Een blik achter de schermen bij Zelda: The Wind Waker


The Legend of Zelda: The Wind Waker is inmiddels bijna 10 jaar oud en nog steeds een van de mooiste spellen die je kunt spelen. Ik ben vast niet de enige die dat vind. De destijds nogal controversiële tekenfilm-look heeft de tand des tijds veel beter doorstaan dan andere spellen uit 2003. Over hoe die wonderlijke graphics tot stand zijn gekomen is helaas weinig bekend. Nintendo’s programmeurs geven immers zelden interviews en de Iwata Vraagt-rubriek bestond toen nog niet.

Een gebruiker van het Polycount-forum was zo nieuwsgierig naar de techniek achter Wind Waker dat hij er deze week een tech and texture analysis over heeft gemaakt. Waarschuwing vooraf: het is een behoorlijk technisch verhaal. Ik heb bij de helft van deze plaatjes ook geen idee waar het over gaat. En toch kunnen mensen die geen verstand hebben van “BSP scenes with pre-calculated vis” hier best een paar dingen van opsteken. Wist je bijvoorbeeld dat de oceaan meebeweegt met Link? In plaats van honderden vierkante kilometers aan virtuele golven bouwde Nintendo een klein stukje zee dat altijd met Link meeschuift over de wereldkaart.



Spelers konden aan de buitenkant van deze stad uiteraard niet zien wat er aan de binnenkant gebeurde, maar het onderste plaatje maakt duidelijk dat de GameCube ondertussen wel bijhield waar alle bewoners en potten zich bevonden. Dat lijkt overbodig rekenwerk, maar het zorgde er wel voor dat Link vrijuit door de wereld kon hollen zonder ooit een laadscherm tegen te komen.


De auteur is onder de indruk van Link’s voeten, die altijd op een realistische manier de grond raken. Zelfs als het terrein schuin loopt. Bij veel andere spellen uit die tijd zweefden de voeten van de hoofdrolspeler in zulke situaties een stukje boven de grond.


Om de strakke tekenfilm-look mogelijk te maken wordt Link altijd alleen verlicht door de dichtsbijzijnde lichtbron. Het is mij destijds nooit opgevallen, maar volgens dit plaatje zie je de schaduwen op Link’s gezicht razendsnel verspringen als hij een stap dichter bij de tweede fakkel gaat staan. Dat moet ik eens proberen!


Alle verschillende rookwolkjes die in het spel voorkomen. Ik was er net als de auteur van overtuigd dat je telkens hetzelfde wolkje zag, maar ze zijn dus in iedere situatie net iets anders.

Voor wie het aandurft staan er in het hierboven gelinkte forumdraadje nog veel meer afbeeldingen die mijn pet te boven gaan. Hieronder een oude trailer voor iedereen die was vergeten hoe mooi Wind Waker in beweging uitzag.

Kijken op YouTube

[g.forum]

Lees ook:Nintendo overwoog een vervolg op The Wind Waker
Lees ook:Nostalgische Nintendo-standbeeldjes gebaseerd op klassieke illustraties
Lees ook:Nintendo maakt een boek over de geschiedenis van Zelda (voor Japan)
Lees ook:Kijk dit: de nieuwe Zelda speelt zich af tussen de wolken
Lees ook:Legend of Zelda: Phantom Hourglass boxart

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.