Categorie: "PC"

Nieuwe trailer voor Insanely Twisted Shadow Planet


Waarom hier nog geen Xbox Live Arcade-, PSN- of WiiWare-versie van is aangekondigd is mij een raadsel. Insanely Twisted Shadow Planet (momenteel dus alleen gepland voor pc) is een tweedimensionaal vlieg/platformspel over een UFO met belachelijk mooie graphics van striptekenaar Michel Gagné, een man die in het verleden heeft meegewerkt aan films als The Iron Giant, Osmosis Jones en Ratatouille. Details over het spel zijn nog steeds beperkt tot wat we zelf konden concluderen uit de filmpjes. En dat is op z’n zachtst gezegd veelbelovend. Vandaag werd er weer een trailer vrijgegeven die er opnieuw verbluffend uitziet. De mooiste silhouet-graphics tot nu toe (sorry Little Wheel) en een opvallend strakke jaren vijftig vormgeving. Waar het op neerkomt is dat ik dit spel moet spelen. Het liefst op een console maar desnoods op de pc.

Over dikke ridders en eenzame tovenaars, Trine gameplayfilmpje


Sinds ik hoorde dat de makers mikken op een humoristisch spel en niet op een serieuze sprookjesgame (zo heeft de ridder last van overgewicht en werkt de tovenaar wanhopig aan een toverspreuk om vrouwen te versieren) verheug ik me nog meer op Trine dan voorheen. Hij is inmiddels al uit voor de pc, maar ik wacht nog steeds op de PS3-versie (als alles meezit later deze maand in de Amerikaanse Store). Gametrailers gooide vandaag een nieuw filmpje online dat er wederom goed uitziet. De vergelijking met Lost Vikings gaat bij nader inzien niet echt op, aangezien je jezelf in Trine op ieder moment kunt transformeren in één van de andere personages, maar het blijft één van de mooiste 2D platform/puzzelspellen die ik ken. Met een verwachte prijs van twintig dollar is het misschien wat aan de dure kant, al schijnt het (volgens de makers) qua content en afwerking vergelijkbaar te zijn met een volwaardig retail spel.

Alsnog een speelbare demo voor Fuel, vandaag in de Store / op Xbox Live Arcade


Goed nieuws voor iedereen die nog twijfelt over Fuel: Codemasters brengt vandaag een speelbare demo uit van het post-apocalyptische open wereld racespel. Dat komt goed uit want ook ik hoor bij de hardcore twijfelaars die heen en weer worden geslingerd tussen de verhalen van enthousiaste fans en kritische recensies. Op het moment van schrijven staat de demo nog niet in de PlayStation Store, maar volgens het het persbericht komt hij toch echt vandaag. Naar alle platformen. Extra leuk is dat de demo gedurende de komende twee weken ook online kan worden gespeeld (uiteraard op een afgesloten gedeelte van de kaart) zodat iedereen de echte Fuel-ervaring kan proeven.

[games.blog forum]

Makers van World of Goo en Henry Hatsworth pakken Experimental Gameplay Project weer op


Kyle Gabler (van World of Goo) en Kyle Gray (van Henry Hatsworth) hebben The Experimental Gameplay Project opnieuw geopend. Voordat ze rijk en beroemd werden gebruikten de twee Kyle’s die site om iedere maand een spel te publiceren waar ze maximaal zeven dagen aan mochten werken. En dat is precies wat ze nu (samen met drie andere indie developers) weer gaan doen. De strakke tijdslimiet moet ervoor zorgen dat er geen tijd wordt verspild aan onbelangrijke details als graphics of geluid. Originaliteit en gameplay gaan boven alles. Eén van de spellen die er in 2005 uit voortkwam was Tower of Goo, wat later uiteraard uitgroeide tot World of Goo. Het wordt boeiend om te zien welke probeersels deze keer zullen uitgroeien tot volwaardige indiegames. De spellen van de maand juni staan inmiddels online.

NeoTokyo blijkt de perfecte setting voor een stijlvolle shooter


Het ziet eruit als het soort hardcore shooter waar ik persoonlijk weinig plezier aan zou beleven, maar ik ben het met de rest van het internet eens dat de Half-Life 2-mod waar iedereen het vandaag over heeft inderdaad bijzonder sfeervol is vormgegeven. Waarom heeft nog geen enkele professionele ontwikkelaar bedacht dat het futuristische NeoTokyo, uit films als Ghost in the Shell en Akira (denk: wolkenkrabbers, zwevende stoplichten en holografische neon-reclames) de ideale setting is voor een computerspel? Als je een Steam-account hebt en het bezit bent van Half-Life 2 is NeoTokyo nu verkrijgbaar. Kijk hier voor meer informatie.

Yarr, drie minuten Tales of Monkey Island!


I LOL’ed, zoals ze dat zeggen. Hieronder staan drie minuten uit Launch of the Screaming Narwhal, de eerste aflevering van Tales of Monkey Island. En zelfs al ben ik nog maar nauwelijks bekend met de Monkey Island-spellen, ik moest nu al lachen om Guybrush Threepwood. Wat een onnozele hals. Grappig ook hoe geen enkele optie waar je tijdens dat gesprek met zijn vrouw voor kunt kiezen ergens op slaat. De pc-versie van Telltale Games’ episodische point and click adventure gaat van start op 7 juli. De releasedatum van de WiiWare-versie is zoals altijd bij Nintendo gehuld in raadselen. Waarschijnlijk komen we daar pas achter als hij op een mooie vrijdagochtend opduikt in het WinkelKanaal.

Battlefield Heroes nu voor iedereen toegankelijk


Battlefield Heroes, EA’s gratis schietspel met tekenfilmgraphics, is officieel geopend. Het spel werd meerdere malen uitgesteld en zat lange tijd in de beta testfase, maar vanaf vandaag is het dan echt voor iedereen toegankelijk. Om speciale kostuums aan te schaffen zul je je portemonnee moeten trekken, maar spelen in standaardkledij is helemaal gratis. Dat moest ik natuurlijk uitproberen. Ik heb een paar potjes gespeeld en dat ging eigenlijk verrassend goed. Eerste indruk: “Wat loop ik langzaam! Wat irritant!” Tweede indruk: “Hm, dus de tegenstanders zijn ook zo langzaam? Dat is eigenlijk wel lekker. Wow, ik heb iemand neergeschoten! Dat is me in andere online schietspellen nog nooit gelukt.” Daarbij staat ieder level vol met voertuigen (vooral het vliegtuig is erg tof om te besturen), zodat ook grotere afstanden eenvoudig zijn te overbruggen. EA’s poging om een übertoegankelijke shooter te maken lijkt vooralsnog redelijk geslaagd. En ik kan het weten, ik ben een n00b.

Battlefieldheroes.com

[games.blog forum]

Speelgoedpistool + motion sensor + LCD scherm = GameGun


Deze meneer heeft een verbluffende ‘GameGun controller’ gemaakt van een speelgoedpistool, een wireless muis met motion sensors en een LCD scherm. Hoe een simpele muis zijn bewegingen zo goed kan volgen snap ik niet, maar dat het werkt mag duidelijk zijn. De man loopt door zijn woonkamer en de in-game camera volgt exact zijn bewegingen. Hij richt zijn geweer naar links, het pistool in F.E.A.R. draait ook naar links. Het is virtual reality, maar dan anders. De hele set-up zal wel te duur om er ooit een commerciële uitvoering van te maken, maar deze ene meneer heeft voortaan een briljante manier om first person shooters te spelen.

Dus, over die Just Cause 2 demonstratie die iedereen al heeft gezien


Soms moet iemand je eerst onomwonden vertellen dat een spel indrukwekkend is voordat je een weinig veelbelovende titel als Just Cause 2 toch maar een kans geeft. (En ja, ik weet dat die tip ook alweer bijna twee weken oud is – ik was dom en eigenwijs). De eerste Just Cause was een middelmatig actiespel in een genre dat me niet echt aansprak, maar deze demonstratie van deel twee is verbluffend. Waarschijnlijk kent iedereen hem inmiddels al, maar als je het spel nog steeds niet hebt gezien zou je dat nu echt even moeten doen. De gameplay hier (met je grappling hook van rijdende auto naar auto springen – onder andere) kom je in andere spellen hooguit tegen als cutscene of quick-time-event.

Lars Von Trier’s horrorfilm wordt een computerspel


En in de categorie ‘nooit gedacht dat DAAR nog eens een game over gemaakt zou worden’: de nieuwe Lars Von Trier (The Idiots, Dancer in the Dark, Dogville) wordt een computerspel. Extra verrassend omdat Antichrist de geschiedenis in lijkt te gaan als Von Trier’s meest controversiële film ooit. Er worden onder andere geslachtsdelen in verminkt en na de première in Cannes, eerder dit jaar, werd de regisseur door een Christelijke jury uitgescholden voor vrouwenhater. Het spel (dat overigens Eden zal heten en zich afspeelt na de gebeurtenissen in de film) klinkt evengoed fascinerend. Het wordt een first person adventure “zoals Myst” waarin spelers hun angsten moeten overwinnen. Aan de hand van een vragenlijst wordt de hele ervaring afgestemd op alles waar jij bang voor bent.