Categorie: "indie games"

Kyle Gabler’s (2D Boy) nieuwste spelletje heet Sunshine


Benieuwd wat Kyle Gabler (één helft van 2D Boy en de bedenker van World of Goo) tegenwoordig uitspookt? Voor het Experimental Gameplay Project heeft hij vorige maand Sunshine in elkaar gezet. Voor iets dat Kyle zelf omschrijft als “my crappy prototype” was ik er gisteravond verdacht lang mee bezig. Het is een simpel spelletje over een plant die eindeloos blijft groeien. Ontwijk rotsblokken en maak bloemen door een cirkeltje om één (of meer!) van de vallende mensen te trekken. De afmeting van die cirkel luistert nogal nauw. Dat is in het begin even wennen, maar als je de smaak eenmaal te pakken hebt wordt de drang om hoger te groeien ontzettend sterk. Voordat ik mezelf gisteravond dwong om te gaan slapen stond mijn record op 1007 meter. Wie biedt meer?

World of Goo begon ooit op precies dezelfde manier. Een speelbaar prototype op Experimental Gameplay dat later uitgroeide tot het avonturenspel waar we allemaal van houden (download die gratis demo Wii-bezitters!) Je weet nooit hoe zulke dingen lopen, maar Sunshine voelt wederom als een veelbelovend begin. Leuke muziek ook!

[g.forum]

Hydorah-demo nu beschikbaar


Dit spel wordt ziekelijk goed. Bekijk die trailer, is het niet de olschoolste shoot ‘em up die je ooit hebt gezien? Het heet Hydorah en het wordt ontwikkeld door een enthousiaste amateur voor de pc. Sinds gisteren is er een demo verkrijgbaar en o boy, de maker overdreef niet toen hij schreef dat zijn spel niet geschikt zou zijn voor beginners. Zelden zo’n sadistisch moeilijke shoot ‘em up meegemaakt. En niet eens omdat het te snel gaat of omdat je overweldigt wordt door honderden kogels. Het speelt juist traag en er zijn naar moderne standaarden lachwekkend weinig vijanden. Het probleem is meer dat iedereen zo goed richt en dat er (in ieder geval in deze demo) geen manier is om je eigen wapens uit te breiden. Ook geen checkpoints trouwens. En al helemaal Easy speelstand voor beginners. Daar gelooft de maker niet in, schrijft hij op zijn website. Persoonlijk vind ik het te gek, zo’n traditionele uitdaging. Bullet hell shooters zijn ook leuk, maar mijn hart ligt toch meer bij de traditionele shoot ‘em up. Alleen het spelertje pesten met ouderwetse levens (na drie mislukte pogingen eerst langs het titelscherm) had van mij niet gehoeven. Voor de rest een foutloze demo. Iedereen die zich aangesproken moet voelen is waarschijnlijk al onderweg.

[g.forum]

Indie-developers in actie tegen Tim Langdell

Allerlei indiegames zijn deze week van naam veranderd. Het veelbelovende 2D/3D-spelletje Fez heet nu bijvoorbeeld Fedge, de iPhone-versie van puzzelspel Critter Crunch wordt Critter Credge en het populaire flash-spelletje Canabalt gaat voortaan door het leven als Canabedge. Ook zijn er vanuit het niets nieuwe spellen aangekondigd als EeeeeEEeeeEEEeeEEEEeEEEEEdge! (het vervolg op AaaaaAAaaaAAAaaAAAAaAAAAA!!!) en Edgeward McEdgington, ‘an adventure game about greed.’ Begint het patroon al duidelijk te worden? De plotselinge naamsveranderingen zijn een ludieke protestactie tegen ene Tim Langdell. Ik heb er op games.blog nog nooit over geschreven, maar Langdell klaagt al jarenlang namens zijn bedrijf Edge Games de ontwikkelaars aan van ieder spel waar het woord ‘Edge’ in is verwerkt. Veel sites pikten het verhaal op toen Langdell eerder dit jaar ten strijde trok tegen het iPhone-spel EDGE. Even leek het erop dat hij was verslagen toen EA (aangeklaagd wegens Mirror’s Edge) de meeste van zijn claims ongeldig liet verklaren, maar Langdell vond vorige week een nieuw slachtoffer met het iPhone-spel Killer Edge Racing. Niemand lijkt te weten bij wie de protestactie precies ontstond, maar steeds meer kleine ontwikkelaars sluiten zich er nu bij aan. Hier wordt een volledige lijst bijgehouden. De bedoeling is aan de ene kant om Tim Langdell belachelijk te maken, aan de andere kant om het woord ‘edge’ zo vanzelfsprekend te maken dat iedere aanklacht al bij voorbaat onontvankelijk wordt verklaard.

[games.blog forum]

Indie game: RunMan – Race Around The World


Bekijk dit filmpje. Het is een trailer voor RunMan: Race Around The World, een nieuwe indiegame die je gratis kunt downloaden op dit adres (al wordt je wel uitgescholden voor uitvreter en slecht mens als je geen donatie doet). Het is net zo leuk als het eruitziet. Ik zou er vanalles over kunnen zeggen, maar wat het op neerkomt is dat ik dit jaar nog geen vrolijker spel ben tegengekomen. Niet eens vanwege de heerlijk naïeve MS Paint-graphics, maar vooral omdat het zo’n zalige rush geeft om Runman razendsnel door het ene na het andere level te laten stuiteren.

Download deze demo: Machinarium


Eindelijk! Een speelbare demo van Amanita Design’s (bekend van flash-spelletjes Samorost en Samorost 2) langverwachte nieuwe point and click adventure Machinarium. In drie levels kun je zelf beoordelen of dit spel het lange wachten waard is geweest en, misschien nog wel belangrijker, of je over twee weken 20 dollar overhebt voor de volledige versie. Als je nog van niks weet: Machinarium is een science fiction spel over een robot die aan het begin van het eerste level op een afvalberg wordt gedumpt. Voordat je überhaupt iets kunt doen moet je eerst je lichaam bij elkaar puzzelen. Daarna kun je de planeet gaan verkennen. Bijzonder is dat er, afgezien van een korte tutorial, geen teksten in het spel voorkomen. Personages praten met elkaar door via kleine animaties uit te beelden wat ze bedoelen. Het is een noodoplossing die lead designer Jakub Dvorský oorspronkelijk bedacht omdat hij zichzelf geen goede schrijver vond, maar uiteindelijk versterkt het de eenzame sfeer van het spel enorm. Machinarium beschikt over prachtige handgetekende graphics, maar wat het spel vooral mooi maakt zijn de animaties. Voor bijna iedere situatie verzon Amanita Design iets nieuws. Het is een genot om je robot op het eerste scherm te zien stoeien met een onwillige magneet die zich niet zo makkelijk in de inventory laat stoppen. Bekijk hieronder eerst de laatste trailer en download daarna de demo.

Ook Japanners lachen om You Only Live Once


Het is misschien meer een grap dan een spel, maar toch doet het me goed te zien dat zoveel mensen You Only Live Once op waarde weten te schatten. Ik zeg: beste comedy-game sinds You Have To Burn The Rope. Vorige week mocht de maker zijn spel presenteren op de Tokyo Game Show. Ook het Japanse publiek kon de humor duidelijk wel waarderen. Opgepast: deze video verklapt natuurlijk wel alle grappen en verrassende wendingen van You Only Live Once. Als je hem nog niet kent, doe jezelf dan een plezier en speel eerst het spel. Kost je hooguit vijf minuten en je schiet er gegarandeerd een paar keer van in de lach.

Meer beeld van Shadow Physics


Nieuwe beelden van Shadow Physics! Steve Swink en Scott Andersson kwamen hun 2D/3D platform/puzzelspel onlangs demonstreren op de Sense Of Wonder Night 2009 (het indie-hoekje van de Tokyo Game Show) en iemand in het publiek had een camera bij zich. Hoe meer ik van het spel zie, hoe duidelijker het wordt dat er toch wel grote verschillen zijn tussen deze game en Lost In Shadow (voorheen Tower of Shadow). Hudson werkt aan een rechtlijnig platformspel terwijl Shadow Physics veel meer de puzzelkant opgaat. De uitdagingen in dit filmpje werken het schaduwgegeven in ieder geval dieper uit dan alles wat we tot nu toe van Lost In Shadow hebben gezien (meerdere lichtbronnen, levels die zich gedeeltelijk afspelen op het plafond).

Zoals je zult horen wordt de presentatie voortdurend verstoord door een ongelooflijk irritant geluid. Ik dacht eerst dat er iets mis was met het filmpje, maar later blijkt dat het publiek met een soort rammelaars schudt bij wijze van applaus. Hopelijk geen rage die overwaait naar Europa!

Wie durft Lose/Lose te spelen?

Lose/Lose is een shoot’em up met gevolgen in de echte wereld. Iedere vijand in het spel is gekoppeld aan een willekeurig bestand op de computer van de speler. Als je de vijand opblaast wordt het bijbehorende bestand gedelete. En andersom: als je eigen schip wordt vernietigd verwijdert Lose/Lose zichzelf van je harde schijf.

Dit is krankzinnig. Ik heb Lose/Lose niet gespeeld en ik ga er niet naar linken, maar toch doet het me plezier om te weten dat iemand op dit bizarre idee is gekomen en het vervolgens ook heeft uitgevoerd. Jammer dat de spelregels zo raar zijn (het moet een artistieke statement voorstellen over de aard van de mens en hoe makkelijk we ons laten verleiden tot geweld – wat moet je anders in een spel dat je niets anders te doen geeft dan schieten?), maar ik wed dat de adrenaline evengoed door je lijf giert als je Lose/Lose speelt.

[games.blog forum]

Spelunky komt naar Xbox Live Arcade


Spelunky is één van de leukste indiespelletjes die ik dit jaar heb gespeeld (al is het wel erg frustrerend dat zelfs de nieuwe versie 1.0 nog steeds niet goed overweg kan met mijn gamepad). Het is een supermoeilijk platformspel met iedere keer dat je het speelt nieuwe, willekeurig gegenereerde levels. Op die manier voelt het ergens nogal zinloos – Spelunky valt nooit echt uit te spelen – maar het blijft verslavend om nieuwe grotten te verkennen en te zien op wat voor onmogelijke plek de computer alle schatten nu weer heeft verstopt. De pc-versie is nog steeds gratis te downloaden, maar het grote nieuws van vandaag: Spelunky komt ook naar Xbox Live Arcade. Geen rechtstreekse port, maar volgens Derek Yu een remake met nieuwe graphics en vele extra’s. Uitstekend nieuws dus! Eindelijk een Spelunky met goede controller-ondersteuning.

[games.blog forum]

Independent gamehelden nemen het tegen elkaar op in Indie Brawl


Fans van Nintendo hebben Super Smash Bros. Brawl, fans van indie games hebben vanaf vandaag Indie Brawl. Inderdaad: een tweedimensionaal vechtspel met al je favoriete indie-helden. De vroege versie die vandaag is vrijgegeven bevat nog maar een handvol personages (de hoofdrolspeelster van Aquaria, een paarse worm uit Liero en de Golden Knight uit Bonesaw), maar er staan er nog veel in de planning (bevestigd zijn onder andere Gish uit Gish, Spelunker uit Spelunky, Meatboy uit Meatboy, Gomez uit Fez, Karoshi uit Suicide Salaryman, Rope Burner uit You Have To Burn The Rope en een Goo Ball uit World of Goo). Ook de levels zijn uiteraard afkomstig uit verschillende spellen. Ik vind het knap hoe Indie Brawl een samenhangend geheel weet te maken van al die uiteenlopende stijlen. Poppetjes worden niet zomaar uit hun spel gerukt en in IB gedropt, maar krijgen eerst een make-over zodat ze passen bij de vriendelijke pixel-stijl van deze Brawl. Bekijk hieronder een eerste trailer.