Categorie: "PC"

Plants vs. Zombies nu verkrijgbaar + gratis trial versie

Een speelbare trial-versie van Plants vs. Zombies is nu verkrijgbaar. Download het bestand en je mag PopCap’s variant op Tower Defense een uur lang gratis uitproberen. Zelden vlogen zestig minuten zo snel voorbij. Het mag dan gebaseerd zijn op Tower Defense, Plants vs. Zombies is op zoveel manieren versimpeld en verbeterd dat het aanvoelt als een nieuw spel. Voorbeelden? Nooit meer dode momenten tussen aanvalsgolven! De zombies komen in een constante stroom op je af en PvsZ zorgt ervoor dat je altijd wat te doen hebt. Strategie! Dag- en nachtlevels vereisen allebei een andere aanpak zodat het werkelijk uitmaakt welke planten je meebrengt naar het volgende level. Meer variatie! Verschillende soorten zombies zien er niet alleen grappig uit, ze gedragen zich ook allemaal anders. Een kanon dat werkt tegen normale zombies heeft weinig nut tegen polsstok-zombies die er gewoon overheen springen. En Plants vs. Zombies is vooral briljant vanwege PopCap’s veelbesproken talent om spellen uit te balanceren. Je wordt altijd uitgedaagd maar het is nooit echt moeilijk. Al vanaf het begin voelt PvsZ ‘precies goed’, en wat het spel daarna ook allemaal op je afgooit, het is allemaal even leuk en verslavend. De volledige versie die je na afloop onvermijdelijk wilt kopen kost €19,95.

[games.blog forum]

Over bloom, depth of field en andere post-processing shaders

Ontwikkelaar Wolfire maakte een informatief filmpje over hun ‘ninja rabbit fighting game’ Overgrowth. Heb je je altijd al afgevraagd wat post-processing shaders als ‘bloom’ of ‘depth of field’ nu precies doen? Ben je nieuwsgierig wat de term ‘post-processing shader’ überhaupt betekent? Dit filmpje legt het allemaal uit. En wel op zo’n begrijpelijke manier dat zelfs een volslagen leek als ik het kan volgen. Klik verder en kom eindelijk te weten waarom alle next-gen spellen precies dezelfde uitgebleekte look hebben. (En voor de geïnteresseerden, meer informatie over het spel Overgrowth hier en hier).

Flashbang’s sfeervolle nieuwe spel: Paper Moon

De spellen van Flashbang Studio zijn fascinerend om naar te kijken. Na het installeren van een speciale plugin toveren titels als Off Road Velocirapter Safari, Minotaur China Shop en Jetpack Brontosaurus complete 3D werelden op je browser. Mijn probleem is alleen dat die grote lege werelden amper de moeite van het onderzoeken waard zijn. Je moet ze beslist een keer gezien hebben (filmpje), maar zelf spelen is op dit moment niet echt noodzakelijk. Hun nieuwe project Paper Moon is echter van een hele andere orde. Flashbang werkt samen met indie-ontwikkelaar Alec Holowka aan een 2D spel in sfeervol zwart-wit. Het is gevaarlijk (zeker bij Flashbang!) om alleen op graphics af te gaan, maar de eerste twee screenshots maken mij heel erg nieuwsgierig. Binnenkort gratis te spelen in je browser.

Dead Rising 2 gameplay trailer

Dit is ´m dan: de eerste échte trailer voor Dead Rising 2. Gameplay! Zombies! Kettingzagen! Zie hoe nieuwe hoofdrolspeler Chuck de ondoden te lijf gaat met een honkbalknuppel, een roulettewiel, een elektrische gitaar, een opgezette elandkop en een motorfiets met twee kettingzagen op het spatbord gemonteerd. En dat alles eindelijk ook op de PlayStation 3. Het oogt nu al als een heerlijk foute b-film, maar wat is er gebeurd met de 6000 (!) zombies die Capcom tegelijkertijd in beeld wilde brengen? Was dat toch iets te ambitieus of wordt het bewaard voor een latere trailer? Bekijk de YouTube-versie hieronder of surf door naar insidegamer voor de high-res.

Kijken: experimentele indie game Shadow Physics

Fascinerende video van Shadow Physics, een veelbelovend nieuw project van indie ontwikkelaars Steve Swink en Scott Anderson. Het spel heeft duidelijk nog een lange weg te gaan (zoals je ook zult horen in het interview), maar in beweging ziet het er nu al briljant uit. In een driedimensionale kamer met een paar voorwerpen verschuif je een lichtbron, en de schaduwen op de muur vormen een tweedimensionaal platformspel. Stel je eens voor hoe cool dit er over twee jaar uitziet als het zich niet meer afspeelt in een witte demo-kamer maar in (bijvoorbeeld) een huiskamer waar je speelt op de schaduwen van alledaagse gebruiksvoorwerpen. In het slechtste geval gaan Steve en Scott het spel zelf verkopen via hun website, maar als alles meezit is Xbox Live Arcade ook niet uitgesloten. Een goede controller zou wel in één klap het besturings-probleem oplossen waar Scott over vertelt. Met een D-pad en controlstick is het geen probleem meer om het mannetje en de lichtbron tegelijk te besturen.

[games.blog forum]

I pity the fool who doesn’t buy my game – Mr. T krijgt eigen spel

Surrealistisch gamenieuws uit Slovenië. Het voelt als een late één april-grap, maar het staat er toch echt: ontwikkelaar ZootFly gaat een spel maken over Mr. T, de grote gespierde neger uit The A-Team. In het spel, dat wordt omschreven als een avonturenspel met platformactie, gevechten en puzzels, zal Mr. T het opnemen tegen Nazi’s in Zuid-Amerika. Gelukkig staat onze favoriete jeugdheld er niet alleen voor, hij wordt bijgestaan door Will Wright. Inderdaad ja, spellenmaker Will Wright is een personage in deze cult-klassieker in wording. In dit alternatieve universum is Wright echter niet de bedenker van The Sims, maar een wetenschapper die door de Nazi’s is gekidnapt om aan hun kwaadaardige plannen te werken. Het Mr. T-spel verschijnt voor PlayStation 3, Xbox 360, Wii en pc.

(Het is misschien wel nuttig om op te merken dat ZootFly tot nu toe weinig geluk heeft gehad als ontwikkelaar. Hun eerste spel werd nooit opgepikt door een uitgever, de Ghostbuster-licentie (ZootFly had al een speelbare demo) werd onder hun neus weggekaapt door Atari en een spel over de televisieserie Prison Break staat op losse schroeven wegens de financiële crisis. ZootFly’s enige tastbare wapenfeit is het oorlogsspel Panzer Elite Action).

[games.blog forum]

Plants Vs. Zombies in actie – de eerste echte spelbeelden

Plants Vs. Zombies wordt over twee weken gelanceerd (5 mei!) en gisteren kwam PopCap eindelijk met een eerste normale trailer vol spelbeelden. Het is me nog steeds niet duidelijk wat dit spel nu anders of beter maakt dan alle andere Tower Defense spelletjes, maar het ziet er in ieder geval uit als één van de grappigste tot nu toe. Van het zombie bobslee team tot de geinige slogan (slechts één letter verwijderd van ‘je broek bevuilen’ in het Engels), misschien is humor wel PopCap’s geheime wapen. De bovenstaande zombies heb ik trouwens zelf ontworpen met de Zombatar op PopCap’s site.

Love

Love is een wereld die altijd evolueert. Spelers kunnen het landschap veranderen, maar ook zonder interactie blijft Love voortdurend in beweging. Die eigenschap is geboren uit noodzaak – Love is een eenmansproject en om zonder hulp van de computer een wereld te creëren was onbegonnen werk – maar het groeide uit tot de essentie van Love. Spelers bouwen steden die ze tegen elkaar verdedigen, maar net als in de natuur zullen hun bouwwerken uiteindelijk vergaan om plaats te maken voor nieuwe bergen en woestijnen. Heel concreet is Love een MMOFPS (Massive Multiplayer Online First Person Shooter) waarin ongeveer tweehonderd spelers het tegen elkaar opnemen, maar het is zoveel meer. Neem alleen al de graphics: Love ziet eruit als een impressionistisch olieverfschilderij, een mistige spelwereld waarin je de wind ziet blazen. Love bewijst dat realisme niet de enige manier is om mooie graphics te maken, maar Love bewijst ook dat teams met 160 programmeurs niet de enige manier zijn om mooie spellen te maken. Bekijk hieronder een demonstratie door Eskil Steenberg zelf, of ga naar zijn site om hetzelfde filmpje fullscreen te bekijken.

Nieuwe BioShock 2 screenshots

Gisteren op Eurogamer: een groot interview over BioShock 2 met creative director Jordan Thomas. Ik ben gestopt met lezen omdat er nogal veel spoilers in stonden over de ontknoping van het eerste spel (een game waarvan ik me heb voorgenomen om hem toch maar te spelen, helemaal nu hij nog maar 30 euro kost), maar wat ik zag klonk eigenlijk niet echt veelbelovend. De Big Sister voelde al een beetje als een noodgreep, en dan ook nog verschillende nieuwe varianten op de Big Daddy? Het klinkt meer als een vervolg dat wordt gemaakt voor de action figures en Happy Meal-poppetjes dan als een waardevolle toevoeging op het verhaal.

Gelukkig zijn de nieuwe plaatjes wel mooi om naar te kijken.

Update: dit bericht stond inderdaad al eerder op games.blog, maar is op verzoek van 2K Games uitgesteld tot vandaag (23 april).