Geen onderscheid tussen offline en online PS3


"Hij (de PS3) is van de grond af gebouwd als een netwerk console. Wat we alleen niet zullen doen is een aparte naam voor de netwerk service verzinnen, zoiets als PlayStation Online, of PlayStation Live. En de reden dat we dat niet doen is omdat er wat ons betreft ook niet zoiets bestaat als "PlayStation Offline".
Wat ik probeer te zeggen is dat het niet uit zou moeten maken of je je content van een Blu-ray schijfje hebt gehaald of dat je het gedownload hebt van ons netwerk. Het is allemaal PlayStation 3, dus wij maken geen onderscheid. Dat is een duidelijk verschil tussen ons en onze concurrenten."

Dat is wat Kaz Hirai gisteren heeft gezegd tegenover Next-Gen. Het klinkt intrigerend. Voor de eerste keer heb ik het gevoel dat iemand van Sony iets zegt over de PS3 dat klinkt als een origineel idee. Iets dat deze console gaat onderscheiden van de rest. Maar hoevaak ik het interview ook herlees… ik begrijp gewoon niet wat hij bedoelt.


Waarom is het volgens Hirai beter om geen onderscheid te maken tussen gekochte spellen en gedownloade spelletjes? Voor Microsoft heeft dat onderscheid juist heel goed gewerkt. Xbox Live Arcade is bijna een console binnen een console geworden. Het platform lééft echt. Waarom wil Sony dat niet?

Daar komt bij dat wat we tot nu toe weten over het PS3 netwerk-zonder-naam, verdomd veel lijkt op de Xbox Live Arcade. Demo’s? Check. Arcade-achtige spelletjes? Check (in veel gevallen zelfs regelrechte klonen van bestaande spelletjes!). Kaz maakt er in het interview een punt van om te vermelden dat we ook "promotional trailers, interviews with artists, all those different kinds of video materials" kunnen gaan downloaden. Maar dat is allemaal niks dat we niet net zo makkelijk op het internet kunnen vinden.


Misschien moeten we het antwoord eerder zoeken in dit soort uitspraken van de Motorstorm developers: "It’s also worth remembering that on PS3, games continue to improve ‘beyond the box’ due to downloadable content and for MotorStorm, think bigger than just a few more cars and tracks, so the concept of ‘final game’ no longer really exists."

Denk groter dan alleen een paar nieuwe wagens en banen? Hoeveel groter dan een nieuwe baan kun je denken als we het hebben over een racespel? Dit klinkt in ieder geval al bijna alsof Offline Motorstorm niet bestaat.

De kans is natuurlijk levensgroot dat Hirai alleen maar holle marketingpraatjes rondstrooit en dat ik zo stom ben om er in te trappen. Je zult zien dat het PS3 netwerk in de praktijk toch precies hetzelfde werkt als Xbox Live. Maar Kaz heeft me voldoende weten te prikkelen om die ontwikkeling de komende weken in ieder geval met een bovengemiddelde interesse te volgen. Noodgedwongen vanaf een veilige afstand.

Bron: Next-Gen

Zie ook:
- PS3 slot-loading Blu-ray drive in actie
- Te glad, te licht, niet comfortabel… wat is er mis met de SIXAXIS?
- WYSIWYG, geen onduidelijke online points voor PS3
- PS3 commercial – The wait is over

Lees ook:PS3 online gaming gratis. Geen addertjes onder het gras
Lees ook:Rumble + Motion Sensors = te duur voor PS3
Lees ook:Aftellen tot 30 maart
Lees ook:In de lente een nieuw spel van Rare
Lees ook:Analist schiet door: Sony gaat software-only na PS3

5 reacties op “Geen onderscheid tussen offline en online PS3

  1. Martin

    Ik snap ook niet wat die vent nou eigenlijk zegt, ik was blij te lezen dat jij het ook niet snapte (dacht dat het aan mij lag). Missciehn wil Sony het online gebeuren niet zien als een gescheiden systeem, maar meer als “mogelijkheid” die je hebt als je aan het playstationen bent. mijn goid nu snap ik mezelf nieteens meer…

      /   Beantwoorden  / 
  2. Kikujiro

    “Wat ik probeer te zeggen is dat het niet uit zou moeten maken of je je content van een Blu-ray schijfje hebt gehaald of dat je het gedownload hebt van ons netwerk. Het is allemaal PlayStation 3, dus wij maken geen onderscheid. Dat is een duidelijk verschil tussen ons en onze concurrenten.”

    Nou ja… het enige onderscheid is volgens mij dat Sony “het beestje” geen naam geeft terwijl de concurrentie dat wel doet, de werking is toch hetzelfde? Wat dat “duidelijke verschil” betreft zie ik in dat geval niet zo 1 2 3…

      /   Beantwoorden  / 
  3. ben

    hebben jullie er ooit overgedacht dat het in de menus zal zitten? bij x-box live moet je bewust kiezen tussen offline game of on-line gamen/aankopen doen (en dergelijke)

    ik denk dat hij bedoeld dat je bij de ps3 bij het speel motorstorm in het spel menu zit. en dat je hierin kan zien welke extra content beschikbaar is en deze te downloaden is, zonder dat je bewust naar een “marktplace” variant moet gaan. om te kijken of en wat beschikbaar is. of dat je terwijl je een singleplayer game aan het spellen ben, je gewoon (voice)chat berichten ingame kan ontvangen.

    en over die motorstrorm uitbreidingen? tja ehm? tuurlijk! gewoon heen volledig nieuwe game-engine downloaden! (uhm nee sorry heb geen flauw idee)

      /   Beantwoorden  / 
  4. Robbert

    Hmm als ik dit zo lees betekend het geen onderscheid maken gewoonweg gebrek aan visie en creativiteit. Microsoft maakt heel duidelijk verschil omdat Xbox LIVE niet hetzelfde is als LIVE arcade en geen van beide zijn hetzelfde als gewoon Single Player of Local Multiplayer (2 of meer xbox’es(360)aan elkaar gekoppeld). En zo hoort het ook. Je kiest als gebruiker het platform wat je interessant vind. Als er geen duidelijk onderscheid is dan wordt het gewoon een slordig zooitje.

    Daarnaast is het gewoon een zielige poging om mensen te laten denken dat ze niet hebben geprobeerd Xbox LIVE te kopieren.

    GG No RE Sony tot de PS4.

      /   Beantwoorden  / 
  5. erik

    “ik was blij te lezen dat jij het ook niet snapte (dacht dat het aan mij lag).”

    Nee, je staat zeker niet alleen. ;) Gewoon een vaag interview van Kaz.

    “en dat je hierin kan zien welke extra content beschikbaar is en deze te downloaden is, zonder dat je bewust naar een “marktplace” variant moet gaan. “

    Daar is Microsoft ook al mee bezig. Als voorbeeld van hun plannen noemden ze een marktkraam in het spel zelf waar je echt spullen kon kopen (voor Microsoft Points). Dat klinkt behoorlijk als wat jij hier beschrijft.

    Neemt niet weg dat het opzich wel een interessante gedachte is. Hij moet toch _iets_ bedoelen, dus misschien denkt Sony inderdaad ook wel in zo’n soort richting.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.