De Playstation 3 is de enige Playstation 3


Waar zouden we zijn zonder Ken Kutaragi?
Ik vraag me af of hij zelf ook weet hoe men op het internet over hem denkt. Zal hij nog steeds gewoon elke gedachte die in hem opborrelt hardop uitspreken, of is hij daar ondertussen te zelfbewust voor geworden? Misschien probeert hij tegenwoordig bewust om zijn uitspraken zo bizar mogelijk te maken om zo zijn reputatie als losgeslagen projectiel in stand te houden.

In het nieuwste nummer van Japan’s beroemdste gametijdschrift Famitsu laat hij weer van zich horen:

"PlayStation and PlayStation 2 were both 10,000 yen more than their competitors at launch. Yet they both sold to shortages.

If you consider the PlayStation 3 a toy, then yes, it is an expensive toy. However, it is more than a toy. It is a PlayStation 3. And it is the only PlayStation 3. I hope that those who understand this will gladly purchase it."

Eh ja… inderdaad Ken. Ik ben blij dat dat nu opgehelderd is. Het is geen spelcomputer, het is geen speelgoed, het is gewoon een Playstation 3. En het is de enige Playstation 3. Geen wonder dat hij zo duur is.

Bron: Next Gen

Zie ook:
- Europese PS3′s krijgen voorrang
- Nintendo wil in maart 6 miljoen Wii’s verkocht hebben. Sony 6 miljoen PS3′s
- PS3 online gaming gratis. Geen addertjes onder het gras
- Final Fantasy VII remake lijkt steeds waarschijnlijker
- Heavenly Sword? Formula One? Motorstorm? 2007!
- Nintendo UK haalt uit naar "copycat" Sony
- PS3 interface vrijwel gelijk aan PSP interface. Bekijk de video
- Playstation 3 stilste van alle Next Gen consoles

Lees ook:Sony geeft gelimiteerde “lifestyle producten” uit in Japan
Lees ook:Grootscheepse Playstation 3 lancering, nog 71 dagen
Lees ook:Heavenly Sword? Formula One? Motorstorm? 2007!
Lees ook:Productie Wii ligt voor op schema
Lees ook:Europese PS3′s krijgen voorrang

75 reacties op “De Playstation 3 is de enige Playstation 3

  1. Bart

    Haha. Het is gewoon een logge bak, the only logge bak.
    Maar misschien bedoelt hij gewoon dat de PS3 gaat floppen en dat er maar één PS3 verkocht zal worden, who knows?
    De laatste tijd doen ze alles om positief in het nieuws te komen. Wat ze goed kunnen is eerst negatieve geruchten verspreiden en ze dan ontkennen zodat hun PS3 virtueel meer waard wordt voor hun fanbase (het kon niet slechter, dus betalen we er maar voor). Het laaste gerucht is dat het management een sekte wil vormen van hun fanbase. Er gaat zelfs een gerucht de ronde dat ze daarbij hun sekteleden een console gaan verkopen voor een rond bedrag van 599 EUR. Nu een blu-rayspeler kost 1000 euro als je hem apart koopt. En als je een racewagen koopt kost die een paar vele 10duizenden euro’tjes.
    Nu soit: veel succes ermee :-)

      /   Beantwoorden  / 
  2. Mithrandir

    Ach ja, alleen is het ding nu zo’n 35,000 Yen duurder dan de concurrentie. Nogal een verschil met toen.

      /   Beantwoorden  / 
  3. http://mhagta.ag2.us/V2

    Bart ik ben het helemaal oneens met jou. PS3 zal wel veel verkopen. Vergeet niet PS2 heeft meer dan 100 miljoenkeer verkocht net als PS1.Jij denkt toch niet dat ze dat in een keer kwijt zijn. Of wel ben je fanboy of wel kun jij niet logich denken.

      /   Beantwoorden  / 
  4. mastercard

    Het blijft altijd interesant om jullie opmerking te lezen. De wereld bestaat met mensen die minder en meer geld hebben. als sony een produkt op de markt zet dat jij niet kan betalen is het jammer voor jou en ga je lekker bij de concurrent shoppen. Het wordt pas triest wanneer je om de reden dat je iets niet kan betalen overgaat om dat goed te praten door het product neer te halen. Een Aston Martin is waardeloze auto rijdt voor geen meter verbruikt te veel benzine en bij de concurrent koop je al een auto voor 1/10 , daarom moet je geen Aston Martin kopen. Als je een beetje vent bent zeg je gewoon ik heb gewoon het geld niet dus moet ik het met iets doen wat minder is ipv te lopen huilebalken

      /   Beantwoorden  / 
  5. kaka

    Ja kijk nu wat een groot en zwaar ding , hij moet zelfs een beetje scheef gaan staan om in balans te blijven

      /   Beantwoorden  / 
  6. remkje

    Laten we het maar op “Mooi is anders” houden.
    Ook al is het nog zo’n geweldig aparaat.

      /   Beantwoorden  / 
  7. bhsado

    Erg leuk om elke keer die reakties weer op de berichten rondom de PS3 te lezen.

    Logge bak is heel amusant. Zeker als je bedenkt dat hij dan met een X360 en Wii wordt vergeleken. Als je de X360 met z’n externe aanhangsels (voedingssteen, wifi, cardreader, usb hub, lader, HD-DVD) en opbouwsels (HDD) vergelijkt met een PS3 die alles intern heeft :) en dan net iets groter is dan de X360 dan weet ik niet welke de grootste bak is.

    Elke keer de prijs aanhalen begint ook erg flaai te worden. Waarom kost een alto minder dan BMW. Waarom is B&O TV duurder dan een Medion TV……..

    Je moet de zaken wel objectief blijven vergelijken. Dat een systeem als next-gen wordt bestempeld (Zelfs de wii) en dan er een prijskaart hangen, die voor elk van die consoles gelijk zou moeten zijn, is toch wel erg leuk bedacht.

    Dat de wii x keer goedkoper is dan een PS3 heeft zip waarde. De wii is leuk bedacht maar bied qwa ijzer niet veel meer dan de huidige NGC (alle E3 demo’s liepen er ook nog op). Als de gamer meer dan voldoende aan de mogelijkheden van de wii heeft prima…..

    De PS3 bied heel veel mogelijkheden t.o.v. de prijs. Of een gamer dit allemaal nodig denkt te hebben is een andere vraag.
    HD TV is toch ook bull… tenminste denkt Nintendo.. Als vervolgens ziet in welke stroomversnelling de HD TV zit op dit moment zit, dan weet ik niet of Nintendo goed bezig is met z’n non HD statement.

    Zelfs MS heeft met zijn X360 de HD markt onderschat.

    De engiste console die toekomst gericht met HD bezig is de PS3. BR lijkt nu wellicht overbodig maar is dat de komende 5 jaar niet meer.

    De X360 met z’n HD-DVD past een lapmiddel toe op de X360 wat meer HD mogelijkheden te geven. Lapmiddel omdat de HD-DVD uitsluitend voor films gebruikt kan worden en een ADD-ON is.

    DVD heeft voorlopig toch voldoende ruimte toch….. MS denkt zo, en de meeste gamers ook. Dat PGR3 en andere lanchtitels tegen de limieten van een DVD9 aanlopen geeft aan dat de keuze voor DVD niet goed is, richting de toekomst. De fanboys weerleggen dat doordat je met compressie toch een heel eind komt toch?
    Dat je vervolgens 1 core van de CPU kwijt bent voor de decompressie maakt niet uit?…. Toch….

    De Cell is toch veel te complex om te programmeren toch??. Dat de (eary build) lanchgames op 60 Fps boter vloeiend lopen dat moet wel aangeven dat de PS3 niet te programmeren is……………… bull dus….

    Kan wel even doorgaan……..

      /   Beantwoorden  / 
  8. robben

    ik wou ook wat zeggen of beter gezegd typen (lol) als je een xbox360 koopt met alle accesoires of hoe je dat ook mag schriven kom je duurder uit dan een ps3

      /   Beantwoorden  / 
  9. Niels de Rijk

    Kutaragi is gewoon lekker arrogant en dat past helemaal bij de strategie van Sony. De PS3 is een duur speeltje, dus betaal je er duur voor.

    Wat mij zorgen baart, is dat Sony het in de eerste levensjaren van de PS3 zal moeten doen met een kleine elitegroep (de hardcoregamers die zich de duurste console en de duurste spellen kunnen veroorloven). Juist omdat Microsoft en Nintendo zich ditmaal zo sterk richten op die ANDERE groep gamers (de ‘casual gamers’ en de ‘non gamers’), denk ik dat Sony het na een succesvolle start zeer zwaar te verduren krijgt.

    Ondertussen speelt ook nog de blue ray-kwestie: veel mensen willen er nog niet aan, en zijn dus ook niet bereid ervoor te betalen.

      /   Beantwoorden  / 
  10. gertraaf

    @ bhsado

    ik ben het helemaal eens met jou eindelijk is een keer weer iemand die verstand van zaken heeft op deze site

      /   Beantwoorden  / 
  11. bhsado

    Gelukkig hebben Nintendo en Microsoft geen enkele teken van enige arrogantie.

    In principe zijn dure zaken zoals mooie auto’s,audio/video en mobieltjes toch allemaal dure speeltjes. Ik zie niet in waarom dat negatief zou moeten zijn voor de PS3.

    De “prijs” die je betaald voor een console, wordt toch niet door de aanschafwaarde van de console, maar de game collectie die je aanlegt…m.a.w. de games bepalen uiteindelijk het succes van een console en niet de aanschafwaarde van een console.

    Simple gezegd het maakt me geen b#$T uit wat een console mij kost, als de games die ik wil spelen er maar op verschijnen. De wii kan lekker goedkoop zijn, maar als er na een jaar geen games meer op verschijnen (die jouw aanspreken) dan is het toch erg jammer van je geld.

    Nintendo richt zich op de andere gamer. MS en Sony zitten in hetzelfde vaarwater……

      /   Beantwoorden  / 
  12. MH3M3D

    De 360 en Wii lopen lichtjaren achter qua technologie. Dat zullen ze over een paar jaar zwaar voelen wanneer de meesten van ons sneller, meer en mooier verwachten. En alleen de PS3 zal dat kunnen.

      /   Beantwoorden  / 
  13. ik

    Ach, dit ding is zeker die 200 euro meer waard. Want euh…..er zit blu-ray in!
    Dat bijna niemand een HD-tv van een paar duizend euro heeft en daar dus niks aan heeft doet er even niet toe… :P

      /   Beantwoorden  / 
  14. Moonblade

    een deftige HDTV hebt ge tegenwoordig al voor 800-1500 euro ;)

      /   Beantwoorden  / 
  15. bhsado

    Logica ten top?

    De PS3 is 200 euro duurder want er zit BR in. Je hebt er niks aan wat niemand heeft een HD TV..

    Geld dit ook niet voor X360 gebruikers?. En zou het niet leuk zijn als je dan toch een HD-TV hebt je deze ook maximaal kan ondersteunen.

    Uieteraard gaan de verschillen tussen de PS3 en X360 wel wat verder dan de drive. Een alto en BMW vergelijk je toch ook niet op basis van hun motor?…

      /   Beantwoorden  / 
  16. Paul

    @ bashado & gertraaf

    WROM VERGELIJK JE de Wii en de 360 en de ps3 met elkaar? dat kan niet!! wrom snappen jullie dat nou niet?

      /   Beantwoorden  / 
  17. bhsado

    @Paul,

    Omdat de rest dit ook doet in zijn reaktie op dit bericht, of toe-spelingen in de berichtgeving(en) op deze site.

    In mijn reakties geef ik ook aan dat je de wii, X360 en PS3 niet met elkaar kunt vergelijken.

    Dat men continue de prijs e.d erbij haalt, geeft aan dat niet iedereen er zo overdenkt.

      /   Beantwoorden  / 
  18. bs

    @ Paul

    omdat dat ook spelcomputers zijn als je dat nog niet wist.

      /   Beantwoorden  / 
  19. HcT MaRc

    ik word heel zo moe van hier dat iedereen over prijsje dat niet kan betalen rot maar gewoon op bij mircosoft wat ook dan. iedereen heeft gewoon pech gehad dat niet kan betalen ga maar gewoon bedelen :D ik kan nu al PS3 betalen. enige wat ik slecht kant een geduld hebben. kijkt maar wat MSG4 kan :) dit is gewoon vette trailers http://www.ps3nieuws.nl/videos/357/metal-gear-solid-4-guns-of-the-patriots.html alsof dat jullie nog niet genoeg. dan komt gewoon nog meer mooie titels. PS3 zal veel verder verkopen dan PS2. mircosoft loopt weer achter gehihihi ach MS moet maar tog op Vista focussen want consolewars wint tog never nooit tegen Sony

      /   Beantwoorden  / 
  20. Mithrandir

    Ik heb momenteel zo’n 13000 euro op me bankrekening staan. Dat wil nog niet zeggen dat ik de prijs van de PS3 normaal vindt. Als er 1 ding zeker is, is het dat Sony deze generatie marktaandeel verliest. Aan MS in de VS en Europa en aan Nintendo in Japan. Ze blijven gerust de nummer 1 en zullen ook weer een hele mooie console neerzetten. De negatieve reacties worden alleen door Sony over zichzelf opgeroepen. Was het met de PS2 al erg, nu beloven ze helemaal fabelachtige dingen. Afgaande op de specificaties is het ding gewoon nauwelijks krachtiger dan de 360. Hij is wel krachtiger maar het verschil is te klein om grafische echte verschillen te gaan zien. Zoveel wezenlijk verschil zie je b.v. ook niet tussen de top xbox en top gamecube games. Dat terwijl de Xbox bijna 2 maal zoveel power heeft.

    De PS3 heeft onder de beste omstandigheden misschien 10-20% meer power. Waarbij ik moet zeggen dat er ook bepaalde situaties zijn waar de 360 weer beter is dus gemiddeld genomen is er echt nauwelijks verschil. Het grote voordeel van de PS3 is gewoon de grotere opslagcapaciteit, de CPU/GPU zijn namelijk vergelijkbaar.

      /   Beantwoorden  / 
  21. Mithrandir

    ps: met 10-20% meer power bedoel ik werkelijke scores, niet de theoretische scores die Sony altijd meld..de PS2 was ook 100 keer zo snel als een Pentium 3…achteraf is het ding ongeveer gelijk geweest aan 1 pentium 3 :)

      /   Beantwoorden  / 
  22. Will

    Vergeet de voorsprong (in de EU en de VS) niet die MS nu heeft, die wordt alleen maar groter.

      /   Beantwoorden  / 
  23. bhsado

    Fijn om te weten wat iemand op z’n bankrekening heeft staan :)

    Stap vervolgens in de wereld die performance heet……

    De CPU’s zijn erg verschillend tussen de twee systemen. De X360/CPU is een evolutie en de Cell een revolutie.

    De GPU’s is meer ATi vs NVidea

    De developer bepaald uiteindelijk wat er uit de machines gehaald wordt……..

      /   Beantwoorden  / 
  24. Paul

    @bs

    dat ze spelcomputers zijn weet ik ook wel, maar nintendo houd zich bezig met een andere markt, en de consoles werkt ook nog eens anders!! w00t ;)

      /   Beantwoorden  / 
  25. Mithrandir

    Tja, je hoort mensen constant stoer roepen dat zij er wel geld voor hebben en dat mensen die klagen arm zijn. Daar moest ik gewoon even tegenin :P

    De cell doet iets wat vergelijkbaar is met technologie die je nu al hebt in PC’s. Het is absoluut geen revolutie. Het is een stapje (evolutie) verder dan de triple core 360 maar in de praktijk is het verschil gewoon nihil.

    De PS3 heeft 1 processor waar de 360 er in principe drie van heeft. Deze PPC is al een tijd gewoon verkrijgbaar. Vervolgens heeft de PS3 er een rits SPE’s erbij die eigenlijk iets doen wat ook niet echt nieuw is. Geoptimaliseerd voor specifieke taken. (Voor sommige taken zijn ze dus ook absoluut NIET geschikt!)

    De twee consoles zijn behoorlijk anders maar in de praktijk vertaald het zich naar technisch ongeveer gelijke games.

    “De developer bepaald uiteindelijk wat er uit de machines gehaald wordt……..”

    Helemaal mee eens. Sinds het 16-bit tijdperk (of zelfs 8-bit !) is de zwakste console de winnaar geweest. Power zegt geen reet, de games des te meer.

      /   Beantwoorden  / 
  26. bhsado

    De PC’s gaan de richting van van de X360 CPU (multi core)……

    de Cell is buiten zijn werking zeker revolutionair… hij is namelijk helemaal open. Zie het als Linux in de PC wereld. Alles rondom de Cell is openbaar en beschikbaar…

    De Cell wordt niet alleen in de PS3 gebruikt maar ook van HD-TV tot Blade Linux server tot aan ?

    De homebrew/linux wordt ook losgelaten op de PS3 (zeker uniek in de console wereld). Alle documentatie is beschikbaar (lui lekkerland voor de homebrewer)

    PS
    De geruchten dat de SPE maar voor een type taak geschikt zijn (door o.a. MS in de wereld gebracht) klopen niet. Het gaat wat ver maar de Cell is zeker revolutionair (zeker t.o.v. de multi core X360/CPU).

    Er is bij het ontwikkelen van de Cell overal rekening mee gehouden. Zeker de warmte afgifte is perfect geregeld. Het is ook niet voor niks dat de Cell minimale koeling bodig heeft. De trend bij PC Cpu’s en zeker de X360 gaan juist de nadere kant op (warmer warmer en warmst)….

      /   Beantwoorden  / 
  27. Paul

    @ bhasado

    ”De PC’s gaan de richting van van de X360 CPU (multi core)……”

    ummhh, neej srry,

    ten 1e: De 360 heeft 3x 3,2GHZ dus DRIE CORES!
    ten 2e: zie jij pc’s met tripple core CPU’s?

    ten 3: de xbox 360 gebruikt PowerPC CPU’s, heb je pc’s gezien met PowerPC CPU? (behalve apples dan, maar dat zijn geen pc’s ;) )

      /   Beantwoorden  / 
  28. Moonblade

    Als ik zie tot wat team ninja in staat is dankzij die ene SPE die ze gereserveerd hebben voor de physics van de kleren en het haar van het hoofdpersonage denk ik dat moeilijk gezegd kan worden dat die SPE’s van weinig belang zijn voor het programmeren van specifieke gamecodes.
    Iets wat in de virtuele geworpen is door die ene mayor nelson maar blijkbaar wordt dat argument dus nog altijd gebruikt door mensen die er niets van begrijpen.

    O ja en de rest van uw gezever dat de cell niet revolutionair zou zijn klopt ook niet, mithrandir. Qua structuur verschilt de cell chip enorm van dual en multicore in-order CPU’s die beschikbaar zijn op de desktop markt.
    Dit om maar even te zeggen dat ge u volkomen belachelijk aan het maken zijt.

      /   Beantwoorden  / 
  29. Mithrandir

    “Dit om maar even te zeggen dat ge u volkomen belachelijk aan het maken zijt.”

    Wat is het wezenlijke verschil tussen SPE’s en Shaders op videokaarten of DSP’s in geluidskaarten?..juist..geen/nauwelijks.

    Ik ben wel klaar met de discussie want normaal discussieren kan hier helaas niet zonder verwensingen naar het hoofd gesmeten te krijgen.

      /   Beantwoorden  / 
  30. Mithrandir

    ps: Woorden verdraaien is hobby nummer 2 hier. Je hebt mij nergens horen zeggen dat SPE’s onbelangrijk zijn of dat het moeilijk programmeren is. Ik zeg alleen dat het resultaat min of meer hetzelfde is als op de X360.

      /   Beantwoorden  / 
  31. bhsado

    @Paul,

    Ik zeg niet dat de CPU in de X360 en PC’s hetzelfde zijn. Ik zeg alleen dat de PC/CPU’s de zelfde richting heen gaan………… dus meerdere gelijkwaardige core’s. De pentium-D is het begin.

    Het principe van de Cell is compleet anders.

    Stukje “beeldspraak” om verschil in werking weer te geven. De Cell…
    Je hebt daar 1 dirigent en 7 muzikanten. De muzikanten kunnen zelfstandig voor een groot deel werken maar hebben de dirigent wel nodig (supervisie). Bij de X360 heb je 3 muzikanten die door iets moet worden aangestuurd. Het OS of programma moet dit dus voor z’n rekening nemen. Je kunt bij de X360 geen opdracht aan de dirigent geven die dat vervolgens doorgeeft aan de muzikanten.
    Uiteraard werkt het beter als je de dirigent correcte en verder uitgewerkte opdrachten geeft. Zoals hierboven al is aangegeven kun je de SPE’s reserveren voor bepaalde taken (muzikant 1 en 2 doen percussie en…….)

    PS

    De apples draaien tegenwoordig ook op intel…….. en kunnen ook nog eens windows draaien.

      /   Beantwoorden  / 
  32. erik

    De PS3 zal heus wel de krachtigste console worden, maar iedereen die verwacht dat er werkelijk een gigantisch verschil met de Xbox360 zal zijn komt bedrogen uit. Het zijn consoles van dezelfde generatie, en min of meer met elkaar vergelijkbaar. Net zoals de Xbox en de PS2 nu. De Xbox is krachtiger, maar het verschil tussen die twee is nu ook weer niet overdreven groot.

    Al die opmerkingen dat een beter product meer geld waard is… bla bla bla. Met die 200 euro extra betaal je heus niet voor hardware die beter of krachtiger is dan de Xbox360. (Xbox360 loopt lichtjaren achter… echt niet). Met al dat extra geld financier je alleen maar Sony’s plannen om Blu-Ray er door te drukken. ;)

    Ik kan er persoonlijk niet echt wakker van liggen (met al mijn gezeur over de PS3 op deze site verdien ik binnen een paar maanden genoeg om er één te kunnen kopen :p), maar daarom mag je er nog wel kritiek op hebben. En helemaal op Kutaragi’s “als het je niet bevalt dan rot je maar op” houding. Ik vind dat echt niet normaal, maar dat zal dan wel aan mij liggen…

      /   Beantwoorden  / 
  33. Moonblade

    @mithrandir

    Een SPE is een 128-bit RISC processor (geen DSP) die twee threads aankan en een theoretische performance van 25,6 GFLOPS wat dus maakt dat zo’n SPE uitblinkt in wat betreft floating point operations.

    En ik snap überhaupt niet hoe ge erbij komt om zo’n SPE te vergelijken met een shader.
    Een shader is een computerprogramma dat gebruikt wordt om de uiteindelijk oppervlakte-eigenschappen van een object of afbeelding te bepalen zoals kleur, vorm, texture,….

    Gelieve in de toekomst zelf voor eigen bijscholing te zorgen voor ge u in discussies gooit zonder kennis van zaken.

      /   Beantwoorden  / 
  34. Paul

    @ moonblade

    de SPE’s hebben 218 GFLOPS in FPO, dus gelieve ook eerst u huiswerk doen;)

      /   Beantwoorden  / 
  35. Moonblade

    samen hebben ze iets van een 218 FLOPS ja, maar ik had het over 1 SPE ;)

      /   Beantwoorden  / 
  36. erwin

    Er is maar 1 ding belangrijk en dat is of het een goede en solide console wordt en iedreen weet hoe (goed) de ps2 in elkaar zat. Dus ik hoop dat sony daar van geleerd heeft. De games komen toch voor alle consoles uit. Dus wat boeit mij jullie mening (die nergens op gebaseerd is want niemand van jullie heeft een ps3 of wii) Tot nu toe is de 360 goed en straks probeer ik de ps3 en wii ook gewoon. Dat is de enige manier om er achter te komen want jullie praten alleen maar in je eigen straatje. Een fijne avond nog allemaal en doe aub eens een keer gewoon en laat je niet gek maken door iedereen. is zielig

      /   Beantwoorden  / 
  37. Mithrandir

    “en SPE is een 128-bit RISC processor (geen DSP)”

    Hier zal je toch een verdomd punthoofd van krijgen. Lezen jullie wel? Ik trok een vergelijking naar DSP’s en Shaders. Ik zei niet dat het exact hetzelfde was. Vooral Unified Shaders zijn HEEL erg te vergelijken met de SPE’s.

      /   Beantwoorden  / 
  38. Mithrandir

    Het is ook ongelofelijk hoe graag de belgen schermen met “U moet uw huiswerk doen” en “U heeft geen kennis van zaken” terwijl jullie zelf bergen met onwaarheden uitspuwen.

    Had je ook maar een heel klein beetje begrijpend kunnen lezen(ja, dat schijnt moeilijk te zijn, die vertaalslag van Nederlands naar Belgisch..) dan had je begrepen dat ik het over de hardware kant van shaders had. Met GPU’s doorgaans pixel shaders, vertex shaders of unified shaders. De echte term is pixel processor, vertex processor, etc. maar dat wordt doorgaans niet gebruikt.

      /   Beantwoorden  / 
  39. Afello

    Laat ik mij eens in deze discussie mengen zonder enige technische kennis (hoewel discussie? Het begint langzaam aan op een touwtrek-wedstrijd te lijken waarbij het gaat om wie de juiste cijfers en afkortingen hanteert).
    Voor zover mijn perceptie het toelaat heb ik aan de hand van voornamelijk de E3 conferenties en bovenstaande “discussie” menen te zien en gedacht te begrijpen dat de 360 en de PS3 nagenoeg hetzelfde presteren op grafisch gebied. Met het verschil dat de 360 duidelijk wat meer moeite moest doen, daar waar de PS3 fluitend nog even een sigaretje aan het draaien was terwijl de digitale kogels met weerzinwekkend realisme rond mijn oren vlogen (voor de mensen die de draad kwijt zijn, het is een spreekwoordelijk sigaretje… kom op… een computer die een sigaretje rookt… das belachelijk). Uiteraard beschikte de Wii ook over kogels, maar daar zaten driftige oogjes en een boze grimas op, dus laten we ons voor nu even concentreren op de blokkendozen van Microsoft en Sony.

    Okay, er vanuit gaande dat mijn geniale doch bescheiden conclusie betreffende de grafische gelijkheid correct is komen we op het volgende aan, wat ik gemakshalve maar even zal samen vatten in het voorbeeld van Artificial Intelligence, ofwel A.I. (jeee… ik heb ook een afkorting gebruikt). Want in mijn ogen komt “next” generation(yeah, whatever) software niet aan op hypersuperdeluxegeniaalgeile graphics (ik verwijs naar Eriks stukje waarin hij de Uncanny-factor bespreekt –> http://games.blog.nl/algemeen/2006/05/22/voert_de_next_gen_ons_langs_uncanny_valley).
    “Next” generation(yeah, whatever) software zal zich van deze generatie onderscheiden door het alles omvattende toverwoord “gameplay” (mooi he, wat een verrassing). Uiteraard is Nintendo lekker bezig met de zinneprikkelende Wii controller, maar de manier van besturing is slechts een deel van de toekomst. Zaken als physics en a.i. zijn het andere deel. En juist dit soort dingen vergen ook aardig wat rekenkracht. Een “zelfdenkende” gamewereld (jaja, is onmogelijk, maar de illusie is leuk) vergt misschien net zoveel processpower als sexy graphics en mijn angst is dat dit nu net Microsofts dooddoener zou kunnen gaan worden. Want als de PS3 inderdaad dat superapparaat is dat Sony ons beloofd, dan zal de PS3 vette plaatjes uitschijten maar ook nog eens een computergestuurde wereld met inwoners neertoveren zonder moeite… terwijl de 360 hiervoor waarschijnlijk op graphisch gebied weer moet inleveren.

    Daar zit mijn “angst” betreffende de clash tussen MS en Sony. Uiteraard hoop ik nog steeds dat MS wat groter wordt op games gebied en de inmiddels arrogant gegroeide Sony het wat zwaarder krijgt (lijkt op Nintendo enkele jaren geleden), maar toch besluipt mij het gevoel dat Sony na een uiterst treurige launch (kom op, alleen maar schiet titels zonder enig sprankje originaliteit, barf) best wel eens met verrassende gameplay elementen kan komen. Bijvoorbeeld FarCry met écht écht écht intelligente bots.

    Waarschijnlijk krijg ik nu de hele boel over mij heen omdat ik een leek ben en eerder schreef op basis van vermoedens dan kennis, maar eej… i can handle it :P

    Verder dacht ik jullie er nog wel even aan te mogen herinneren dat een deel van de 600 euro voor de PS3 ook in extra futures gaat. Vergeet namelijk niet dat Sony (en Microsoft trouwens ook) zijn console graag als media hub ziet van waaruit jij je weg in de entertainment sector vind. Het zal me niks verbazen als de PS4 de mogelijkheid krijgt om ieder apparaatje of lichtknopje in je huis te bedienen. De PS5 zal voor ons ademhalen en voedsel verteren… bij de PS6 hoeven we niet eens meer zelf te denken…

    En ohja, ik vind de PS3 en 360 duur… maar ik heb dan ook geen geld :S

      /   Beantwoorden  / 
  40. MetroidPrime

    @bhsado
    “Stukje “beeldspraak” om verschil in werking weer te geven. De Cell…
    Je hebt daar 1 dirigent en 7 muzikanten. De muzikanten kunnen zelfstandig voor een groot deel werken maar hebben de dirigent wel nodig (supervisie). Bij de X360 heb je 3 muzikanten die door iets moet worden aangestuurd. Het OS of programma moet dit dus voor z’n rekening nemen. Je kunt bij de X360 geen opdracht aan de dirigent geven die dat vervolgens doorgeeft aan de muzikanten.
    Uiteraard werkt het beter als je de dirigent correcte en verder uitgewerkte opdrachten geeft. Zoals hierboven al is aangegeven kun je de SPE’s reserveren voor bepaalde taken (muzikant 1 en 2 doen percussie en…….)”

    Om met jouw vergelijking even verder te gaan, de Xbox 360 heeft 3 dirigenten en 48 muzikanten. Cell is namelijk de CPU versie van shader technologie die op GPU’s gebruikt wordt. Een groot deel van wat je met een SPE van Cell kan, kun je ook met een unified shader van de Xbox 360 GPU. Voor de overige dingen heb je drie dual-threaded cores, twee cores meer dan de PS3 heeft. In de praktijk zullen de Xbox 360 en de PS3 elkaar echt niet zoveel ontlopen op het gebied van prestaties.

      /   Beantwoorden  / 
  41. Moonblade

    @gandalfke-maak-u-toch-niet-zo-dik

    “Het is ook ongelofelijk hoe graag de belgen schermen met “U moet uw huiswerk doen” en “U heeft geen kennis van zaken” terwijl jullie zelf bergen met onwaarheden uitspuwen.”

    Jullie? Ok leg eens uit waar ik dan bergen met onwaarheden uitspuuw.

    “Vooral Unified Shaders zijn HEEL erg te vergelijken met de SPE’s.”

    Wel meneer wijsneus, ge snapt het blijkbaar nog altijd niet maar als ge harde maar domme uitspraken maakt zoals deze en daarna uw standpunt niet eens kunt verklaren omdat ge

    1. geen kennis van zaken hebt
    2. het klakkeloos hebt overgenomen omdat het zo op l33t internet stond
    3. omdat het gewoon incorrect is

    geef ik u een goede raad:

    klep toe

      /   Beantwoorden  / 
  42. MetroidPrime

    @Moonblade

    Sorry, maar juist jij hebt geen verstand van zaken. Zoek het maar eens op. Wat voor informatica opleiding heb jij gevolgd om over anderen te kunnen zeggen dat ze er geen verstand van hebben?

      /   Beantwoorden  / 
  43. Moonblade

    Zoek maar eens op? Ik moet niets opzoeken want ik beweer niets.
    Als iemand een absurde statement maakt wordt verwacht dat hij dat staaft met zoiets dat men ‘argumenten’ noemt. Dat is, als ge wilt dat mensen u serieus nemen. Als ge dan ook nog eens verkeerde termen gebruikt weet ik al genoeg om te zeggen dat kennis en logica ver zoek is.

    Een RISC processor over dezelfde kam scheren als een digital signal processor of een vertex/pixel shader is dwaas. Dan kan ik evengoed zeggen dat GPU in de PS3 nutteloos is en sony een grote fout heeft gemaakt door naar nvidia te stappen. Wie is er nu dwaas?
    De gediplomeerde ingenieurs en informatici die voor Sony werken of twee tieners met nicknames ‘MetroidPrime’ en ‘Mithrandir’ die blogsites afschuimen?

      /   Beantwoorden  / 
  44. MetroidPrime

    Je hebt het hier tegen een gediplomeerd informatici. Er staat op Wikipedia een artikel over de werking van Cell, lees dat maar eens door voordat je weer onzin gaat blaten.

      /   Beantwoorden  / 
  45. IDfix

    “Wie is er nu dwaas?
    De gediplomeerde ingenieurs en informatici die voor Sony werken of twee tieners met nicknames ‘MetroidPrime’ en ‘Mithrandir’ die blogsites afschuimen?”

    En wat ben jij dan? :p Je doet wel de hele tijd alsof jij de wijsheid in pacht hebt en je in je glazen bol hebt gezien dat de PS3 precies waar gaat maken wat Sony allemaal belooft (terwijl iedereen weet dat Sony ALTIJD schromelijk overdrijft). Maar voor zover ik kan zien ben jij ook maar gewoon de 349duizendste amateur “kenner” die denkt dat hij alles weet en blogsites afschuimt onder de naam “Moonblade”. :o

    “Ik moet niets opzoeken want ik beweer niets.”

    Zeggen dat iets niet waar is, is ook gewoon een bewering meneer betweter. Een bewering die door jou absoluut niet met feiten werd onderbouwd. Je zegt alleen maar dat het onzin is en dan een hoop beledigingen. In plaats dat je nu gewoon zou vertellen waarom Unified Shaders volgens jou absoluut niet zijn te vergelijken met SPE’s, dan kwamen we nog eens ergens. En please, je hoeft niet stoer te doen met allerlei technische termen en specificaties, zeg nu eens gewoon concreet wat jouw geliefde SPE’s op het scherm kunnen toveren dat niet mogelijk is met unified shaders. Ik ben zeer benieuwd.

      /   Beantwoorden  / 
  46. Mithrandir

    We zijn beiden geen tieners en hebben beiden een informatica studie afgerond.
    We zijn beiden gediplomeerd. Het is echt niet altijd nodig om alles uit te kauwen. Als je zelf een beetje rondzoekt vind je genoeg argumenten voor onze opmerkingen. De SPE’s vangen specifieke instructies af en zijn daar gewoon bloedsnel in. (vooral de floating point berekeningen) Dat neemt niet weg dat het merendeel van de benodigde berekeningen in games gewoon door de enkele 3.2ghz PPU gedaan moet worden. Deze opzet is juist erg te vergelijken met DSP’s en Unified shaders.
    Er zijn zelfs zat artikelen te vinden waar de SPE’s DSP’s worden genoemd. DSP’s zijn weliswaar doorgaans veel eenvoudiger maar volgen ook een SIMD architectuur. Wat Sony met de Cell’s doet wordt bij de Xbox 360 (voor een behoorlijk deel) door de (krachtigere) videokaart gedaan, die 48 unified shaders bevat.

    Je hoort ons niet zeggen dat de PS3 niets wordt. Het wordt (wellicht, in ieder geval theoretisch)de krachtigste van de 3 maar
    de mogelijkheden worden flink overdreven. Veruit de meeste van de huidige 360 games gebruiken ook nog maar 1 van de drie cores. De X360 heeft VEEL meer geheugenbandbreedte en een betere GPU. Het eindresultaat is gewoon 2 compleet verschillende systemen die vergelijkbare prestaties hebben.

    Het vreemde is verder ook dat juist de instructies waar Cell uitblinkt in games tegenwoordig grotendeels door GPU’s worden opgevangen. De overgebleven instructies worden door general purpose CPU’s uitgevoerd. (PPU) en laat dat nou juist iets zijn waar de 360 driemaal zoveel van heeft als de PS3.

    Aangezien je graag om feiten schreeuwt zal ik deze ook nog even een rijtje opnoemen, dit is wel een copy/paste:

    # Central Processing Unit (CPU) performance.
    The Xbox 360 CPU architecture has three times the general purpose processing power of the Cell.
    # Graphics Processing Unit (GPU) performance
    The Xbox 360 GPU design is more flexible and it has more processing power than the PS3 GPU. (Is ook nodig, wat de PS3 doet met Cell doet de X360 grotendeels met de GPU, dus dit is vergelijkbaar)
    # Memory System Bandwidth
    The memory system bandwidth in Xbox 360 exceeds the PS3′s by five times.

    http://xbox360.ign.com/articles/617/617951p1.html

      /   Beantwoorden  / 
  47. Mithrandir

    ps: als je een artikel van xbox360.ign.com niet vertrouwd wil ik ook nog wel andere artikelen voor je opzoeken waar zo’n beetje dezelfde conclusies uitkomen.

      /   Beantwoorden  / 
  48. Moonblade

    Ongelooflijk.
    De bullshit houdt blijkbaar gewoon niet op.

    Eerst komt er ren (en niet zomaar iemand, een gediplomeerde informaticus dan nog wel!) af met – hou u vast – wikipedia, DE BRON van alle correcte informatie. *sarcasme*
    En daarna komt stimpy af met FUD quotes die niet meer zijn dan PR praat. Maar ja, het staat op l33t internet dus moet het wel kloppen. Moest ge het nog niet weten, wat op ign staat is letterlijk gekopieerd van die major nelson blog site dus ja weeral een bevestiging van wat ik in mijn vorige posts al zei.

    Ge kunt zoveel rond de pot blijven draaien als ge wilt (dat PS3 vs. X360 gezever boeit mij niet) maar structureel en functioneel verschillen SPE’s enorm van conventionele of unified shaders of DSP’s of wat dan ook. De manier van dataverwerking gebeurt door cell geheel anders dan door dualcore processors of wat in de x360 steekt.
    En omdat gij mijn vraag niet eens kunt beantwoorden zal ik ze nog eens herhalen. Leg mij eens uit, wijsneus, waarom er een nVidia GPU met pixel en vertex shaders in de PS3 steekt als die toch al een cell chip heeft met 7 SPE’s (die volgens u o zo ideaal zijn om instructies uit te voeren die normaal door de GPU opgevangen worden)?
    Vreemd he. Ik zal u het geheimpje verklappen: EEN SPE IS HELEMAAL GEEN SHADER!
    Als dat u nu nog altijd niet duidelijk is (ook het idee dat de PPU die deel uitmaakt van de cell chip misschien iets totaal anders is dan wat in de x360 steekt en ook een geheel andere functie heeft lijkt u volledig te ontgaan), zwijg dan aub.

    Damn, wat is dat de laatste tijd toch met die veredelde fanboytjes. Ze noemen zichzelf informatici terwijl ze uren op wikipedia moeten zoeken naar relevante informatie die passieve kennis zou moeten zijn voor iemand die informatica studeert. En dan kunnen ze in een lopende discussie nog eens geen argument formuleren. Zielig gewoon, kom ga nu maar op uw gamecubeje spelen.

      /   Beantwoorden  / 
  49. Mithrandir

    “EEN SPE IS HELEMAAL GEEN SHADER!”

    Dat hebben we ook niet gezegd. Ga alsjeblieft naar een belgische blog want nederlands is zo te zien te hoog gegrepen. Ik heb me onder andere verdiept in technische documentatie op ibm.com. Als je je wat meer verdiept dan weet je dat unified shaders prima te vergelijken zijn met waar SPE’s voornamelijk voor gebruikt gaan worden in de PS3. Daarnaast is het artikel op wikipedia over cell een prima artikel. Blijkbaar heb je zelf nooit gestudeerd. Kennis vergaar je door je juist te verdiepen in allerlei documentatie.

    Zelf heb je geen enkel argument weten te geven. Werkelijk alle ontwikkelaars hebben al gemeld dat de verschillen tussen Xenon/Xenos en Cell/RSX verwaarloosbaar zijn. Wie weten het nu het best? De ontwikkelaars zelf.

    Het enige grote voordeel in de PS3 blijft het opslagmedium, meer niet.

      /   Beantwoorden  / 
  50. MetroidPrime

    Op de IBM developerworks is momenteel een discussie waarin wordt gevraagd wat de prestaties van de 7 SPE’s zijn als Cell als GPU wordt gebruikt. Laat IBM nou net Cell hebben ontworpen, denk jij echt dat jij het zoveel beter weet dan IBM?

    De SPE’s zijn inderdaad niet hetzelfde als shaders, maar ze vertonen enorm veel overeenkomsten. De SPE’s kunnen gechained worden en hebben een general purpose instructieset, dit zijn de twee grote verschillen tussen SPE’s en shaders. Voor de rest vertonen ze meer gelijkenissen dan verschillen.

    Ik wil nogmaals graag weten wat voor informatica opleiding jij hebt afgerond dat jij het allemaal zoveel beter weet dan Mithrandir, mijzelf, IBM en zelfs Sony?

      /   Beantwoorden  / 
  51. Mithrandir

    Lees voer voor je, lees dat AUB eerst door:
    http://www.beyond3d.com/forum/showthread.php?t=26727
    http://en.wikipedia.org/wiki/Graphics_processor
    http://en.wikipedia.org/wiki/Stream_processor
    http://www-128.ibm.com/developerworks/power/library/pa-celldmas/
    http://www-128.ibm.com/developerworks/power/library/pa-celldmas2/
    http://www.psp-vault.com/module-pnForum-viewtopic-topic-677-start-180.psp
    http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2453&p=1

    Nogmaals, we zeggen dat het idee zeer vergelijkbaar is. Ze doen niet exact hetzelfde. De SPE’s kunnen meer. Beiden zijn/hebben echter:

    - Dezelfde zwaktes
    - Dezelfde sterktes
    - SIMD structuur
    - Zijn stream processors. (Cell vs. Graphic processor/unified shader)

    Zo is er nog meer te noemen. Er zijn veel meer overeenkomsten dan verschillen. SPE is gewoon wat een shader is voor een GPU. Een Cell kan wel wat meer aan. Waarom denk je dat er al meerdere initiatieven zijn geweest om non-grafische software op videokaarten te draaien? Omdat ze bloedsnel zijn in het uitvoeren van bepaalde instructies.

    GPU als geluidskaart:
    http://tweakers.net/nieuws/42722/

    GPU als Physics kaart(gebruik makend van het shader model, dus de shaders/graphic processors)
    http://tweakers.net/nieuws/41662/

      /   Beantwoorden  / 
  52. Mithrandir

    Nog niet genoeg argumenten? In al ons gebral staat er vast 1 argument..altijd nog meer dan de uwe :)

      /   Beantwoorden  / 
  53. Mithrandir

    GPU’s/Shaders zijn onder andere ook gebruikt voor:

    - Database operaties
    - Simulatie gebaseerd op physics (denk aan groei van bacterien, simulatie van kledingstof (he dat klinkt bekend..dat noemt Sony ook steeds i.v.m. zijn SPE’s..)
    - Neurale netwerken
    - cryptografie
    - geluidsverwerking
    - videobewerking
    - veel meer..

    general purpose gebruik van GPU’s is momenteel juist een hot topic. Ik dacht dat allesweter zoals jij dat toch zou weten.

      /   Beantwoorden  / 
  54. Cubewood

    Ok en zal ik dan maar dit zeggen:

    Who fucking cares?

      /   Beantwoorden  / 
  55. Mithrandir

    Mensen zoals ik en MP die moe worden van Moonblade’s ongefundeerde gebazel.

    :P

      /   Beantwoorden  / 
  56. Moonblade

    Ah zo ongefundeerd gebazel….
    Als ge dan toch het B3D forum als referentie gebruikt:

    How does a SPE compare with the vertex engines used in today’s GPUs?

    From a hardware point of view SPEs and current vertex shader engines are quite different.
    SPEs are very high frequency clocked single threaded in order processors, with lots of registers and a ‘big’ and very fast local memory.
    Vertex shader engines are ‘low’ frequency clocked multi threaded processors with a small amount of registers (I believe much less than what we see from shader abstractions) and a small amount of local memory.

    http://www.beyond3d.com/forum/showthread.php?t=19368

    Ams we dat dan vergelijken met wat gij beweert:
    “Wat is het wezenlijke verschil tussen SPE’s en Shaders op videokaarten of DSP’s in geluidskaarten?..juist..geen/nauwelijks.”

    Bahaha

      /   Beantwoorden  / 
  57. MetroidPrime

    Sorry, maar als Wikipedia geen betrouwbare bron is, dan is een forum post dat al helemaal niet.

    Je hebt echter mijn vraag nog steeds niet beantwoord, wat is jouw opleiding op informatica gebied dat je het allemaal zoveel beter weet?

      /   Beantwoorden  / 
  58. Mithrandir

    Alleen hebben we het over de nieuwere, programmable unified shaders, niet over de oude stijl vertex en pixel shaders. Het idee is dat je specifiekere functies in efficientere SPE’s / Shaders/ DSP’s afvangt en daar gaat het hier over.

    Verder ga je compleet voorbij aan de argumenten die wij al VOOR hebben gegeven. (zelfde architectuur, zelfde sterktes, zwaktes, etc.)

      /   Beantwoorden  / 
  59. Mithrandir

    Je gaat verder ook weer compleet voorbij aan het feit dat we het over de vergelijking in techniek t.o.v. de GPU core of PPE. We hebben niet gezegd dat een SPE een Shader is of zelfs exact hetzelfde doet. We zeggen dat de techniek erg vergelijkbaar is maar het is wel duidelijk dat je gewoon stronteigenwijs bent en je toch met flauwe argumenten blijf pareren.

      /   Beantwoorden  / 
  60. Mithrandir

    Laatste post. De discussie gaat echt een compleet andere kant op en ik ga er nog bijna op in ook. De inzet was dat SPE’s i.c.m. de PPU vergelijkbaar zijn met de techniek in een GPU met Shaders(informeel zo genoemd) i.c.m. de Core. We lopen nu al bijna SPE’s en Shaders 1-1 te vergelijken maar daar ging het helemaal niet over.

    Ik vind het zo wel welletjes. Groetjes.

      /   Beantwoorden  / 
  61. Rudolf

    Ik zou wel een PS3 willen aanschaffen bij de lauch, maar ben bang voor de slechte hardware!

    Bluray is nieuw, en zal natuurlijk niet helemaal perfect zijn in het begin.
    Tja je wil graag de eerste zijn, maar wordt het
    dan geen dure grap als blijkt dat ie hardwarematig minder goed is (zoals de ps2)?

    De 360 zal tegen de tijd dat de PS3 uitkomt ook veel beter zijn dan in het begin.

    Even wachten is misschien verstandig, er zit wel heel veel hi-tech in de PS3

      /   Beantwoorden  / 
  62. Moonblade

    “Sorry, maar als Wikipedia geen betrouwbare bron is, dan is een forum post dat al helemaal niet. “

    Wel, sorry idioot maar ik bestrijd gewoon vuur met vuur. Mithrandir is degene die afkwam met een link naar het B3D form en btw degene die ik quote is iemand uit het development team van heavenly sword.
    Mja loop nu ook maar weg met de staart tussen de benen, net zoals uw vriendje.

    “Verder ga je compleet voorbij aan de argumenten die wij al VOOR hebben gegeven. (zelfde architectuur, zelfde sterktes, zwaktes, etc.)”

    Zeggen dat SPE’s en shaders dezelfde sterktes en zwaktes hebben is geen argument, dat is een statement die uitgelegd moet worden met argumenten.
    Als ik bijvoorbeeld zeg dat dat niet het geval is dan is dat ook geen argument.

    Hollanders ffs dan durven juist zij nog iets van belgen zeggen met hun belabberde onderwijssysteem….

      /   Beantwoorden  / 
  63. erik

    “Zeggen dat SPE’s en shaders dezelfde sterktes en zwaktes hebben is geen argument, dat is een statement die uitgelegd moet worden met argumenten.”

    Ze hebben het ook uitgelegd met argumenten! Ik zou zeggen lees reactie 50 t/m 54 nog eens door.

    En in het vervolg aub geen mensen meer uitschelden voor idioot. Ik veronderstel dat het al te laat is om ‘hou het wel gezellig’ te zeggen, maar laten we het dan op z’n minst beschaafd houden.

      /   Beantwoorden  / 
  64. MetroidPrime

    @Moonblade
    “Wel, sorry idioot”

    Verder heb ik je post niet meer doorgelezen. Met deze opmerking heb je aangetoond dat je eigenlijk niet in staat bent een volwassen discussie te voeren. Mithrandir en ik hebben allebei een achtergrond in de informatica en wat we zeggen is echt geen onzin. We komen met valide argumenten en je bent eigenlijk alleen met een anonieme forum post van iemand gekomen die het over registers en kloksnelheden heeft. Registers en kloksnelheden hebben echter weinig tot niets met het idee en de basis-architectuur van een processor te maken, maar je hebt overduidelijk niet genoeg kennis van zaken om dat in te zien. Vervolgens kun je alleen nog maar schelden als blijkt dat je de discussie niet kan winnen. Sorry hoor, maar je hebt jezelf nu wel erg belachelijk gemaakt en ik denk niet dat het zinvol is om nog met je in discussie te gaan.

    Ik zal echter nog één laatste argument geven om aan te tonen dat er wel een enorme gelijkenis is tussen de GPU technologie en Cell. Ik ben namelijk een artikel tegengekomen waarin de Cell architectuur wordt uitgelegd: http://www.blachford.info/computer/Cell/Cell0_v2.html

    Ik zal even letterlijk een paragraaf uit het artikel quoten:
    ” According to IBM the Cell performs 10x faster than existing CPUs on many applications. This may sound ludicrous but GPUs (Graphical Processors Units) already deliver similar or even higher sustained performance in many non-graphical applications. The technology in the Cell is similar to that in GPUs so such high performance is certainly well within the realm of possibilities. The big difference is though that Cell is a lot more general purpose so can be usable for a wider variety of tasks.”

    Dat is exact hetzelfde als wat Mithrandir en ik de hele tijd gezegd hebben. Wat mij betreft is de discussie nu gesloten, je hebt tot nu toe toch weinig zinnigs te melden gehad.

      /   Beantwoorden  / 
  65. Mithrandir

    Zoals gezegd ga ik inhoudelijk nergens meer op in maar reageren doe ik wel.

    “Hollanders” zijn oerdom uiteraard, vandaar de grotere hoeveelheid uitvindingen per hoofd van de bevolking(hogere creativiteit) en het hogere gemiddelde IQ. (Nee, geen zin bronnen op te zoeken, zoek zelf maar even)

    Niet alles wat we zeggen is helemaal onderbouwd(maar een hoop ook wel), puur omdat je dan pagina’s lang tekst kan kloppen met een onderwerp als dit. We hebben naast soms oppervlakkige statements ook duidelijke vergelijkingen getrokken tussen de architecturen. We vragen je alles eens goed door te lezen en dan terug te komen maar dat doe je dan gewoon niet. Je reageert met 1 enkele forumpost en zegt dan dat we ongelijk hebben. Nee dat getuigd pas van gedegen argumenten leveren :)

      /   Beantwoorden  / 
  66. Bart

    Ik heb eventjes opgezocht voor Mithrandir (vriendelijk als ik ben :-) :

    Samengevat:

    het onderwijssysteem in Vlaanderen zorgt voor betere resultaten in vergelijking met Nederland;

    het ontwerpen van een vernieuwde “meetlat” voor algemene intelligentie bij kinderen in onze regio was noodzakelijk, gezien de ‘culturele slijtage’ van een IQ-test;

    het “IQ alleen” geeft onvoldoende indicaties i.v.m. de verdere ontwikkeling;

    de acculturatie van allochtone bevolkingsgroepen heeft een duidelijke invloed op de IQ-prestaties van hun kinderen.

    Prof. Paul Verhaeghe, dr. psychologie en diensthoofd Testpracticum PPW, RUG

    09 264 63 56

    Dr. Mark Schittekatte, dr. psychologie en projectleider Vlaanderen WISC-III

    09 264 63 39

    Psychologen Griet Vermeir en Marjan Bosmans, wetenschappelijke medewerkers

      /   Beantwoorden  / 
  67. Bart

    Ik weet niet echt waar Mithrandir dat hoger IQ van haalt?

    In dit vooronderzoek – waar verschillen in scores tussen kinderen in Vlaanderen en in Nederland werden nagegaan – bleek dat Vlaamse kinderen bijvoorbeeld beduidend beter scoren dan Nederlandse kinderen op de subtest Informatie, een test die vooral beroep doet op feitenkennis. Voor bijna alle vragen gold dat Vlaamse kinderen beter scoorden. Zo weet bijvoorbeeld 40% van de kinderen in Vlaanderen in welke richting de zon ondergaat tegenover 23% in Nederland. Zo weten meer dan 2 keer zoveel kinderen in Vlaanderen waarom je donderslagen hoort bij een onweersbui en wie Copernicus was (deze vragen werden verwijderd uit de test!).
    Dit verschil werd ook voor de andere subtests gevonden, hoewel niet zo frappant als voor Informatie.

    Bv. ook opvallend in de subtests:

    - Woordkennis (zowel bij makkelijke woorden bv. ezel 90 vs 80%, als voor moeilijke bv. mecenas 6 vs. 0 %;),

    - Rekenen (vraagstukken regel van drie),

    - Overeenkomsten (temperatuur –lengte 30 vs 15%)…

      /   Beantwoorden  / 
  68. Mithrandir

    Kijk vervolgens eens naar de scores op universitair niveau :)

      /   Beantwoorden  / 
  69. Mithrandir

    toegegeven het gemiddelde was 100 be vs. 102 NL op nationaal niveau :P

    Beetje opstoken mag ook wel eens :D

      /   Beantwoorden  / 
  70. Bart

    Sorry mithrandir: ik was volledig met je akkoord tot die ene post waar je zegt dat belgen dommer zijn :p.
    Daar kan ik niet tegen :D . En je mag ten minste vergelijken met vlamingen ipv belgen. Dan zul je eens wat zien :p

      /   Beantwoorden  / 
  71. Mithrandir

    sorry Bart ;)

      /   Beantwoorden  / 
  72. aston

    een ps3 is echt slechter dan een aston martin de spelletjes gaan vervellen maar een aston martin is een auto voor het leven

      /   Beantwoorden  / 
  73. Perre

    Next gen consoles zijn wasted money, je kon nog lang veredr met de vorige. Inhoud en gameplay maakt een spel en niet de graphics, dat weet iedereen hier die is opgegroeid in met console games. En ivm met logge bak, i zou bij cartridges blijve :) zoals de nint 64, sneller als PS3, Fakebox360 etc…

    Weet iemand eigenlijk waarom men is afgestapt van deze vorm van games? Deze ware onkopieerbaar en zonder load tijd

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.