Kongregate gaat ons leren zelf Flash spelletjes te maken


Volgens hippe ontwikkelaars is user generated content momenteel hét magische toverwoord. Iedereen wil zijn eigen games maken en titels als Spore en LittleBigPlanet geven miljoenen gamers het gevoel dat ze ook een klein beetje spelontwikkelaar zijn. Allemaal hartstikke leuk natuurlijk, maar wat als je écht zelf spellen kon maken? Je eigen onafhankelijke Flash game die in iedere browser speelbaar is? Kongregate helpt je op weg.

Het unieke aan Kongregate Labs is vooral dat dit geen door Kongregate bedachte 'spellenmaker' is. Geen kinderachtige software om voorgeprogrammeerde elementen in elkaar te plakken. Kongregate Labs is een échte tutorial om échte Flash spellen te maken. De eerste les gaat over het downloaden van de gratis 30 day trial voor Adobe Flash CS3 en vanaf daar leer je om er stap voor stap een speelbare game mee te maken. Dat is niet leuk of toegankelijk, maar het geeft je uiteindelijk wel véél meer mogelijkheden dan Spore en LittleBigPlanet.

In de toekomst worden er waarschijnlijk nog meer tutorials toegevoegd om ook andere genres te programmeren, maar deze eerste 'shootorial' gaat over het maken van je eigen horizontal scrolling shoot 'em up. Toevallig één van mijn favoriete genres, dus ik heb nu echt geen excuus meer om niet mee te doen. Er is zelfs een wedstrijd aan gekoppeld waarmee beginnende spellenmakers een leuke geldprijs kunnen verdienen.

Weet wel waar je aan begint: als je na 30 dagen vol met ideeën zit voor tientallen nieuwe spellen, dan kost de volledige versie van Adobe Flash CS3 ongeveer 750 euro. Ouch!

Kongregate Labs

Inspiratie opdoen? Bekijk alle Online Spelletjes die hier al zijn besproken.

[games.blog forum]

Lees ook:3D Dot Game Heroes, herken je deze laadschermen?
Lees ook:Nieuwe trailer Samorost 3
Lees ook:Nintendo gaat smartphone-spellen maken
Lees ook:Veelbelovende eerste trailer pinguinspel Prinny
Lees ook:Eerste level Fancy Pants Adventures online als flash-spelletje

19 reacties op “Kongregate gaat ons leren zelf Flash spelletjes te maken

  1. Kikujiro

    “Volgens hippe ontwikkelaars is user generated content momenteel hét magische toverwoord in de gamesindustrie.”

    Zit de gemiddelde gamer hier echter wel op te wachten? Ik kan me herinneren dat in zowels de Excitebike voor de NES en Excitebike voor de N64 een trackeditor zat, maar ik heb me daar nooit echt lang mee vermaakt.

    Hetzelfde haal ik een beetje in recensies van LittleBigPlanet, het is leuk dat het mogelijk is, maar of het leuk is om te doen.

    Uiteindelijk zal m.i. een handjevol echte die-hards goede levels/flash games weten te maken. Voordeel is dat je deze, in geval van LBP bijvoorbeeld, via internet kunt downloaden en spelen. Ik denk dan ook dat hier de meerwaarde ligt. Gratis (?) downloadbare user generated content. Dat zal in ieder geval de levensduur van spellen verlengen (mits er voldoende kwaliteit wordt aangeboden).

      /   Beantwoorden  / 
  2. erik

    Ik begrijp inderdaad dat het zelf levels maken in LBP niet zo makkelijk is als gedacht. (En ik ben erg teleursgesteld dat het niet meer mogelijk is om je eigen jpeg-bestanden te importeren, zoals eerst wel was aangekondigd. :( De enige manier om nu je eigen beeldmateriaal toe te voegen is met een PSeye-camera. Erg jammer).

    Maar goed, zelfs nu al, in de beta-fase, schijnen er tientallen usermade levels te zijn die echt leuk zijn om te spelen. Alleen al als puur platformspel wordt de levensduur van LittleBigPlanet daar toch behoorlijk mee opgerekt. :)

      /   Beantwoorden  / 
  3. Shitbull55

    Het ligt eraan hoe simpel het is…
    De meeste mensen willen er namelijk niet veel tijd / effort insteken.

    En het handjevol gekken (no offense Erik) dat wél de moeite neemt zal enorm veel bagger voortbrengen en weinig pareltjes.

    Maar zolang er goede manieren zijn om het kaf van het koren te scheiden (ratingssystemen, contests, etc…) juich ik het verlagen van de creatiedrempel alleen maar toe!

    Power to the people!

    Niet dat ik er zelf wat mee doe trouwens.
    Laat mij maar rondjes Excitebike rijden ;)

      /   Beantwoorden  / 
  4. Kars

    Ik kan me hier toch echt wel mee vermaken. Eigen games/levels maken, het kost tijd maar als zoiets lukt is het wel geweldig:D Ik ga die tutorials maar eens flink doorspitten

      /   Beantwoorden  / 
  5. Kikujiro

    “En ik ben erg teleursgesteld dat het niet meer mogelijk is om je eigen jpeg-bestanden te importeren”

    Ja… dat las ik vandaag ook in een van de reviews. Teleurstellend eigenlijk, lijkt me toch niet zo’n big deal dit toe te voegen. Misschien was men bang dat gebruikers en masse levels gaan bouwen waarbij foto’s worden gebruikt waar copyright op zit (die vervolgens weer on-line te downloaden zijn)?

      /   Beantwoorden  / 
  6. erik

    Of een geniepige manier om meer PSeye’s te verkopen. Hoe dan ook erg teleurstellend.

    Maar eigenlijk ben ik toch niet van plan om erg veel LittleBigPlanet levels te bouwen. ;) Het lijkt me erg veel werk en uiteindelijk, ondanks alle vrijheid, toch nog een beetje beperkt (dan zet ik liever m’n tanden in zoiets als kongregate’s tutorial. ;) ) Ik verwacht dat ik meer tijd zal besteden aan het spelen van andermans levels.

      /   Beantwoorden  / 
  7. Kikujiro

    @ Erik

    Idem.

    Ik verwacht ook nog wel wat leuke levels van bedrijven (commerciële user generated content) zoals Coca-Cola of Nike. Misschien met de kerstdagen een kerstlevel?

      /   Beantwoorden  / 
  8. WP

    En als je nu een foto maakt van je eigen piem*l en die upload in een level, lijkt me ook niet dat ze dat echt gaan toestaan?

    Kan me dan namelijk nog wel een paar aanstootgevende levels bedenken (WWII met gaskamers e.d.) die Sony nooit aan hun nieuwe “mainstream” publiek wilt voorschotelen…..

    Iemand enig idee wat en hoe de censuur gaat?

      /   Beantwoorden  / 
  9. erik

    Sony maakt de hele tijd de vergelijking met YouTube, dus misschien werkt de censuur ook wel op die manier. Net zoals je levels kunt bewoordelen op kwaliteit kan ik me voorstellen dat er ook een ‘report this level’ knop komt. Als genoeg mensen daar op drukken gaat een moderator kijken of er echt iets aan de hand is en delete zonodig het level.

      /   Beantwoorden  / 
  10. pingu007

    “Hetzelfde haal ik een beetje in recensies van LittleBigPlanet, het is leuk dat het mogelijk is, maar of het leuk is om te doen.”

    Mijn vriend had de beta en toen hebben we met 2 andere vrienden een achtbaan en allemaal andere crap gemaakt en het was echt heel wreed. In het begin is de editor ff wennen, maar als je de tutorials speelt kun je echt heel snel heel leuke dingen maken.

      /   Beantwoorden  / 
  11. thom

    “Weet wel waar je aan begint: als je na 30 dagen vol met ideeën zit voor tientallen nieuwe spellen, dan kost de volledige versie van Adobe Flash CS3 ongeveer 750 euro. Ouch!”

    of je zoek op nternet een key en een keygenerator gratis:P

    ik heb flash op me ps en heb het ook nodig voor school dus heb heel adobe cs3 mastercolection van school gekregen en na de vakantie begind ik met een project om zelf een spel te maken dus heb er wel zin in :D

      /   Beantwoorden  / 
  12. otherotter

    wel leuk inniatief,

    zelf ben ik altijd gecharmeerd door Alice 2.0
    heb het nog niet helemaal uitgevogeld maar dit is een gratis 3d game maker waar je zelf je 3d modellen kan toevoegen(max) en in theory kan je alles maken,.. maar dan niet met allemaal codes maar met regels erin slepen. moet je maar eens kijken,.. is door een universiteit gemaakt. en oohja,.. dit vette filmpje kwam ik tegen http://www.youtube.com/watch?v=ZiRgYBHoAoU
    dus er zijn best veel dingen mogelijk:P

      /   Beantwoorden  / 
  13. erik

    “of je zoek op nternet een key en een keygenerator gratis:P”

    Ik ben waarschijnlijk de braafste internetgebruiker ooit en ik zou niet eens weten waar ik moest beginnen. ;) Maar met zulke prijzen… je zou er bijna begrip voor gaan krijgen.

    “zelf ben ik altijd gecharmeerd door Alice 2.0
    heb het nog niet helemaal uitgevogeld maar dit is een gratis 3d game maker waar je zelf je 3d modellen kan toevoegen(max) en in theory kan je alles maken,.. maar dan niet met allemaal codes maar met regels erin slepen. moet je maar eens kijken,.. “

    Heb ik weleens naar gekeken en zag er inderdaad best interessant uit. Erg gebruiksvriendelijk vooral. Maar hét grote voordeel van Flash-spelletjes is toch dat iedereen ze meteen kan spelen zonder eerst iets te moeten downloaden of installeren.

    Plus ik zal wel altijd een zwak blijven houden voor simpele 2D spelletjes. ;)

    Dat LBP-filmpje ken ik ook (paar dagen geleden besproken) en mijn mond viel er ook behoorlijk van open!

    “Enorm vette NES Cartridge Art!”

    Inderdaad! Dat is erg inspirerend. Leuk dat mensen steeds weer nieuwe functies voor NES-cartridges verzinnen.

    Ik las laatst dat Capcom’s felbegeerde Mega Man 9 promotie-item (die oldstyle NES cartridge) ook gewoon is gemaakt van echte cartridges uit die tijd. :p

    “Nieuw tuinpad nodig?”

    (dit item levert echt de meest uiteenlopende reacties ooit op ;) )

    Ook weer erg gaaf. Zo’n tuinpad wil ik ook (met dan ergens in een hoekje een échte gameboy, desnoods met een laag plexiglas erover ofzo). Ik wil alleen niet weten wat de verzendkosten zijn voor een paar honderd massieve bakstenen. ;)

      /   Beantwoorden  / 
  14. Kikujiro

    “Ik wil alleen niet weten wat de verzendkosten zijn voor een paar honderd massieve bakstenen. ;)

    Na wat doorklikken op linkjes kom ik er achter dat deze stenen gewoon in Nederland worden gemaakt:

    http://gieskes.nl/souvenirs/?file=gameboy_brick

    Via de webshop van deze site zijn ze te bestellen, ik heb echter de indruk dat ze zijn uitverkocht. Excl. verzendkosten is de prijs 10 euro per stuk.

      /   Beantwoorden  / 
  15. Kikujiro

    *hahaha* Nog meer Nintendo tegeltjes… ‘t wordt nu toch wel moeilijk kiezen… óf de oer-Hollandsche tegeltjes van Gieskes óf de Tetris tegeltjes van http://www.tetris-tiles.com/

    Damn you vrije markteconomie!

      /   Beantwoorden  / 
  16. Shitbull55

    Het wordt tijd voor tegeltjes.blog.nl!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.