Categorie: "Playstation 3"

Eerste screenshots Resident Evil: Revelations 2

revelationstwo0
Hé kijk, de eerste plaatjes van Resident Evil: Revelations 2. De berichten over dit spel zijn tot nu toe een beetje tegenstrijdig. Aan de ene kant geeft Capcom aan dat het inderdaad weer, net als de eerste RE: Revelations, een ouderwets horrorspel moet worden zonder grote actiescenes. Dus dat is positief. Maar aan de andere kant zijn er ook twee speelbare personages aangekondigd: Claire Redfield en Moira Burton. Het is een van die spellen die volledig is opgebouwd rondom een co-op multiplayer-stand, wat betekent dat spelers die in hun eentje willen spelen te maken krijgen met een computergestuurde Moira. Dat hoeft natuurlijk geen bezwaar te zijn (spellen als The Last of Us en Bioshock Infinite hebben bewezen dat computergestuurde personages prima voor zichzelf kunnen zorgen), maar het wordt wel frustrerend als Claire dat meisje voortdurend moet beschermen tegen alle zombies. Hopelijk weet Capcom daar een goede balans in te vinden.

Het spel speelt zich af in een verlaten gevangenis op een geïsoleerd eiland, wat in ieder geval klinkt als een spannende setting. Verder kondigde Capcom vandaag aan dat Revelations 2 in 2015 éérst uitkomt als vier losse downloadbare episodes, en daarna als disc in de winkel met wat aanvullende bonus content. De game staat gepland voor PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One en pc.

Nieuwe trailer Mighty No. 9

mightyno9tgstrailer
Nieuwe trailer voor Mighty No. 9. Ik dacht dat alle Mega Man-fans zich op dit spel verheugden, maar er verschijnen nu toch steeds vaker negatieve reacties. (Bijvoorbeeld in de YouTube-commentaren onder deze trailer). Mensen klagen over de graphics, over de muziek, over de eindbazen en over de nieuwe dash-aanval. Sommige voormalige fans hebben zelfs spijt van hun Kickstarter-donaties.

Het grootste probleem is denk ik dat Keiji Inafune trailers maakt met ongepolijste alpha- en beta-versies van het spel. Dat doet haast geen enkele ontwikkelaar, omdat de meeste mensen niet begrijpen hoezeer het uiterlijk van een spel kan veranderen tijdens het programmeren. Ik bedoel: niet alle Mega Man-spellen waren even goed, maar door de jaren heen zijn de graphics altijd dik in orde geweest. Mighty No. 9 oogt nu misschien nog kaal en overbelicht, maar ik heb er wel vertrouwen dat ook dit spel er over een paar maanden piekfijn uitziet. De dash-aanval is inderdaad anders dan je gewend bent, maar de manier waarop Inafune het in dit interview beschrijft klinkt toch echt interessant: een riskante aanval die het spel sneller maakt en waarmee Beck – als het lukt – een beetje levensenergie kan terugwinnen. Noem me naïef, maar ik blijf optimistisch.

Resident Evil: Revelations 2 aangekondigd

revelations2
Resident Evil: Revelations was een verrassend goed spel. Als spin-off stond het los van de hoofdreeks, zodat de makers zich niet verplicht voelden om een allesomvattend verhaal te schrijven met locaties in 6 verschillende landen. Het was een compact avontuur dat terugging naar de basis van Resident Evil: door donkere gangen sluipen en met beperkte munitie een zombie-invasie overleven.

En nu is er dus een Resident Evil: Revelations 2 aangekondigd. De graphics worden ongetwijfeld mooier (deel 1 was oorspronkelijk een 3DS-spel terwijl deze meteen wordt ontwikkeld voor PS4 en Xbox One), maar hoe zal het spelen? Kan Capcom nog een spel maken volgens het “less is more”-principe, of wordt ook deze reeks vervuild met actiescenes en voertuigmissies? De eerste trailer biedt helaas weinig houvast; het is een sfeerfilmpje in slowmotion. Vast weer geïnspireerd door die ene Dead Island-trailer.

Dragon Quest Heroes: geen RPG maar actiespel

dragonquestheroes
Een nieuwe Dragon Quest die speelt als een Dynasty Warriors? Ontwikkeld door de Japanse studio Omega Force, onderdeel van Tecmo Koei? Klinkt alsof Square-Enix met dit spel eenzelfde deal heeft gesloten als Nintendo met Hyrule Warriors. Het resultaat zie je hieronder: een hack-and-slash actiespel in de wereld van Dragon Quest. Bestuur je favoriete held en maai honderden vijanden tegelijk omver.

Ik ben niet echt een fan, maar ik stel me voor dat Dragon Quest-liefhebbers bij deze trailer hetzelfde gevoel krijgen als ik bij Hyrule Warriors. De gameplay ziet er een beetje suf uit (vijanden vechten nauwelijks terug), maar de combinatie van herkenbare locaties + beroemde personages + legendarisch soundtrack is bijna onmogelijk om te weerstaan. Helemaal omdat dat alles er op de PlayStation 4 mooier uitziet dan ooit tevoren.

Dragon Quest Heroes is nog niet officieel aangekondigd voor Europa, maar staat in Japan gepland voor 2015 op zowel PS4 als PS3.

Iemand heeft Minecraft gebouwd in Trials Fusion

trialsfusion
Dit is de indrukwekkendste Minecraft-kloon die ik ooit heb gezien. Op het eerste gezicht lijkt dat piepklein eilandje misschien niet spectaculair, maar let op: deze versie van Minecraft is gemaakt met de level editor van Trials Fusion. Dat is dus, voor alle duidelijkheid, het spel in de screenshot. Een tweedimensionaal stuntspel met motorfietsen. Niemand op het internet begrijpt hoe iemand met die editor een first person blokkenbouwspel heeft gemaakt.

Nog frustrerender: de geniale programmeur achter Trials Craft is pas 16 jaar oud. Deze PneumaticBog484 heeft wel meer geniale Trials-levels gebouwd (zie ook het tweede filmpje), al is dit duidelijk de meest bijzondere. Ik kan het nog steeds niet begrijpen. Voor gewone stervelingen zullen dit soort levels wel niet zijn weggelegd, maar in theorie is Trials Fusion blijkbaar veelzijdiger dan LittleBigPlanet.

Zie Metal Gear Solid 5 een kwartier in actie

mgs5
Eigenlijk hou ik niet van stealth- and spionage-spellen, maar bij een nieuwe aflevering van Metal Gear Solid kan ik het toch nooit laten om even een kijkje te nemen. De avonturen van geheim agent Solid Snake zijn altijd spannend en in de beste gevallen (MGS3) ook ontroerend mooi. Toegegeven: het verhaal kan soms ook gierend uit de bocht vliegen (MGS4), maar dan nog is het vermakelijk om te zien hoe schrijver/regisseur Hideo Kojima de ene na de andere bizarre plotwending uit zijn mouw schudt. Saai wordt deze serie in ieder geval nooit.

Het onderstaande filmpje begint als een serieuze spionage-missie, maar al snel laat Solid Snake (nu met robothand en vreemde uitsteeksels op zijn voorhoofd) een jeep uitglijden over paardenpoep. Even later hangt hij sexy posters op om vijanden af te leiden en bij zijn ontsnapping gebruikt hij onder andere een heliumballon om een helikopter tot ontploffing te brengen.

Zoals ik al zei: saai wordt Metal Gear Solid in ieder geval nooit.

Op avontuur in Dark Souls II – deel 3

darksoulsii3
Ik stap voor de zoveelste keer door de mistdeur. Meteen wordt The Pursuer weer wakker, klaar om mij in kleine stukjes te hakken. The Pursuer is de ridder die je ziet in de tekening: twee keer zo groot als ik en akelig snel. Bij onze eerste ontmoeting was ik binnen 3 seconden dood. Ik had mijn eigen wapen nog niet eens getrokken.

Stemacteurs geven live opvoering van The Last of Us

onenightlive
Dus gisteravond kwamen alle stemacteurs van The Last of Us weer bij elkaar om scenes uit het spel op te voeren voor een live publiek. Toen Sony deze “One Night Live” vorige week aankondigde had ik mijn twijfels, maar nu de opnames op YouTube staan ben ik toch wel onder de indruk. De voorstelling is rommelig, de geluidskwaliteit is slecht en tijdens één cruciale scene beginnen de acteurs opeens te zingen (een inside joke waar de makers volgens mij meer lol aan beleven dan het publiek), maar de serieuze scenes zijn magisch om te zien met echte acteurs. Zelfs als je niet in de zaal zat heb je met dit filmpje toch een beetje het gevoel dat je samen met alle fans herinneringen ophaalt aan van de beste spellen van 2013.

  • Bijna vergeten te melden dat gitarist Gustavo Santaolalla ook aanwezig was (met begeleidingsband) om de soundtrack live op te voeren. Ontroerend mooi.
  • Deze hele video is uiteraard één grote spoiler voor The Last of Us. Heb je het spel nog niet gespeeld, zorg dan dat je dat zo snel mogelijk doet en klik tot die tijd vooral niet verder.

Platinum Games’ Legend of Korra in actie

korragame
Ligt het aan mij of ziet deze game er nogal tam uit? Recensies van Platinumspellen (zoals Bayonetta, Vanquish en Metal Gear Rising) staan meestal vol met woorden als “spectaculair” en “over de top”, maar dat spektakel mis ik hier een beetje. Tekenfilmheldin Korra holt door kale levels en vecht tegen kleine groepjes vijanden die zo te zien weinig weerstand bieden. Pas bij de mechanische eindbaas in de zesde minuut lijkt het een beetje spannend te worden

De graphics zijn gelukkig wel goed gelukt. Ik ken The Legend of Korra niet echt, maar deze beelden sluiten goed aan bij de fragmenten waar ik af en toe langszap. (Al heb ik wel het idee dat we hier kijken naar de PS3/Xbox 360-versie. Op de nieuwere spelcomputers kan het vast nóg mooier). Platinum geeft verder aan dat dit downloadbare spel in ongeveer 4 uur is uit te spelen. Dat lijkt kort, maar de game wordt speciaal ontwikkeld om 3 keer uit te spelen. De eerste keer verzamel je alle superkrachten, de tweede keer kan Korra vanaf het begin alle aanvallen gebruiken en de derde keer wordt de ultieme uitdaging met extra sterke vijanden.

Op avontuur in Dark Souls II – deel 2

darksoulsii2
Heel even overweeg ik om overnieuw te beginnen. Ik dwaal al een uur zonder zwaard door Dark Souls II en nergens ligt een ander wapen. Maar From Software zal toch niet echt een onspeelbaar personage in hun spel hebben gestopt? In een laatste wanhoopspoging besluit ik iemand aan te vallen met het gebroken gebroken zwaard. Als ik lang genoeg blijf hakken zal hij uiteindelijk wel doodgaan, toch?