Makers van World of Goo en Henry Hatsworth pakken Experimental Gameplay Project weer op


Kyle Gabler (van World of Goo) en Kyle Gray (van Henry Hatsworth) hebben The Experimental Gameplay Project opnieuw geopend. Voordat ze rijk en beroemd werden gebruikten de twee Kyle’s die site om iedere maand een spel te publiceren waar ze maximaal zeven dagen aan mochten werken. En dat is precies wat ze nu (samen met drie andere indie developers) weer gaan doen. De strakke tijdslimiet moet ervoor zorgen dat er geen tijd wordt verspild aan onbelangrijke details als graphics of geluid. Originaliteit en gameplay gaan boven alles. Eén van de spellen die er in 2005 uit voortkwam was Tower of Goo, wat later uiteraard uitgroeide tot World of Goo. Het wordt boeiend om te zien welke probeersels deze keer zullen uitgroeien tot volwaardige indiegames. De spellen van de maand juni staan inmiddels online.

Kyle Gabler spreekt het meeste tot de verbeelding met zijn evolutie-simulator Egg Worm Generator. Vijftien willekeurig gegenereerde beestjes proberen een groene stip te bereiken. Degenen die dat niet binnen een minuut voor elkaar krijgen gaan dood, de rest mag zich voortplanten en zijn eigenschappen overdragen op een volgende generatie. In de loop van een paar generaties zie je daadwerkelijk beestjes ontstaan die steeds sneller naar rechts kunnen lopen. Egg Worm Generator is niet echt speelbaar (je hoeft alleen op start te drukken), maar deze survival of the fittest blijft verrassend lang boeien, zelfs als je er alleen maar naar mag kijken. Download hem HIER.

Allan Blomquist (hielp mee aan de Wii-versie van World of Goo) maakte met Proto Shooter het meest traditionele spelletje van de maand. Het is een supersimpele shoot’em up die op een bijna wiskundige manier moeilijker wordt. In de eerste ronde kom je één vijand tegelijk tegen, in de tweede ronde zijn ze met z’n tweeën en zo voorts. Niet echt bijzonder, stiekem toch wel verslavend (zei de man die verslingerd is aan shoot’em ups). Download hem HIER.

Kyle Gray bedacht het verrassend speelbare Frobot: Fueled by Dancing. Gebruik je funk-pistool om zoveel mogelijk saaie zakenmannen aan het dansen te maken. Begint als een normale robotron-kloon, maar al snel ontdek je hoe belangrijk het is om zakenmannen op de juiste plaats neer te schieten. Dansende poppetjes blijven achter op het veld en staan vaak gruwelijk in de weg. Een goede strategie is om de zakenmannen eerst naar een rustige plek te lokken en ze dan pas neer te schieten. Download hem (of speel hem in je browser) HIER.

[games.blog forum]

Lees ook:Kyle Gabler’s (2D Boy) nieuwste spelletje heet Sunshine
Lees ook:De makers van World of Goo en Henry Hatsworth presenteren Little Inferno
Lees ook:Verbrand al je bezittingen met Little Inferno voor de Wii U
Lees ook:Verrassing: mensen houden van gratis WiiWare demo’s
Lees ook:Volgende aflevering South Park gaat over Guitar Hero

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website