Categorie: "PC"

American McGee’s Alice krijgt een vervolg

Er komt een vervolg op American McGee’s Alice. Het originele pc-spel uit 2000 was een duister avontuur waarin de beroemde Alice, na tien jaar opgesloten te zijn in een gekkenhuis, terugkeerde naar Wonderland. Over het vervolg (dat wordt ontwikkeld voor pc, PlayStation 3 en Xbox 360) is nog vrijwel niets bekend. American McGee zegt dat EA hem volledige creatieve vrijheid heeft gegeven en EA zegt dat American McGee grootse plannen heeft voor dit nieuwe spel. Voor wat het waard is, de eerste concept art ziet er alvast heerlijk bizar uit. Klik op Lees Verder voor de volledige afbeelding.

Nieuwe trailer van FUEL, het grootste racespel ooit

Het schijnt dat Burnout Paradise zich alles bij elkaar afspeelde op een gebied van ongeveer 77 vierkante kilometer.

FUEL, de nieuwe sandbox racer van Codemasters, beslaat volgens de makers een oppervlakte van 12.949 km². Dat zijn bizarre afmetingen (ongeveer een kwart van Nederland, om een idee te geven). Je vraagt je af hoe Codemasters al die ruimte in hemelsnaam op een interessante manier wil invullen. Het helpt dat het spel zich afspeelt in een Mad Max-achtige toekomst (waar de mensheid ruzie maakt over de laatste restjes olie door eh… er om te racen). Veel uitgestrekte landschappen, weinig steden, dat idee. Maar toch! Het blijft een krankzinnig groot gebied. Deze nieuwe trailer wil je een idee geven hoe groot door er in vogelvlucht overheen te vliegen. Probeer dan maar eens niet onder de indruk te raken. FUEL staat gepland voor mei van dit jaar voor PS3, Xbox 360 en pc.

Dead Rising 2 bestaat echt, belooft meer zombies

Je zal het niet geloven na die niet zo subtiele teaser, maar Dead Rising 2 bestaat dus echt. Tot niemand’s verbazing kondigt Capcom het spel vandaag officieel aan. Dead Rising 2 speelt zich af een paar jaar na de gebeurtenissen in het eerste spel. Het virus heeft zich inmiddels verspreid over heel Amerika en dat betekent dat er meer zombies dan ooit rondlopen. Het persbericht belooft dan ook dat de “zombie-killing fun” in deel twee naar een heel nieuw niveau wordt getild. Klinkt goed! En waar deel één nog exclusief uitkwam op de Xbox 360, mag deze keer iedereen meegenieten. Dead Rising 2 verschijnt meteen voor de Xbox 360, PlayStation 3 en voor de pc.

De vijf Independent Games Festival finalisten

De finalisten van het Independent Games Festival zijn bekendgemaakt. Eurogamer zet de vijf titels nog eens netjes op een rij. Dit zijn de kanshebbers op de grote hoofdprijs van het festival. Als er al indiegames zijn die dit jaar groots doorbreken (zoals Audiosurf, Braid en World of Goo dat vorig jaar deden), dan moet het één van deze titels zijn. Al is dat misschien niet het belangrijkste. Dit zijn in de eerste plaats vijf mooie voorbeelden van de creativiteit en originaliteit waarmee indie games zich blijven onderscheiden van de grote spellen met de grote budgetten.

AaaaaAAaaaAAAaaAAAAaAAAAA!!!

AaaaaAAaaaAAAaaAAAAaAAAAA!!! (vijfentwintig A’s en drie uitroeptekens – wat een prachtige titel) is een spel waarin je van hoge flatgebouwen springt en onderweg punten verdient door zwevende targets te breken. Val zo dicht mogelijk langs de gebouwen en probeer niet dood te gaan als je de grond raakt, al is het me nog steeds niet helemaal duidelijk hoe je dat laatste kunt voorkomen. AaaaaAAaaaAAAaaAAAAaAAAAA!!! van indie developer Dejobaan games verschijnt later dit jaar voor de pc. De twee trailers hieronder maken één en ander hopelijk iets duidelijker.

Free Realms: de virtuele wereld waar alles kan

Free Realms is een virtuele wereld van Sony. Op het eerste gezicht lijkt het gewoon de zoveelste nieuwe MMORPG, maar die indruk klopt niet helemaal. Hoewel traditionele ‘quests’ inderdaad een onderdeel zijn van de ervaring, hoeft niemand ze verplicht te spelen. Sony promoot Free Realms als het spel waar alles kan. Huisdieren verzorgen, meedoen aan racewedstrijden, tuinieren, simpele match-3 puzzelspelletjes, muziekmaken of je huis inrichten zijn allemaal net zo belangrijk en goed uitgewerkt als vechten met monsters of op schattenjacht gaan. Iedereen doet waar hij zin in heeft, maar al die mensen met al hun verschillende bezigheden wonen wel samen in dezelfde wereld. Het is alsof The Sims, World of Warcraft en een Wii minigame-compilatie aan elkaar zijn gesmeed tot één grote open wereld.

Als consolegamer verkeerde ik natuurlijk in zalige onwetendheid van dit alles, totdat ik vanmorgen over een interview struikelde waar één van de ontwikkelaars opmerkt dat Free Realms ook naar de PlayStation 3 komt.

Kijk naar (en speel daarna) Legend of Princess

Bekijk deze video. Nee, het is geen hippe nieuwe 2D Zelda platformgame voor de Nintendo DS. Het is Legend of Princess, een klein platformspelletje dat indie-ontwikkelaar Konjak heeft gemaakt om even pauze te kunnen nemen van zijn echte nieuwe spel. De hoofdrolspeler voelt lekker solide, en dat mag ook wel want de actie is razendsnel en intens. Het is alsof Nintendo de Zelda-franchise voor één spel heeft uitgeleend aan Treasure. Vijanden vallen van alle kanten je scherm binnen terwijl je voortploetert van creatieve bossfight naar bossfight.

Foto’s maken om puzzels op te lossen in Snapshot

Bekijk hieronder een trailer voor indie PC game Snapshot, een interessant platformspel met een fotografie-gimmick. Hoe dat precies werkt is lastig uit te leggen, maar als je de moeite neemt het filmpje te bekijken wordt alles binnen een paar seconden duidelijk! De graphics zijn afgekeken van Yoshi’s Island, waar de makers ook niet moeilijk over doen:

We wisten dat Snapshot er levendig en schilderachtig uit moest zien, als de pagina’s van een prentenboek. Het is niet meer dan logisch dat we bij Yoshi’s Island terechtkwamen voor inspiratie. Dat is me altijd bijgebleven als één van de mooiste spellen ooit gemaakt.

Braid op de PC uiterlijk maart, PS3-versie nog niet zeker

Je wilt niets liever dan Braid spelen maar het gaat je te ver om speciaal daarvoor een Xbox 360 aan te schaffen? Ik ken het probleem. Gelukkig voor ons komen er volgend jaar meer mogelijkheden om het bijzondere platformspel te spelen. Een PC-versie was al langer bekend, maar op zijn blog bevestigt Jonathan Blow nu dat die versie gepland staat voor februari of maart. En Apple-fans: er hebben gesprekken plaatsgevonden over een mogelijke Mac-versie die, als alles doorgaat, niet veel later dan de PC-versie zou verschijnen. In de nabije toekomst hoeven we verder niets te verwachten, maar Jonathan wil Braid ook nog steeds graag uitbrengen op de PlayStation 3 (this depends on wether Sony is interested in the game – kom op Sony, toon wat interesse!)

Als je omlaag scrollt en ook de comments op zijn blogpost leest, zegt Jonathan nog een paar interessante dingen. Zelfs een Wii-versie is nog niet helemaal uitgesloten, al zou het wegens de geheugenbeperkingen van Nintendo’s spelcomputer dan wel op schijfje moeten verschijnen.

Zie ook:
- Nieuw aangekondigd PSN platformspel klinkt als Lost Vikings
- Eurogamer’s favoriete IndieCade spellen

[games.blog forum]

Stoer nieuw Prototype filmpje

Het spel Prototype stond niet echt op mijn radar (waarschijnlijk omdat mijn gedachten automatisch afdwalen als previews strooien met woorden als ‘sandbox’ en ‘open-ended’), maar nadat ik per ongeluk op een gametrailers-filmpje klikte ben ik nu toch geïntrigeerd. De hoofdpersoon in Prototype is ontsnapt uit een laboratorium en heeft net ontdekt dat hij beschikt over superkrachten. Dat levert een paar spectaculaire situaties op. Gametrailers heeft vandaag vijf korte fragmenten online gezet. Vier daarvan zijn niet echt veelbelovend en gaan vooral over grote explosies en stealth gameplay (been there, done that), maar het onderstaande fragment wilde ik de lezers van games.blog toch niet onthouden.