Categorie: "PC"

Id Software demonstreert Rage


Kijk naar dit interview dat GameTrailers had met Tom Willits, creative director bij Id Software. Het gaat over Rage, Id’s nieuwste first person shooter. Dat spel heeft niet echt mijn interesse (al vond ik Stephen Totilo’s hands-on verslag op Kotaku wel veelbelovend, vooral deze zin: It’s been designed to be swift to its action, to not waste gamers’ time, to never let players be lost), maar hoe het eruitziet is moeilijk te negeren. Op het gebied van realistische graphics is id Tech 5 zo ongeveer het mooiste wat op dit moment haalbaar is. Let vooral op de levensechte gezichten van de personages. En hoewel ik niet bepaald technisch onderlegd ben, meende in toch te begrijpen dat deze game engine het voor ontwikkelaars makkelijk maakt om veel meer en gedetaileerdere textures per omgeving te gebruiken. Ik kijk nu al uit naar de spellen die andere ontwikkelaars gaan maken met deze techniek.

Evony parodie: PopCap´s afschrikwekkende Plants Vs. Zombies advertentie


Iedereen die weleens over het internet surft heeft ze gezien: de uitdagende advertenties voor browser-MMO Evony. Blogger Jeff Atwood schreef eerder deze maand een hilarisch verslag over hoe Evony’s advertenties in een paar maanden tijd veranderden van het plaatje links, tot het plaatje daarnaast. (In hun meest recente advertentie heeft Evony het gezicht zelfs maar helemaal weggelaten en alleen een foto van twee borsten gebruikt). PopCap heeft dat stuk blijkbaar ook gelezen, en hun nieuwste banner voor Plants Vs. Zombies is een perfecte parodie op die Evony-advertenties. Klik vooral verder om de afschrikwekkende lipstick-zombie helemaal te zien.

In ander Plants Vs. Zombies-nieuws: PopCap’s verslavende Tower Defense-kloon komt bijna zeker ook naar Xbox Live Arcade. Alleen te downloaden als je die week niks anders hebt gepland, de zombies slokken gegarandeerd al je tijd op.

Swamp Fever, beelden van L4D2′s moeras-level


Begin je al bang te worden? In dit korte filmpje van het Swamp Fever-level uit Left 4 Dead 2 loopt de situatie al snel volledig uit de hand. Als Nick, één van de nieuwe hoofdrolspelers, niet snel wordt geholpen door zijn teamgenoten loopt het slecht met hem af. Grappig detail: aan de poster hierboven te zien is Rochelle fan van Depeche Mode.

Fanmade vervolg op Starfox onderweg

Trailer voor Starfox – Shadows of Lylat, een door fans gemaakt vervolg op de serie waar Nintendo zich geen raad meer mee lijkt te weten. Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Aan de ene kant ziet het er inderdaad mooi uit – in deze tijd waarin iedereen met een beetje programmeerkennis zijn eigen Super Mario Bros-levels kan maken is een volledig driedimensionaal spel misschien wel de enige manier om nog op te vallen – aan de andere kant is Sol Team, net als Nintendo, blijkbaar vergeten wat die eerste Starfox zo goed maakte. Check die officiële site om te zien wat zes jaar ploeteren tot nu toe heeft opgeleverd: a deep storyline? Space and ground based missions? Massive enemies? Allemaal geen zaken waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Misschien ben ik ouderwets, maar ik bewaar mijn beste Starfox-herinneringen nog steeds aan de on-rails missies in het allereerste spel. Honderden vijanden wegschieten, alle cutscenes skippen en af en toe een eindbaas. Meer hoef ik eigenlijk niet.

Shadows of Lylat komt uit als het af is (en als Nintendo er in de tussentijd geen stokje voor steekt) op de pc.

[games.blog forum]

Wedstrijd van Telltale Games: schrijf een grap voor Monkey Island


Dus je houdt van Monkey Island en je bent nogal goed in oneliners? Dan is dit de wedstrijd voor jou. Telltale Games geeft je de kans om een grap te verzinnen voor de vierde aflevering van Tales of Monkey Island. De winnende inzending komt echt in het spel en de schrijver ervan krijgt een plaatsje in de credits. De context is dat je in één regel moet omschrijven wat Guybrush Threepwood jou heeft aangedaan. Bij voorkeur in een authentiek piratentaaltje. Zoiets als: ‘He tattooed a parrot on my face while I was grogged!‘ (staat momenteel bovenaan in Ye Olde Leaderboard). Monkey Island-fans hebben nog tot 10 augustus om een hilarische oneliner te bedenken, hoewel er tot die tijd ook bonusprijzen worden uitgedeeld voor de beste inzending van de week.

[games.blog forum]

Nieuwe trailer voor Insanely Twisted Shadow Planet


Waarom hier nog geen Xbox Live Arcade-, PSN- of WiiWare-versie van is aangekondigd is mij een raadsel. Insanely Twisted Shadow Planet (momenteel dus alleen gepland voor pc) is een tweedimensionaal vlieg/platformspel over een UFO met belachelijk mooie graphics van striptekenaar Michel Gagné, een man die in het verleden heeft meegewerkt aan films als The Iron Giant, Osmosis Jones en Ratatouille. Details over het spel zijn nog steeds beperkt tot wat we zelf konden concluderen uit de filmpjes. En dat is op z’n zachtst gezegd veelbelovend. Vandaag werd er weer een trailer vrijgegeven die er opnieuw verbluffend uitziet. De mooiste silhouet-graphics tot nu toe (sorry Little Wheel) en een opvallend strakke jaren vijftig vormgeving. Waar het op neerkomt is dat ik dit spel moet spelen. Het liefst op een console maar desnoods op de pc.

Over dikke ridders en eenzame tovenaars, Trine gameplayfilmpje


Sinds ik hoorde dat de makers mikken op een humoristisch spel en niet op een serieuze sprookjesgame (zo heeft de ridder last van overgewicht en werkt de tovenaar wanhopig aan een toverspreuk om vrouwen te versieren) verheug ik me nog meer op Trine dan voorheen. Hij is inmiddels al uit voor de pc, maar ik wacht nog steeds op de PS3-versie (als alles meezit later deze maand in de Amerikaanse Store). Gametrailers gooide vandaag een nieuw filmpje online dat er wederom goed uitziet. De vergelijking met Lost Vikings gaat bij nader inzien niet echt op, aangezien je jezelf in Trine op ieder moment kunt transformeren in één van de andere personages, maar het blijft één van de mooiste 2D platform/puzzelspellen die ik ken. Met een verwachte prijs van twintig dollar is het misschien wat aan de dure kant, al schijnt het (volgens de makers) qua content en afwerking vergelijkbaar te zijn met een volwaardig retail spel.

Alsnog een speelbare demo voor Fuel, vandaag in de Store / op Xbox Live Arcade


Goed nieuws voor iedereen die nog twijfelt over Fuel: Codemasters brengt vandaag een speelbare demo uit van het post-apocalyptische open wereld racespel. Dat komt goed uit want ook ik hoor bij de hardcore twijfelaars die heen en weer worden geslingerd tussen de verhalen van enthousiaste fans en kritische recensies. Op het moment van schrijven staat de demo nog niet in de PlayStation Store, maar volgens het het persbericht komt hij toch echt vandaag. Naar alle platformen. Extra leuk is dat de demo gedurende de komende twee weken ook online kan worden gespeeld (uiteraard op een afgesloten gedeelte van de kaart) zodat iedereen de echte Fuel-ervaring kan proeven.

[games.blog forum]

Makers van World of Goo en Henry Hatsworth pakken Experimental Gameplay Project weer op


Kyle Gabler (van World of Goo) en Kyle Gray (van Henry Hatsworth) hebben The Experimental Gameplay Project opnieuw geopend. Voordat ze rijk en beroemd werden gebruikten de twee Kyle’s die site om iedere maand een spel te publiceren waar ze maximaal zeven dagen aan mochten werken. En dat is precies wat ze nu (samen met drie andere indie developers) weer gaan doen. De strakke tijdslimiet moet ervoor zorgen dat er geen tijd wordt verspild aan onbelangrijke details als graphics of geluid. Originaliteit en gameplay gaan boven alles. Eén van de spellen die er in 2005 uit voortkwam was Tower of Goo, wat later uiteraard uitgroeide tot World of Goo. Het wordt boeiend om te zien welke probeersels deze keer zullen uitgroeien tot volwaardige indiegames. De spellen van de maand juni staan inmiddels online.

NeoTokyo blijkt de perfecte setting voor een stijlvolle shooter


Het ziet eruit als het soort hardcore shooter waar ik persoonlijk weinig plezier aan zou beleven, maar ik ben het met de rest van het internet eens dat de Half-Life 2-mod waar iedereen het vandaag over heeft inderdaad bijzonder sfeervol is vormgegeven. Waarom heeft nog geen enkele professionele ontwikkelaar bedacht dat het futuristische NeoTokyo, uit films als Ghost in the Shell en Akira (denk: wolkenkrabbers, zwevende stoplichten en holografische neon-reclames) de ideale setting is voor een computerspel? Als je een Steam-account hebt en het bezit bent van Half-Life 2 is NeoTokyo nu verkrijgbaar. Kijk hier voor meer informatie.