Categorie: "PC"

Dus, over die Just Cause 2 demonstratie die iedereen al heeft gezien


Soms moet iemand je eerst onomwonden vertellen dat een spel indrukwekkend is voordat je een weinig veelbelovende titel als Just Cause 2 toch maar een kans geeft. (En ja, ik weet dat die tip ook alweer bijna twee weken oud is – ik was dom en eigenwijs). De eerste Just Cause was een middelmatig actiespel in een genre dat me niet echt aansprak, maar deze demonstratie van deel twee is verbluffend. Waarschijnlijk kent iedereen hem inmiddels al, maar als je het spel nog steeds niet hebt gezien zou je dat nu echt even moeten doen. De gameplay hier (met je grappling hook van rijdende auto naar auto springen – onder andere) kom je in andere spellen hooguit tegen als cutscene of quick-time-event.

Lars Von Trier’s horrorfilm wordt een computerspel


En in de categorie ‘nooit gedacht dat DAAR nog eens een game over gemaakt zou worden’: de nieuwe Lars Von Trier (The Idiots, Dancer in the Dark, Dogville) wordt een computerspel. Extra verrassend omdat Antichrist de geschiedenis in lijkt te gaan als Von Trier’s meest controversiële film ooit. Er worden onder andere geslachtsdelen in verminkt en na de première in Cannes, eerder dit jaar, werd de regisseur door een Christelijke jury uitgescholden voor vrouwenhater. Het spel (dat overigens Eden zal heten en zich afspeelt na de gebeurtenissen in de film) klinkt evengoed fascinerend. Het wordt een first person adventure “zoals Myst” waarin spelers hun angsten moeten overwinnen. Aan de hand van een vragenlijst wordt de hele ervaring afgestemd op alles waar jij bang voor bent.

Gametrailers bespreekt Fuel


Met Fuel wilde Codemasters de grootste open world racer allertijden maken. Dat is ze gelukt, maar vervolgens zaten de ontwikkelaars ineens met 12.949 vierkante kilometers aan virtueel terrein die ook nog op een interessante manier gevuld moesten worden. Dat bleek minder eenvoudig. Gametrailers signaleerde grote stukken niemandsland, kilometers asfalt waar zelden iets te beleven valt, een ‘intelligente’ GPS die er geen enkele moeite mee heeft de speler recht op een ravijn af te sturen en (de doodsteek voor iedere racegame) veel rechte stukken zonder interessante bochten. Jammer! Ik had vanaf het begin mijn vraagtekens bij dit concept, maar stel je toch eens voor dat het ze was gelukt. Dat had briljant kunnen zijn. Wie weet worden er alsnog genoeg exemplaren verkocht (Codemasters’ vorige racespellen waren tenslotte DiRT en GRiD, qua reputatie zit het wel goed) om een verbeterde Fuel 2 te rechtvaardigen.

Dakloos in The Sims 3


Tjonge, EA’s The Sims 3 gaat dieper dan ik dacht. Student game-ontwikkeling Robin Burkinshaw houdt een blog bij over zijn personages Alice & Kev, die hij bij wijze van experiment dakloos heeft gemaakt. Kev is de werkloze vader die een hekel heeft aan kinderen, Alice is zijn diep ongelukkige dochter. Ze houden zichzelf in leven door in vuilnisbakken te graaien en in te breken bij willekeurige huizen (totdat ze worden weggestuurd wegens ‘inappropriate behavior’). Toen ik nog dagelijks over Animal Crossing schreef moest ik dit soort verhalen verzinnen voor mijn personages, maar het fascinerende aan deze blog is juist dat Burkinshaw nauwelijks iets verzint. De ruzies, Kev’s versierpogingen bij willekeurige vrouwen, Alice’s spontane huilbuien… alles is echt gebeurd en Robin heeft de screenshots om het te bewijzen. Met zijn vlotte schrijfstijl levert dat een uiterst meeslepend en soms zelfs bijna ontroerend verhaal op. Klik op Go to the beginning, lees alle entries tot nu toe en bookmark die site.

[games.blog forum]

Secret of Monkey Island krijgt een episodic vervolg op pc en WiiWare


Point and click-klassieker The Secret of Monkey Island lijkt bezig met een soort van comeback. Voor Xbox Live Arcade kondigde Lucasarts pas geleden al een ‘Special Edition’ aan met volledig vernieuwde graphics, maar misschien nog wel interessanter is Tales of Monkey Island van Telltale games. Inderdaad ja, de studio die eerder verantwoordelijk was voor de comeback van Sam & Max, Strong Bad’s Cool Game for Attractive People en Wallace & Gromit’s Grand Adventure gaat hun trucje nog eens herhalen voor Monkey Island. Een nieuwe ouderwetse point & click adventure die in vijf afleveringen wordt uitgebracht voor pc en WiiWare. Leuk! Ik ken minimaal één games.blog-lezer die hier heel erg blij van wordt.

Trailer: de zombies zijn terug in Left4Dead 2


Minder dan een jaar na de release van Left4Dead (18 november 2008) zijn Valve en Turtle Rock Studios alweer klaar met een volwaardig vervolg: Left4Dead 2 (17 november 2009, precies één dag minder dan een jaar). De eerste trailer ziet eruit als heel veel meer van hetzelfde, maar dan in de zompige setting van Louisiana, diep in het zuiden van de Verenigde Staten. Left4Dead 2 verschijnt net als het eerste spel voor Xbox 360 en pc.

Gametrailers bespreekt Bionic Commando


De recensies rollen binnen en het lijkt erop dat Bionic Commando niet helemaal het meesterwerk is geworden waarop ik had gehoopt. Ik was aanvankelijk hoopvol toen de klachten nog vooral gingen over de lineariteit (vrijheid in games is overrated!), maar er lijkt toch meer mis met Capcom’s nieuwste spel. Chris Kohler noemde het op Game|Lifesomething that doesn’t feel substantially different from any other third-person shooter.Eurogamer klaagt over de saaie vuurgevechten en Gametrailers roept Capcom op om zich voor het eventuele vervolg meer te focussen op wat werkt. “De mooie momenten zitten te vaak ingeklemd tussen frustrerende gedeeltes.” Hm. En toch ziet het er écht leuk uit als Nathan Spencer met zijn mechanische arm tussen de gebouwen door slingert. Ik zal vrijdag niet meteen naar de winkel hollen, maar zodra Bionic Commando een keer wordt afgeprijsd wil ik hem toch graag proberen.

Negen minuten BioShock 2

Pas geleden kocht ik dan eindelijk de eerste BioShock voor de PlayStation 3. Ik ervaar het zoals ik alle moderne first person shooters ervaar: met die bekende mengeling van ergernis en verwondering. Ik heb altijd het gevoel dat ik rondloop in een genre waar ik helemaal niet in thuis hoor (eigenlijk vind ik het maar niks, dat eerste persoons schieten), maar aan de andere kant is de vergane glorie van Rapture wel één van de boeiendste omgevingen die ik ooit heb verkend. Voorlopig ploeter is dus nog wel een tijdje verder. Ondertussen geeft creative director Jordan Thomas een uitgebreide rondleiding door BioShock 2. De wereld ziet er zo mogelijk nog intrigerender uit dan in het eerste spel (vooral als het glas breekt en Big Daddy een stukje over de zeebodem wandelt), maar dat gevecht op het einde wordt voor mij een ramp. De moed zakt me nu al in de loodzware metalen laarzen als ik zie hoe de Little Sister die je moet beschermen achter je rug om wordt beslopen door tientallen splicers. En op die manier Adam harvesten wordt dus een regelmatig terugkerende situatie in het nieuwe spel? Ugh. Dat de Easy-speelstand maar weer belachelijk eenvoudig mag zijn.

Zo zag Duke Nukem Forever eruit

Net nu de ontwikkelaar failliet is en Duke Nukem Forever – een spel dat al twaalf jaar in ontwikkeling was – definitief nooit meer zal uitkomen, zijn er beelden naar YouTube gelekt. Het is geen officiële trailer en de eigenlijk spelbeelden worden afgewisseld met allerlei technische demonstraties, maar het filmpje geeft toch een redelijk goed beeld van wat Duke Nukem Forever had kunnen zijn. Na alle beloftes over “unprecedented interactivity” moeten we toch concluderen dat DNF onderweg was een (mooie, dat wel) doorsnee first person shooter te worden.

Eerste trailer van Playlogic’s Fairtytale Fights

Zie hier de eerste trailer van Fairytale Fights, het nieuwe spel van Nederlandse ontwikkelaar Playlogic. Op het eerste gezicht ziet alles er heel onschuldig uit – roodkapje huppelt door een zonnig sprookjesbos vol fluitende vogeltjes – maar vergis je niet: Fairytale Fight wordt in diverse previews al omschreven als de bloederigste game allertijden. Roodkapje surft onder andere over plassen bloed en Playlogic heeft iets bedacht dat real-time dynamic slicing heet: vijanden naar eigen inzicht in plakjes snijden. Dat alles in de vorm van een vlotte platformgame zou best leuk kunnen worden, zolang Playlogic het niet te ingewikkeld maakt (neem een voorbeeld aan MadWorld om te zien hoe het niet moet). Hopelijk binnenkort een tweede trailer die wat meer duidelijkheid geeft over hoe het speelt.