Categorie: "PlayStation 4"

Zie handgetekend oorlogsspel Valiant Hearts in actie

valianthearts
Spelbeelden van Valiant Hearts. De trailer voor dit spel zag er vorige week al fraai uit, maar maakte niet echt duidelijk hoe het precies speelde. Nu blijkt het dus een platform/puzzelspel met stealth-elementen. Sluip door loopgraven en los puzzels op met schakelaars en soepketels. Die puzzels lijken in deze twee filmpjes nog niet heel erg uitdagend, maar ik neem aan dat we alleen nog maar kijken naar de eerste levels. De echte breinbrekers volgen in dit soort spellen meestal pas later.

Valiant Hearts is een vijfluik dat zich afspeelt tijdens de Eerste Wereldoorlog. In de loop van het spel bestuur je een Duitse soldaat, een Engelse piloot, een Belgische verpleegster, een Franse krijgsgevangene en een Amerikaanse vrijwilliger. De enige verbindende factor tussen al die verhalen is de hond, die je in deze filmpjes ook een paar keer voorbij ziet komen. Al die personages aan verschillende kanten van de oorlog krijgen op een bepaald met te maken met deze hond.

Valiant Hearts maakt gebruik van het Ubi-art Framework (zie ook: Child of Light) om de bijzondere striptekeningen tot leven te brengen. Het spel verschijnt volgend jaar als downloadbare titel voor PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One en pc.

Laatste week voor 90 extra dagen bij PlayStation Plus-abonnement

psplus
Hé PlayStation-fans, hier is jullie reminder dat dit de laatste week is waarin Sony 90 dagen extra cadeau geeft bij een jaarabonement op PlayStation Plus. Dit is niet alleen een welkomstgeschenk voor nieuwe abonnees, maar een aanbieding waar iedereen van kan profiteren. Sla toe vóór 20 september en je krijgt voor €49,99 dus niet 12, maar 15 maanden toegang tot de Instant Game Collection.

  • Let op: Sony is vergeten de tekst in de Store aan te passen waardoor het lijkt alsof je gewoon 12 maanden aanschaft. Nergens wordt iets gezegd over 90 gratis dagen, maar zodra de transactie is voltooid wordt je abonnement wel degelijk met 3 extra maanden verlengd.
  • Ik begrijp dat deze actie alleen geldt voor abonnementen die je koopt in de PlayStation Store. Pas dus met de kant en klare PlayStation Plus-kraskaarten die sommige speelgoedwinkels verkopen.
  • PlayStation 3-spellen waar je toegang tot krijgt als je nu lid wordt: Assassin’s Creed III, XCOM: Enemy Unknown, LittleBigPlanet Karting, Spec Ops: The Line, Jak and Daxter Trilogy, Uncharted 3, Saints Row: The Third, Payday The Heist en Maffia II. Vita-bezitters hebben iets minder keus, maar kunnen nog altijd kiezen uit Uncharted: Golden Abyss, New Little King’s Story, Urban Trial Freestyle, Gravity Rush en Stealth Inc: A Clone in the Dark.

[g.forum]

Kijk dit: Ubisoft’s platform-RPG Child of Light

childoflight
Oh wow, hebben jullie deze trailer al gezien? Het heet Child of Light en het is de eerste keer dat Ubisoft hun Ubi-art Framework gebruikt voor een ander spel dan Rayman. Het resultaat is verbluffend. Dezelfde soepele animaties als Rayman Origins en Legends (kijk hoe mooi de haren van prinses Aurora wapperen in de wind), maar dan losser geschetst en ingekleurd met waterverf. Het is alsof je een aquarel schilderij tot leven ziet komen.

(Hoe het precies werkt snap ik ook niet, maar het Ubi-art Framework is dus een stuk software waarmee programmeurs stilstaande tekeningen kunnen animeren zonder eerst honderden individuele frames te tekenen).

Het spel zelf wordt volgens Ubisoft een kruising tussen een platformspel en een Japanse RPG. Je loopt en vliegt door al die prachtige omgevingen en zodra je een vijand aanraakt kom je terecht in een turnbased gevecht. Het spel bevat naast platformlevels ook dorpjes (waar sommige bewoners je vragen om een sidequest op te lossen) en net als in een echte RPG kom je onderweg mensen tegen die zich bij je aansluiten zodat het reisgezelschap steeds groter wordt. Ubisoft beweert dat alle gesprekken die je in het spel voert op rijm zijn geschreven. Dat belooft wat!

Capcom’s science fiction-spel dat eruitziet als Demon’s Souls

deepdown
Stel je voor dat Demon’s Souls willekeurig gegenereerde levels had. Iedere keer dat je een kerker betreedt ziet hij er anders uit, liggen er andere schatten en wordt hij bewaakt door andere vijanden. Dat is de belofte van Deep Down, een spel dat Capcom exclusief ontwikkeld voor de PlayStation 4. De eerste trailers en gameplayfilmpjes zien er meteen Demon’s en Dark Souls-achtig uit, alleen wordt alles wat je hier ziet dus ter plekke door het spel bedacht. Zelfs het ontwerp van de vijanden ligt niet vast. Dankzij Capcom’s “liquid expression” kunnen dezelfde monsters er bij iedere ontmoeting anders uitzien en andere aanvallen uitvoeren.

Dus dat klinkt angstaanjagend. Misschien pakt het in de praktijk rampzalig uit en genereert het spel voortdurend saaie of onlogische levels, maar op papier is Deep Down een van de spannendste spellen ooit gemaakt.

Opvallend genoeg worden al die ondergrondse kerkers met elkaar verbonden door een science fiction verhaaltje. De hoofdrolspeler heeft magische krachten waarmee hij het verleden kan “lezen” door oude monumenten aan te raken, maar in werkelijkheid speelt het spel zich af in het jaar 2094. In de onderstaande trailer zie je daarom ook een paar flitsen van een futuristisch New York.

Free Running zombiespel Dying Light 12 minuten in actie

dyinglighttrailer12minutes
Spannende achtervolgingen in dit filmpje van Dying Light. Dit is het spel dat gamesjournalisten een paar weken geleden omschreven als Mirror’s Edge met zombies. Ontwikkelaar Techland heeft de presentatie nu ook op het internet gezet zodat iedereen Dying Light zelf in actie kan zien. Het oogt best wel indrukwekkend. Het Free Running lijkt weliswaar langzamer en minder vloeiend dan in Mirror’s Edge, maar de hoofdrolspeler is nog steeds een stuk leniger dan de helden in vergelijkbare spellen. En hoe stoer is het om 12 minuten naar een first person actiespel te kijken zonder dat er ook maar één kogel wordt afgevuurd? Alle tegenstanders worden tijdens het rennen uitgeschakeld met hakbijlen en honkbalknuppels – dat is alvast één ding dat Dying Light beter doet dan Mirror’s Edge. (Al schijn je verderop in het spel ook pistolen te kunnen vinden).

  • Over de voice acting in dit filmpje ben ik minder enthousiast. Het helpt vast niet dat ik momenteel bezig ben met The Last of Us (misschien wel het best geacteerde spel dat ik ooit heb gespeeld), maar alle gesprekken in Dying Light klinken ontzettend houterig. Vooral de ontmoeting met het kleine meisje in de derde minuut is totaal niet geloofwaardig.
  • Ik neem aan dat we hier kijken naar een van de next gen-versies (Dying Light verschijnt zowel voor de huidige als de volgende generatie spelcomputers), want het spel ziet er bij vlagen ontzettend mooi uit. Al die planten en boomblaadjes die levensecht wuiven in de wind… zoiets heb ik op mijn PlayStation 3 nog nooit gezien.
  • De zon gaat in deze wereld wel krankzinnig snel onder, al maakt dat het spel zo te zien wel een stuk spannender. De paniek is bijna tastbaar als de speler in de laatste minuten door het donker moet rennen terwijl hij wordt achtervolgd door een horde extra agressieve zombies.

Arcadeklassieker Strider maakt een comeback

strider
Strider was een arcadespel over een ninja met een lichtgevend “plasmazwaard” die door futuristische omgevingen holde. Het was eind jaren ’80 een grote hit met thuisversies voor bijna alle spelcomputers, maar toch is het Capcom nooit gelukt om er een succesvolle serie van te maken. Een haastig in elkaar gezet vervolg flopte in 1990 genadeloos en het comebackspel Strider 2, dat in 2000 verscheen voor de PlayStation, is inmiddels ook alweer vergeten.

Capcom geeft echter niet op en brengt volgend jaar een spel met de titel Strider naar de next gen (PS4/Xbox One) en de current gen (PS3/Xbox 360) spelcomputers. Het gaat nog steeds over een ninja met een lichtgevend zwaard, alleen zijn de lineaire levels nu vervangen door een groot aaneengesloten Metroidachtig doolhof. Je kunt het nieuwe spel hieronder 7 minuten in actie zien. Het ziet er met al die gekleurde lichtflitsen fraai uit, maar tot nu toe wel een beetje makkelijk. Zou de speler in dit filmpje heel getalenteerd zijn, of bieden die tegenstanders echt zo weinig weerstand?

Kijk dit: screenshots van The Lego Movie Videogame

legomovievideogame0small
Kort samengevat: volgend jaar verschijnt er een bioscoopfilm over de beroemde Lego-poppetjes en het bijbehorende computerspel wordt gemaakt door ontwikkelaar Traveller’s Tales. Tot zover niets bijzonders (Traveller’s Tales brengt ongeveer 4 Lego-spellen per jaar uit), maar het leuke aan deze screenshots is dat The Lego Movie Videogame ook echt is gemaakt van Lego. Ik heb het altijd jammer gevonden dat Lego Star Wars, Indiana Jones, Batman en Lord of the Rings zich afspeelden in “gewone” omgevingen met af en toe een paar plastic blokjes, en het lijkt erop dat Traveller’s Tales daar ook van baalde. In The Movie hebben de level-ontwerpers eindelijk de ruimte gekregen om alles te bouwen met individueel herkenbare Lego-steentjes. Het resultaat? De mooiste Lego-game tot nu toe.

Ik neem aan dat we deze nieuwe aanpak te danken hebben aan de extra rekenkracht van de Xbox One en de PlayStation 4. In alle andere versies is het Lego-gehalte ongetwijfeld een stuk lager. Even doorsparen dus, want nu ik dit heb gezien kan ik echt niet meer terug naar de oude stijl Lego-graphics. Deze 6 screenshots zijn wat mij betreft het eerste écht overtuigende bewijs dat het inderdaad tijd is voor nieuwe hardware.

(Klik op de screenshots om alle steentjes en individueel gerenderde nopjes van dichtbij te bekijken).

Knack is een kleurrijk actiespel voor de PlayStation 4

knack
“Transform to use Stealth Knack to slip past lasers, defeat goblins guarding the ice caves by collecting ice parts to build your strength, or collect thousands of relics and become a giant wrecking machine on a rampage.”

Dus Knack voor de PlayStation 4 ziet er interessant uit. In deze vrolijke lanceertitel bestuur je een robot die zijn lichaam an uitbreiden met gevonden voorwerpen. Als een soort levende Katamari-bal wordt hij groter naarmate hij meer artifacts verzamelt. (Waarbij Sony graag benadrukt dat de PS4 al die duizenden losse voorwerpen in realtime op hun plaats houdt). Het wordt volgens de ontwikkelaars geen platformer, maar eerder een cinematisch actiespel à la God of War. Alleen dan vrolijker en kleurrijker en met een hoofdrolspeler die allerlei coole trucjes kent. Dat klinkt veelbelovend!

Knack is afkomstig van Sony’s eigen Japan Studio en verschijnt dus exclusief voor de PlayStation 4.

Eerste teaser steampunk horrorspel The Order: 1886

theorder
Ready at Dawn stond tot nu toe vooral bekend als de ontwikkelaar die zo goed PSP-spellen kon maken van andermans franchises (ze deden het met God of War en Daxter), maar op de PlayStation 4 krijgt deze studio eindelijk de kans om een van hun eigen ideeën uit te werken. The Order is een horrorspel dat zich afspeelt in een fictieve versie van het jaar 1886. Mensen rijden nog steeds rond in paard en wagen, maar beschikken ook over walkie talkies en geavanceerde “steampunk” wapens. Wat er verder gebeurt blijft nog even geheim, maar de eerste teaser ziet er spannend uit.

PlayStation 4 verschijnt eind 2013, kost €399,-

ps40
De PlayStation 4 verschijnt aan het einde van dit jaar en gaat in Europa 399 euro kosten. Voor dat geld krijg je een harde schijf van 500GB en één DualShock4-controller. De Kinectachtige PS4-camera, die er op deze foto wel naast ligt, wordt niet gratis meegeleverd. Zo krijgt Sony het dus voor elkaar om hun nieuwe spelcomputer 100 euro goedkoper aan te bieden dan de Xbox One.

  • Om online te gamen is een PlayStation Plus-abonnement deze keer verplicht. Dat kost 50 euro per jaar, maar abonnees mogen wel iedere maand 3 à 4 door Sony geselecteerde spellen gratis downloaden. (Over het algemeen 2 “grote” titels en 2 kleinere indiegames). Voor wie al lid is: je huidige abonnement wordt automatisch ook geldig op de PlayStation 4.
  • In tegenstelling tot Microsoft doet Sony niet moeilijk over tweedehands spellen. In de woorden van directeur Jack Tretton: spellen die je in de winkel hebt gekocht (als plastic schijfje) zijn jouw bezit waar je mee mag doen wat je wilt. Uitlenen aan vrienden of te koop aanbieden op marktplaats is dus allemaal toegestaan. Voor singleplayer-spellen heb je ook geen internetverbinding nodig en de PlayStation 4 hoeft niet (zoals de Xbox One) iedere 24 uur contact te maken met Sony’s servers.
  • De PlayStation 4 lijkt op deze foto net een vierkante schoenendoos, maar het ontwerp bevat stiekem toch een eigenwijs accent: de zijkanten lopen schuin af. Bekijk na de klik nog 2 foto’s waarop het scheve design wat duidelijker is te zien.