Categorie: "3ds"

3DS op 26 februari in Japan voor 220 euro


Eerste foto van de 3DS-stylus! Nintendo maakte vannacht het definitieve ontwerp van hun nieuwe handheld bekend, maar er is nauwelijks iets aan veranderd sinds het prototype van een paar maanden geleden. De analoge schuifknop is grijs geworden (had eerst dezelfde kleur als de rest van de 3DS), maar verder zie ik geen verschillen. Die glimmende metalen stylus is echter wel nieuw en ziet er erg stijlvol uit. Hij is uitschuifbaar zodat hij in de 3DS past, terwijl hij in uitgeschoven toestand toch Nintendo’s grootste en comfortabelste stylus tot nu toe is. Netjes hoor.

Op dezelfde persconferentie onthulde Nintendo ook een prijs en een Japanse releasedatum voor de 3DS. Hij verschijnt niet al aan het einde van dit jaar zoals veel mensen hoopten, maar pas op 26 februari 2011. De Japanse adviesprijs wordt 25.000 Yen. Als je het rechtstreeks omrekent komt dat neer op ongeveer 220 euro, maar in de praktijk zijn spelcomputers in Europa altijd iets duurder. Ik hou rekening met €249, dan kan het (hopelijk) alleen maar meevallen. De 3DS wordt bij ons waarschijnlijk gelanceerd in maart, al kon Nintendo nog geen exacte releasedatum geven.

[g.forum]

My Garden, EA maakt een spel over tuinieren voor de 3DS


Electronic Arts heeft op de Tokyo Game Show een spel over tuinieren aangekondigd voor de 3DS. My Garden is volgens de onderstaande trailer ontstaan vanuit het besef dat vooral bloemen en planten er goed uitzien op het 3D-schermpje van Nintendo’s nieuwe handheld. Een spel waarin je tuinen verzorgt was blijkbaar de beste manier om er daar zo veel mogelijk van in beeld te brengen.

Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken. Dat tuinieren een leuk spel kan opleveren wil ik best geloven, ik vraag me alleen af of EA de juiste ontwikkelaar is voor de klus. Onwillekeurig moest ik meteen denken aan Sim Animals voor de Wii en dat was één van de meest zielloze spellen die ik ooit heb gespeeld. Dat de muziek in deze trailer precies zo klinkt als de muziek van Sim Animals vat ik dan ook op als een slecht teken. Aan de andere kant: totdat een volgende trailer uitlegt wat het onderhouden van een tuin precies inhoudt verdient My Garden op z’n minst het voordeel van de twijfel. Wie weet heeft EA van hun fouten geleerd! Bovendien was het stilleven van Pikmin (met heel veel bloemen en planten) inderdaad één van de fraaiste demo’s die ik op de 3DS heb gezien.

3D screenshots voor een 3DS-spel

kabukisamurai
De 3DS moet al over een paar maanden in de winkel liggen (begin 2011, in één regio misschien al eind 2010), maar ondertussen is het filmen van de schermpjes nog steeds streng verboden en zijn de eerste afbeeldingen van 3DS-spellen zo plat als een dubbeltje. Het 3D-effect is niet zichtbaar op gewone schermen en al helemaal niet in tijdschriften. Dus hoe kan Nintendo het publiek uitleggen wat de nieuwe handheld zo speciaal maakt? Eén Franse ontwikkelaar denkt het antwoord gevonden te hebben. Smack Down publiceert de eerste screenshots van hun 3DS-spel Kabuki Samurai in drie-dee. Het zijn simpele ‘anaglyphen’ (stereoplaatjes waarvoor je een rood/blauw brilletje moet opzetten), maar ik neem aan dat dit inderdaad een manier is. De komende tijd gaan we vast meer van dit soort experimenten meemaken als ook andere ontwikkelaars hun 3DS-spellen op een bijzondere manier willen aanprijzen.

Hoe goed werkt de 3DS? Hands-on met Nintendo’s nieuwe spelcomputer


Nintendo organiseerde gisteren een Post E3 Event voor de Nederlandse gamepers. Ik was per ongeluk ook uitgenodigd en om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik heb de 3DS gezien. De spelcomputers waren net als bij de E3 gamesbeurs vastgebonden aan meisjes op hoge hakken wat de hele ervaring wel een beetje vreemd maakte (ze waren allemaal heel vriendelijk, maar toch was het raar om zo lang en zo glimlachend te worden aangekeken). Maar de 3DS, wat vond ik daarvan?

Nintendo: geen plannen om vormgeving 3DS te veranderen


Wired.com: In 2004, when the first DS was first shown at E3, we saw an exterior form factor that wasn’t final. Will the look of the 3DS be changed before its release?

Hideki Konno: You can take this as the final shape.”

Op de foto zie je het prototype van de DS zoals Nintendo die liet zien op de E3 van 2004. Pas een paar maanden later werd het definitieve ontwerp onthuld – wat we nu kennen als de ‘DS Phat.’ Veel mensen gingen er vanuit dat er met de 3DS iets soortgelijks zou gebeuren (niet in de laatste plaats omdat Nintendo dat zelf had gezegd), maar uit het vraaggesprek dat Wired gisteren had met hoofdontwerper Hideki Konno blijkt dat het ontwerp van de 3DS die Nintendo liet zien op de E3 toch al behoorlijkb definitief was. Er veranderen misschien nog een paar kleine details (wedden dat de beschikbare kleuren toch weer gewoon ‘wit’ of ‘zwart’ worden?) maar in grote lijnen is dit het apparaat dat volgend jaar in de winkels ligt.

[g.forum]

Pokémon Black & White Nintendo’s eerste spel met video chat


Wie Pokémon Black of White volgend jaar speelt op een Nintendo DSi of 3DS, krijgt toegang tot een functie die DS Phat- en Lite-bezitters moeten missen: video chat. Het trucje is niet meteen beschikbaar. Pas nadat je ergens in het spel een zogenaamde “Live Caster” hebt gevonden kun je via de ingebouwde camera’s van de (3)DS(i(XL)) contact maken met andere spelers. Uiteraard moeten jij en je vrienden dan wel eerst Friend Codes uitwisselen, maar laten we toch even stilstaan bij deze mijlpaal in Nintendo’s online beleid. Mario Kart DS was in 2005 het eerste spel waarin we online (anoniem en in stilte) tegen elkaar konden racen. Metroid Prime Hunters was een jaar later het eerste Nintendo-spel met voice chat, en nu worden Pokemon Black en White dus de eerste spellen waarin je je tegenstander ook kunt zien tijdens het spelen. Handig om in te schatten of iemand bluft. Of natuurlijk gewoon om zijn teleurstelling te zien als jouw Pokémon hebben gewonnen.

Meer nieuwe Pokémon-details op Siliconera. Opvallend is vooral dat de twee versies van het spel deze keer unieke gebieden krijgen (White Forest en Black City) waar kopers van de andere versie niet kunnen komen. Pokéfans beginnen nu dus al te sparen om de spellen dan maar allebei te kopen.

[g.forum]

Vector Tank 3D+ aangekondigd voor de 3DS


Eerste screenshots van Vector Tank 3D+, voor zover ik weet de eerste originele franchise (er is een iPhone-spel met dezelfde titel, maar dat schijnt toeval te zijn) die speciaal wordt ontwikkeld voor de 3DS. Volgens de officiële aankondiging gebruikt dit spel de camera’s en motion sensors van de 3DS om rond te kijken in de spelwereld. Ik neem aan dat Vector Tank 3D+ dan geen gebruik maakt van de 3D-opties van Nintendo’s nieuwe handheld? Met zo’n kleine kijkhoek wil je de 3DS juist zo min mogelijk bewegen.

  • Ik ben nu al gecharmeerd van de graphics. De strakke textureloze look is volgens de makers geïnspireerd door Super FX-spellen als Starwing, Stunt Race FX en Vortex. Goedzo! Het wordt tijd dat iemand die vroege 3D-experimenten op waarde weet te schatten. Mooi simpel is niet lelijk.
  • Het slechte nieuws is dat Vector Tank 3D+ wordt ontwikkeld door de Oostenrijkse studio BPlus, bekend van middelmatige WiiWare-spellen als Niki Rock ‘n Ball en Bit Boy. Iedereen verdient wat mij betreft een derde kans, maar zo’n portfolio maakt wel achterdochtig. We zullen zien of BPlus hun ambities deze keer wel weet waar te maken.

Bekijk nu alvast een paar oude Nintendo-spellen in 3D


Benieuwd hoe Nintendo’s onvermijdelijke 3DS-ports van oude spellen eruitzien? Pak je rood/blauwe 3D-brilletje en klik op ‘lees verder.’ YouTube blijkt namelijk vol te staan met 3D-filmpjes van oude Nintendo-spellen – zeker een trucje dat sommige emulators ondersteunen? Je begrijpt dat er op deze manier weinig overblijft van de kleuren, maar daar staat tegenover dat het 3D-effect echt werkt. Wel verschilt de kracht van de dieptewerking van spel tot spel. Pilotwings 64 profiteert bijvoorbeeld nauwelijks van het trucje terwijl Mario 64 juist verrassend goed werkt. Maak het filmpje schermvullend en de platformpjes en Thwomp-blokken lijken echt uit het scherm te springen. Een mooie vooruitblik op waar de 3DS hopelijk toe in staat is. (Je zult wel op de filmpjes moeten klikken om ze op YouTube zelf te bekijken. In de embedded versie is het trucje blijkbaar niet mogelijk).

Miyamoto: “We need new game characters soon.”


De meeste mensen lijken het erover eens dat Nintendo dit jaar de E3 heeft “gewonnen.” Sony’s en Microsoft’s nieuwe controllers kregen lang niet zoveel applaus als Nintendo met hun nieuwe Zelda, nieuwe Kid Icarus en 3DS-versies van Mario Kart, Animal Crossing en Star Fox. Spellen waarvan iedereen nu al weet dat ze goed worden, gewoon omdat Nintendo’s eigen spellen altijd goed zijn. Slechts hier en daar steeg voorzichtig wat gemopper op over alle bekende namen. “Activision met al hun sequels wordt beschuldigd van uitmelkerij maar als Nintendo het doet vindt iedereen het prachtig!” Kritiek waar ik het stiekem wel een beetje mee eens ben (al weet ik nu al dat ik de bovenstaande spellen alle vijf ga aanschaffen). Maar zie, een mooi stukje zelfreflectie vandaag op 1UP. Toen een journalist informeerde naar Nintendo’s volgende grote spel merkte Shigeru Miyamoto uit zichzelf op dat het eigenlijk wel tijd werd voor een paar nieuwe Nintendo-personages. “Maybe we can move forward on that next year.” Afgesproken! Volgend jaar verrast Miyamoto ons op de E3 met een grote nieuwe franchise! (De andere vraag in het interview was trouwens of Nintendo plannen had om spellen voor de iPad te ontwikkelen. “We are absolutely not thinking of doing that,” aldus de bedenker van Mario en Zelda).

[g.forum]

Reggie te gast bij Jimmy Fallon, demonstreert de 3DS


Late Night with Jimmy Fallon is een Amerikaanse talkshow die niet op de Nederlandse buis wordt vertoond. Normaal gesproken geen probleem, maar eergisteren was Reginald Fils-Aime te gast om te praten over Donkey Kong Country Returns en de 3DS. Ik verdenk Jimmy en Reggie ervan dat het hele gesprek is ingestudeerd (alsof die 3DS in Reggie’s binnenzak echt een verrassing was!) maar de verbazing op Jimmy’s gezicht als hij voor het eerst het 3D zonder brilletje meemaakt komt behoorlijk oprecht over. “Oh my God, you’ve done it!”

- Leuk detail: Fils-Aime die eerst het koordje van de Wii remote van zijn pols moet peuteren voordat hij de 3DS kan pakken. Wat een brave man is het toch.

- 1Up’s Jeremy Parish, die net als ik geen fan is van Rare’s DKC-spellen, was vorige week verrassend enthousiast over Donkey Kong Country Returns. Heb ik Retro’s nieuwe spel dan toch te vroeg afgeschreven? Wel zorgelijk dat hij in zijn preview niet kan uitleggen WAAROM Returns leuker is dan de oude spellen.

[g.forum]