Categorie: "indie games"

Independent gamehelden nemen het tegen elkaar op in Indie Brawl


Fans van Nintendo hebben Super Smash Bros. Brawl, fans van indie games hebben vanaf vandaag Indie Brawl. Inderdaad: een tweedimensionaal vechtspel met al je favoriete indie-helden. De vroege versie die vandaag is vrijgegeven bevat nog maar een handvol personages (de hoofdrolspeelster van Aquaria, een paarse worm uit Liero en de Golden Knight uit Bonesaw), maar er staan er nog veel in de planning (bevestigd zijn onder andere Gish uit Gish, Spelunker uit Spelunky, Meatboy uit Meatboy, Gomez uit Fez, Karoshi uit Suicide Salaryman, Rope Burner uit You Have To Burn The Rope en een Goo Ball uit World of Goo). Ook de levels zijn uiteraard afkomstig uit verschillende spellen. Ik vind het knap hoe Indie Brawl een samenhangend geheel weet te maken van al die uiteenlopende stijlen. Poppetjes worden niet zomaar uit hun spel gerukt en in IB gedropt, maar krijgen eerst een make-over zodat ze passen bij de vriendelijke pixel-stijl van deze Brawl. Bekijk hieronder een eerste trailer.

Die biedoorlog rondom flash spelletje Fig. 8


Interessante blogpost over het flash-spelletje Fig. 8, toevallig gisteren nog besproken op deze site. Waar het op neerkomt is dat het maken van een trailer deze ontwikkelaar enorm heeft geholpen. Toen het spelletje bijna af was kreeg Intuition Games via de reguliere kanalen aanbiedingen van twee spelletjesportalen die er allebei 1000 dollar voor over hadden. Nadat een paar dagen later de trailer voor Fig. 8 werd besproken door bekende gamingblogs als IndieGames, Offworld en GameSetWatch brak er een heuse biedoorlog uit. Iedereen wilde dat veelbelovende fietsspel op zijn spelletjesportaal. Uiteindelijk won YoArcade met een bod van 3700 dollar, met kans op nog eens $2100 als de user rating hoger uitvalt dan vier sterren.

Ik had geen idee dat er al zoveel geld gemoeid ging met die gratis online spelletjes. Het zijn natuurlijk geen astronomische bedragen, maar als je spelletjes aanslaan en je kunt er drie of vier per jaar produceren, dan zou je er aardig van kunnen leven. Nu begrijp ik ook waarom er steeds vaker trailers opduiken van aankomende flash games. Probeer, als je dat nog niet gedaan had, Fig. 8 hier.

[games.blog forum]

Een Metroidvania in zestig seconden


In 60 Seconds is een Metroidvania (de spelformule van Metroid en recente Castlevania’s) in maar zestig seconden. Als het spel begint ben je een ongewapend poppetje dat nauwelijks kan springen. Om te winnen moet je de spelwereld doorzoeken, items verzamelen, soms een stukje backtracken en de eindbaas verslaan. Binnen zestig seconden.

The Legend of Zelda, vanuit Link’s perspectief


Hij is al te downloaden, maar alleen als losse demo (één dungeon) die bovendien nog niet helemaal lekker bestuurt. Uiteindelijk wil Radix echter de complete Legend of Zelda nabouwen (overwereld + alle dungeons) in first person 3D. Een fantastisch plan als je het mij vraagt, vooral omdat de graphics pixel voor pixel worden overgenomen uit het NES-spel. Het vierkant rechtsonder is de achterkant van Link’s schild, het kleine driehoekje de punt van zijn houten zwaard. Door alleen al naar deze screenshot te kijken heb ik gegarandeerd de rest van de dag die vervloekte dungeon-muziek in m’n hoofd.

[games.blog forum]

Makers van World of Goo en Henry Hatsworth pakken Experimental Gameplay Project weer op


Kyle Gabler (van World of Goo) en Kyle Gray (van Henry Hatsworth) hebben The Experimental Gameplay Project opnieuw geopend. Voordat ze rijk en beroemd werden gebruikten de twee Kyle’s die site om iedere maand een spel te publiceren waar ze maximaal zeven dagen aan mochten werken. En dat is precies wat ze nu (samen met drie andere indie developers) weer gaan doen. De strakke tijdslimiet moet ervoor zorgen dat er geen tijd wordt verspild aan onbelangrijke details als graphics of geluid. Originaliteit en gameplay gaan boven alles. Eén van de spellen die er in 2005 uit voortkwam was Tower of Goo, wat later uiteraard uitgroeide tot World of Goo. Het wordt boeiend om te zien welke probeersels deze keer zullen uitgroeien tot volwaardige indiegames. De spellen van de maand juni staan inmiddels online.

Kijken: experimentele indie game Shadow Physics

Fascinerende video van Shadow Physics, een veelbelovend nieuw project van indie ontwikkelaars Steve Swink en Scott Anderson. Het spel heeft duidelijk nog een lange weg te gaan (zoals je ook zult horen in het interview), maar in beweging ziet het er nu al briljant uit. In een driedimensionale kamer met een paar voorwerpen verschuif je een lichtbron, en de schaduwen op de muur vormen een tweedimensionaal platformspel. Stel je eens voor hoe cool dit er over twee jaar uitziet als het zich niet meer afspeelt in een witte demo-kamer maar in (bijvoorbeeld) een huiskamer waar je speelt op de schaduwen van alledaagse gebruiksvoorwerpen. In het slechtste geval gaan Steve en Scott het spel zelf verkopen via hun website, maar als alles meezit is Xbox Live Arcade ook niet uitgesloten. Een goede controller zou wel in één klap het besturings-probleem oplossen waar Scott over vertelt. Met een D-pad en controlstick is het geen probleem meer om het mannetje en de lichtbron tegelijk te besturen.

[games.blog forum]

Love

Love is een wereld die altijd evolueert. Spelers kunnen het landschap veranderen, maar ook zonder interactie blijft Love voortdurend in beweging. Die eigenschap is geboren uit noodzaak – Love is een eenmansproject en om zonder hulp van de computer een wereld te creëren was onbegonnen werk – maar het groeide uit tot de essentie van Love. Spelers bouwen steden die ze tegen elkaar verdedigen, maar net als in de natuur zullen hun bouwwerken uiteindelijk vergaan om plaats te maken voor nieuwe bergen en woestijnen. Heel concreet is Love een MMOFPS (Massive Multiplayer Online First Person Shooter) waarin ongeveer tweehonderd spelers het tegen elkaar opnemen, maar het is zoveel meer. Neem alleen al de graphics: Love ziet eruit als een impressionistisch olieverfschilderij, een mistige spelwereld waarin je de wind ziet blazen. Love bewijst dat realisme niet de enige manier is om mooie graphics te maken, maar Love bewijst ook dat teams met 160 programmeurs niet de enige manier zijn om mooie spellen te maken. Bekijk hieronder een demonstratie door Eskil Steenberg zelf, of ga naar zijn site om hetzelfde filmpje fullscreen te bekijken.

Actionfist trailer

Nieuw retrospelletje (mag ik dat zo zeggen?) door twee broers. De programmeur noemt zichzelf Teknogames en maakte dit ouderwetse run’n gun actiespel dat speelt als Probotector en er uitziet als Cave Story. Zijn broer verzorgde de muziek die wat mij betreft ook precies de juiste retro-snaar raakt. Actionfist is waarschijnlijk later dit jaar gratis te downloaden voor de pc.

Kijken: live remix van de Fez-titletrack (met spelbeelden)

Dit filmpje is eigenlijk al een jaar oud, maar ik kende hem nog niet en zat eerder vandaag met open mond naar het scherm te staren. Jason Degroot, mede-oprichter van Polytron, maakt live een remix van zijn fantastische Fez-titelsong terwijl op de achtergrond het spel wordt gespeeld.

Samenvattend: vijf minuten hypnotiserende muziek en één van de meest veelbelovende platformspellen in een hele lange tijd.

[games.blog forum]

Mightier

^ Mightier, een gratis indiegame voor de PC. Ik heb erover gelezen, ik kende de screenshots, maar pas nu ik deze trailer heb gezien begrijp ik wat dit spel zo speciaal maakt. Het is misschien een beetje omslachtig, zo met een printer en een webcam, en erg uitdagend ziet het er ook niet uit, maar het werkt wel! Het lijkt wel magie. Eventueel kun je Mightier hier downloaden, maar neem in ieder geval de moeite om even dit filmpje te bekijken.

[games.blog forum]