Categorie: "indie games"

Citaat: Jason Rohrer over zijn nieuwe spel Sleep is Death


“The insight here is that running a drama manager is just as interesting as playing the resulting drama. You have to be on your toes, you’re thinking about what’s going to happen next, you’re planning everything out, you’ve got this idea in your head about where the story’s going to go, and then the player does something you weren’t expecting and you’ve got to figure out a way to wrap it around them. It’s like this really tense, almost athletic performance.”

Jason Rohrer, vooral bekend van de ontroerende (vond ik) artgames Passage en Gravitation, praat over zijn nieuwe spel Sleep Is Death. Aan de screenshot zie je al dat het weer een obscure indiegame wordt die alleen geschikt is voor een openminded publiek, maar de ideeën erachter zijn razend interessant. Sleep is Death is Rohrer’s antwoord op moderne avonturenspellen die een sterk verhaal proberen te combineren met interactiviteit. Een tegenstrijdige combinatie omdat het verhaal per definitie al van tevoren vaststaat. De programmeurs kunnen hooguit voorspellen hoe de speler zal reageren, maar er nooit achteraf op inspelen.

Tenzij er achter de schermen een tweede speler aanwezig is die het verhaal niet alleen vertelt, maar het ook actief aanpast aan de acties van de speler.

Online spelletje: VVVVVV (demo)


Platformspellen met een omgekeerde zwaartekracht zijn niet nieuw. Mega Man had in 1992 al zo’n level, Sonic the Hedgehog deed het en recentelijk experimenteerde bijvoorbeeld ook Time Fcuk met het mechanisme. Het verschil met dit spel zit ‘m erin dat VVVVVV volledig draait om het omkeren van de zwaartekracht. Er is zelfs geen springknop. Om een ravijn over te steken moet je over het plafond wandelen.

Eerste trailer van nieuwe indie game Vessel


Op Kotaku of Eurogamer zul je zoiets niet lezen, maar als je het de echte puristen vraagt krijg je te horen dat de Independent Games Festival finalisten dit jaar maar saai en weinig vooruitstrevend zijn. (Ik ben het daar trouwens niet mee eens, bijna alle spellen op die Boing Boing-link zien er fantastisch uit/zijn fantastisch). Slechts één inzending steekt volgens de kenners boven de grijze massa uit. Het heet Vessel en tot voor kort was er zelfs geen screenshot van beschikbaar. Tim van IndieGames Blog schreef vorig jaar dat het hem deed denken aan de eerste keer dat hij Braid speelde, en al die tijd moesten wij het doen zonder een filmpje om te zien wat hij daarmee bedoelde.

Tot vandaag! Eindelijk hebben de makers een eerste trailer van Vessel online gezet. Grafisch ziet het er nog een beetje onaf uit, maar in dit avonturenspel over een man met zijn waterpistool gebeuren nu al fascinerende dingen met vloeistof physics. Het is Super Mario Sunshine in 2D, als SMS een puzzelspel zou zijn en als Mario zijn Fludd kon gebruiken om behulpzame zombies te maken van water. Een beetje vreemd, maar wel veelbelovend. De bedoeling is om Vessel dit jaar uit te brengen voor “pc en console.” Dat wordt vast de Xbox 360 en/of de PlayStation 3.

Kyle Gabler’s (2D Boy) nieuwste spelletje heet Sunshine


Benieuwd wat Kyle Gabler (één helft van 2D Boy en de bedenker van World of Goo) tegenwoordig uitspookt? Voor het Experimental Gameplay Project heeft hij vorige maand Sunshine in elkaar gezet. Voor iets dat Kyle zelf omschrijft als “my crappy prototype” was ik er gisteravond verdacht lang mee bezig. Het is een simpel spelletje over een plant die eindeloos blijft groeien. Ontwijk rotsblokken en maak bloemen door een cirkeltje om één (of meer!) van de vallende mensen te trekken. De afmeting van die cirkel luistert nogal nauw. Dat is in het begin even wennen, maar als je de smaak eenmaal te pakken hebt wordt de drang om hoger te groeien ontzettend sterk. Voordat ik mezelf gisteravond dwong om te gaan slapen stond mijn record op 1007 meter. Wie biedt meer?

World of Goo begon ooit op precies dezelfde manier. Een speelbaar prototype op Experimental Gameplay dat later uitgroeide tot het avonturenspel waar we allemaal van houden (download die gratis demo Wii-bezitters!) Je weet nooit hoe zulke dingen lopen, maar Sunshine voelt wederom als een veelbelovend begin. Leuke muziek ook!

[g.forum]

Hydorah-demo nu beschikbaar


Dit spel wordt ziekelijk goed. Bekijk die trailer, is het niet de olschoolste shoot ‘em up die je ooit hebt gezien? Het heet Hydorah en het wordt ontwikkeld door een enthousiaste amateur voor de pc. Sinds gisteren is er een demo verkrijgbaar en o boy, de maker overdreef niet toen hij schreef dat zijn spel niet geschikt zou zijn voor beginners. Zelden zo’n sadistisch moeilijke shoot ‘em up meegemaakt. En niet eens omdat het te snel gaat of omdat je overweldigt wordt door honderden kogels. Het speelt juist traag en er zijn naar moderne standaarden lachwekkend weinig vijanden. Het probleem is meer dat iedereen zo goed richt en dat er (in ieder geval in deze demo) geen manier is om je eigen wapens uit te breiden. Ook geen checkpoints trouwens. En al helemaal Easy speelstand voor beginners. Daar gelooft de maker niet in, schrijft hij op zijn website. Persoonlijk vind ik het te gek, zo’n traditionele uitdaging. Bullet hell shooters zijn ook leuk, maar mijn hart ligt toch meer bij de traditionele shoot ‘em up. Alleen het spelertje pesten met ouderwetse levens (na drie mislukte pogingen eerst langs het titelscherm) had van mij niet gehoeven. Voor de rest een foutloze demo. Iedereen die zich aangesproken moet voelen is waarschijnlijk al onderweg.

[g.forum]

Indie-developers in actie tegen Tim Langdell

Allerlei indiegames zijn deze week van naam veranderd. Het veelbelovende 2D/3D-spelletje Fez heet nu bijvoorbeeld Fedge, de iPhone-versie van puzzelspel Critter Crunch wordt Critter Credge en het populaire flash-spelletje Canabalt gaat voortaan door het leven als Canabedge. Ook zijn er vanuit het niets nieuwe spellen aangekondigd als EeeeeEEeeeEEEeeEEEEeEEEEEdge! (het vervolg op AaaaaAAaaaAAAaaAAAAaAAAAA!!!) en Edgeward McEdgington, ‘an adventure game about greed.’ Begint het patroon al duidelijk te worden? De plotselinge naamsveranderingen zijn een ludieke protestactie tegen ene Tim Langdell. Ik heb er op games.blog nog nooit over geschreven, maar Langdell klaagt al jarenlang namens zijn bedrijf Edge Games de ontwikkelaars aan van ieder spel waar het woord ‘Edge’ in is verwerkt. Veel sites pikten het verhaal op toen Langdell eerder dit jaar ten strijde trok tegen het iPhone-spel EDGE. Even leek het erop dat hij was verslagen toen EA (aangeklaagd wegens Mirror’s Edge) de meeste van zijn claims ongeldig liet verklaren, maar Langdell vond vorige week een nieuw slachtoffer met het iPhone-spel Killer Edge Racing. Niemand lijkt te weten bij wie de protestactie precies ontstond, maar steeds meer kleine ontwikkelaars sluiten zich er nu bij aan. Hier wordt een volledige lijst bijgehouden. De bedoeling is aan de ene kant om Tim Langdell belachelijk te maken, aan de andere kant om het woord ‘edge’ zo vanzelfsprekend te maken dat iedere aanklacht al bij voorbaat onontvankelijk wordt verklaard.

[games.blog forum]

Indie game: RunMan – Race Around The World


Bekijk dit filmpje. Het is een trailer voor RunMan: Race Around The World, een nieuwe indiegame die je gratis kunt downloaden op dit adres (al wordt je wel uitgescholden voor uitvreter en slecht mens als je geen donatie doet). Het is net zo leuk als het eruitziet. Ik zou er vanalles over kunnen zeggen, maar wat het op neerkomt is dat ik dit jaar nog geen vrolijker spel ben tegengekomen. Niet eens vanwege de heerlijk naïeve MS Paint-graphics, maar vooral omdat het zo’n zalige rush geeft om Runman razendsnel door het ene na het andere level te laten stuiteren.

Download deze demo: Machinarium


Eindelijk! Een speelbare demo van Amanita Design’s (bekend van flash-spelletjes Samorost en Samorost 2) langverwachte nieuwe point and click adventure Machinarium. In drie levels kun je zelf beoordelen of dit spel het lange wachten waard is geweest en, misschien nog wel belangrijker, of je over twee weken 20 dollar overhebt voor de volledige versie. Als je nog van niks weet: Machinarium is een science fiction spel over een robot die aan het begin van het eerste level op een afvalberg wordt gedumpt. Voordat je überhaupt iets kunt doen moet je eerst je lichaam bij elkaar puzzelen. Daarna kun je de planeet gaan verkennen. Bijzonder is dat er, afgezien van een korte tutorial, geen teksten in het spel voorkomen. Personages praten met elkaar door via kleine animaties uit te beelden wat ze bedoelen. Het is een noodoplossing die lead designer Jakub Dvorský oorspronkelijk bedacht omdat hij zichzelf geen goede schrijver vond, maar uiteindelijk versterkt het de eenzame sfeer van het spel enorm. Machinarium beschikt over prachtige handgetekende graphics, maar wat het spel vooral mooi maakt zijn de animaties. Voor bijna iedere situatie verzon Amanita Design iets nieuws. Het is een genot om je robot op het eerste scherm te zien stoeien met een onwillige magneet die zich niet zo makkelijk in de inventory laat stoppen. Bekijk hieronder eerst de laatste trailer en download daarna de demo.

Ook Japanners lachen om You Only Live Once


Het is misschien meer een grap dan een spel, maar toch doet het me goed te zien dat zoveel mensen You Only Live Once op waarde weten te schatten. Ik zeg: beste comedy-game sinds You Have To Burn The Rope. Vorige week mocht de maker zijn spel presenteren op de Tokyo Game Show. Ook het Japanse publiek kon de humor duidelijk wel waarderen. Opgepast: deze video verklapt natuurlijk wel alle grappen en verrassende wendingen van You Only Live Once. Als je hem nog niet kent, doe jezelf dan een plezier en speel eerst het spel. Kost je hooguit vijf minuten en je schiet er gegarandeerd een paar keer van in de lach.

Meer beeld van Shadow Physics


Nieuwe beelden van Shadow Physics! Steve Swink en Scott Andersson kwamen hun 2D/3D platform/puzzelspel onlangs demonstreren op de Sense Of Wonder Night 2009 (het indie-hoekje van de Tokyo Game Show) en iemand in het publiek had een camera bij zich. Hoe meer ik van het spel zie, hoe duidelijker het wordt dat er toch wel grote verschillen zijn tussen deze game en Lost In Shadow (voorheen Tower of Shadow). Hudson werkt aan een rechtlijnig platformspel terwijl Shadow Physics veel meer de puzzelkant opgaat. De uitdagingen in dit filmpje werken het schaduwgegeven in ieder geval dieper uit dan alles wat we tot nu toe van Lost In Shadow hebben gezien (meerdere lichtbronnen, levels die zich gedeeltelijk afspelen op het plafond).

Zoals je zult horen wordt de presentatie voortdurend verstoord door een ongelooflijk irritant geluid. Ik dacht eerst dat er iets mis was met het filmpje, maar later blijkt dat het publiek met een soort rammelaars schudt bij wijze van applaus. Hopelijk geen rage die overwaait naar Europa!