Categorie: "PlayStation 4"

Mirror’s Edge 2 aangekondigd

mirrorsedge2
He he, eindelijk geeft EA toe dat Mirror’s Edge 2 inderdaad in ontwikkeling is. Jarenlang werden alle vragen over dit onderwerp beantwoord met een nietszeggend “geen commentaar,” maar vandaag toonde de uitgever dan eindelijk een korte teaser. Het spel is volgens de beschrijving op YouTube “in early stages of development,” dus het kan nog wel een tijdje duren voordat we hem daadwerkelijk kunnen spelen. Maar toch! Mirror’s Edge 2! Het gaat gewoon echt gebeuren!

De eerste Mirror’s Edge verscheen in 2008 voor PS3, Xbox 360 en pc. Het was niet mijn favoriete spel van de afgelopen generatie en sommige missies waren zelfs ronduit frustrerend, maar toch had het iets speciaals. Alle andere spellen die ik in 2008 speelde ben ik al lang weer vergeten, maar Mirror’s Edge spookt nog regelmatig door mijn hoofd. Dat gevoel als Faith ongehinderd over de daken mocht hollen, springen en klauteren heb ik nog steeds in geen enkele andere game ervaren.

Helaas focust de korte teaser voor Mirror’s Edge 2 precies op de onderdelen die het eerste spel af en toe zo frustrerend maakten (vechten met vijanden in saaie gebouwen), maar we zullen er maar van uitgaan dat dat komt door die early stages of development; de buitenwereld was vast nog niet klaar om aan het grote publiek te laten zien.

Eerste trailer zombiespel Dying Light

dyinglighttrailer
Hier is dan eindelijk een trailer voor Dying Light, het spel dat 2 weken geleden werd aangekondigd als “Mirror’s Edge met zombies.” Het is een frustrerende trailer omdat je niet ziet wat je eigenlijk wilt zien. (Ik ga er tenminste vanuit dat jullie, net als ik, vooral benieuwd zijn hoe een free-running first-person zombie-achtervolging er precies uitziet). In plaats daarvan krijgen we een stijlvol animatiefilmpje over 4 mannen die worden achtervolgd door zombies. Het ziet er spectaculair uit en het komt aardig overeen met wat de preview beloofde, maar mooie filmpjes maken kan iedereen. De echte vraag is hoe goed Dying Light er in slaagt om dit soort scenes speelbaar te maken. Vanuit een first person perspectief en bij voorkeur met net zo’n fijne besturing als Mirror’s Edge.

Dying Light verschijnt in 2014 voor Xbox One, Xbox 360, PlayStation 4, PlayStation 3 en pc.

Remote Play in alle PlayStation 4-spellen

remoteplay
“Sony has mandated Vita Remote Play for all upcoming PS4 games – except those that require the use of its bundled stereoscopic camera, the PS4 Eye.”

Dus het lijkt erop dat Sony hun Remote Play-concept eindelijk serieus gaat nemen. Ja okee, het is technisch al 6 jaar mogelijk om PlayStation 3-spellen te streamen naar je PSP, maar de lijst met titels die de functie daadwerkelijk ondersteunen is teleurstellend kort. Door ontwikkelaars op de PlayStation 4 te verplichten om mee te werken, wordt Remote Play op de nieuwe console hopelijk wel een volwaardige functie.

Voor wie nog steeds niet begrijpt waar dit over gaat: met Remote Play verandert je Vita in een soort Wii U Gamepad. Je kunt draadloos verbinding maken met de PS4 en alle spellen (als ze compatible zijn) spelen op het kleine schermpje van de Vita. Die heeft in tegenstelling tot de PSP twee controlsticks, dus de besturing zou in de meeste gevallen geen probleem moeten zijn. Het is geen killer app en ik kan me nauwelijks voorstellen dat iemand speciaal hiervoor een PS4 of een Vita zal aanschaffen, maar voor wie beide apparaten toch in huis heeft is dit wel een erg leuke toepassing.

[g.forum]

Horrorspel Dying Light klinkt als Mirror’s Edge met zombies

dyinglight1
“It’s a pity WBIE hasn’t released video of the game yet, because that’s the “wow” element here — the experience of running from zombies across rooftops with the grace and speed not seen since DICE’s beloved free-running game Mirror’s Edge is the thing that makes it special.”

A pity indeed! Kotaku-journalist Stephen Totilo mocht vandaag eindelijk iets schrijven over een presentatie die hij vorige week bijwoonde, maar uitgeverij Warner Brothers houdt de bijbehorende trailer nog even geheim. Dat is zonde, want Dying Light klinkt veelbelovend. Een first person zombiespel in een open wereld met een hoofdrolspeler die net zo lenig is als Faith (uit Mirror’s Edge); het lijkt haast te mooi om waar te zijn.

Dying Light is afkomstig van de Poolse studio Techland, die je misschien nog kent van Dead Island. Op het eerste gezicht lijkt Dying Light net een kloon van dat spel met wat extra free-running elementen, maar volgens Techland onderscheidt hun nieuwe game zich ook door de goed uitgewerkte dag/nacht-cyclus. Overdag is de wereld van Dying Light redelijk veilig. Er zijn wel zombies, maar die wandelen versuft rond zodat jij op je gemak de stad kunt verkennen om wapens te verzamelen en missies uit te voeren. De horror barst pas los na zonsondergang, want dan worden de zombies agressief. Het zijn er zoveel dat je tijdens die nachtelijke uurtjes weinig anders kunt doen dan vluchten en proberen om niet gebeten te worden.

Dying Light verschijnt in 2014 voor Xbox One, PlayStation 4 en pc, en in een aangepaste vorm ook nog voor PS3/Xbox 360. Hieronder zie je dus geen trailer, maar nog wel een paar screenshots.

Indiegame Hohokum naar PS3, Vita en PS4

hohokum0
Hé kijk, Sony heeft de rechten gekocht van Hohokum. Deze indiegame van ontwikkelaar Honeyslug en kunstenaar Richard Hogg is al bijna 3 jaar in ontwikkeling (het spel was in 2011 zelfs genomineerd voor een IGF Award), maar staat nu dus definitief gepland voor 2014. Met een beetje hulp van Sony’s eigen Santa Monica-studio wordt Hohokum volgend jaar uitgebracht voor PlayStation 3, PS Vita én voor de PlayStation 4.

Goed nieuws dus voor mensen die houden van originele spelideeën met vrolijke graphics. Het is in deze screenshot misschien niet meteen duidelijk, maar je bestuurt in Hohokum de slang. Een vliegende slang in alle kleuren van de regenboog die net als in het beroemde spelletje Snake steeds langer wordt. Wat er verder gebeurt is nog niet helemaal duidelijk, maar bedenker Richard Hogg spreekt van een “playground” om in te verdwalen. Een spel zonder traditionele hindernissen, zodat spelers de omgeving op hun gemak kunnen verkennen. Bekijk hieronder nog twee recente screenshots en een oude trailer uit 2011. De graphics zijn in de tussentijd een stuk mooier geworden, maar het filmpje geeft in ieder geval een idee van wat je ongeveer kunt verwachten.

Spelcomputers steeds toegankelijker voor indie developers

indies
Een digitale spellenwinkel waar iedereen in mag publiceren? Waar gewerkt kan worden met populaire frameworks als Unity, Java en HTML5? Waar ontwikkelaars zelf hun prijzen mogen bepalen? En de releasedatum van hun spel? En waar ze vanaf het eerste verkochte exemplaar direct worden uitbetaald? Dat paradijs voor spellenmakers klinkt als de App Store, maar het is, verrassend genoeg, de Wii U eShop. Nintendo maakte vannacht een pakket maatregelen bekend dat de Wii U toegankelijker maakt voor kleine onafhankelijke ontwikkelaars. Vergeleken met Apple’s winkel zijn de toegangseisen nog steeds relatief hoog (potentiële ontwikkelaars moeten bijvoorbeeld een bedrijf oprichten en bewijzen dat ze ervaring hebben met het maken van spellen), maar dit is een reuzenstap vooruit na het WiiWare-tijdperk waarin ontwikkelaars verplicht moesten werken vanuit een kantoor en pas betaald kregen als hun spel 4000 keer was verkocht.

De gebruikersinterface van de PlayStation 4


Benieuwd naar de gebruikersinterface van de PlayStation 4? Je ziet hem in deze screenshots. Sony neemt afscheid van de vertrouwde Xross Media Bar en kiest voor nieuwe menu’s met meer plaatjes en sociale elementen. De bovenstaande screenshot lijkt mij het beginscherm. Al je spellen en apps (zoals de browser en Sony’s onpopulaire variant op Spotify) staan in een lange horizontale rij, zodat er onderaan genoeg ruimte overblijft om meteen te verwijzen naar de populairste gameplayfilmpjes. Die nieuwe “share” knop op de controller negeren is duidelijk geen optie.

Demonstratie Killzone: Shadow Fall bij Amerikaanse talkshow


En ik maar denken dat Sony vorige week alleen geprerenderde filmpjes liet zien. Hier is een video waarin presentator Jimmy Fallon Killzone: Shadow Fall mag uitproberen in zijn talkshow, live op de Amerikaanse televisie. Deze beelden moeten wel echt zijn; Guerilla zou nooit een filmpje produceren waarin zo belabberd wordt gespeeld. (“You’re shooting at the air conditioning!”)

We kunnen er dus blijkbaar van uitgaan dat PS4-spellen er écht zo mooi uitzien. Ik ben toch wel onder de indruk. Een wazig YouTube-filmpje doen deze graphics ongetwijfeld geen eer aan, maar al die vergezichten met honderden flatgebouwen en vliegende auto’s zijn nu al een stuk gedetailleerder dan we gewend zijn. Bekijk onder het Jimmy Fallon-filmpje ook de officiële trailer voor nog een paar indrukwekkende decors.

PlayStation 4 trailer: The Witness


Aha, dus daarom verdween The Witness drie jaar geleden opeens van de radar; Jonathan Blow was zijn nieuwe spel stiekem aan het klaarstomen voor de volgende generatie spelcomputers. Vannacht mocht Sony aankondigen dat The Witness gedurende het “launch window” (de periode tot ongeveer drie maanden na de lancering van een nieuwe spelcomputer) exclusief verkrijgbaar is voor de PlayStation 4.

The Witness is een first person puzzelspel. Spelers verkennen een mysterieus eiland waar ze volgens Blow nooit meer dan 20 seconden zijn verwijderd van een nieuwe puzzel. Het is een open wereld game, maar veel kleiner dan je van dat genre gewend bent. Het eiland is zelfs zo compact dat spelers in 1 minuut en 10 seconden van de ene kant naar de andere kant kunnen rennen. Het resultaat is volgens de makers een spelwereld met zo min mogelijke loze ruimte; iedere vierkante meter is volgestopt met puzzels en geheimen.

Alles wat je moet weten over de PlayStation 4


Dus Sony onthulde vannacht de PlayStation 4. Nog niet het apparaat zelf, maar wel de specificaties, de DualShock 4-controller en de bijbehorende Kinect-achtige camera. Dit is wat je moet weten:

  • De controller heeft inderdaad een aanraakgevoelige touchpad voor “more ways to interact with games.” Op papier een leuke toevoeging, al kregen we helaas niet te zien hoe de eerste PS4-spellen van deze nieuwe functie gebruikmaken. Is het alleen een handige manier om menu’s te navigeren, of gaan we er ook raketten mee richten en zombies op onthoofden?
  • De camera lijkt in eerste instantie vooral bedoeld om de bewegingen van de controller te registreren (via een gekleurd lampje bovenop de DualShock 4), al is hij volgens de specificaties ook in staat om zijn directe omgeving driedimensionaal te scannen. Daarnaast beschikt het ding over vier (!) microfoons om nauwkeurig te bepalen waar alle geluiden in je woonkamer vandaan komen. Ik ben benieuwd hoe Sony die informatie denkt te gebruiken.