Categorie: "PC"

Kijken: experimentele indie game Shadow Physics

Fascinerende video van Shadow Physics, een veelbelovend nieuw project van indie ontwikkelaars Steve Swink en Scott Anderson. Het spel heeft duidelijk nog een lange weg te gaan (zoals je ook zult horen in het interview), maar in beweging ziet het er nu al briljant uit. In een driedimensionale kamer met een paar voorwerpen verschuif je een lichtbron, en de schaduwen op de muur vormen een tweedimensionaal platformspel. Stel je eens voor hoe cool dit er over twee jaar uitziet als het zich niet meer afspeelt in een witte demo-kamer maar in (bijvoorbeeld) een huiskamer waar je speelt op de schaduwen van alledaagse gebruiksvoorwerpen. In het slechtste geval gaan Steve en Scott het spel zelf verkopen via hun website, maar als alles meezit is Xbox Live Arcade ook niet uitgesloten. Een goede controller zou wel in één klap het besturings-probleem oplossen waar Scott over vertelt. Met een D-pad en controlstick is het geen probleem meer om het mannetje en de lichtbron tegelijk te besturen.

[games.blog forum]

I pity the fool who doesn’t buy my game – Mr. T krijgt eigen spel

Surrealistisch gamenieuws uit Slovenië. Het voelt als een late één april-grap, maar het staat er toch echt: ontwikkelaar ZootFly gaat een spel maken over Mr. T, de grote gespierde neger uit The A-Team. In het spel, dat wordt omschreven als een avonturenspel met platformactie, gevechten en puzzels, zal Mr. T het opnemen tegen Nazi’s in Zuid-Amerika. Gelukkig staat onze favoriete jeugdheld er niet alleen voor, hij wordt bijgestaan door Will Wright. Inderdaad ja, spellenmaker Will Wright is een personage in deze cult-klassieker in wording. In dit alternatieve universum is Wright echter niet de bedenker van The Sims, maar een wetenschapper die door de Nazi’s is gekidnapt om aan hun kwaadaardige plannen te werken. Het Mr. T-spel verschijnt voor PlayStation 3, Xbox 360, Wii en pc.

(Het is misschien wel nuttig om op te merken dat ZootFly tot nu toe weinig geluk heeft gehad als ontwikkelaar. Hun eerste spel werd nooit opgepikt door een uitgever, de Ghostbuster-licentie (ZootFly had al een speelbare demo) werd onder hun neus weggekaapt door Atari en een spel over de televisieserie Prison Break staat op losse schroeven wegens de financiële crisis. ZootFly’s enige tastbare wapenfeit is het oorlogsspel Panzer Elite Action).

[games.blog forum]

Plants Vs. Zombies in actie – de eerste echte spelbeelden

Plants Vs. Zombies wordt over twee weken gelanceerd (5 mei!) en gisteren kwam PopCap eindelijk met een eerste normale trailer vol spelbeelden. Het is me nog steeds niet duidelijk wat dit spel nu anders of beter maakt dan alle andere Tower Defense spelletjes, maar het ziet er in ieder geval uit als één van de grappigste tot nu toe. Van het zombie bobslee team tot de geinige slogan (slechts één letter verwijderd van ‘je broek bevuilen’ in het Engels), misschien is humor wel PopCap’s geheime wapen. De bovenstaande zombies heb ik trouwens zelf ontworpen met de Zombatar op PopCap’s site.

Love

Love is een wereld die altijd evolueert. Spelers kunnen het landschap veranderen, maar ook zonder interactie blijft Love voortdurend in beweging. Die eigenschap is geboren uit noodzaak – Love is een eenmansproject en om zonder hulp van de computer een wereld te creëren was onbegonnen werk – maar het groeide uit tot de essentie van Love. Spelers bouwen steden die ze tegen elkaar verdedigen, maar net als in de natuur zullen hun bouwwerken uiteindelijk vergaan om plaats te maken voor nieuwe bergen en woestijnen. Heel concreet is Love een MMOFPS (Massive Multiplayer Online First Person Shooter) waarin ongeveer tweehonderd spelers het tegen elkaar opnemen, maar het is zoveel meer. Neem alleen al de graphics: Love ziet eruit als een impressionistisch olieverfschilderij, een mistige spelwereld waarin je de wind ziet blazen. Love bewijst dat realisme niet de enige manier is om mooie graphics te maken, maar Love bewijst ook dat teams met 160 programmeurs niet de enige manier zijn om mooie spellen te maken. Bekijk hieronder een demonstratie door Eskil Steenberg zelf, of ga naar zijn site om hetzelfde filmpje fullscreen te bekijken.

Nieuwe BioShock 2 screenshots

Gisteren op Eurogamer: een groot interview over BioShock 2 met creative director Jordan Thomas. Ik ben gestopt met lezen omdat er nogal veel spoilers in stonden over de ontknoping van het eerste spel (een game waarvan ik me heb voorgenomen om hem toch maar te spelen, helemaal nu hij nog maar 30 euro kost), maar wat ik zag klonk eigenlijk niet echt veelbelovend. De Big Sister voelde al een beetje als een noodgreep, en dan ook nog verschillende nieuwe varianten op de Big Daddy? Het klinkt meer als een vervolg dat wordt gemaakt voor de action figures en Happy Meal-poppetjes dan als een waardevolle toevoeging op het verhaal.

Gelukkig zijn de nieuwe plaatjes wel mooi om naar te kijken.

Update: dit bericht stond inderdaad al eerder op games.blog, maar is op verzoek van 2K Games uitgesteld tot vandaag (23 april).

Nieuwe Fallout speelt zich af in Las Vegas

Bethesda heeft aangekondigd dat er volgend jaar een nieuwe Fallout uitkomt die zich afspeelt in Las Vegas. Fallout: New Vegas staat gepland voor pc, PlayStation 3 en Xbox 360 en wordt ontwikkeld door Obsidian (Knights of the Old Republic II, Neverwinter Nights 2). Het wordt geen rechtstreeks vervolg op Fallout 3 maar wel een spel dat zich afspeelt in hetzelfde universum. Een volwaardig nieuw avontuur bovendien. “Het wordt geen Fallout Tactics maar gewoon weer een RPG.” Meer details wilde Bethesda nog niet kwijt. Al verklapte de producer van het vorig spel drie maanden geleden wel aan MTV wat de belangrijkste les was die hij heeft geleerd van Fallout 3 en wat hij anders zou doen in een eventueel vervolg: “Greatest lesson? Don’t let the game end, and don’t have a level cap.”

(Screenshot afkomstig uit Fallout 3).

[games.blog forum]

Actionfist trailer

Nieuw retrospelletje (mag ik dat zo zeggen?) door twee broers. De programmeur noemt zichzelf Teknogames en maakte dit ouderwetse run’n gun actiespel dat speelt als Probotector en er uitziet als Cave Story. Zijn broer verzorgde de muziek die wat mij betreft ook precies de juiste retro-snaar raakt. Actionfist is waarschijnlijk later dit jaar gratis te downloaden voor de pc.

BioShock 2 gameplay trailer

Een zenuwslopende confrontatie tussen Big Daddy en Big Sister met, in de beste BioShock-traditie, onwaarschijnlijk mooie water-effecten. Jij bestuurt Big Daddy die met zijn logge lijf en een pneumatisch drilboor nogal kansloos overkomt tegenover de razendsnelle Big Sister. Zij is licht op haar voeten en kan zelfs springen. Als dat maar goed afloopt…

Prototype te koop vanaf 5 juni (of is het 12 juni?)

Prototype, een sandbox game over een man met duistere superkrachten, is vanaf 12 juni (Do not be fooled by the 5th June shipping date – that’s just when it’s sent out to retailers) te koop in Nederland. Naast die aankondiging kwam Activision vandaag ook met een indrukwekkend nieuw filmpje. PlayStation 3-bezitters moeten binnenkort kiezen tussen dit spel en inFamous (ook een sandbox game over een man met duistere superkrachten), maar Prototype lijkt vooralsnog het betere spel. Terwijl je in inFamous vooral op heel veel vijanden schiet onderwijl je constant wordt lastiggevallen met morele dilemma’s (help je wel of niet dat onschuldige slachtoffer, de keuze die je maakt heeft gevolgen voor het verhaal enzo), lijkt Prototype meer te gaan over springen, vliegen en vertikaal tegen gebouwen op rennen. Al is dat natuurlijk alleen mijn ongefundeerde mening, volledig gebaseerd op het bekijken van een paar trailers.

Wat is: The Secret World?

Een MMORPG zonder eindeloos grinden? Zonder statistieken? Zonder turn-based gevechten? Een ‘action-adventure-MMORPG’ met een snelle, rechtstreekse besturing? Ik speel nooit Massive Multiplayer Online Role Playing Games, maar hier zou ik bijna enthousiast van worden. Zelfs de setting van The Secret World is veelbelovender dan de fantasy landschappen waar de meeste MMORPG’s zich in afspelen: de echte wereld. In Londen, Seoel, New York en Caïro. Al gebeuren er natuurlijk wel vreemde bovennatuurlijke dingen in al die wereldsteden. De geheime wereld schuilt volgens de makers “in dat donkere steegje, in dat verlaten pakhuis waar al jarenlang niemand meer komt, in dat kleine afgelegen dorpje in het Midden-Oosten. Je kunt het vinden op al die plaatsen die we liever vermijden omdat we ons er ongemakkelijk voelen.” Veelbelovend!