Paper Mario: vechten met stickers


Nu is Paper Mario echt begonnen. Toen ik het laatste paddenstoelmannetje eenmaal had gevonden (hij zat verstopt in een heel geniepig hoekje) zwaaiden de toegangspoorten van Toad Town wijd open. Ik kan de buitenwereld verkennen en heb de eerste gevechten al achter de rug. Maar hoe bevalt dat eigenlijk, vechten met stickers?

Sticker Star is anders dan andere Paper Mario’s omdat Mario in dit spel niets meer zelf kan. Voor iedere aanval heeft hij een sticker nodig. Zelfs op vijanden springen (toch al sinds 1985 zijn specialiteit) is niet meer gratis. Het voordeel van die nieuwe aanpak wordt snel duidelijk: het maakt de gevechten gevarieerder. Vroeger vond ik het zonde om speciale aanvallen te verspillen aan gewone vijanden, maar die voorzichtigheid is in Sticker Star helemaal verdwenen. Zelfs tegen simpele Goomba’s gebruik ik nu vuurbloemen en ijzeren laarzen. Gewoon omdat het kan. Mario vindt voortdurend nieuwe stickers en er is toch niet genoeg ruimte in het stickerboekje om ze lang te bewaren.

Het nadeel van de stickers is dat Mario geen upgrades meer nodig heeft. Al die ervaringspunten die je in de vorige spellen moest verzamelen zijn in Sticker Star dus afgeschaft. Dat lijkt aanvankelijk goed nieuws (nooit meer grinden!), maar ik merk dat ik ze toch begin te missen. Nu er niets meer valt te verdienen voelen veel gevechten een beetje zinloos. Als je erover nadenkt is dat eigenlijk best raar. Waarom wil ik zo graag beloond worden? Zou het spelen van het spel al niet voldoende beloning moeten zijn? In New Super Mario Bros. zitten tenslotte ook geen ervaringspunten om het uitspelen van een level “zinvoller” te maken. Waarom dat bij turnbased gevechten anders is weet ik niet, maar de drang om iedere vijand te verslaan is in Sticker Star wel een beetje verdwenen.

[g.forum]

Lees ook:Nintendo legt uit: het nut van stickers in de nieuwe Paper Mario
Lees ook:Nieuwe trailer Paper Mario: Sticker Star op de 3DS
Lees ook:Paper Mario Sticker Star’s ouderwetse wereldkaart
Lees ook:Paper Mario: Color Splash recensieoverzicht
Lees ook:Paper Mario voor een dichte deur

4 reacties op “Paper Mario: vechten met stickers

  1. RikkieR

    Tekeningen <3
    Dagboek <3

    Dat Mario geen levels omhoog kan vind ik wel een bijzondere keuze (kudos Nintendo) maar maakt het spel voor mij een stuk minder aantrekkelijk. Het leuke aan RPG's, en zo zie ik Paper Mario,vind ik toch dat je steeds beter kan worden, dat je bepaalde items/aanvallen/wapens pas kan gebruiken als je wat verder gevorderd bent. Dan werk je echt ergens naar toe voor mijn gevoel. Bij een platformer is het meer een vaardigheid om een level uit te spelen, een turn based vechtsysteem daarentegen heeft vooral met tactiek te maken.

    Maar geef niet op! Want hoe langer je speelt, hoe meer tekeningen en dagboeken toch!? :) :)

      /   Beantwoorden  / 
    1. Erik

      Misschien krijgen de gevechten later wat meer diepgang als de vijanden sterker worden. Want jij zegt dat turnbased gevechten vooral met strategie te maken hebben, maar dat is in Sticker Star tot nu toe nog niet het geval (ik win de meeste gevechten in één beurt). Als de vijanden later slimmer worden en je echt moet nadenken over welke stickers je mee moet nemen… dan kan het interessant worden puur als uitdaging. Ik denk dat je het levelen dan niet meer zo zou missen.
      .
      We zullen zien hoe pittig die tegenstanders worden!

        /   Beantwoorden  / 
  2. G.Tom

    Nuja, Erik, toen je Chrono Trigger speelde hoorde ik je nog klagen over dat het nutteloos was om te levelen, omdat je “Niet kon zien dat de personages, of de speler sterker was geworden. Het enige wat verandert was waren de cijfers in het statscreen.”

    Dit zou je dan toch enorm moeten verblijden?

      /   Beantwoorden  / 
    1. Erik

      Goed geheugen heb jij. Maar inderdaad: toen ik in de previews van Sticker Star las over dit systeem was ik meteen enthousiast, maar zodra ik eenmaal begon met spelen miste ik het toch. Vervelend zijn de gevechten in Paper Mario gelukkig (nog) niet, maar het lijkt me nu juist fijn als er wat statistieken waren om langzaam sterker te maken. Je weet pas wat je hebt als je het kwijt bent. ;)

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.