoop uit en ze leiden af van wat je eigenlijk wilt laten zien. Als je je oude filmpjes een paar jaar later terugkijkt schaam je je gegarandeerd voor al die overdadige tussenstukjes. Monteer al je scenes gewoon rechtstreeks achter elkaar voor een cleane professionele look.

Het lijkt op Jet Set Radio en het speelt als Mirror’s Edge

hover
Jemig dit spel ziet er cool uit. Hover: Revolt of Gamers is een first person parkour-spel zoals Mirror’s Edge. Alleen kun je hier sneller rennen en hoger springen – net als een echte platformheld. Het heeft de stijl en de flair van Jet Set Radio (de componist van dat spel, Hideki Naganuma, werkt zelfs mee aan de soundtrack) en kleine foutjes kun je herstellen door de tijd terug te spoelen zoals in Prince of Persia: The Sands of Time. Het beste van drie werelden gecombineerd dus. Bij driedimensionale indiegames is het altijd maar afwachten of ze ook écht lekker spelen, maar het is moeilijk om niet enthousiast te worden van dit filmpje. Hover ziet er zooo leuk uit.

Ik werd ook erg enthousiast van het fragment waarin een van de programmeurs uitlegt hoe de missies in het spel haast ongemerkt van start gaan. Hover is een open wereld-sandbox game, maar in plaats van een minimap met knipperende icoontjes reageer je gewoon op dingen die je om je heen ziet gebeuren. Bijvoorbeeld een voorbijganger die wordt lastiggevallen door een boosaardige politierobot. En die jou, als je hem redt, voorstelt aan een ander personage dat misschien weer een nieuwe opdracht voor je heeft. Hopelijk lukt het Hover om op die manier een stad te genereren die tot het einde toe blijft verrassen.

Nieuwe trailer van Ubisoft’s Child of Light

childoflight2
Child of Light ziet er nog steeds met iedere trailer mooier uit. Ubisoft wil deze role playing game de uitstraling geven van een levend schilderij en dat lukt zo te zien erg goed. Ik vind het vooral leuk dat de ingescande tekeningen niet te perfect zijn. De levels van Rayman Origins en Legends zijn op dezelfde manier gemaakt, maar daar is alles zo glad gephotoshopt dat de hand van de kunstenaar nauwelijks meer is terug te zien. Het aardige van Child of Light is dat Ubisoft alle verfvlekken en potloodkrassen gewoon in het spel laat. Het resultaat is een game die er écht uitziet als een bewegend schilderij. (Ik vraag me of deze stijl dan ook betekent dat alle tekeningen in het spel zijn gemaakt door één kunstenaar. Dat wordt goed opletten tijdens de aftiteling).

Child of Light is vanaf 29 april te downloaden voor PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One en Wii U.

Zie Mikami’s nieuwe horrorspel The Evil Within in actie

theevilwithin
Als ik had gezegd dat dit een trailer was voor Resident Evil 7 zou iedereen mij vast geloven. Dit is precies hoe een nieuw spel in die serie eruit zou zien. In werkelijkheid gaat dit filmpje over The Evil Within, een gloednieuw horrorspel van regisseur Shinji Mikami (de man achter de eerste vier Resident Evil-spellen). En dat lijkt dus echt heel erg op Capcom’s beroemde zombiereeks. Het is bijna grappig om te zien hoeveel overeenkomsten er zijn. The Evil Within speelt zich af in een griezelig landhuis, de hoofdrolspeler is een politieagent, je bekijkt de actie van over zijn schouder en de engste vijand ziet eruit als de grote broer van Chainsaw Man. Alleen de hond die door het raam naar binnen springt ontbreekt nog.

Dat hoeft natuurlijk allemaal geen bezwaar te zijn. Zelfs de trouwste fans hebben na 18 jaar moetie om het verhaal van Resident Evil (een verzameling complottheorieën, geheime ondergrondse organisaties en familiedrama’s) nog te volgen. Een nieuw horrorspel zonder al die bagage klinkt eigenlijk best als een goed idee. Zeker als de gameplay vergelijkbaar is met het meesterwerk Resident Evil 4.

The Evil Within is vanaf 29 augustus te koop voor PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One en pc.

The Last of Us: Remastered voor PlayStation 4

thelastofusremastered
Is iemand nog verbaasd door deze aankondiging? De eerste geruchten over een next-gen-versie doken al op voordat de PS3-versie überhaupt in de winkels lag, maar nu is het dus officieel: The Last of Us verschijnt over een paar maanden ook als Remastered Edition voor de PlayStation 4. De verbeteringen blijven gelukkig beperkt tot een paar grafische updates. Een hogere resolutie, mooiere schaduwen, updated textures, je kent het wel. (Ik zeg “gelukkig” niet omdat ik anders jaloers zou worden, maar vooral omdat The Last of Us al helemaal “af” aanvoelde; extra missies of bonuslevels zouden de vaart er maar uit halen). Daarnaast wordt TLOU Remastered gebundeld met alle DLC en een optie voor audio commentaar tijdens de tussenfilmpjes.