Nadenken over existentiële vragen met indiegame Everything

Kijken op YouTube

Everything is an interactive experience where everything you see is a thing you can be, from animals to planets to galaxies and beyond. Travel between outer and inner space, and explore a vast, interconnected universe of things without enforced goals, scores, or tasks to complete.

Het gebeurt niet vaak dat een trailer voor een computerspel je laat nadenken over de zin van leven en dood, maar Everything krijgt het voor elkaar. Een toespraak van filosoof Alan Watts wordt gecombineerd met een universum waar alles met elkaar is verbonden. De beer in het bos, de grassprietjes op de grond, de insecten die rondkruipen in het gras, en de moleculen waar de insecten van zijn gemaakt. Maar ook: de continenten in de oceaan, de planeet die om een ster draait, en de ster die onderdeel is van een sterrenstelsel. Het is allemaal zo overweldigend dat je vanzelf gaat nadenken over over jouw rol in het universum. Bestaat er wel een “ik”, of zijn we allemaal onderdeel van één groot levend organisme?

Als spel vind ik Everything er minder overtuigend uitzien. Het thema is absoluut fascinerend, maar het enige wat je zo te zien doet is rondlopen en dingen bekijken. Leuk dat je zowel losse moleculen als complete sterrenstelsels kunt besturen, maar zonder een concreet einddoel vrees ik dat het snel gaat vervelen.

Everything verschijnt volgende week voor PlayStation 4, en een maand later ook voor pc.

Neo-games.blog forum

Lees ook:No Man’s Sky verschijnt over 8 maanden
Lees ook:Meer informatie over Nintendo Tetris
Lees ook:No Man’s Sky dagboek – dag 31
Lees ook:Zelf 3DS-thema’s ontwerpen met Collectible Badge Center
Lees ook:Vita-platformspel Dokuro eindelijk naar Europa

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.