Categorie: "Playstation 3"

Klassieker Another World komt naar alle spelcomputers

anotherworldconsoles
He leuk, het klassieke avonturenspel Another World verschijnt deze maand voor bijna alle spelcomputers (Xbox One, PS4, PS3, Vita, Wii U, 3DS). Ik schreef een paar weken geleden al over het beroemde introfilmpje, maar het spel zelf is ook nog steeds de moeite waard. Nieuwkomers zullen misschien schrikken van de compromisloze trial-and-error puzzels (geen tutorial, geen hints en na iedere fout mag Lester overnieuw beginnen), maar wie doorzet ontdekt een bijzonder avontuur vol achtervolgingen en onverwachte vriendschappen. Achteraf kun je ook zeggen dat Another World zijn tijd ver vooruit was. De spannendste scenes zouden we nu gewoon quick time events noemen. Met als belangrijk verschil dat er geen knoppencommando’s in beeld verschijnen; hier mag je zelf ontdekken wanneer je waarop moet drukken.

Nieuwe beelden zombie/parkour-spel Dying Light

dyinglightE3trailer
Dit is mijn favoriete Dying Light-trailer sinds het eerste gameplayfilmpje. Vooral omdat deze eindelijk weer draait om de acrobatische parkour-actie waar ik in 2013 verliefd op werd. Langs zip-lines glijden, over een auto walljumpen en vervolgens met een enterhaak razendsnel naar het dak van een gebouw klimmen. Mirror’s Edge met zombies dus (en met een open wereld, wat ook best een groot verschil maakt). Het spel ziet er ook nog steeds erg mooi uit en de gevaarlijke nachtmissies (als alle zombies extra agressief worden) blijven een angstaanjagend vooruitzicht.

Dying Light had eigenlijk al bijna klaar moeten zijn, maar ontwikkelaar Techland kondigde onlangs aan dat de releasedatum is uitgesteld naar februari 2015. Ze hebben meer tijd nodig om de puntjes op de spreekwoordelijke i’s te zetten en te zorgen voor: “an outstanding, original game that makes the wait more than worthwhile.”

Dying Light staat gepland voor PS4, PS3, Xbox One, Xbox 360 en pc.

The Lost Crowns-trilogie aangekondigd voor Dark Souls 2

thelostcrowns
Trailer voor de drie (!) DLC-pakketten die From Software deze week aankondigde voor Dark Souls 2. Dit klinkt als een behoorlijk ambitieus project: een complete verhaallijn, los van het reguliere spel, met nieuwe gebieden, vijanden en eindbazen. In de loop van drie hoofdstukken verzamelen de spelers de 3 hoofddeksels van een koning die vroeger over Drangleic regeerde. Als dat lukt (en uitgever Namco Bandai waarschuwt dat de nieuwe gebieden horen bij de moeilijksten die From Software ooit heeft ontwikkeld) worden ze gezegend met “the strength of lords from times long past.”

In het eerste hoofdstuk, Crown of the Sunken King, dalen spelers af naar een ondergrondse stad vol mysterieuze piramides. Die DLC is verkrijgbaar vanaf 22 juli. Daarna volgen nog Crown of the Old Iron King, dat zich afspeelt in een gigantische toren (26 augustus) en het ijslevel Crown of the Ivory King (24 september).

Prijzen voor de individuele hoofdstukken zijn nog niet bekend, maar voor de pc- en PS3-versie is sinds gisteren een Season Pass te koop (die toegang geeft tot alle toekomstige DLC) voor €24,99.

Nieuwe trailer van Ubisoft’s Child of Light

childoflight2
Child of Light ziet er nog steeds met iedere trailer mooier uit. Ubisoft wil deze role playing game de uitstraling geven van een levend schilderij en dat lukt zo te zien erg goed. Ik vind het vooral leuk dat de ingescande tekeningen niet te perfect zijn. De levels van Rayman Origins en Legends zijn op dezelfde manier gemaakt, maar daar is alles zo glad gephotoshopt dat de hand van de kunstenaar nauwelijks meer is terug te zien. Het aardige van Child of Light is dat Ubisoft alle verfvlekken en potloodkrassen gewoon in het spel laat. Het resultaat is een game die er écht uitziet als een bewegend schilderij. (Ik vraag me of deze stijl dan ook betekent dat alle tekeningen in het spel zijn gemaakt door één kunstenaar. Dat wordt goed opletten tijdens de aftiteling).

Child of Light is vanaf 29 april te downloaden voor PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One en Wii U.

Zie Mikami’s nieuwe horrorspel The Evil Within in actie

theevilwithin
Als ik had gezegd dat dit een trailer was voor Resident Evil 7 zou iedereen mij vast geloven. Dit is precies hoe een nieuw spel in die serie eruit zou zien. In werkelijkheid gaat dit filmpje over The Evil Within, een gloednieuw horrorspel van regisseur Shinji Mikami (de man achter de eerste vier Resident Evil-spellen). En dat lijkt dus echt heel erg op Capcom’s beroemde zombiereeks. Het is bijna grappig om te zien hoeveel overeenkomsten er zijn. The Evil Within speelt zich af in een griezelig landhuis, de hoofdrolspeler is een politieagent, je bekijkt de actie van over zijn schouder en de engste vijand ziet eruit als de grote broer van Chainsaw Man. Alleen de hond die door het raam naar binnen springt ontbreekt nog.

Dat hoeft natuurlijk allemaal geen bezwaar te zijn. Zelfs de trouwste fans hebben na 18 jaar moetie om het verhaal van Resident Evil (een verzameling complottheorieën, geheime ondergrondse organisaties en familiedrama’s) nog te volgen. Een nieuw horrorspel zonder al die bagage klinkt eigenlijk best als een goed idee. Zeker als de gameplay vergelijkbaar is met het meesterwerk Resident Evil 4.

The Evil Within is vanaf 29 augustus te koop voor PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One en pc.

2D actiespel CounterSpy ook naar PS4, nieuwe trailer

counterspy
Nieuwe trailer van spionagespel CounterSpy. De presentatie van dit filmpje is echt perfect. Een stijlvol eerbetoon aan de geanimeerde opening sequence van alle James Bond-films. Scenes tuimelen over elkaar en door het beperkte kleurgebruik maakt CounterSpy meteen een gelikte indruk. De echte gameplaybeelden in de tweede helft zijn daarna wel een beetje ontnuchterend. Natuurlijk zijn de graphics nog steeds mooi, maar wel een stuk realistischer dan het introfilmpje deed vermoeden. (En ook lang niet zo gestileerd als de eerste screenshots een jaar geleden).

Het spel zelf is een 2D platformer met stealth-elementen en nog een paar andere moderne trucjes. (Zoals lage muurtjes om achter te schuilen tijdens vuurgevechten). Ik ben hier nog steeds erg nieuwsgierig naar. CounterSpy was al aangekondigd voor PlayStation 3 en Vita, maar nu heeft de ontwikkelaar laten weten dat er ook een PS4-versie in ontwikkeling is. De verwachte releasedatum is in de zomer van dit jaar.

Indiegames Vessel en The Swapper komen naar PlayStation

vesselswapper
Ondertussen bouwt Sony rustig verder aan hun reputatie als dé leverancier van interessante indiegames op spelcomputers. Deze keer met twee al wat oudere puzzel/platformerspellen die binnenkort dus alsnog naar de PlayStation komen.

  • Vessel gaat over een uitvinder die een intelligente vloeistof heeft bedacht. Deze “Fluro” is een groot succes en wordt door veel bedrijven gebruikt als goedkope arbeidskracht. Als de vloeibare wezens echter op hol slaan, moet bedenker Arkwright op pad om zijn uitvinding weer onder controle te krijgen. Vessel verscheen in 2012 voor de pc. Het werd geprezen om zijn creatieve puzzels, al hadden veel recensenten wel kritiek op de onvoorspelbare vloeistofsimulatie die sommige levels onnodig moeilijk maakt. Een Xbox 360-versie ging op het laatste moment niet door, maar op 12 maart verschijnt Vessel nu dus wel voor de PlayStation 3.
  • The Swapper gaat over een astronaut die met een speciaal apparaat zichzelf kan klonen. Genoeg voer voor allerlei interessante puzzels, maar in dit geval ben ik vooral nieuwsgierig naar het verhaal. The Swapper onderzoekt namelijk de filosofische kant van klonen. Als je bijvoorbeeld een dubbele sprong maakt door jezelf boven een ravijn te klonen, bereik jij dan de overkant of pleeg je eigenlijk zelfmoord zodat je kloon verder kan spelen? Het is een interessant gegeven dat in de pc-versie veel recensenten aan het denken zette. The Swapper verschijnt in mei als Cross-Buy titel voor PS3, PS4 én Vita. Met één keer kopen kun je hem dus op al die platforms spelen. Bekijk hieronder een trailer en let op de fraaie omgevingen die de makers allemaal zelf hebben geboetseerd en gefotografeerd.

De eerste 13 minuten van South Park: The Stick of Truth

sirdouchebag
Oh man, moet ik echt nog drie weken wachten? Ik wil nu verder spelen! Wat een geniale tutorial was dat. In de meeste spellen is de uitleg aan het begin een saaie verplichting waar je met tegenzin doorheen klikt, maar hier lijkt het alsof je naar een aflevering van South Park kijkt. Alles is grappig, zelfs zoiets simpels als het verzinnen van een naam voor je poppetje. In dit filmpje komt de humor vooral van bekende personages als Eric Cartman (zo fout en racistisch dat je er bijna niet om durft te lachen), maar de speciaal voor dit spel verzonnen inwoners van South Park gedragen zich ook veelbelovend. Ik ben nu al fan van de passief-agressieve vader.

Als je al zeker weet dat jij The Stick of Truth op 7 maart gaat kopen, dan is het misschien slimmer om dit filmpje niet te bekijken. Het bevat geen enorme spoilers, maar zelf ervaren is altijd leuker.

Voor iedereen die nog steeds twijfelt is deze extra lange trailer een perfecte manier om de knoop door te hakken. Als je hier niet om kunt lachen dan is dit spel waarschijnlijk niet voor jou.

De menselijke kant van zombies in Dying Light

dyinglight
“We’ve gotten accustomed to mindless zombie killing, right? Movies, TV series, books, and of course games – no matter what the medium, zombies became the cannon fodder of our times. After all, no one should bat an eye at taking down thousands of already dead, walking corpses. Or should they? In Dying Light, we make things a little bit more complicated.”

Interessant citaat van een van de makers van Dying Light. In de vorige trailers leek de hoofdrolspeler van dit spel nog weinig moeite te hebben met het afslachten van zombies, maar in dit nieuwe filmpje benadrukt ontwikkelaar Techland opeens de persoonlijke drama’s achter een zombie-uitbraak. Zombies zijn niet zomaar wandelende schietschijven, maar mensen die je vroeger hebt gekend. Vrienden en collega’s die nu je hersens willen opeten. “Imagine that in order to stay alive, you could be forced to shoot your family doctor, chop a colleague from your office to pieces, or leave your best friend for certain death.”

Het is een spannende invalshoek, maar als ik terugdenk aan de houterige conversaties in dit filmpje vraag ik me toch af of Dying Light het juiste spel is om de menselijke kant van zombies te onderzoeken.

Kijk dit: Dark Souls 2′s Japanse Collectors Edition

darksouls2collectorseditionjap
Het succes van Demon’s Souls kwam 5 jaar geleden als een totale verrassing. Niemand had verwacht dat zoveel gamers zin hadden in een ontoegankelijk en genadeloos moeilijk spel.

Toen opvolger Dark Souls (nog net zo moeilijk en ontoegankelijk) weer heel goed verkocht was dat al iets minder onverwacht, en nu Dark Souls 2 bijna in de winkels ligt houdt iedereen al min of meer rekening met een enorm succes.

Ontwikkelaar From Software durft het deze keer zelfs aan om een dure “Collector’s Edition” uit te brengen. Zo een die je normaal alleen verwacht bij een nieuwe Halo of Call of Duty. In Europa bevat de duurste versie van Dark Souls 2 alleen een standbeeldje en een Art Book, maar Japan krijgt volgende maand dus een houten kistje met miniatuurreplica’s van de belangrijke wapens in het spel. Je hebt er niets aan, maar wat ziet het er allemaal mooi uit. De set schijnt inmiddels alweer overal uitverkocht te zijn, maar gelukkig hebben we de trailer nog. Vergaap je hieronder aan al die fraai afgewerkte details.

Dark Souls 2 verschijnt op 14 maart voor PlayStation 3, Xbox 360 en pc.