Categorie: "PlayStation 4"

Nieuwe beelden zombie/parkour-spel Dying Light


Dit is mijn favoriete Dying Light-trailer sinds het eerste gameplayfilmpje. Vooral omdat deze eindelijk weer draait om de acrobatische parkour-actie waar ik in 2013 verliefd op werd. Langs zip-lines glijden, over een auto walljumpen en vervolgens met een enterhaak razendsnel naar het dak van een gebouw klimmen. Mirror’s Edge met zombies dus (en met een open wereld, wat ook best een groot verschil maakt). Het spel ziet er ook nog steeds erg mooi uit en de gevaarlijke nachtmissies (als alle zombies extra agressief worden) blijven een angstaanjagend vooruitzicht.

Dying Light had eigenlijk al bijna klaar moeten zijn, maar ontwikkelaar Techland kondigde onlangs aan dat de releasedatum is uitgesteld naar februari 2015. Ze hebben meer tijd nodig om de puntjes op de spreekwoordelijke i’s te zetten en te zorgen voor: “an outstanding, original game that makes the wait more than worthwhile.”

Dying Light staat gepland voor PS4, PS3, Xbox One, Xbox 360 en pc.

Hallucinerend het einde van de wereld tegemoet in One Way Trip


Hier is de vreemdste trailer die je deze week gaat zien. One Way Trip is een indiegame voor PlayStation 4 en Vita waarin de hele wereldbevolking is vergiftigd. Iemand heeft iets in de waterleiding gegooid en nu heeft iedereen nog maar 6 uur te leven. Maar dat is nog niet alles: vanwege de hallucinogene eigenschappen van het gif beleeft iedereen die laatste uren knetterstoned. Het einde van de wereld was nog nooit zo vreemd.

De knotsgekke trailer maakt niet echt duidelijk hoe je One Way Trip precies speelt, maar bedenker Michael Frauenhofer belooft vooral heel veel vrijheid. Iedereen die je tegenkomt doet waar hij of zij zin in heeft (en waarom ook niet – ze hebben toch nog maar 6 uur te leven) en dat geldt ook voor de speler. Afhankelijk van je keuzes kan One Way Trip een rustgevende ervaring zijn of een over-de-top actiegame vol vuurgevechten.

Ik heb werkelijk geen idee wat ik hiervan moet verwachten, maar ik ben blij dat ik leef in een tijdperk waarin dit soort bizarre games gewoon kunnen verschijnen op een populaire spelcomputer.

Hunt: zombiehorror van de makers van Darksiders


Is er nog plaats voor een nieuw survivalspel? Thema’s als “zombies” en “procedureel gegenereerde omgevingen” zijn inmiddels behoorlijk uitgekauwd, maar ondanks dat klinkt Hunt wel interessant. Dit is wat het anders doet dan andere survivalspellen:

  • Het is een co-op spel voor 4 spelers. Geen eenzame survival horror dus, maar een third person actiespel waarin spelers moeten samenwerken om te overleven.
  • Het speelt zich af in de 19e eeuw. Het bekende zombie-thema krijgt dus in ieder geval een iets ander tintje. Denk aan ouderwetse geweren en deftige personages met hoge hoeden.
  • Hunt wordt ontwikkeld door het team achter de twee Darksiders- spellen. Na het uiteenvallen van uitgever THQ is die studio opgekocht door Crytek en omgedoopt tot Crytek USA Corp, maar het zijn nog steeds dezelfde mensen.

Hunt verschijnt dit jaar al voor de pc, en later ook voor spelcomputers.

Eerste beelden Project Beast (opvolger Dark Souls)


Hé kijk, de eerste beelden van Project Beast zijn naar het internet gelekt. Dit is de langverwachte “echte” opvolger van Dark Souls. Niet dat er iets mis was met Dark Souls II, maar dat spel werd gemaakt door een ander team terwijl de regisseur van deel 1, Hidetaka Miyazaki, achter de schermen bezig was met Project Beast.

Het gerucht gaat dat dit nieuwe spel wordt ontwikkeld in samenwerking met Sony’s Japan Studio en dat het dus ook exclusief verschijnt voor de PlayStation 4. Dat zou in ieder geval verklaren waarom dit filmpje er zo verschrikkelijk goed uitziet (ondanks de matige beeldkwaliteit). Je herkent het meteen als een Souls-spel, maar de graphics zijn 10 stappen vooruit gegaan. Check die bomen! Of de fog door die deze keer echt is gemaakt van tientallen krioelende zielen. Hopelijk krijgen we over 2 weken meer informatie over Project Beast vanaf de E3 spellenbeurs.

Red Goddess: platformspel over een roodharige godin


Dertigduizend dollar maar. Dat was het streefbedrag van Red Goddess op Kickstarter. Een opvallend bescheiden budget (dat inmiddels ook is gehaald) voor een spel dat er zo goed uitziet. Red Goddess is een Metroid-achtige platformgame over een godin die een reis maakt door haar eigen brein. Hoe dat verhaaltechnisch precies werkt weet ik ook niet, maar het speelt zich dus af op een planeet waar ieder gebied symbool staat voor een ander deel van haar hersenen.

Als dat je iets te zweverig klinkt, bekijk dan toch even de trailer. Red Goddess is namelijk ook gewoon een fraaie two-and-a-half-dimensional platformgame met een bal-gooi-mechanisme dat is afgekeken van Yoshi’s Island en toffe muziek van YouTube-held Ronald Jenkees. (Die op dit moment een originele soundtrack schijnt te componeren voor dit project). Als alles goed gaat verschijnt het spel in april 2015 voor pc, Mac, PlayStation 4, Vita en Wii U. En dat dus allemaal voor 30.000 dollar; hoe krijgen ze het voor elkaar?

Nieuwe trailer peuterhorrorspel Among the Sleep


Het blijft een ijzersterk idee: een horrorspel dat spelers beleven door de ogen van een peuter. Waarom heeft niemand dit eerder bedacht? Het is de perfecte manier om een spel eng te maken. In tegenstelling tot de gespierde mannen die je meestal bestuurt is dit mannetje volkomen hulpeloos. Bovendien ziet de hele wereld er door het lage perspectief automatisch groot en bedreigend uit. Ik ben een beetje bezorgd over de fantasiewerelden in de tweede helft van de trailer (herkenbare omgevingen waar iets niet pluis is lijken mij veel effectiever), maar we zullen er maar op vertrouwen dat de makers weten wat ze doen.

Among the Sleep begon een paar jaar geleden als schoolproject van een groep studenten, maar na alle positieve reacties (en een succesvolle Kickstarter-campagne) is het inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig spel dat volgende week uitkomt voor pc en Mac. Daarna volgt er ook nog een versie voor de PlayStation 4 (waar het een van de eerste spellen wordt die Sony’s virtual reality-bril Project Morpheus ondersteunt) maar daar is nog geen releasedatum voor bekend.

Call of Duty: Advanced Warfare trailer met Kevin Spacey


Het kostte vast een fortuin om Kevin Spacey in te huren, maar ik moet toegeven dat zijn aanwezigheid inderdaad iets lijkt toe te voegen aan deze trailer. Uit de mond van een anonieme stemacteur had die speech over democratie makkelijk kunnen overkomen als paranoïde onzin, maar Spacey brengt het zo overtuigend dat ik er bijna in ga geloven. Misschien wil ik inderdaad geen democratie meer?

Het spel zelf ziet er in de trailer best goed uit, maar de naam Call of Duty maakt me een beetje huiverig. Ik bedoel: ik wil best een cool science-fiction-spel spelen over supersoldaten die 10 meter hoog springen en met speciale handschoenen over muren lopen, maar ik ben bang dat die futuristische gimmicks uiteindelijk hooguit 5% van het spel beslaan. Call of Duty blijft toch in de eerste plaats een schietspel en dat is in Advanced Warfare vast niet anders. Liefhebbers kunnen deze game op 4 november dus weer blind aanschaffen, maar als Kevin Spacey-fan hou ik het dit jaar liever bij House of Cards.

Kijk dit: indiegame over een buitenaardse vlinder


Dat gebeurt niet vaak: dat een trailer zo bijzonder is dat je na afloop meteen weer op play drukt om hem nog een keer te bekijken. Ontwikkelaar Fenix Fire kreeg het voor elkaar met dit waanzinnige filmpje voor hun nieuwe spel Source. Ik zou nu kunnen uitleggen dat het gaat over een buitenaardse vlinder in een abstracte wereld, maar daarmee doe ik deze trailer echt tekort. Kijk zelf maar even, na de klik. Ik moest denken aan Flower, aan Rez, aan Starfox en zelfs een een paar keer aan Resogun, maar Source ziet er bovenal heel erg uniek uit. Fijn ook om eindelijk weer eens een next gen indiegame te zien die de rekenkracht van de PS4 en de Xbox One daadwerkelijk benut.

Helaas is de status van dit project momenteel een beetje onduidelijk. Sony presenteerde Source vandaag als een van hun 12 nieuwe indiegames voor PS4 en Vita, maar tegelijkertijd loopt er ook nog een Kickstarter campagne die zijn streefdoel niet lijkt te gaan halen. Ik weet dus niet of het spel nog steeds gepland staat voor PS4, Xbox One en pc, of dat Sony de exclusieve rechten heeft gekocht, of dat het helemaal niet meer verschijnt als de Kickstarter mislukt. Ik hoop in ieder geval niet die laatste optie, maar we zullen moeten afwachten.

Verken een compleet sterrenstelsel in ruimtespel Drifter


Dit is niet de spannendste of de spectaculairste trailer om naar te kijken, maar Drifter klinkt wel ontzettend ambitieus. Welk ander spel geeft je toegang tot een procedureel gegenereerd sterrenstelsel met een diameter van 100.000 lichtjaren? (Dat zijn 946.073.047.258.080.000 kilometers). Een sterrenstelsel waarin je bovendien zelf bepaalt wat je doet en met letterlijk tienduizenden sterren om te verkennen? Het zijn duizelingwekkende getallen, maar dat is precies wat de makers van dit spel beloven.

Drifter is een sandbox game met bijna onbeperkte vrijheid. Je begint het spel met niets anders dan een ruimteschip en 10.000 credits. Hoe je daarna in leven blijft is helemaal aan jou. Wilde je altijd al een premiejager worden die op intergalactische misdadigers jaagt? Het kan in dit spel. Wil je gewoon van het mooie uitzicht genieten terwijl je in een rustig tempo pakketjes vervoert? Ook dat is mogelijk. Je kunt zelfs een piraat worden en andere ruimteschepen beroven, al heb je kans dat er dan een premiejager achter jou aan komt.

Axiom Verge lijkt op Metroid, komt naar PS4 & Vita


Al veel ontwikkelaars hebben zich de afgelopen 30 jaar laten inspireren door Nintendo’s Metroid, maar bij weinig spellen ligt de invloed er zo dik bovenop als bij Axiom Verge. Deze platformer speelt niet alleen als Metroid (lees: een grote aaneengesloten spelwereld waarin je steeds meer upgrades verzamelt), hij ziet er ook precies hetzelfde uit. Dezelfde buitenaardse architectuur, dezelfde blokkige retrographics, dezelfde spookachtige soundtrack… het is alsof Nintendo eindelijk weer een nieuwe 2D Metroid heeft aangekondigd. Best een knappe prestatie, als je bedenkt dat alles wat je deze trailer ziet en hoort is gemaakt door één man.

Sony was duidelijk ook onder de indruk, want ze hebben de exclusieve rechten gekocht om Axiom Verge volgend jaar uit te brengen voor PlayStation 4 en Vita.

En als je vindt dat deze trailer er af en toe vreemd uitziet: dat klopt. Axiom Verge heeft een mysterieuze feature waarbij je glitches in de spelwereld kunt gebruiken om geheime gebieden te vinden “buiten de normale gameplay”. Ik heb geen idee wat dat precies betekent, maar het klinkt erg intrigerend.