Categorie: "Playstation 3"

Nieuwe trailer Dark Souls II

darksoulsII
De releasedatum van Dark Souls II komt steeds dichterbij (vrijdag 14 maart – leg alvast een half dozijn stressballetjes klaar) en nog steeds heb ik het eerste spel niet uitgespeeld. Wat is dat toch? Van alle spellen in mijn backlog zit deze me het meeste dwars. Waarom ben ik zo snel afgehaakt bij een spel waar ik me maandenlang op verheugde – juist en vooral omdat het ouderwets moeilijk zou worden? Ben ik verwend door al die makkelijke moderne spellen? Kwam het omdat ik tijdens het spelen een dagboek probeerde bij te houden? Of ben ik gewoon toch niet zo’n hardcore gamer als ik altijd dacht?

Terwijl ik de moed probeer te verzamwelen voor een tweede poging, slingerde uitgever Namco-Bandai deze week een nieuwe trailer online voor Dark Souls II. Het ziet er weer erg sfeervol uit, al moeten fans er wel rekening mee houden dat er in dit filmpje ook een paar eindbazen voorbij komen. Wie zich liever volledig laat verrassen kan deze dus beter overslaan.

Nieuwe Alien-game wil net zo spannend zijn als de eerste film

alienisolation
Er wordt vaak gezegd dat de Alien-films onvergamebaar zijn. Veel ontwikkelaars hebben het al geprobeerd, maar al hun schietspellen over ruimtemariniers en Xenomorphs missen volgens kenners de essentie van wat Alien zo speciaal maakt. Namelijk dat gevoel van eenzame machteloosheid. Opgesloten zitten in een ruimteschip met een levensgevaarlijk monster. Helemaal alleen, lichtjaren verwijderd van huis. De slogan van de eerste film was niet voor niets dat: “in space no one can hear you can scream.”

En dan kondigt Sega dus Alien: Isolation aan. Een nieuw spel van ontwikkelaar Creative Assembly dat opeens alles goed lijkt te doen. Het is géén schietspel maar een trage horrorgame. Er zijn géén honderden aliens, maar één eenzame Xenomorph die jou gedurende het hele spel blijft stalken. En dat stalken mag je in dit geval letterlijk nemen: geen gescripte confrontaties maar een intelligent monster dat actief naar jou op zoek is. Je hebt bovendien geen wapens bij je. Het enige wat je kunt doen is jezelf verstoppen.

Sony gaat PS3-spellen streamen met PlayStation Now

playstationnow
“…it will launch in North America later this year. Unfortunately we’re not quite ready to confirm launch plans for PAL territories. When it comes to broadband provision, Europe is a considerably more complex region, with a huge number of different providers and varying connection speeds from country to country. In short, we need a little more time to ensure a smooth and successful roll-out.”

Sony heeft vandaag PlayStation Now aangekondigd, een nieuwe service waarmee we binnenkort PS3-spellen kunnen streamen naar zowat ieder apparaat met een beeldscherm. Dus niet alleen naar de PlayStation 4, maar ook naar de PS Vita, naar Sony’s eigen televisietoestellen, naar tablets en naar smartphones. De belofte is dat het spelen van een PS3-spel net zo makkelijk wordt als het bekijken van een YouTube-filmpje. Alleen dan dus een interactief filmpje dat zonder merkbare vertraging reageert op je controller. De achterliggende streaming-techniek wordt geleverd door Gaikai, een bedrijf dat Sony in 2012 overnam voor 380 miljoen dollar.

Zie Dying Light na zonsondergang in deze nieuwe trailer

dyinglight
De makers van Dying Light willen ons er nogmaals aan herinneren dat hun horrorspel pas echt eng wordt in het donker. Overdag zijn de zombies versuft zodat je de omgeving relatief veilig kunt verkennen, maar na zonsondergang worden ze zo agressief dat je eigenlijk alleen nog in paniek naar de dichtstbijzijnde schuilplaats kunt hollen. Kijk zelf maar hoe een simpele routineklus in deze nieuwe trailer volledig uit de hand loopt.

  • Die zon gaat ook behoorlijk snel onder zodat je echt door de duisternis overvallen kunt worden. Dat wordt goed de in-game klok in de gaten houden.
  • Waarschijnlijk vinden we deze graphics over een paar jaar middelmatig, maar voorlopig ben ik nog steeds onder de indruk van de manier waarop het struikgewas reageert op de wind. De hele omgeving ziet er meteen een stuk levendiger uit.
  • Voor dat echte Mirror’s Edge-gevoel hoop ik wel dat er ook missies zijn in hoge flatgebouwen. Ontwikkelaar Techland heeft de moves van Faith goed gekopieerd, maar op de begane grond ogen ze nog niet half zo spectaculair.
  • Dying Light verschijnt volgend jaar voor PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One en pc.

Eerste trailer van het LEGO The Hobbit-spel

legothehobbit
Wat een vreemde titel heeft dit spel eigenlijk. Ik snap dat Traveller’s Tales simpelweg het woord “LEGO” voor een bestaande filmtitel plakt, maar LEGO The Hobbit is een rare constructie zo met dat lidwoord in het midden. Net alsof het spel gaat over een hobbit die Lego heet. Bijna elke andere woordvolgorde was volgens mij beter geweest. Wat dacht je bijvoorbeeld van The Hobbit LEGO? Of zelfs The LEGO Hobbit? Het is nog niet te laat Warner Bros! Jullie mogen mijn suggesties gratis gebruiken.

Enfin, ontwikkelaar Traveller’s Tales is dus bezig met een LEGO-spel over The Hobbit. Dit spel beslaat de eerste twee films An Unexpected Journey en The Desolation of Smaug. De trailer bevat nog geen echte spelbeelden, maar dat maakt niet uit omdat iedereen inmiddels weet hoe de LEGO-spellen werken: toegankelijke hack and slash-actie met wat lichte platformelementen.

Net als bij LEGO Lord of the Rings kiest Travaller’s Tales ervoor om de poppetjes te laten spreken met geluidsfragmenten uit de films (persoonlijk vond ik het grappiger toen ze nog onverstaanbaar mompelden zoals in LEGO Star Wars en Indiana Jones). En ook opvallend: de omgevingen zijn in dit spel toch weer niet van Lego gemaakt. Ik had gehoopt dat Traveller’s Tales na The Lego Movie Videogame al hun levels volledig van Lego-steentjes zou bouwen, maar dat was technisch blijkbaar nog niet haalbaar.

Speltrailer voor The Walking Dead: Season Two

walkingdeadseason2
En hier is dan de eerste echte trailer voor seizoen 2 van The Walking Dead. Nee niet die televisieserie, maar het downloadbare avonturenspel van Telltale Games. Ik heb er bewust geen “echte” screenshot van gemaakt zodat fans dit bericht kunnen overslaan als ze per se alle spoilers willen vermijden. Veel andere sites verklappen gewoon wie deze keer de hoofdrol speelt (Telltale Games maakt er zelf ook niet bepaald een geheim van), dus als je echt zonder voorkennis aan Season Two wilt beginnen zou ik de komende tijd voorzichtig browsen.

De eerste nieuwe aflevering, All That Remains, is vanaf 17 december verkrijgbaar voor pc & Mac en een dag later ook voor de Xbox 360. Releasedata voor de PS3-, PS4-, Vita- en Xbox One-versies zijn nog niet bekend, maar dat zal waarschijnlijk niet veel later worden. Goed nieuws dus! Nu alleen nog beslissen of ik de afleveringen ga kopen zodra ze uitkomen, of dat ik achteraf het hele seizoen ineens koop. Eigenlijk voel ik meer voor die tweede optie (twee maanden wachttijd na iedere aflevering is bij zo’n spannende serie niet fijn), maar ik ben wel héél benieuwd hoe het verhaal verdergaat. Ik hoop maar dat ik genoeg zelfbeheersing heb om die eerste aflevering straks niet meteen te kopen.

Nieuwe beelden van Ubisoft’s Child of Light

childoflighttrailer
In deze video geeft Brianna Code (leuke naam voor een programmeur!) een rondleiding door Child of Light. Je weet wel, die RPG van Ubisoft die er dankzij Rayman’s Ubi-art Framework uitziet als een waterverfschilderij. Het is hetzelfde level als in de trailer van een paar weken geleden, maar nu dus iets uitgebreider en met meer uitleg over wat er precies gebeurt.

  • Gevechten zijn niet echt turnbased, maar maken gebruik van een tijdlijn waarop je precies kunt zie wie er wanneer mag aanvallen. Ik speel te weinig RPG’s om te beoordelen hoe origineel dat idee is, maar het oogt in ieder geval spannender dan de klassieke omstebeurt gevechten.
  • Dat vliegen gaat Aurora wel erg gemakkelijk af. Het ziet er bijna uit alsof je een cursor bestuurt en op dingen klikt. Hopelijk zijn er ook levels waar ze wat meer mag rennen en springen.
  • Het duurde even, maar toen zag ik dat alle dialogen inderdaad op rijm zijn geschreven. Het idee is top, maar zonder voice acting valt het niet heel erg op.
  • Child of Light ziet er nog steeds ontzettend mooi uit. Ik blijf het tof vinden dat Ubisoft naast alle triple A shooters ook dit soort experimenten produceert.

Volgende The Last Of Us-DLC is een singleplayer prequel

leftbehind
Check deze trailer voor The Last of Us: Left Behind. Eerder bracht ontwikkelaar Naughty Dog al een paar downloadbare multiplayer maps uit voor The Last of Us, maar dit is het betere werk: een gloednieuw singleplayer avontuur. Left Behind speelt zich af vóór alle gebeurtenissen in het grote spel. Een prequel dus. Elle zit nog op school (eigenlijk een soort militair trainingskamp) en beleeft samen met haar vriendin Riley een avontuur dat hun beide levens voorgoed zal veranderen. Iedereen die bekend is met The Last of Us heeft waarschijnlijk al een vermoeden over welk avontuur dit gaat, maar ik zal niets verklappen.

Left Behind wordt korter dan het hoofdspel, maar toch kan ik niet wachten om weer in deze wereld te duiken. The Last of Us was dit jaar een van mijn favoriete spellen. Je kunt je afvragen of een spel met zo’n sterk verhaal überhaupt een prequel nodig heeft, maar bij het zien van deze trailer werd ik toch meteen weer nieuwsgierig. Hopelijk slaagt Naughty Dog erin om nog iets waardevols aan hun meesterwerk toe te voegen.

South Park: The Stick of Truth uitgesteld, nieuwe trailer

southparkuitgesteld
Het slechte nieuws is dat South Park: The Stick of Truth is uitgesteld. Het spel zou eigenlijk al in december uitkomen, maar uitgever Ubisoft kondigde vandaag aan dat die deadline niet wordt gehaald. De reden? Het spel is nog niet goed genoeg en het team heeft meer tijd nodig om de ervaring precies goed te krijgen. Bedenkers van de tekenfilm Matt Stone en Trey Parker voegden daaraan toe: “We always wanted the game to feel like you’re actually in an episode of South Park. Getting the game up to the crappy standards of the show has been a real challenge and we’re excited to say it’s taken way longer than we thought it would.” De verwachte releasedatum is nu 4 maart 2014.

Het goede nieuws is dat Ubisoft vandaag ook een nieuwe trailer online heeft gezet. Het is een gameplayfilmpje van ruim 7 minuten waarin The Stick of Truth er inderdaad precies uitziet als een aflevering van South Park. Tussenfilmpjes lopen vloeiend over in speelbare scenes en ook tijdens de turnbased gevechten blijven de oneliners gewoon komen. (Mijn favoriet is Jimmy’s schunnige rijmpje tijdens het eerste gevecht). Als het hele spel op deze manier in elkaar steekt wordt The Stick of Truth onmisbaar voor iedere South Park-fan.

Nieuwe trailer van platformspel Contrast

contrasttrailer
Indiegame Contrast begint er steeds interessanter uit te zien. De grote gimmick hier is dat je personage in een schaduw kan veranderen. Ze wisselt dus voortdurend tussen de echte wereld en de platte schaduwwereld. Ik ging ervanuit dat dit grotendeels een 2D platformspel zou worden met misschien een paar driedimensionale puzzels, maar in deze nieuwe trailer lijkt de verdeling eerder 50/50. En de driedimensionale gedeeltes zien er ook echt tof uit! Contrast speelt zich af in de jaren ’20, maar dan wel in een vervormde fantasieversie van dat tijdperk. De graphics zijn min of meer realistisch, maar alles is mistiger en sprookjesachtiger dan in het echt. Een beetje zoals in de spellen van Double Fine. “An adult world seen through a child’s eyes,” aldus een de bedenkers.

Contrast verschijnt later deze maand als downloadbare titel voor Xbox 360, PlayStation 3 en pc. Wie echter van plan is om een PlayStation 4 te kopen kan beter even wachten; op die console wordt Contrast een van de eerste spellen die PlayStation Plus-abonnees gratis mogen downloaden. Dat lijkt mij een prima manier om je nieuwe spelcomputer in te wijden.