Categorie: "PlayStation 4"

The Last of Us: Remastered voor PlayStation 4

thelastofusremastered
Is iemand nog verbaasd door deze aankondiging? De eerste geruchten over een next-gen-versie doken al op voordat de PS3-versie überhaupt in de winkels lag, maar nu is het dus officieel: The Last of Us verschijnt over een paar maanden ook als Remastered Edition voor de PlayStation 4. De verbeteringen blijven gelukkig beperkt tot een paar grafische updates. Een hogere resolutie, mooiere schaduwen, updated textures, je kent het wel. (Ik zeg “gelukkig” niet omdat ik anders jaloers zou worden, maar vooral omdat The Last of Us al helemaal “af” aanvoelde; extra missies of bonuslevels zouden de vaart er maar uit halen). Daarnaast wordt TLOU Remastered gebundeld met alle DLC en een optie voor audio commentaar tijdens de tussenfilmpjes.

Survival horror in een verlaten ziekenhuis met Daylight

daylight
Nieuwe trailer voor Daylight. Het kan lastig zijn om al die first person horrorspellen uit elkaar te houden, maar dit is degene met procedureel gegenereerde levels. Geen uitgebreid avonturenspel dus, maar een kort spookverhaal dat er bij iedere poging anders uitziet. Potjes duren maximaal drie kwartier, maar de ontwikkelaars schatten dat de meeste spelers niet verder komen dan 10 of 15 minuten.

Het verhaal van Daylight is simpel: je bent een jonge vrouw die wakker wordt in een donker ziekenhuis. Hoe je daar komt weet je niet en je enige lichtbron is een smartphone waarvan de batterij bijna leeg is. Zodra het licht uitgaat is het spel sowieso afgelopen (vandaar die maximale speelduur van 45 minuten) dus het is zaak om zo snel mogelijk op onderzoek te gaan. Tegelijkertijd geeft het spel je geen enkel wapen, dus het is ook zaak om de aanwezige spoken zoveel mogelijk te vermijden. Het idee is dat je in de loop van heel veel korte potjes langzaam het mysterie van het ziekenhuis ontrafelt.

Daylight is vanaf 29 april voor 15 euro te koop op pc en PlayStation 4.

Eerste trailer: Assassin’s Creed Unity voor PS4/Xbox One/pc

assassinscreedunity
Trailer voor Assassin’s Creed: Unity, het eerste spel uit de reeks dat speciaal wordt ontwikkeld voor next-gen hardware (PS4, Xbox One, pc). Natuurlijk verscheen deel IV ook al voor die spelcomputers, maar dat was eigenlijk een opgepoetste remake van het PS3/Xbox 360-spel. Deze keer hoeven de ontwikkelaars geen rekening meer te houden met verouderde hardware. In de praktijk zal dat vooral betekenen dat Unity er veel mooier uitziet. Deze trailer maakt dan ook een verpletterende indruk, maar houd er tijdens het kijken rekening mee dat Ubisoft vaak een beetje overdrijft in dit soort teasers. Zo fotorealistisch als dit zal het vast niet worden (de gelekte screenshots op Kotaku schetsen al een heel ander beeld), maar het zou mooi zijn als het uiteindelijke spel wel dezelfde sfeer uitstraalt.

De setting is deze keer Parijs in het jaar 1789. De Franse revolutie dus, waarbij het gewone volk in opstand kwam tegen de elite. Een interessant thema dat sinds een paar jaar ook weer behoorlijk actueel is. In het begeleidende persbericht zet Ubisoft alvast de toon met een beroemd citaat van koningin Marie Antoinette. Toen iemand haar vertelde dat het Franse volk geen brood meer had, schijnt zij geantwoord te hebben: “qu’ils mangent de la brioche” (dan eten ze toch gewoon taart). Historici twijfelen tegenwoordig of ze het echt zo heeft gezegd, maar je zal het citaat ongetwijfeld tegenkomen in het spel. Net als (hopelijk) de bestorming van de Bastille en de onthoofding van Marie Antoinette. Ik heb er zin in!

Dit is Sony’s Virtual Reality-helm voor de PS4

projectmorpheus
Sony presenteerde vandaag “Project Morpheus”, een virtual reality-helm die uiteindelijk in de winkel moet komen te liggen als accessoire voor de PlayStation 4. Het gaat voorlopig om een prototype dat nog lang niet klaar is voor de verkoop, maar toch! Virtual reality! Op de PS4! We hadden voor de pc natuurlijk al de vergelijkbare Oculus Rift-helm, maar met een PlayStation-logo erop lijkt het allemaal net iets echter. De Oculus zal uiteindelijk heus wel een keer verschijnen, maar voor een miljoenenbedrijf als Sony is het toch een stuk makkelijker om een betaalbare bril uit te geven die gegarandeerd werkt op iedere PlayStation. Bovendien heeft Sony honderden ontwikkelaars in dienst die er ook daadwerkelijk spellen voor kunnen maken.

Ben Gilbert van techsite Engadget mocht Project Morpheus alvast uitproberen en was redelijk enthousiast. Het opzetten van de helm was bij dit prototype nog een beetje lastig (de pasvorm moet met schuifjes en draaiknoppen worden afgestemd op het hoofd van de drager), maar toen hij eenmaal zat was de ervaring vergelijkbaar met de Oculus Rift. Bovendien doet deze helm met behulp van de PlayStation Eye ook aan head tracking, waarbij de camera alle bewegingen van de speler registreert. Zo kun je bijvoorbeeld in het echt opzij leunen om in het spel om een hoekje te kijken. In combinatie met de PlayStation Move (in iedere hand één) vergeet je na een tijdje bijna dat je een game aan het spelen bent.

[g.forum]

Aztez: een beat’em in zwart-wit voor PS4 & Vita

aztez
Sony’s officiële PlayStation Blog lijkt sinds een paar weken meer op een indiegame blog. Er zijn blijkbaar even geen grote titels om over te schrijven, dus nu verschijnen er iedere dag verhalen over de eigenwijze spelletjes van kleine studios. Ik begrijp de (in de reacties veelgehoorde) frustratie van PS4-bezitters die zich afvragen waar hun “echte spellen” blijven, maar ik vind het eigenlijk wel tof. Normaal staat het PS Blog vol met racespellen en first person shooters; al deze indiegames zijn een leuke afwisseling.

Vandaag kijken we naar Aztez: een kruising tussen een beat’em up en een strategiespel met opvallende zwart-wit graphics. Ik heb maar een animated gif van PS Blog gestolen zodat je meteen ziet wat Aztez zo aantrekkelijk maakt. De vloeiende actie en de krankzinnige combo’s die je kent uit spellen als Bayonetta en Devil May Cry, maar dan in 2D. En de strategie-elementen? Als ik de beschrijving goed begrijp speel je tussen deze levels door een Risk-achtige “empire management strategy game” met willekeurig gegenereerde plattegronden. Je verovert dus de wereld, maar alle confrontaties met vijandelijke legers zijn korte actielevels. Klinkt tof! Aztez verschijnt binnenkort voor Vita en PS4.

2D actiespel CounterSpy ook naar PS4, nieuwe trailer

counterspy
Nieuwe trailer van spionagespel CounterSpy. De presentatie van dit filmpje is echt perfect. Een stijlvol eerbetoon aan de geanimeerde opening sequence van alle James Bond-films. Scenes tuimelen over elkaar en door het beperkte kleurgebruik maakt CounterSpy meteen een gelikte indruk. De echte gameplaybeelden in de tweede helft zijn daarna wel een beetje ontnuchterend. Natuurlijk zijn de graphics nog steeds mooi, maar wel een stuk realistischer dan het introfilmpje deed vermoeden. (En ook lang niet zo gestileerd als de eerste screenshots een jaar geleden).

Het spel zelf is een 2D platformer met stealth-elementen en nog een paar andere moderne trucjes. (Zoals lage muurtjes om achter te schuilen tijdens vuurgevechten). Ik ben hier nog steeds erg nieuwsgierig naar. CounterSpy was al aangekondigd voor PlayStation 3 en Vita, maar nu heeft de ontwikkelaar laten weten dat er ook een PS4-versie in ontwikkeling is. De verwachte releasedatum is in de zomer van dit jaar.

Retro shooter Mercenary Kings naar pc, Mac en PS4

mercenarykings
Alsof de Neo-Geo-spelcomputer nog steeds bestaat en SNK Playmore er zojuist een nieuwe Metal Slug voor heeft aangekondigd. Zo ziet Mercenary Kings eruit. Een over de top schietspel vol explosies, rondvliegende kogelhulzen en schermvullende eindbazen. We weten natuurlijk nog niet of het lekker speelt, maar iedereen die ook maar een beetje affiniteit heeft met dit genre gaat heel erg blij worden van deze trailer. Het spel kopieert zelfs die coole truc uit Cave Story waarbij je korte stukjes kunt zweven door in de lucht omlaag te schieten.

Mercenary Kings wordt gemaakt door hetzelfde team (hoewel nu onder een andere naam) als de fantastische beat ‘em up Scott Pilgrim vs. The World. Vandaar dus die mooi geanimeerde retro graphics. Ook opvallend: in plaats van complete wapens vind je in dit spel losse pistoolonderdelen. Er zijn er meer dan 300 en spelers kunnen ze op alle mogelijke manieren combineren om zo hun eigen ideale wapen te creëren. Klinkt als een toffe manier om ieder potje fris en anders te maken.

Mercenary Kings verschijnt op 25 maart voor pc en Mac, en daarna op 2 april als downloadbare titel voor de PlayStation 4.

Een buitenaardse planeet verkennen in forma.8

forma8
Volgens ontwikkelaar MixedBag speelt hun nieuwe spel forma.8 (zonder hoofdletter) totaal anders dan PixelJunk Shooter. Ik zeg het er maar even bij, want het is moeilijk om naar deze trailer te kijken zonder aan PixelJunk te denken. Het ziet er ongeveer hetzelfde uit, het ruimteschip vliegt op precies dezelfde manier en de vloeistofanimaties zijn net zo gedetaileerd. Niet dat dat per se een nadeel is; Shooter 1 & 2 zijn nog steeds mijn favoriete spellen in de PixelJunk-serie. Ik wil best nog een spel in die stijl spelen.

Het grote verschil met die serie is volgens MixedBag dat forma.8 een “Metroidvania” is. In plaats van losse levels is er dus één grote aaneengesloten wereld. In het begin kun je daar maar een klein gedeelte van verkennen, maar naarmate je wapens en upgrades verzamelt worden er steeds meer gebieden toegankelijk. Klinkt veelbelovend! forma.8 verschijnt later dit jaar voor bijna alle (spel)computers behalve de Xbox One.

Pavilion is een vierde persoons (!) puzzelspel voor PS4 en Vita

pavilion
Wat moeten we ervan denken als ontwikkelaars hun spel omschrijven als een “fourth person adventure”? Dat klinkt als een loze marketingterm die eigenlijk niets betekent (meer mogelijkheden dan first en third person zijn er immers niet, qua camerastandpunten), maar het spel ziet er wel enorm interessant uit. Pavilion speelt zich af in een droomwereld vol bizarre standbeelden en onmogelijke architectuur. Het doel van het spel blijft in deze trailer lekker vaag, en dat wil ontwikkelaar Visiontrick Media ook graag zo houden. De bedoeling is juist om een mysterie te creëren zonder uitleg en tutorials. Als spelers willen weten wat voor spel ze zojuist hebben gekocht, dan moeten ze maar gewoon dingen uitproberen. Het is zo’n gewaagd uitgangspunt dat ik nu al bijna geneigd ben om geen recensies te lezen en Pavilion t.z.t. blind aan te schaffen.

En dat vierde persoons perspectief? Dat betekent volgens Visiontrick vooral dat spelers het poppetje in de trailer niet rechtstreeks besturen. Het is iemand met een eigen wil en het is aan jou om hem te beïnvloeden, subtiel of hardhandig, zodat hij “zijn rol in de wereld” kan vervullen.

Ik snap er weinig van, maar het klinkt allemaal erg intrigerend!

Indiegames Vessel en The Swapper komen naar PlayStation

vesselswapper
Ondertussen bouwt Sony rustig verder aan hun reputatie als dé leverancier van interessante indiegames op spelcomputers. Deze keer met twee al wat oudere puzzel/platformerspellen die binnenkort dus alsnog naar de PlayStation komen.

  • Vessel gaat over een uitvinder die een intelligente vloeistof heeft bedacht. Deze “Fluro” is een groot succes en wordt door veel bedrijven gebruikt als goedkope arbeidskracht. Als de vloeibare wezens echter op hol slaan, moet bedenker Arkwright op pad om zijn uitvinding weer onder controle te krijgen. Vessel verscheen in 2012 voor de pc. Het werd geprezen om zijn creatieve puzzels, al hadden veel recensenten wel kritiek op de onvoorspelbare vloeistofsimulatie die sommige levels onnodig moeilijk maakt. Een Xbox 360-versie ging op het laatste moment niet door, maar op 12 maart verschijnt Vessel nu dus wel voor de PlayStation 3.
  • The Swapper gaat over een astronaut die met een speciaal apparaat zichzelf kan klonen. Genoeg voer voor allerlei interessante puzzels, maar in dit geval ben ik vooral nieuwsgierig naar het verhaal. The Swapper onderzoekt namelijk de filosofische kant van klonen. Als je bijvoorbeeld een dubbele sprong maakt door jezelf boven een ravijn te klonen, bereik jij dan de overkant of pleeg je eigenlijk zelfmoord zodat je kloon verder kan spelen? Het is een interessant gegeven dat in de pc-versie veel recensenten aan het denken zette. The Swapper verschijnt in mei als Cross-Buy titel voor PS3, PS4 én Vita. Met één keer kopen kun je hem dus op al die platforms spelen. Bekijk hieronder een trailer en let op de fraaie omgevingen die de makers allemaal zelf hebben geboetseerd en gefotografeerd.