Categorie: "PC"

Dakloos in The Sims 3


Tjonge, EA’s The Sims 3 gaat dieper dan ik dacht. Student game-ontwikkeling Robin Burkinshaw houdt een blog bij over zijn personages Alice & Kev, die hij bij wijze van experiment dakloos heeft gemaakt. Kev is de werkloze vader die een hekel heeft aan kinderen, Alice is zijn diep ongelukkige dochter. Ze houden zichzelf in leven door in vuilnisbakken te graaien en in te breken bij willekeurige huizen (totdat ze worden weggestuurd wegens ‘inappropriate behavior’). Toen ik nog dagelijks over Animal Crossing schreef moest ik dit soort verhalen verzinnen voor mijn personages, maar het fascinerende aan deze blog is juist dat Burkinshaw nauwelijks iets verzint. De ruzies, Kev’s versierpogingen bij willekeurige vrouwen, Alice’s spontane huilbuien… alles is echt gebeurd en Robin heeft de screenshots om het te bewijzen. Met zijn vlotte schrijfstijl levert dat een uiterst meeslepend en soms zelfs bijna ontroerend verhaal op. Klik op Go to the beginning, lees alle entries tot nu toe en bookmark die site.

[games.blog forum]

Secret of Monkey Island krijgt een episodic vervolg op pc en WiiWare


Point and click-klassieker The Secret of Monkey Island lijkt bezig met een soort van comeback. Voor Xbox Live Arcade kondigde Lucasarts pas geleden al een ‘Special Edition’ aan met volledig vernieuwde graphics, maar misschien nog wel interessanter is Tales of Monkey Island van Telltale games. Inderdaad ja, de studio die eerder verantwoordelijk was voor de comeback van Sam & Max, Strong Bad’s Cool Game for Attractive People en Wallace & Gromit’s Grand Adventure gaat hun trucje nog eens herhalen voor Monkey Island. Een nieuwe ouderwetse point & click adventure die in vijf afleveringen wordt uitgebracht voor pc en WiiWare. Leuk! Ik ken minimaal één games.blog-lezer die hier heel erg blij van wordt.

Trailer: de zombies zijn terug in Left4Dead 2


Minder dan een jaar na de release van Left4Dead (18 november 2008) zijn Valve en Turtle Rock Studios alweer klaar met een volwaardig vervolg: Left4Dead 2 (17 november 2009, precies één dag minder dan een jaar). De eerste trailer ziet eruit als heel veel meer van hetzelfde, maar dan in de zompige setting van Louisiana, diep in het zuiden van de Verenigde Staten. Left4Dead 2 verschijnt net als het eerste spel voor Xbox 360 en pc.

Gametrailers bespreekt Bionic Commando


De recensies rollen binnen en het lijkt erop dat Bionic Commando niet helemaal het meesterwerk is geworden waarop ik had gehoopt. Ik was aanvankelijk hoopvol toen de klachten nog vooral gingen over de lineariteit (vrijheid in games is overrated!), maar er lijkt toch meer mis met Capcom’s nieuwste spel. Chris Kohler noemde het op Game|Lifesomething that doesn’t feel substantially different from any other third-person shooter.Eurogamer klaagt over de saaie vuurgevechten en Gametrailers roept Capcom op om zich voor het eventuele vervolg meer te focussen op wat werkt. “De mooie momenten zitten te vaak ingeklemd tussen frustrerende gedeeltes.” Hm. En toch ziet het er écht leuk uit als Nathan Spencer met zijn mechanische arm tussen de gebouwen door slingert. Ik zal vrijdag niet meteen naar de winkel hollen, maar zodra Bionic Commando een keer wordt afgeprijsd wil ik hem toch graag proberen.

Negen minuten BioShock 2

Pas geleden kocht ik dan eindelijk de eerste BioShock voor de PlayStation 3. Ik ervaar het zoals ik alle moderne first person shooters ervaar: met die bekende mengeling van ergernis en verwondering. Ik heb altijd het gevoel dat ik rondloop in een genre waar ik helemaal niet in thuis hoor (eigenlijk vind ik het maar niks, dat eerste persoons schieten), maar aan de andere kant is de vergane glorie van Rapture wel één van de boeiendste omgevingen die ik ooit heb verkend. Voorlopig ploeter is dus nog wel een tijdje verder. Ondertussen geeft creative director Jordan Thomas een uitgebreide rondleiding door BioShock 2. De wereld ziet er zo mogelijk nog intrigerender uit dan in het eerste spel (vooral als het glas breekt en Big Daddy een stukje over de zeebodem wandelt), maar dat gevecht op het einde wordt voor mij een ramp. De moed zakt me nu al in de loodzware metalen laarzen als ik zie hoe de Little Sister die je moet beschermen achter je rug om wordt beslopen door tientallen splicers. En op die manier Adam harvesten wordt dus een regelmatig terugkerende situatie in het nieuwe spel? Ugh. Dat de Easy-speelstand maar weer belachelijk eenvoudig mag zijn.

Zo zag Duke Nukem Forever eruit

Net nu de ontwikkelaar failliet is en Duke Nukem Forever – een spel dat al twaalf jaar in ontwikkeling was – definitief nooit meer zal uitkomen, zijn er beelden naar YouTube gelekt. Het is geen officiële trailer en de eigenlijk spelbeelden worden afgewisseld met allerlei technische demonstraties, maar het filmpje geeft toch een redelijk goed beeld van wat Duke Nukem Forever had kunnen zijn. Na alle beloftes over “unprecedented interactivity” moeten we toch concluderen dat DNF onderweg was een (mooie, dat wel) doorsnee first person shooter te worden.

Eerste trailer van Playlogic’s Fairtytale Fights

Zie hier de eerste trailer van Fairytale Fights, het nieuwe spel van Nederlandse ontwikkelaar Playlogic. Op het eerste gezicht ziet alles er heel onschuldig uit – roodkapje huppelt door een zonnig sprookjesbos vol fluitende vogeltjes – maar vergis je niet: Fairytale Fight wordt in diverse previews al omschreven als de bloederigste game allertijden. Roodkapje surft onder andere over plassen bloed en Playlogic heeft iets bedacht dat real-time dynamic slicing heet: vijanden naar eigen inzicht in plakjes snijden. Dat alles in de vorm van een vlotte platformgame zou best leuk kunnen worden, zolang Playlogic het niet te ingewikkeld maakt (neem een voorbeeld aan MadWorld om te zien hoe het niet moet). Hopelijk binnenkort een tweede trailer die wat meer duidelijkheid geeft over hoe het speelt.

Plants vs. Zombies nu verkrijgbaar + gratis trial versie

Een speelbare trial-versie van Plants vs. Zombies is nu verkrijgbaar. Download het bestand en je mag PopCap’s variant op Tower Defense een uur lang gratis uitproberen. Zelden vlogen zestig minuten zo snel voorbij. Het mag dan gebaseerd zijn op Tower Defense, Plants vs. Zombies is op zoveel manieren versimpeld en verbeterd dat het aanvoelt als een nieuw spel. Voorbeelden? Nooit meer dode momenten tussen aanvalsgolven! De zombies komen in een constante stroom op je af en PvsZ zorgt ervoor dat je altijd wat te doen hebt. Strategie! Dag- en nachtlevels vereisen allebei een andere aanpak zodat het werkelijk uitmaakt welke planten je meebrengt naar het volgende level. Meer variatie! Verschillende soorten zombies zien er niet alleen grappig uit, ze gedragen zich ook allemaal anders. Een kanon dat werkt tegen normale zombies heeft weinig nut tegen polsstok-zombies die er gewoon overheen springen. En Plants vs. Zombies is vooral briljant vanwege PopCap’s veelbesproken talent om spellen uit te balanceren. Je wordt altijd uitgedaagd maar het is nooit echt moeilijk. Al vanaf het begin voelt PvsZ ‘precies goed’, en wat het spel daarna ook allemaal op je afgooit, het is allemaal even leuk en verslavend. De volledige versie die je na afloop onvermijdelijk wilt kopen kost €19,95.

[games.blog forum]

Over bloom, depth of field en andere post-processing shaders

Ontwikkelaar Wolfire maakte een informatief filmpje over hun ‘ninja rabbit fighting game’ Overgrowth. Heb je je altijd al afgevraagd wat post-processing shaders als ‘bloom’ of ‘depth of field’ nu precies doen? Ben je nieuwsgierig wat de term ‘post-processing shader’ überhaupt betekent? Dit filmpje legt het allemaal uit. En wel op zo’n begrijpelijke manier dat zelfs een volslagen leek als ik het kan volgen. Klik verder en kom eindelijk te weten waarom alle next-gen spellen precies dezelfde uitgebleekte look hebben. (En voor de geïnteresseerden, meer informatie over het spel Overgrowth hier en hier).