Categorie: "Playstation 3"

Roguelike bullet hell FPS Tower of Guns naar PS3, PS4 & Xbox One

towerofguns
Volgens uitgever Grip Games is Tower of Guns een bullet hell shooter (als in: zo’n krankzinnig Japans schietspel waarin je door een zee van vijandelijke kogels vliegt) vanuit een first person perspectief. Klinkt als loze promotiepraat… totdat je de trailer ziet. Het niveau van DoDonPachi Resurrection wordt misschien niet gehaald, maar dit is inderdaad de meest chaotische first person shooter die ik ooit heb gezien. Kogels in alle soorten en maten vliegen je om de oren, en nergens is een muurtje om achter te schuilen.

Maar dat is nog niet alles. Tower of Guns heeft ook willekeurig gegenereerde levels waar je met één leven doorheen moet zien te komen. Zodra je doodgaat – hoe ver je ook bent – wordt je teruggezet naar het eerste level. Dat er dan ook weer totaal anders uitziet. Kortom: dit is de FPS-versie van Binding of Isaac of Spelunky. Een moderne roguelike waar fans van het genre zich honderden uren mee kunnen vermaken.

Tower of Guns is al een tijdje verkrijgbaar voor de pc, maar komt volgend jaar ook naar PS3 en PS4. (En stiekem ook naar Xbox One)

Kijk dit: gelimiteerde 20th Anniversary Edition PS4

20theanniversary

Wie zegt dat alleen Nintendo nostalgische retro-edities mag maken van hun spelcomputers? De eerste PlayStation viert vandaag ook alweer zijn 20e verjaardag. Meer dan genoeg om een hele generatie gamers het gevoel te geven dat ze oud zijn. Sony pakt uit met een gelimiteerde 20th Anniversary Edition van de PS4. Een spelcomputer met een ouderwets groot logo en exact dezelfde grijstinten als de originele PlayStation. (Waarom is Sony vanaf de PS2 eigenlijk overgestapt op zwart? Grijs is zoveel mooier).

Zelf een gelimiteerde PS4 kopen valt helaas niet mee. Sony heeft er maar 12.300 geproduceerd en die worden niet verkocht via de reguliere winkels. Dat zal dus wel een speciale webshop worden. Hou de komende tijd PlayStation Blog in de gaten voor meer informatie. Stiekem hoop ik dat er in ieder geval een makkelijke manier komt om zo’n grijze DualShock 4 aan te schaffen.

  • Wel voor iedereen: een gratis retro-thema voor PS4, PS3 en Vita. Downdload hem nu en geef je menu een ouderwetse uitstraling. Inclusief nostalgische PSone-geluidseffecten!

Nieuwe trailer Resident Evil: Revelations 2

revelations2trailer
Nieuwe trailer voor Resident Evil: Revelations 2. Helaas met weinig echte spelbeelden, maar het heeft wel weer die old school Resident Evil-sfeer die ik zo fijn vond aan de eerste Revelations. Een simpel verhaaltje (vader zoekt dochter), een relatief kleine locatie (een eiland) en het dreigende gevoel dat er achter ieder muurtje een zombie verscholen kan zitten. Kortom: ik ben nog steeds optimistisch over dit spel.

Revelations 2 verschijnt in 4 losse downloadbare afleveringen die per stuk €5,99 gaan kosten. De eerste staat gepland voor 18 februari 2015 en de volgende aflevering verschijnt dan steeds een week later. (Dus: 25 februari, 4 maart & 11 maart). Na afloop worden alle afleveringen gebundeld op een schijfje dat je dan gewoon in de winkel kunt kopen. Het spel verschijnt voor Xbox One, Xbox 360, PS4, PS3 en pc.

Dark Souls II ook naar Xbox One en PlayStation 4

darksoulsIInew
Waarom koop ik eigenlijk nog spellen op de releasedatum? Vaak heb ik me er zo lang op verheugd dat het moeilijk is om te wachten, maar als datzelfde spel een paar maanden later al is afgeprijsd krijg ik altijd spijt. Helemaal als er ook nog een Game Of The Year Edition verschijnt met alle DLC waar ik apart voor heb betaald.

Deze keer is Dark Souls II aan de beurt. Het origineel verscheen in maart en in de loop van het jaar kwamen er nog drie bonusmissies uit voor 10 euro per stuk. En al die content wordt nu dus gebundeld als Dark Souls II: Scholar of the First Sin. From Software pakt het nog netjes aan door een paar andere kleine verbeteringen (een handjevol extra vijanden, “rebalanced gameplay” en een nieuwe NPC) via een gratis patch ook aan bestaande spelers te geven, maar het feit blijft dat ik beter af was geweest als ik had gewacht.

Frustrerend genoeg verschijnt Scholar of the First Sin ook met verbeterde graphics voor PlayStation 4 en Xbox One. Misschien laat ik me daardoor wel verleiden om hem nog een keer te kopen, maar dan zeker niet meteen op de releasedatum.

Trailer: Telltale’s Game of Thrones avonturenspel

gameofthrones
Volgens ontwikkelaar Telltale Games wordt hun Games of Thrones geen hervertelling van de populaire televisieserie, maar het spel staat blijkbaar ook niet helemaal los van het officiële verhaal. De eerste trailer zit in ieder geval vol bekende gezichten, die ook nog worden ingesproken door dezelfde acteurs. Een andere aanpak dus dan bij Telltale’s spellen over The Walking Dead (die zich afspeelden in dezelfde wereld, maar die verder helemaal niets hadden te maken met de serie of de stripboeken).

Het spel volgt de familie Forrester, die in de televisieserie niet voorkomt. De Forresters wonen in het noorden van Westeros en zijn volgens Telltale al eeuwenlang loyaal aan de familie Stark. De vraag is natuurlijk of dat zo blijft als het koninkrijk langzaam uit elkaar begint te vallen.

Het verhaal loopt parallel aan de gebeurtenissen in seizoen 4 van de televisieserie. Het spel verschijnt zoals we van Telltale gewend zijn in losse downloadbare afleveringen. De eerste aan het einde van dit jaar, en de laatste waarschijnlijk vlak voordat seizoen 5 begint op HBO.

De nieuwe Micro Machines heet Toybox Turbos

toyboxturbos
Micro Machines komt terug! Het heet nu opeens Toybox Turbos, maar verder is er niets veranderd. De speelgoedautootjes rijden nog steeds over geïmproviseerde racebanen in en om het huis (op de ontbijttafel, door de tuin, over een aanrecht vol vieze vaat). De power-ups zijn hetzelfde, de logo’s zien er hetzelfde uit en het wordt gewoon gemaakt door vaste Micro Machines-ontwikkelaar Codemasters. Er zal wel ergens een licentie zijn verlopen of zoiets. Een andere reden voor die rare naamsverandering kan ik niet verzinnen.

De eerste trailer ziet er meteen weer ouderwets leuk uit. Omdat Toybox Turbos alleen verschijnt voor PlayStation 3 en Xbox 360 (en pc) zijn de graphics niet echt next-gen. maar dat heeft deze serie ook helemaal niet nodig. Ik vind de tekenfilm-look juist wel leuk; het doet me denken aan de kleurrijke graphics van de Micro Machines-spellen uit de jaren ’90. (Al zou het voor alle fans die hun oude consoles al hebben verkocht natuurlijk wel sympathiek zijn om ook een PS4/Xbone-versie uit te brengen).

Nieuwe trailer The Evil Within

evilwithin
Nieuwe trailer voor Resident Evil 7, pardon, The Evil Within. Okee, dat was een flauwe openingszin, maar feit is wel dat regisseur Shinji Mikami sinds zijn vertrek bij Capcom geen spel meer heeft gemaakt dat zo nadrukkelijk in het verlengde ligt van zijn beroemdste creatie. De camera, de besturing, de sfeer, de man met de kettingzaag… alles schreeuwt Resident Evil. Niet dat dat erg is trouwens; die serie is na deel 4 (de laatste waar Mikami aan werkte) toch alleen maar bergafwaarts gegaan. Ik ben vast niet de enige die hoopt dat de the father of survival horror met dit spel weer even laat zien hoe het moet.

Wie geïnteresseerd is kan hieronder ook nog 3 langere promotievideo’s bekijken, waarin Mikami en een paar collega’s worden geïnterviewd over de inspiratiebronnen, de graphics en het sound design van The Evil Within. Best interessant, ook als je gewoon meer wilt weten over horrorspellen in het algemeen. Die Ruvik klinkt echt doodeng. Hij is de eindbaas, maar valt spelers tijdens het spel lastig als een onkwetsbaar spook dat overal kan opduiken. Brrr!

The Evil Within is vanaf 14 oktober te koop voor PS4, PS3, Xbox One, Xbox 360 en pc.

Opvallend goede recensies Middle-earth: Shadow of Mordor

shadowofmordor
“Middle-earth: Shadow of Mordor provides a clearer road map for the next generation of AAA games than anything that has come previously.”
Polygon 9,5/10

“Middle-earth: Shadow of Mordor is a well-paced sandbox game with a revolutionary new game mechanic in the Nemesis System, which I imagine we’ll see iterated on in the years to come.”
Joystiq 5/5

“Sauron’s Army (Monolith calls it the Nemesis System) transforms Shadow of Mordor from another open-world collect-a-thon into something truly special.”
USgamer 4,5/5

“The Nemesis system, which cleverly makes enemies grow and evolve along with the player, is what elevates Shadow of Mordor into the upper echelons of open-world excellence.”
GamesRadar 4,5/5

Waar komt dit spel opeens vandaan en waarom krijgt het overal negens en tienen? Shadow of Mordor stond totaal niet op mijn radar en lijkt nu zomaar een van de belangrijkste releases van 2014. Het spel leent elementen uit Assassin’s Creed en de Batman: Arkham-reeks, maar breidt de formule uit met het “nemesis systeem”. Simpel gezegd: iedere vijand in het spel heeft een unieke (willekeurig gegenereerde) persoonlijkheid. Ze onthouden al jullie ontmoetingen, lachen je uit, zweren wraak, en lopen littekens op die de rest van het spel zichtbaar blijven. Iedere ork kan bovendien promoveren in het vijandige leger. Een soldaat die jou verslaat wordt beloond met een hogere rang en eindigt misschien wel als generaal (de einbazen in dit spel). Zo ontstaan er overal kleine verhaaltjes die de open wereld interessant houden.

Minecraft is nu van Microsoft

minecraftmicrosoft
Dus de geruchten waren waar: Microsoft heeft Minecraft gekocht voor een adembenemende 2.500.000.000 dollar (ongeveer 2 miljard euro). Wat dat betekent voor de spelers? Ik weet het niet. Alle betrokken partijen zeggen dat er niets verandert, maar als er zulke krankzinnige bedragen rondvliegen is het moeilijk om niet ongerust te worden. Die 2 miljard moet toch ergens worden terugverdiend.

  • Microsoft bezweert dat er echt echt echt niets verandert. “We are going to maintain ‘Minecraft’ and its community in all the ways people love today.” De 2 miljard zou dan dus vooral dienen om een nieuwe generatie gamers te laten opgroeien met een spel waar “by Microsoft” op het titelscherm staat.
  • Ontwikkelaar Mojang ziet geen aanleiding om de iOS- en PlayStation-versies van Minecraft stop te zetten, al voegen ze er meteen aan toe dat andere bedrijven daar misschien anders over denken. Want wat vindt Sony er bijvoorbeeld van als hun succesvolste Vita-spel straks afkomstig is van Microsoft?
  • Bedenker Markus “Notch” Persson klinkt vooral opgelucht dat hij eindelijk van Minecraft af is. Hij is naar eigen zeggen geen zakenman, heeft slapeloze nachten van alle dreigtweets en het enige wat hij wil is leuke spelletjes maken. “It’s not about the money. It’s about my sanity.”

Eerste screenshots Resident Evil: Revelations 2

revelationstwo0
Hé kijk, de eerste plaatjes van Resident Evil: Revelations 2. De berichten over dit spel zijn tot nu toe een beetje tegenstrijdig. Aan de ene kant geeft Capcom aan dat het inderdaad weer, net als de eerste RE: Revelations, een ouderwets horrorspel moet worden zonder grote actiescenes. Dus dat is positief. Maar aan de andere kant zijn er ook twee speelbare personages aangekondigd: Claire Redfield en Moira Burton. Het is een van die spellen die volledig is opgebouwd rondom een co-op multiplayer-stand, wat betekent dat spelers die in hun eentje willen spelen te maken krijgen met een computergestuurde Moira. Dat hoeft natuurlijk geen bezwaar te zijn (spellen als The Last of Us en Bioshock Infinite hebben bewezen dat computergestuurde personages prima voor zichzelf kunnen zorgen), maar het wordt wel frustrerend als Claire dat meisje voortdurend moet beschermen tegen alle zombies. Hopelijk weet Capcom daar een goede balans in te vinden.

Het spel speelt zich af in een verlaten gevangenis op een geïsoleerd eiland, wat in ieder geval klinkt als een spannende setting. Verder kondigde Capcom vandaag aan dat Revelations 2 in 2015 éérst uitkomt als vier losse downloadbare episodes, en daarna als disc in de winkel met wat aanvullende bonus content. De game staat gepland voor PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One en pc.