Minecraft + Physics = Awesome


Net als miljoenen andere mensen verloor programmeur Chris Delay vorig jaar een week van zijn leven aan het spelen van Minecraft. Toen hij eindelijk weer bij zinnen kwam (een Creeper blies zijn onderwaterfort op) wilde hij de achterliggende techniek beter begrijpen. Hij begon in zijn vrije tijd te werken aan een eigen versie van Minecraft. In het weekend experimenteerde hij met grafische filters, grotere en kleinere blokjes, willekeurig gegenereerde landschappen en meer (alle technische details hier). Uiteindelijk stuitte hij op een idee dat Minecraft-ontwerper Notch nog niet aan zijn spel heeft toegevoegd: zwaartekracht. Weggehakte blokjes in Minecraft verdwijnen gewoon, maar wat zou er gebeuren als ze omlaag vielen en aanwezig bleven in de spelwereld? De screenshot hierboven verraadt het al een beetje: het levert vooral een prachtige chaos op. Chris heeft er nog geen nuttige toepassing voor verzonnen (al speculeert hij over de mogelijkheid om dit soort verwoestbare omgevingen in de toekomst toe te passen in meer spellen), maar het onderstaande filmpje is ook gewoon mooi om naar te kijken. Qua toekomstvoorspellingen een stuk interessanter dan Epic’s Unreal video van een paar dagen geleden.


Kijken op YouTube

[g.forum]

Lees ook:Een standbeeld van jezelf bouwen in Minecraft… met Kinect
Lees ook:Dit is vanaf 31 oktober de extra dimensie in Minecraft
Lees ook:Kijk dit: een rondleiding door Minecraft’s Adventure Update
Lees ook:Minecraft komt naar de iPhone en de iPad
Lees ook:Minecraft 1.8 geeft meer controle over de terrain generator

6 reacties op “Minecraft + Physics = Awesome

  1. simon

    heel vet, jammer dat die dingen altijd een beetje slowmotion lijken.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Erik

      Daar verbaas ik me ook over; videogames-physics zijn altijd langzamer dan echte zwaartekracht. Zou het een technische beperking zijn? Is het omdat slowmotion er spectaculair uitziet? Of zorgt dat langzame voor leukere gameplay?

        /   Beantwoorden  / 
      1. Inno Vation

        Het is tegenwoordig geen technische beperking meer, maar eerder een opzettelijke dramatische/esthetische beslissing van de game designers. Een groot (zwaar) gebouw dat langzamer uitelkaar valt, komt realistischer over op de speler dan op normale snelheid. Het is ook spectaculairder, en daarom zie je het ook in films terug.
        .
        Tetris + physics = unplayable!
        http://www.youtube.com/watch?v=qfG1lXzZqiA

          /   Beantwoorden  / 
  2. victor

    een creeper kan onderwater niks kapotmaken

      /   Beantwoorden  / 
    1. Grim

      Een creeper zal bij het ontploffen geen cubes vernietigen als hij zig zelf in het water bevindt, maar als hij op een of andere manier in een onderwaterfort binnenraakt (waar het dus droog is), han hij wel schade aanrichten.

        /   Beantwoorden  / 
  3. Grim

    Wat een onzin allemaal. Als die kerel echt MineCraft gespeeld had, zou hij wel gemerkt hebben dat weggehakte blokjes wel degelijk omlaag vallen en in de spelwereld blijven – althans voor een paar minuten, om te vermijden dat alles vol losse blokjes zou liggen. Wat een idioot, als hij denkt dat hij geloofwaardig overkomt.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.